Gå til innhold

Hvor mange


Hermann

Anbefalte innlegg

Jeg har en sånn derre fluefiskevest. Jada, av beste merke. Før så hadde jeg en av de der Orvisvestene med navn som ligner på en pastillask, tic tac eller rat pack eller noe sånn. Den hadde mange lommer. Den jeg har nå, av det mer kjente merke "Simms", har enda fler. 28 lommer eller noe sånt tror jeg. Men men, i de lommene finnes det flueesker, ikke 28 stykker men i hvertfall en del, og i de flueeskene finnes det av naturlige grunner imitasjoner av insekter som fisken spiser. I dag, fordi jeg var litt sliten etter en del vakter flere dager på rad, og ikke gadd å bli med Tor-Arne på kastetrening i vikingskipet, fannt jeg ut at jeg skulle telle alle fluene jeg hadde i den vesten. Jeg hadde 1136 fluer i den vesten. Og i kveld har jeg vel bundet en 10 - 12 til.

Så spørsmålet er, hvor mange fluer har dere i vesten, eller chest pack`n, fiskeskrya, hippack`n, hatten eller andre bæremidler for fluer?

Ps: lurer på om jeg skal legge ut den vesten for salg: Simms G3, str. xl med 1136 fluer til slags, høystbydene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sånn derre fluefiskevest. Jada, av beste merke. Før så hadde jeg en av de der Orvisvestene med navn som ligner på en pastillask, tic tac eller rat pack eller noe sånn. Den hadde mange lommer. Den jeg har nå, av det mer kjente merke "Simms", har enda fler. 28 lommer eller noe sånt tror jeg. Men men, i de lommene finnes det flueesker, ikke 28 stykker men i hvertfall en del, og i de flueeskene finnes det av naturlige grunner imitasjoner av insekter som fisken spiser. I dag, fordi jeg var litt sliten etter en del vakter flere dager på rad, og ikke gadd å bli med Tor-Arne på kastetrening i vikingskipet, fannt jeg ut at jeg skulle telle alle fluene jeg hadde i den vesten. Jeg hadde 1136 fluer i den vesten. Og i kveld har jeg vel bundet en 10 - 12 til.

Så spørsmålet er, hvor mange fluer har dere i vesten, eller chest pack`n, fiskeskrya, hippack`n, hatten eller andre bæremidler for fluer?

Ps: lurer på om jeg skal legge ut den vesten for salg: Simms G3, str. xl med 1136 fluer til slags, høystbydene.

Det fine med de vestene er at det er så mange lommer at du mister helt kontrollen på alt annet enn boksene. Jeg legger gjerne fra meg litt fortommer osv iløpet av en dag, og det hender jeg leter gjennom alle 30 lommene uten å finne de før våroppryddningen. Fisket lite med vesten min ifjor, prøver å fiske med det lille jeg får i lomma på vadern eller i jakka. Har nok rundt 7-800 fluer med i bilen, men i fiskesituasjon 1-200, kanskje litt mer i belly/pontiong. Er sugen på å gjennomføre det jeg alltid sier etter endt seson. En liten boks med oliven 14 parachutes på den ene siden og brune 14 på den andre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D ;D ;D

Har en slik vest som trådstarter henviser til selv.

Jeg er på nippet til å tilte fullstendig av alle lommene...

Hadde ikke min trofaste Sølvkroken-vest, som jeg kjøpte for hele 99,- for et par-ti-femten år siden vært utenfor redning(Damen nektet å sy mere etter at lommene datt av for fjerde gang...), så hadde jeg gått tilbake.

Med den, så kunne det hende at jeg ble sjokkert over at jeg fant ei flue som ikke skulle være der.

Med denne monstervesten jeg har nå, så blir jeg ikke overrasket om jeg finner den snella jeg har savnet siden forrige sesong...

I høst, så greide jeg ikke se nærmere enn ti meter. Og jeg begynte å ligne Michelinmannen oventil.

Hender jeg finner minst tre Dilliwax, selv under sjø-ørretfiske.

Og to serier med fortommer, fra 0,10 til 0,50.

For ikke å prate om alle lighterne og saksene.

Akkurat nå, så begynte jeg å bekymre meg for om at det kanskje kan ligge en småfin aure i en av rygglommene.

Vel.

Når det gjelder antall fluer, så har jeg ikke helt peiling.

I vesten, sånn under tørrfluefiske, så har jeg vel to store nederst i vesten, og en oppe.

Men i tillegg, så har jeg jo bestandig med meg en liten sekk. Der har jeg plass til kamera, og optikk. Og en termos med kaffe, med skikkelig kopp i tillegg. Og ei brødskive eller to. Og minst tre halvlitere med vann/Farris. Og kanskje en eller to halvlitersbokser med øl. Og en avis, og/eller ei bok.

Plassen som blir igjen, fyller jeg opp med fluebokser.

I de finnes det alt i fra den "utrolig smarte blålilla klekkeren med tinselribbing i gull, som vi fant opp natt til lørdag rundt klokka tre", -tenk om akkurat DEN er fantastisk!, til sø-fluer...

Det som er bekymringsverdig, er at til tørrfluefiske i elva, så bruker jeg jo kun et par fluetyper. Eller tre, kanskje. Eller fire. Eller blir det fem?

Ser vi bort fra tidlig myggfiske, så trenger jeg:

Parachuts, i størrelse 18, til 10. Spinnere, i forskjellige størrelser. Og fargekombinasjoner av disse. De siste åra har jeg også hatt suksess med en klekkervariant.

Og så må man jo ha et par varianter av vårfluer.

-Jeg gremmes...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... pr. dags dato er boksene mine som følger:

Dun boks - 98 fluer. + 1 Liten boks med ca 20 Danica/Vulgata.

Vårflueboks - 118 fluer.

Klekker/Spinnerboks - Ca 58 fluer.

Myggboks - 82 fluer.

Busteflueboks - 64 fluer.

En forsøksboks med div rare kreasjoner.

Pluss at jeg har en Reol med 4 skuffer. I den har jeg sikkert et par tusen fluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt konge det billede Robban  ;D ;D ;D

Kan kende det fra min egen "krog", hvor der bindes fluer, ligger liner, æsker, blade, bøger.....alt der er "hyggeligt" , når der bindes & drømmes.

Men jeg har nok også alt for mye med ud til vandet.....et hurtigt kig er vel 2 store og 3 små æsker fyldt op....2-300 fluer ??? ???

Og så bruger jeg vel 5-8 stk på en dag....noget stemmer ikke helt, men sådan er det. Tager man mindre med, så tager man altid de forkerte æsker med. Så hellere lidt for mange  :P :P

Torben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørretfiske:To stk DeWith 8 roms, to små C&F og én liten "binderseske" til Vulgata- og Danicaimitasjoner.

Sjøfiske: Én stor C&F, og én medium boks i sekken/bilen. Ca. 200 stk.  

Laksefiske: To Wheatley og én "slukeske" til tubefluer. Ca. 100 stk.

Kjenner meg igjen i "vestkjøret" som er beskrevet ovenfor. Jeg hadde en periode hvor jeg skulle droppe vesten til fordel for rumpetaske. Dette funket dårlig. Jeg ble rett og slett lei av å dra rumpetaske frem og tilbake, som en jæv.. rokkering, hver gang jeg skulle skifte flue. I tillegg var det begrensede tørkemuligheter for fluer på mange rumpetakser. Videre var det problematisk å ha håven hengende på ryggen og ned i taska. Jeg ble aldri venn men den taska  ;D

Nå er jeg tilbake på "vestkjøret" til ørretfiske. Til sjøørret- og laksefiske bruker jeg kun vadejakke........ enn så lenge ;D ;D

Robban - Fy fa..  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel innrømme jeg har trasket langs elva med minst 5 ganger så mye fluer som jeg har behov for stort sett siden jeg begynte å binde selv, men så er min største frykt som fluefisker å stå der uten å ha gangbar flue også.

I 2011 blir det rumpetaske (slike som japaneserne er så glad i) og ryggsekk, og planen er å klare meg en sesong uten fiskevest.

Blir nok med minst like mye fluer som før, man da oppbevart i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Hahaha, kveldens beste bilde Robban. Sykt.

Jeg har nettopp begynt å binde og må innrømme at jeg blir nesten line tifreds når jeg fyller opp flueboksen som når jeg bindit en bra flue. Vet hva det er. Noe tryggt. Noe for å ... Ikke kunne ha en undskylding for at man ikke fikk fisk. Jeg vet ikke, bare liker det veldige godt når jeg er på tur og boksene er fulle med godteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har seks bokser med det jeg tror jeg trenger, aner ikke hvor mange, men det er tett av dem og jeg gidder ikke telle. Uansett er det et fåtall som er direkte like, De mest brukte fluene har jeg tre - fem av i hver størrelse, ellers bare varianter.

Det jeg med sikkerhet vet er at det kommer en dag hvor du ikke har den flua fisken vil ha.

Er nå i ferd med å rydde i fiskesakene. Dvs kvitte meg med det jeg ikke bruker, og heller bruke de få stengene jeg liker aller best.

Det samme med sneller og annet rask.

Sjarmen med rotet i boksene skal jeg ikke røre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være den norskeste tråden jeg noensinne har sett!  ;D

Jeg håper, og ber på mine knær til høyere makter at jeg ALDRI i mitt fluefiskerliv kjeder meg så mye at jeg tar til å telle fluene mine!!

Nok et bevis på at vinteren i Norge er altfor lang for en fluefisker.

On topic - jeg har hundrevis av fluer... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være den norskeste tråden jeg noensinne har sett!  ;D

Jeg håper, og ber på mine knær til høyere makter at jeg ALDRI i mitt fluefiskerliv kjeder meg så mye at jeg tar til å telle fluene mine!!

Nok et bevis på at vinteren i Norge er altfor lang for en fluefisker.

On topic - jeg har hundrevis av fluer... ;D

Du er sikkert ikke gift :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være den norskeste tråden jeg noensinne har sett!  ;D

Jeg håper, og ber på mine knær til høyere makter at jeg ALDRI i mitt fluefiskerliv kjeder meg så mye at jeg tar til å telle fluene mine!!

Nok et bevis på at vinteren i Norge er altfor lang for en fluefisker.

On topic - jeg har hundrevis av fluer... ;D

Du er sikkert ikke gift :)

cheers cheers applaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være den norskeste tråden jeg noensinne har sett!  ;D

Jeg håper, og ber på mine knær til høyere makter at jeg ALDRI i mitt fluefiskerliv kjeder meg så mye at jeg tar til å telle fluene mine!!

Nok et bevis på at vinteren i Norge er altfor lang for en fluefisker.

On topic - jeg har hundrevis av fluer... ;D

Du er sikkert ikke gift :)

Jepp, kjempegift! (Mine engelsktalende venner synes forresten det er festlig at 'gift' på norsk kan bety både 'married' og 'poison'...)

Men gutterommet mitt er fullt av fluefiskeduppedingser og multimedialøsninger som så langt klarer å underholde meg.

Men jeg skjønner hva du mener. For de kjedsommelige stundene som naturlig følger ethvert ekteskap har jeg en teknikk som enkelt forklart er total apati. Hjernen er så frakoblet at selv det å telle fluer vil være en håpløst komplisert oppgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Ehh... fluer... må jeg telle mine?

1, 2, 3, 4, 5.................... øøø det er noen. Men det er vel ikke riktig å telle alle kanskje?

Med meg på fisketur: Noen hundre.

Med meg på konkurranse: Noen tusen.

Tørt i Glomma: 10-30 av 5-6 typer.

Tørt i Hemsil: Kommer an på. Normalt et par hundre.

Men fortsatt mangler jeg "den rette". Mulig det er Gisle sin bustefiskeflue. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal det telles...

Til ørret har jeg 4 små og tynne bokser, som til sammen inneholder 133 fluer... Forholdsvis få i forhold til andre her inne. Til SØ klarer jeg meg med en boks med 21 fluer. Nå er ikke jeg den her inne som får mest fisk, og ikke den med mest fluer...Hm, hva gjør jeg feil?  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok noen tusen fluer, hvorav sikkert 90% aldri kommer til å bli knytt til noen fortom. Prøver stadig å begrense hva jeg tar med på tur, så det blir som oftest to bokser lett tilgjengelig enten i frontlommene på jakka, eller i skjorta om det er er godvær. Men av frykt for å havne i den situasjonen hvor man mangler akkurat den ene flua, så har jeg ofte en en del ekstra bokser i sekken. Man vet jo aldri.. Plutselig dukker danicaen opp en uke før man forventer osv.. Så det er nok med noen hundre fluer til enhver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...