Gå til innhold

Vakmag.com - updates


Vak

Anbefalte innlegg

Reddet dagen. Ler meg i hjel her ;D Forlanger å få reise på tur med deg minst to ganger til!

Ja, det er jo grenser for hva jeg kan finne meg i. Klart vi skal på tur Ruffen. Neste gang skal jeg sørge for å oppgradere garderoben slik at jeg kan matche kveldsantrekket ditt. Går for hat & squares-trenden jeg også.  ;D

[attachimg=1]

post-2261-13949893428209_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 659
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Reddet dagen. Ler meg i hjel her ;D Forlanger å få reise på tur med deg minst to ganger til!

Ja, det er jo grenser for hva jeg kan finne meg i. Klart vi skal på tur Ruffen. Neste gang skal jeg sørge for å oppgradere garderoben slik at jeg kan matche kveldsantrekket ditt. Går for hat & squares-trenden jeg også.  ;D

[attachimg=1]

Haha fy faen så dårlig gjort ;D De dårlige kompisene mine kommer til å mobbe meg ihjel nå.....

Edit: Føler det ligger litt sexapell i lufta på det bildet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reddet dagen. Ler meg i hjel her ;D Forlanger å få reise på tur med deg minst to ganger til!

Ja, det er jo grenser for hva jeg kan finne meg i. Klart vi skal på tur Ruffen. Neste gang skal jeg sørge for å oppgradere garderoben slik at jeg kan matche kveldsantrekket ditt. Går for hat & squares-trenden jeg også.  ;D

[attachimg=1]

Haha fy faen så dårlig gjort ;D De dårlige kompisene mine kommer til å mobbe meg ihjel nå.....

Edit: Føler det ligger litt Sæksapell i lufta på det bildet ;)

Ahhh... Gode minner  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokkerende uprofesjonelt! Annonserer trekning, som jeg med min flaks naturligvis hadde vunnet med god margin. Men neida, så endrer vi utvelgelseskriteriet og går for den som får flest "likes" pga et offeraktig innlegg. Er det sånn at man skal gråte seg frem i verden, så kan det jaggu bli morsomt. Nei, her gjør dere smart i å få skaffet en ekstrabillett for å unngå et kraftig søksmål. Og vedrørende invitasjonen til etterpåfesten: Nei takk! Har ikke tenkt å komme sluntrende inn med stempelet taper klistret i panna. Det er under min verdighet. Dere får klare dere sjæl uten mitt underholdene bidrag!

:-)

Ja, huff. Dette er forferdelig, og vi føler oss som fem rupi hva angår både dømmekraft og samvittighet. Vi får nok bare starte arbeidet med å skaffe til veie en trøstepremie sporenstreks, JB. Om du får den i dette eller neste liv, vites ikke. Men det er det jo tanken som teller, tross alt... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokkerende uprofesjonelt! Annonserer trekning, som jeg med min flaks naturligvis hadde vunnet med god margin. Men neida, så endrer vi utvelgelseskriteriet og går for den som får flest "likes" pga et offeraktig innlegg. Er det sånn at man skal gråte seg frem i verden, så kan det jaggu bli morsomt. Nei, her gjør dere smart i å få skaffet en ekstrabillett for å unngå et kraftig søksmål. Og vedrørende invitasjonen til etterpåfesten: Nei takk! Har ikke tenkt å komme sluntrende inn med stempelet taper klistret i panna. Det er under min verdighet. Dere får klare dere sjæl uten mitt underholdene bidrag!

:-)

Ja, huff. Dette er forferdelig, og vi føler oss som fem rupi hva angår både dømmekraft og samvittighet. Vi får nok bare starte arbeidet med å skaffe til veie en trøstepremie sporenstreks, JB. Om du får den i dette eller neste liv, vites ikke. Men det er det jo tanken som teller, tross alt... ;)

Skal jeg si takk nå mon tro? Nei, holder min integritet i behold og gir dere det glatte lag: www.fluefiskefabler.com

;D  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser man på videoen, dette diskuterer vi ofte når vi snakker om hvor lang tid noen bruker ved og ta ut flua,ta bilde osv.

Men der ser man vel hvor lenge de tåler og være oppe av vannet ?

hvor godt tåler de dette Rune, regner med de overlever dette greit?

Dette med att man tørker av dem med ett håndkle , vet de har ekstra slimlag under gyting så dette tåler de vel bedre enn ellers i året.

altså ikke kritikk, men ett spørsmål bare  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser man på videoen, dette diskuterer vi ofte når vi snakker om hvor lang tid noen bruker ved og ta ut flua,ta bilde osv.

Men der ser man vel hvor lenge de tåler og være oppe av vannet ?

hvor godt tåler de dette Rune, regner med de overlever dette greit?

altså ikke kritikk, men ett spørsmål bare  :)

Tåler nok en del, men det er vesentlig forskjell på en fisk som blir tatt opp av et kar versus en som nettopp er helt tømt for krefter.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser man på videoen, dette diskuterer vi ofte når vi snakker om hvor lang tid noen bruker ved og ta ut flua,ta bilde osv.

Men der ser man vel hvor lenge de tåler og være oppe av vannet ?

hvor godt tåler de dette Rune, regner med de overlever dette greit?

altså ikke kritikk, men ett spørsmål bare  :)

Tåler nok en del, men det er vesentlig forskjell på en fisk som blir tatt opp av et kar versus en som nettopp er helt tømt for krefter.  ;)

selvfølgelig,man må sikkert vurdere dette opp mot feks temperatur også, jeg bare spør jeg, vi snakker over 2 min uten oksygen , det jeg vil fram til, altså vi kritiserer hverandre når det gjelder att noen bruker for lang tid på og ta ut flua, knipser bilder , men der ser man altså att de klarer seg alikevel? sånn generelt da, du skjønner hva jeg mener hvis du legger godvilja til her nu ;)

for vi prøver vel og unngå og tømme fisken for krefter og få den inn så kjappt som mulig, gjør vi ik det?

kan ikke akkuratt påstå att mange av fiskene jeg får på kroken akkuratt blir faretruende tømt for krefter feks. og jeg blir jo stressa hvis jeg må slite litt ekstra med og ta ut flua, og dypper fisken i vann litt før jeg gjør ett nytt forsøk... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin sammenligning er: Spurt alt du kan 200 meter. Når du kommer i mål, dytt hue ned i ei bøtte med vann. Hvor lenge klarer du å holde deg?  :D

Artig film og morsomme kommentarer. Syns du klarte deg bra unna med denne Stokkebekk. Ikke alle som klarer å få noe moro ut av den jobben. Gutta på NINA har mye å lære. Har sett en par "rognpresserfilmer"derfra, drit kjedelig  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser man på videoen, dette diskuterer vi ofte når vi snakker om hvor lang tid noen bruker ved og ta ut flua,ta bilde osv.

Men der ser man vel hvor lenge de tåler og være oppe av vannet ?

hvor godt tåler de dette Rune, regner med de overlever dette greit?

Dette med att man tørker av dem med ett håndkle , vet de har ekstra slimlag under gyting så dette tåler de vel bedre enn ellers i året.

altså ikke kritikk, men ett spørsmål bare  :)

Når fisken skal gyte har den "panser", dvs skinnet tåler masse! Derfor kan vi tillate oss å tørke den ren for vann slik at dette ikke kommer ned i bollen sammen med rogna. Dette med vann er faktisk mest kritisk for hannfisk, får vi vann i koppen sammen med melken så er løpet fort kjørt. Sæden til ørreten funker slik at når den kommer i kontakt med vann så er de som varmesøkende missiler: FINN EGGET!!! Og den jakten varer ikke i så mange sekundene før de er utslitt. Om det kommer litt vann i rogna er ikke så kritisk men de kan begynne å svelle og det vil vi ikke. Når vi befrukter på anlegget så stryker vi først mange hanner og når rogna til hunnfisken skal befruktes så bruker vi flere hanner på samme ladning med rogn for å sikre oss et godt resultat. Med det mener jeg at vi vil sikre oss at rogna blir befruktet, flere hanner, flere kopper... mindre sannsynlighet for at det har kommet vann i melka og den er dårlig..

Og før vi i det hele tatt stryker fisken så bedøves den med godkjent legemiddel. Det bidrar til at vi kan håndtere den i noen minutter før det blir kritisk med oksygen.

De gangene noen fisk dauer hos oss så er de gamle eller skrøpelige. Eller så har vi bomma stygt med doseringen av bedøvelse. I år strøk vi rundt 60 fisk som var mellom 1,5 og 4kg. Alle overlevde det fint. Etter håndteringen så tar det bare noen få minutter i oppvåkningskaret før de er fit for fight og rastløse etter å komme seg vekk.

Og skulle en og annen dø så er ikke det noen krise. Det er flere å ta av og den har gjort jobben sin.

Men de holder ut leeenge. Et eksempel er en hunnfisk som jeg fanget i en lokal elv. Den var rundt kiloen når jeg fanget den og villfisk. Jeg valgte å beholde den sammen med et par andre for å øke andelen villfisk i anlegget. Den hunnfisken strøk vi minst 5 ganger før den døde. Jeg tipper den var mellom 10 og 15 år gammel når den tok kvelden. På sitt meste veide den over 5kg. Den gjorde jobben sin og leverte minst 40000 rognkorn.

Tar det selvfølgelig ikke som kritikk, vi vet hva vi holder på med og fisken er husdyra våre som vi lever av  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor kan vi tillate oss å tørke den ren for vann slik at dette ikke kommer ned i bollen sammen med rogna. Dette med vann er faktisk mest kritisk for hannfisk, får vi vann i koppen sammen med melken så er løpet fort kjørt. Sæden til ørreten funker slik at når den kommer i kontakt med vann så er de som varmesøkende missiler: FINN EGGET!!! Og den jakten varer ikke i så mange sekundene før de er utslitt. Om det kommer litt vann i rogna er ikke så kritisk men de kan begynne å svelle og det vil vi ikke. Når vi befrukter på anlegget så stryker vi først mange hanner og når rogna til hunnfisken skal befruktes så bruker vi flere hanner på samme ladning med rogn for å sikre oss et godt resultat. Med det mener jeg at vi vil sikre oss at rogna blir befruktet, flere hanner, flere kopper... mindre sannsynlighet for at det har kommet vann i melka og den er dårlig..

Interessant dette Rune :) Måten dere gjør dette på øker sannsynligheten for befrukning av rogn. I og med at befruktning normalt sett foregår i vann, kjenner du til hva normal befruktningsprosent er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reddet dagen. Ler meg i hjel her ;D Forlanger å få reise på tur med deg minst to ganger til!

Ja, det er jo grenser for hva jeg kan finne meg i. Klart vi skal på tur Ruffen. Neste gang skal jeg sørge for å oppgradere garderoben slik at jeg kan matche kveldsantrekket ditt. Går for hat & squares-trenden jeg også.  ;D

[attachimg=1]

Har du ikke kvitta deg med de greiene der ennå? og for en kombo ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser man på videoen, dette diskuterer vi ofte når vi snakker om hvor lang tid noen bruker ved og ta ut flua,ta bilde osv.

Men der ser man vel hvor lenge de tåler og være oppe av vannet ?

hvor godt tåler de dette Rune, regner med de overlever dette greit?

Dette med att man tørker av dem med ett håndkle , vet de har ekstra slimlag under gyting så dette tåler de vel bedre enn ellers i året.

altså ikke kritikk, men ett spørsmål bare  :)

Når fisken skal gyte har den "panser", dvs skinnet tåler masse! Derfor kan vi tillate oss å tørke den ren for vann slik at dette ikke kommer ned i bollen sammen med rogna. Dette med vann er faktisk mest kritisk for hannfisk, får vi vann i koppen sammen med melken så er løpet fort kjørt. Sæden til ørreten funker slik at når den kommer i kontakt med vann så er de som varmesøkende missiler: FINN EGGET!!! Og den jakten varer ikke i så mange sekundene før de er utslitt. Om det kommer litt vann i rogna er ikke så kritisk men de kan begynne å svelle og det vil vi ikke. Når vi befrukter på anlegget så stryker vi først mange hanner og når rogna til hunnfisken skal befruktes så bruker vi flere hanner på samme ladning med rogn for å sikre oss et godt resultat. Med det mener jeg at vi vil sikre oss at rogna blir befruktet, flere hanner, flere kopper... mindre sannsynlighet for at det har kommet vann i melka og den er dårlig..

Og før vi i det hele tatt stryker fisken så bedøves den med godkjent legemiddel. Det bidrar til at vi kan håndtere den i noen minutter før det blir kritisk med oksygen.

De gangene noen fisk dauer hos oss så er de gamle eller skrøpelige. Eller så har vi bomma stygt med doseringen av bedøvelse. I år strøk vi rundt 60 fisk som var mellom 1,5 og 4kg. Alle overlevde det fint. Etter håndteringen så tar det bare noen få minutter i oppvåkningskaret før de er fit for fight og rastløse etter å komme seg vekk.

Og skulle en og annen dø så er ikke det noen krise. Det er flere å ta av og den har gjort jobben sin.

Men de holder ut leeenge. Et eksempel er en hunnfisk som jeg fanget i en lokal elv. Den var rundt kiloen når jeg fanget den og villfisk. Jeg valgte å beholde den sammen med et par andre for å øke andelen villfisk i anlegget. Den hunnfisken strøk vi minst 5 ganger før den døde. Jeg tipper den var mellom 10 og 15 år gammel når den tok kvelden. På sitt meste veide den over 5kg. Den gjorde jobben sin og leverte minst 40000 rognkorn.

Tar det selvfølgelig ikke som kritikk, vi vet hva vi holder på med og fisken er husdyra våre som vi lever av  ;)

Takk for svar Rune  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...