Gå til innhold

Pen ørret!


Gjest nicolaj brekke

Anbefalte innlegg

  • Svar 107
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

  • 10 måneder senere...

Det finnes ørret,det finnes pen ørret, og det finnes Sæksy ørret!

Men det er da for søren ikke bare prikkemønsteret som avgjør dette?

For meg er det både kroppsfasongen, fargen på buken, prikkemønsteret, formen på hodet - ja, totalinntrykket.

Her er det mye smak og behag. Noen dømmer damer ut fra rumpa, og noen fra totalintrykket, men jeg har enda ikke hørt om fiskere som nevner at "det er det indre som teller" når det gjelder ørret..  ;D

Og så finnes det selvfølgelig de "spesielle" ørretene. De er kanskje ikke Sæksy, men har sære prikker eller mønster som gjør dem skjeldne og uvanlige - men ikke nødvendigvis Sæksy..

Jeg blir mest opphisset av lyse, gule buker med jevnt fine prikker, og ikke for feit eller for tynn kropp..

Fant ikke noen prakteksemplar i farten, men denne 600-grammeren er helt OK..

Den store under er kanskje mer imponerende, men på langt nær like Sæksy...

post-14-13949896290448_thumb.jpg

post-14-13949896290841_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Det finnes ørret,det finnes pen ørret, og det finnes Sæksy ørret!

Men det er da for søren ikke bare prikkemønsteret som avgjør dette?

For meg er det både kroppsfasongen, fargen på buken, prikkemønsteret, formen på hodet - ja, totalinntrykket.

Her er det mye smak og behag. Noen dømmer damer ut fra rumpa, og noen fra totalintrykket, men jeg har enda ikke hørt om fiskere som nevner at "det er det indre som teller" når det gjelder ørret..  ;D

Og så finnes det selvfølgelig de "spesielle" ørretene. De er kanskje ikke Sæksy, men har sære prikker eller mønster som gjør dem skjeldne og uvanlige - men ikke nødvendigvis Sæksy..

Jeg blir mest opphisset av lyse, gule buker med jevnt fine prikker, og ikke for feit eller for tynn kropp..

Fant ikke noen prakteksemplar i farten, men denne 600-grammeren er helt OK..

Den store under er kanskje mer imponerende, men på langt nær like Sæksy...

Skal ikke kimse av den 600 grammeren der Flemming (Tusen hjertelig takk for sist forresten, det var en sann glede :) ). 6-700 gram er de nye "kilos"ene det nå. En fisk som veier 1 kg, blir fort 1.3 på facebook og instagram :)  men fin "kilos" på det øverste bildet der. Vakker rett og slett.

Den nederste der hadde vært rimelig imponerende om den hadde vært tatt i Norge, og på en døgnflueimitasjon :)

men vi har samme smak på hva som er pene fisker, det er helt klart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nederste der hadde vært rimelig imponerende om den hadde vært tatt i Norge, og på en døgnflueimitasjon :)

Den nederste fisken er ikke så imponerende nei. Kola-ørret er ikke verdens mest utfordrende ørret akkurat. Den er tatt på en cdc vårflue krok 13 (tørt altså). Den øverste er en Hemsila ørret. Mye vakker fisk i grunne, klare elver.. :-*

Og takk for sist ja! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

×
×
  • Opprett ny...