Gå til innhold

Den mest allsidige firerstanga


ziggy

Anbefalte innlegg

Gjest fredrik hoffmann

Merk...Den har det DU søker Stig. Ikke nødvendigvis det alle andre er ute etter.

jeg ristet (Kun ristet vel og merke......og det holder jo ikke som stangtest) på to slike på hemsedalsport, og den er som en kjepp å regne etter mitt hode. Fin finnish, men en stang jeg aldri hadde kjøpt, for den passer ikke MEG. Jeg lar det ligge med det.

En ting for trådstarter. Bruk søkefunksjonen her inne. Du finne MANGE tråder om temaet, og ALLE trådene har noe til felles. ALLE er uenige, INGEN har samme mening, og når det er gått en del sider i diskusjonen, så er det bare utstyrsleverandører eller dere aller beste venner som sitter igjen, og du kunne like godt gått inn i en butikk, og sett om de i butikken anbefalte stengene til nabobutikken,........næææ,,, de gjør jo ikke det.

Her får du ingen kloke svar. Her er det like mange meninger som stenger.

"Allsidige" stenger er gjerne litt stive Henning. Og det er det han spør etter. Ihvertfall slik jeg forstår det.

Personlig synes jeg ikke ZXL er særlig allsidig. Ikke VPS Light, Scott G eller tilsvarende stenger heller. I de merkene ville jeg heller sett på Scott A3, Sage VT2 eller Z-Axis. Fluvius'en ER allsidig. Jeg har kastet med den, både med 4'er og 5'er snører.

Kort fortalt, som jeg nevnte tidligere, det du er på jakt etter er en stang som er noe stivere enn den du har. Og stenger som er noe mer toppet har myk tupp, som gjør de egnet for korte hold også.

Men dette er selvfølgelig ikke noe klokt svar...  ;)

Etter 31 år som fluefisker så er vi tydeligvis uenige i hva som er en allsig stang...  Jeg har også prøvd noen stenger som du nevner her, til og med eid flere av de, min fasit (individuelle, som jeg oppfattar deg som tilhenger av) er min G2, VPS, G    allsidige stenger for meg. Ingen av de er slaskerayer, og Z-axisen som jeg solgte, er meget bra, men kankje hakket mere "plenstang" enn fiskestang, som jeg oppfatter at min G2 er  (Eller VPS).  Oppunder 30 meters kast er ingen problem, og det er heller ikke 3 meters kast.

Retningsskifter, nærfiske etc opplever jeg som enklere med en moderat rask stang  :)

Edit. tror dette er et blindspor, og dreier seg om nyanser og preferanser..  Jeg tror har prøvd alt av det du lister opp Tore og alle sammen er gode moderat raske/raske stenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 127
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Haaploes traad egentlig  ;D.

Fisker gjerne med de stengene du nevner Fredrik, men skal jeg bytte mellom korte kast, lange kast, kort toert, langt toert, kort nymfe, langt nymfe, langt med TO nymfer, langt med toert og nymfe, langt med nymfe og toert (...nei stryk den siste) osv., og gjerne paa samme dag, (puh...) saa er min erfaring at det gaar en del lettere med litt stivere stenger, ala de jeg har nevnt (og 432 andre. Guideline LPXe, Vision et eller annet, Redington CPX, T&T HII OG Helix...). Men det skal ikke vaere FOR stivt. Som f.eks. TCR/X, Xi2/3, S4, osv.

Den mest allsidige stanga JEG har brukt er min gamle 590 XP, som i sin tid taklet (paa et vis) alt fra #4 flyt til synk IV 7'er klump.

Igjen min personlige mening, som alltid. Og heller ikke dette et 'klokt' svar....

(Z-Axis er foroevrig Sage sin mest solgte stangserie gjennom tidene. Plenstang du meg...  ;D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sage XP 490-4. Rask med mye feel - som man sier.......  Detta spö klarar det mesta... Om jag måste välja en klass 4# Så finns det ingen tvekan.. Snabbt och ändå känsligt, Klarar stora till små älvar perfekt. Snyggt byggt oxo  ;D ;D ;D

//Felix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting for trådstarter. Bruk søkefunksjonen her inne. Du finne MANGE tråder om temaet, og ALLE trådene har noe til felles. ALLE er uenige, INGEN har samme mening, og når det er gått en del sider i diskusjonen, så er det bare utstyrsleverandører eller dere aller beste venner som sitter igjen, og du kunne like godt gått inn i en butikk, og sett om de i butikken anbefalte stengene til nabobutikken,........næææ,,, de gjør jo ikke det.

Her får du ingen kloke svar. Her er det like mange meninger som stenger.

Godt sagt!

Jeg tolker svarene til nå som at en allsidig firerstang er enten en rask firer, eller en femmer med moderat aksjon.

Ja, jeg vet at her er svært mange tråder om temaet.

Da er jeg redd for at konklusjonen blir at jeg må ta meg bryet med å ha to stenger med på tur. Jeg er i den formening om at en stang med en litt mer tilbakelent aksjon er mer delikat enn en rask stang i samme klasse. Jeg er mest glad i snikfiske på korte avstander og da er en myk firer tingen for meg.

Da er vi inne på noe artig her...bare for å forvirre ytterligere :)

"Snikfisker" du med en del line i vann/luft som utgjør lading av stangen...så er din drømmefirer (sett fra mitt ståsted) enten #3 8'6 stenger med #4 line, eller #4 Winston BIIt 8'6..."staff of moses")

MEN; om du snikfisker hvor du like godt bare presenterer med toppdel av stang, og skal strekke en fortom ut med veeeeeldig lite line ute, hvis noe i det hele tatt, ja da er stangpreferansen annerledes enn den mer "myke på midten og bunn med litt flatere topp" stangen.

Da er du inne på BIIx utgaven i samme merke, gjerne en 9'.

Men denne er heller ingen allround vinner grunnet litt løs i toppen og litt for myk i bånn...en litt gjennomgående stivere utgave av BIIx stangen,  ville være det beste.

Men helt uten å si at jeg ville ha en stiv bånn og laus topp...hater disse stengene, men ser jo at folk som kan kaste/fiske ofte ender opp med å kunne klare fremskaffe annet enn "datastyrte" stangutvikling.

Hver del er fintunet, nøye sammensatt for maks progressivitet og følelse innenfor sin angitte AFTM klasse.

Ikke utviklet med tanke på å markedsføres innenfor et spesielt o råde som er tilpasset øvrig sortiment, men snarere utviklet for å gi en slags "komplett fiske opplevelse for det vide og brede av fiskere"

Er det tilfeldig at Sweetgrass Sam og Eikre ser ut til å ha samme oppfatning av hva "mechanically efficient" betyr????

Tror ikke det..og jammen har ikke Winston tenkt samme tanken når de utvikler BIIIx serien som er noe stivere enn nevnte BIIx #4 9' (som blir mer en spesialstang)

BIIIX kommer til å bli mye mer allround...UTEN å være stiv/kjeppete..tvert imot svært progressiv toppaksjonsstang...

Dette kan jeg 100% sikkert slå fast uten å ha prøvd akkurat den stangen enda..jeg har hørt Terje si noen kloke ord om Sweetgrass stangen sin...mye lik Fluvius M...og ja nettopp Fluvius M er det jeg sier vil være veldig nær en "komplett" løsning...

Nå kjenner jeg ikke alle stengene på markedet, men antyder bare hvor i stangverdens aksjoner man bør legge sin fokus på det "komplette" og dette er ikke subjektivt i det hele atatt...det er vitenskap ;) ;)

Så lykke til..vil bare hjelpe, ikke forkludre...og sier ikke at andre som mener annet snakker usant, de er bare feilinformert ;D

(bare kødder..hyggelig og hjelpsomme alle mann)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor allsidig skal en firer egentlig være for at det er en firer? Viktig å spørre seg selv hva man skal kaste med stanga..

De få gangene jeg avviker fra min relativt dype smak i stangaksjoner er når det skal kastes store eller tunge ting langt.

For min egen del har det alltid endt opp i at jeg velger en 4'er med ganske lik aksjon dvs. jevn fin aksjon hvor bunndelen er med på notene. Løse tupper og stive bunner har jeg ikke skjønnt poenget med bortsett fra på gressplenen (de gir lett pene snørebukter). Liker ikke å kjøre fisk på sånne stenger. Spesielt ikke på tynn fortom som bør høre 4'ern til. Gir man bunndelen så kan det ooops skje at det ryker..

Snørevalg og fiskesituasjon er minst like kritisk som selve stanga. Til smyg/nærfiske er det på langt nær alt som er ideelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Hvor allsidig skal en firer egentlig være for at det er en firer? Viktig å spørre seg selv hva man skal kaste med stanga..

De få gangene jeg avviker fra min relativt dype smak i stangaksjoner er når det skal kastes store eller tunge ting langt.

For min egen del har det alltid endt opp i at jeg velger en 4'er med ganske lik aksjon dvs. jevn fin aksjon hvor bunndelen er med på notene. Løse tupper og stive bunner har jeg ikke skjønnt poenget med bortsett fra på gressplenen (de gir lett pene snørebukter). Liker ikke å kjøre fisk på sånne stenger. Spesielt ikke på tynn fortom som bør høre 4'ern til. Gir man bunndelen så kan det ooops skje at det ryker..

Snørevalg og fiskesituasjon er minst like kritisk som selve stanga. Til smyg/nærfiske er det på langt nær alt som er ideelt.

Jeg er 100% enig Rune. Tenkte akkurat det som du skriver her tidligere i dag...

Dypere jevne aksjoner håndterer tunge/store fluer langt bedre enn "denginga" man må foreta med stenger med mere toppaksjon.

Nå skal det sies at de stengene som jeg og Tore nevner her alle er moderate stenger. Selv Axisen er en moderat stang til å være en rask serie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

japp! Selv stenger for hardt kystfiske med digre ting i enden trenger ikke å være rene toppaksjonsstenger.

Det går gjerne til et punkt med slike stenger at de plutselig ikke tåler mer og det punktet er ofte litt større fluer og vind.

Jeg mener at de fleste stenger har godt av å ha en samarbeidsvillig bunn/midtdel. Dessuten gir det en deilig kastefølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

japp! Selv stenger for hardt kystfiske med digre ting i enden trenger ikke å være rene toppaksjonsstenger.

Det går gjerne til et punkt med slike stenger at de plutselig ikke tåler mer og det punktet er ofte litt større fluer og vind.

Jeg mener at de fleste stenger har godt av å ha en samarbeidsvillig bunn/midtdel. Dessuten gir det en deilig kastefølelse.

Jeg vil påstå at raske stenger ikke har noe fordel i vind heller.... Med mine roligere stenger setter jeg den snørehastigheten jeg selv ønsker.

Sikker noen som er uenig her, men men...

Det er ikke mangel på eksperimentering fra min side iaffall.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå at raske stenger ikke har noe fordel i vind heller.... Med mine roligere stenger setter jeg den snørehastigheten jeg selv ønsker.

Sikker noen som er uenig her, men men...

Det er ikke mangel på eksperimentering fra min side iaffall.....

Du har sikkert rett i at noen er uenige, men jeg er enig  ;D

En "rolig" stang som jobber helt ned i korken kaster vel så bra. Fordelen er at man langt på vei styrer hastigheten selv med slike taperinger  ;)

Kjenner meg godt igjen i "punkteringen" til Mr. Stokkebekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

japp! Selv stenger for hardt kystfiske med digre ting i enden trenger ikke å være rene toppaksjonsstenger.

Det går gjerne til et punkt med slike stenger at de plutselig ikke tåler mer og det punktet er ofte litt større fluer og vind.

Jeg mener at de fleste stenger har godt av å ha en samarbeidsvillig bunn/midtdel. Dessuten gir det en deilig kastefølelse.

Forøvrig en grei beskrivelse av det som kalles "progressiv" aksjon. I de tilfellene man har fått det til. Ofte så kollapser det på et eller annet punkt. da er det bedre med dypere stenger = stivere tupp og midtdel. Da kollapser det ihvertfall ikke.

Men gjør man det riktig så belastes tuppen ved korte kast, og midt- bunndel ved lengre kast.

Det er jo veldig mye å gå på hvis man tar utgangspunkt i trådstarters stang, før det blir en "toppet" stang.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så må vi ikke glemme snører da kara,moderat 4`r med et skikkelig snøre er jo halve løsningen.Som tmags skriver en prog eller en topp aksjonert vil tidligere

kollapse ved over belastning,eller feil kasting(vansklig og hente inn ved feil).Dette gjelder like mye 7-8 fiske etter gjedde,asp,o.s.v store fluer maks på drag.

Ekstrem raske/tøffe stenger lades best med synk(sluk) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk...Den har det DU søker Stig. Ikke nødvendigvis det alle andre er ute etter.

jeg ristet (Kun ristet vel og merke......og det holder jo ikke som stangtest) på to slike på hemsedalsport, og den er som en kjepp å regne etter mitt hode. Fin finnish, men en stang jeg aldri hadde kjøpt, for den passer ikke MEG. Jeg lar det ligge med det.

En ting for trådstarter. Bruk søkefunksjonen her inne. Du finne MANGE tråder om temaet, og ALLE trådene har noe til felles. ALLE er uenige, INGEN har samme mening, og når det er gått en del sider i diskusjonen, så er det bare utstyrsleverandører eller dere aller beste venner som sitter igjen, og du kunne like godt gått inn i en butikk, og sett om de i butikken anbefalte stengene til nabobutikken,........næææ,,, de gjør jo ikke det.

Her får du ingen kloke svar. Her er det like mange meninger som stenger.

Jio her får trådstarter mange kloke svar, for når du "rister" på en stang og konkluderer med at den er stiv som en kjepp, ja da har du akkurat gjort "NYBEGYNNERFEIL NR1" :D

Man rister ikke på stengr i butikker for så å konkludree, min venn, sorry for å virke nedlatende, men nå ga du virkelig en åpning for det.

Og Fluvius M har du ikke en gang "ristet " på, så da er herved dine ord om "stiv som en kjepp" litt langt nedpå listen over fornuftige detaljer å merke seg i denne tråden...sorry sam :)

Stig

Det som slår meg er at du nevner denne stanga (Og en til), og Eikre i hvert tredje av dine innlegg. Og ALDRI kommentert noe utstyr som er dårlig.Det jeg lurer på er: Hvor ble det av det utrolig fantastiske utstyret fra i fjor, året før, og året før der igjen? Du snakker mye om utrolig fantastisk drittbra utstyr...men så fort du tester noe annet, så er det det som er "hot". :)

Blir virkelig stenger bedre og bedre for hver utgave? Er det SÅÅÅ utrolig stor forskjell fra stenger som er 6mnder gamle og de som kom ut for to mnder siden?

Jaja, kunne sikkert tatt dette på PM, og siden jeg er mod, så kan jeg vel strengt tatt ikke legge meg ut i slike diskusjoner.....Så da får nett dette innlegget komme fra meg som privatperson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser litt undrene på mye av dette som nevnes her. Jeg skjønner jo at dette handler om personlig smak mer enn ekspertbedømmelse. Jeg har heldigvis ikke et stort navn innen fluefiske heller deltar jeg skjeldent på slike diskusjoner, nettopp fordi jeg føler fort at en eller annen "ekspert" trør ned det som blir skrevet av andre forumsmedlemmer.

@ Stig/SVN. Hvis du ikke har tatt i en stang i en butikk og tenkt "Fy faen denne kjennes digg ut!!" eller omvent. Så er det desverre DU som ikke vet hva du snakker om. Og det helt uten en eneste smily.

Personlig tror jeg at vi på grasrota (Vi uten navn) har de beste rådene. Ikke har vi et forhold til et merke og ikke skal vi prøve å pisse oss inn på et heller. Føler stort sett at vi kan prøve en stang og si noe smart om den i etterkant. Og i så måte anbefale en god stang. Feilen med forum er at du som lurer på noe kan bli rådgjort av en med 6 måneders erfaring på fluefiske og da kan du få et problem. Derfor er det flott å ha disse ekspertene ( les Andre, Rune, Tmags osv.) som til tider kan rett litt på rådene.

Nå har jo denne tråden fått en litt annen vri, igjen.... Så derfor skal jeg prøve å si noe om hvorfor jeg syns Z-axis er knall. Selv med over 20 års erfaring får jeg ennå merkante hjertedunk hver gang jeg ser en stor fisk vake. Den gang det stopper legger jeg fluefiske på hylla.

Greia er den at Z-axis er så lettkastelig og presis at den til stadighet imponerer meg. Jeg "gresskaster" aldri i fiske mitt og vil derfor ha flua over fisken hele tiden og i elv kommer denne stangen i sitt rette element fordi med oppstørmsfiske kan jeg lade om og legge flua presis der jeg hadde den sist eller justere den uten å tørrkaste for mye. Det er jo også viktig å ha ei god line som Glenn nevner.

Jeg har aldri hatt problemer med at fortom har røket fordi stangen er for stiv men det har vært et problem med tilslag fordi stangen har vært for myk. Og især cane....

Jeg har opparbeidet meg noen stenger oppover livet mitt og har derfor ikke ei stang til alt fisket mitt. Loop Yellowline står høyt på lista over IKON stenger og den brukes til stadighet. Som JB har sagt i en annen tråd. Stenger blir bedre og bedre med årenes løp. Så etter Zaxis kommer Yellowline og dette er to helt forskjellige stenger på alle måter.

Takk for meg.

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker man en allsidig fluestang,  så unngå stenger med utpreget dyp eller toppet aksjon. Den mest allsidige stanga er selvfølgelig en som ligger i midten aksjonsmessig, dvs den har halvaksjon.

Med en slik stang kan man kaste både kort og langt. Spey/underhåndskastet er også enkelt å få til med en slik stang . Den er god å kjøre fisk på, og de fleste vil trives med denne aksjonstypen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigve, du er en ekspert, helt uten smily, og du har et navn... ;)

Du nevner saker i en stang som foretrekker, det har jeg gjort også...sorry :P

Skalmikke støte noen ved å si hva jeg mener, og jeg tilhører grassrota, i aller høyeste grad, jeg sier jeg fisker liten fisk og digger det, andre wanna be'er som bare skal gjøre ditt eller datt, og kun ute etter stor fisk, osv, er så opptatt av å være trendy at det er artig.

Lev med visshet om at heldigvis har jeg gjennom kastekurs og FISKEKURS levende fått se hva som duger til allsidig #4 fiske.

Men det vet jo ikke jeg noe om...tøysekopper ;D ;D

Og Glenn er inne på vesentlig del, liner betyr enormt mye.

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål i en lsik diskusjon :

Går det an å generalisere svaret på et slikt spørsmål ?

Det jeg har funnet ut så langt i min 20 årige fluefiskekarriere er det at personlig smak og kastestil samt snører er det som bestemmer.

At flere kan ha lik smak er vel ikke ensbetydende med at det er den som er "den riktige" ?

Ser at flere har vedlig lyst til å vise frem "sine stenger" og det synes jeg er flott. Engasjement over noe man har tro på liker jeg.

Men er det ikke lett å avfeie råd som går i retningen "jeg har rett og alt det andre er bare tull" ?

Jeg har meget stor sans for innlegg som saklig prøver å forklare hvordan er stang er, aksjon og finish og alt det som betyr noe.

Da kan jo hver og en av oss gjøre opp en mening om dette kan være noe for oss.

Bare en liten tanke . . .  ;)

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror så godt som alle stang-merker som selges i norske butikker har 4'ere som er allsidige, så merke er egentlig uvesentlig her.

Så fort vi kommer inn på merke så snakker vi om personlige preferanser, og hva feks jeg liker er ingen indikasjon på hva andre måtte like.

Jeg har derfor ingen interesse av å påvirke noen til å kjøpe noe spesiellt merke, men håper jo uansett folk finner ei fluestang de blir fornøyd med.

Selv benytter jeg fluestenger av minst 6-7 forskjellige merker, og mitt inntrykk er at man enklest finner noe man er fornøyd med om man ikke henger seg for mye opp i hvilken logo som står på stanga.

Vi som er helt uten tilknytning til bransjen har fordelen av ikke behøve å bry oss om sånt  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror JB er inne på noe helt vesentlig, den stanga man bruker nok til at man virkelig finner ut av den, er den beste stanga. Man kan stå å vifte med pinner i alle verdens retninger, men det er først etter en stunds bruk man virkelig lærer stanga og kjenne. Enig dog i at man ved vifting og prøvekasting kan få en pekepinn om dette er stangen for meg eller ikke, smaken er jo ikke lik for alle. Var med Morten H på besøk til Kenneth Bostrøm, og ikke vet jeg hvor god han er til å kaste, men det er en kar som har fisket lenger med flue enn de fleste her på forumet. Han sa at folk bytter stenger alt for ofte, holder man seg til en stang, og virkelig lærer den å kjenne så får man mest ut av den. Selv bytter jeg stenger alt for ofte antageligvis, men det betyr jo ikke at det er det beste. En stang jeg ikke likte særlig godt i begynnelsen var Sage SLT, men etter en stunds bruk var det en helt annen opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror så godt som alle stang-merker som selges i norske butikker har 4'ere som er allsidige, så merke er egentlig uvesentlig her.

Så fort vi kommer inn på merke så snakker vi om personlige preferanser, og hva feks jeg liker er ingen indikasjon på hva andre måtte like.

Jeg har derfor ingen interesse av å påvirke noen til å kjøpe noe spesiellt merke, men håper jo uansett folk finner ei fluestang de blir fornøyd med.

Selv benytter jeg fluestenger av minst 6-7 forskjellige merker, og mitt inntrykk er at man enklest finner noe man er fornøyd med om man ikke henger seg for mye opp i hvilken logo som står på stanga.

Vi som er helt uten tilknytning til bransjen har fordelen av ikke behøve å bry oss om sånt  :D

Kunne ikke vært mer enig, å være uavhengig fører bare godt med seg... :)

Og det er lov å ytre tanker om såkalte "generelle #4 stenger" samt nevne forskjeller mellom aksjoner  for så å konkludere med et enkelt råd til trådstarter hvis man skal gjøre det.

Hvis andre, av prinsippielle grunner må til enhver tid føle seg støtt og indignert over at andre ikke støtter seg til deres fantom råd, ja så får man bare bli det :)

At stangmerker nevnes er nesten ikke til å unngå, og hvorfor skulle man unngå det????

Er ikke ulike typer Guideline stanger bedre egnet til det ene og det andre enn andre serier???

Ta deres Guideline FArio...mye omtalt i år, og en stor tilhengerskare på forum her var tidlig ute å forherliget, veldig tidlig ute ;)

Men glemmer vi LPXe eller hva den heter, den #4 stangen ifra deres fabrikker som fikk terningkast 6 også...en litt mer toppaksjonert sak enn f.rks Fario...er ganske klart i mitt hode, uten å ha fisket med noen av dem, at den LPXe saken (gitt at den ikke er FOR stiv i bånn) er den desidert beste allround stangen...ETTER MITT OG MANGE ANDRES SKJØNN (atså vi uten noe stort navn, vi grassrotfiskere..kall oss gjerne allsidige siden vi fisker det meste over og under vann på kort og langt hold ;))

Skal ikke jeg få lov å si det?? selvsagt skal jeg det.

Og disse sakene kan jeg med sikkrhet si at jeg finner i Fluvius M...(sorry Henning, nå sa jeg det igjen) men det er latterlig å ikke kunne gi et såpass kurant og sikkert tips til en som stiller et slikt råd, legg merke til at jeg ikke bare fjaser med "så lekker"..."helt abnorm"...jeg drar frem litt av aksjonens fortreffelighet til allsidig fiske, slik jeg fisker, :D

Så får det være opp til trådstarter om å lese/forstå det jeg blant alle andre sier, og gjerne finne ut at det er faktisk allsidig.

Jeg er bare en liten stemme i denne gjeve samlingen av fantastiske personligheter og fiskere, men jeg vil da også ha noe sagt.

Og usakligheter som "Hø--den derre slafse rajen SLT som jeg vippet på i butikken var altfor veik for meg...men nok om det"...slikt piss gidder jeg ikke ligge meg inn på, heller bruke fokus på de positive tingene, hjelpe trådstarter med å peke på "hva gjør en stang allsidig" istedet for å finne massse tull om ting som JEG mener ikke er allsidig.

Er ikke det fair??

Veit ikke jeg, jeg digger Brann, men så dem akkurat tape mot RBK, man kan like noe men samtidig ta av seg hatten for noe bedre ;)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært mange firerstenger er spisset til en type bruk. Fks. min eneste firerstang (Diamondback CT8,6') er svært god til tørrfluefiske, men i beste fall middelmådig til litt tyngre nymfer, lengre kast osv.

Så da er spørsmålet, hvilken firer skal man gå for dersom man ikke gidder å dra rundt på en liten skog med stenger? Hvilken er den mest allsidige?

Her er spørsmålet, slik at vi ikke glemmer det ;)

Håper du har fått mange ok svar Ziggy, første svar du fikk er nok mye klokt i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Svært mange firerstenger er spisset til en type bruk. Fks. min eneste firerstang (Diamondback CT8,6') er svært god til tørrfluefiske, men i beste fall middelmådig til litt tyngre nymfer, lengre kast osv.

Så da er spørsmålet, hvilken firer skal man gå for dersom man ikke gidder å dra rundt på en liten skog med stenger? Hvilken er den mest allsidige?

Mitt svar til deg er som følger, Ziggy:

Gå ut å prøv ulike stenger i #4...... ta deretter avgjørelsen basert på de tanker du gjør deg om de ulike stengene du prøver i forhold til de bruksområder

du mener er aktuellt for deg.

Det vil ta litt tid, men vil allikevel være verdt det.

Det er til syvende og sist du som skal både eie og bruke stanga, og ved å teste ulike stenger vil du til slutt finne stanga du leter etter.

Stenger er og blir smak og behag, uansett hva andre måtte mene. I dette tilfellet er det kun din smak og ditt behag som vil avgøre

stangvalget.

Lykke til :)

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mest allsidige fluestanga for et fireresnøre er for meg en 7'11'' med ERN rundt 3,5, så noen ville ha kallt dette en tre-er. Denne bruker jeg #4 eller 3 snøre på etter forhold.

Men skulle jeg ha anbefalt en allsidig stang ville det ha vært en 9 for anbefalt for #4 snøre som ikke var for myk i toppen. Da klarer den både vannkast og OH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...