Gå til innhold

Myke stenger og stive stenger.NB!Advarsel,en nerdete tråd.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

  • Svar 213
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Flertallet har vel sett denne, men kanskje ikke alle:

Google på:  Sæksyloops Rod Database

(skrev e i Sæksy - skjønner ikke hvorfor den blir til æ..?)

Mange av målingene er fra 2007, så mye er på "gårsdagens stenger", men det fins nyere i den nedre delen av tabellen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.

Min er ERN = 5,4 og AA = 67.

AA er som forventet, men hadde faktisk trodd ERN hadde ligget litt høyere. De to andre 5'er stengene jeg har som jeg har sett CCS data er LPXe (ERN = 6,7 og AA = 67) og Zenith (ERN = 6,2 og AA = 70) At LPXe og Fluvius 5M har samme AA hadde jeg nesten forventet, men ble litt overrasket over Fluvius 5M ikke hadde en litt høyere ERN verdi. Hadde trodd den ville ha plassert seg med en ERN omtrent midt i mellom Zenith og verdien du har målt. Nyttig lærdom dette, må skalere mine forventninger om hva forskjeller i ERN verdier utgjør i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at data for stenger og blanks gir oss verdifulle

opplysninger.

At ikke alle liker det,er en annen ting.

Jeg satt og leste de siste innleggene og kom til å tenke på

en litt artig episode for noen år tilbake på Holmendammen.

Jeg tok med meg Eirik Hernes Larsen og Terje Nielsen ut på

kastebrygga for at vi skulle teste to stenger opp mot hverandre.

Jeg hadde målt stengene på forhånd og var litt nysgjerrig på

hvor godt vi kunne skille dem fra hverandre med det samme

snøret.Snøret var Vision ED #5.

De to stengene var en Shimano Freestone FS 906 og en SAGE TCR 590.

Her er data:

FS 905              TCR 590

ERN=7,70          ERN=7,60

AA=78              AA=72

NF=3,32hz         NF=3,32hz

Vekt=94gram     Vekt=104gram

Vi var alle enige i at de hadde mye felles,men Eirik mente at han likte

TCR stanga bedre,mens Terje og jeg likte FS stanga bedre.

Min personlige mening var at de var og er veldig like.

Det jeg selfølgelig skulle ha gjort i tillegg,var å ta en blindfold test.

Lett å si det i ettertid selfølgelig,men det er jo aldri for sent. ;D

Stengene har jeg fremdeles. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.

Min er ERN = 5,4 og AA = 67.

AA er som forventet, men hadde faktisk trodd ERN hadde ligget litt høyere. De to andre 5'er stengene jeg har som jeg har sett CCS data er LPXe (ERN = 6,7 og AA = 67) og Zenith (ERN = 6,2 og AA = 70) At LPXe og Fluvius 5M har samme AA hadde jeg nesten forventet, men ble litt overrasket over Fluvius 5M ikke hadde en litt høyere ERN verdi. Hadde trodd den ville ha plassert seg med en ERN omtrent midt i mellom Zenith og verdien du har målt. Nyttig lærdom dette, må skalere mine forventninger om hva forskjeller i ERN verdier utgjør i praksis.

Hei  :)

Ja, mitt inntrykk også, i praksis. Det er så mange parametre angående ei stang, at å måle bare tre av parametrene ikke nødvendigvis gir det hele og fulle bildet. Men det kan gi en liten pekepinn på noe. Det skal det ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei  :)

Ja, mitt inntrykk også, i praksis. Det er så mange parametre angående ei stang, at å måle bare tre av parametrene ikke nødvendigvis gir det hele og fulle bildet. Men det kan gi en liten pekepinn på noe. Det skal det ha.

Akkurat det,er etter min mening den største missforståelsen og skepsisen mot CCS.

Systemet har aldri påstått noe slikt,og jeg mener også at systemet sier vesentlig mer enn en liten pekepinn

på noe.

Nå kan man utvide målingene også,men da ville det bli enda mindre populært.

Alt annet enn bare ett tall,som forøvrig bare er en subjektiv mening er mye,mye bedre. ;D,

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei  :)

Ja, mitt inntrykk også, i praksis. Det er så mange parametre angående ei stang, at å måle bare tre av parametrene ikke nødvendigvis gir det hele og fulle bildet. Men det kan gi en liten pekepinn på noe. Det skal det ha.

Akkurat det,er etter min mening den største missforståelsen og skepsisen mot CCS.

Systemet har aldri påstått noe slikt,og jeg mener også at systemet sier vesentlig mer enn en liten pekepinn

på noe.

Tom.

Åh? Er det en misforståelse at det ikke nødvendigvis gir det hele og fulle bildet?

Hmm, oppsiktsvekkende og spesielt  :) Tror ingen er enig med deg at det helt nødvendigvis gir det hele og fulle bildet. For det var vel det jeg skrev du svarte på, ikke sant?

Du må ikke misforstå meg, Tom - for det er ingen jeg kjenner som tror jeg er imot CCS. Tvert imot, og som jeg skriver, det kan være en god pekepinn. Men overdreven tiltro er aldri bra i noen sammenheng ;)

Det er forskjell på å ha et åpent sinn, og høl i huet :) Sistnevnte tror jeg ingen av oss har - til noe system  :) Ikke sant? Men en god pekepinn er CCS, jepp.

Men helt nødvendigvis det hele og fulle bildet? Nope.  

Men det er bare min mening da.

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overdreven tiltro?

Det handler ikke om å tro.

Trodde du det?

Jeg tror ikke du er imot CCS.

Det har jeg heller aldri sagt?

Det er mer enn en god pekepinn,en pekepinn sier ikke særlig mye

om en stang.Det gjør derimot CCS.

Du må bruke CCS for det det er skapt til å gjøre.

Forskjellen på en ERN verdi og hva som faktiskt står på stanga

kan noen ganger være natt og dag,det regner jeg med du er enig i?

Åpent sinn og høl i hue,tragisk komentar......

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overdreven tiltro?

Det handler ikke om å tro.

Trodde du det?

Jeg tror ikke du er imot CCS.

Det har jeg heller aldri sagt?

Det er mer enn god pekepinn,en pekepinn sier ikke særlig mye

om en stang.Det gjør CCS.

Du må bruke CCS for det det er skapt til å gjøre.

Forskjellen på en ERN verdi og hva som faktiskt står på stanga

kan noen ganger være natt og dag,det regner jeg du er enig i?

Åpent sinn og høl i hue,tragisk komentar......

Tom.

Hmm, tror ikke jeg nådde inn til deg. Sikkert min feil, Tom. Prøver igjen.

Det du påstod at var en misforståelse, var jo dette jeg skrev:

"Det er så mange parametre angående ei stang, at å måle bare tre av parametrene ikke nødvendigvis gir det hele og fulle bildet."

Forklar da, hvordan det kan være en misforståelse. For det var jo dette jeg skrev, og dette du svarte på - at var en misforståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at mange tror det Andre.

Det handler ikke om deg.

Tom.

Ja, men poenget, er at du skal lete lenge for å finne folk som tror at CCS nødvendigvis gir det hele og fulle bildet.

At CCS sier noe klokt og konstruktivt? Ja. At det gir en god pekepinn? Ja. At det er nyttig? Ja.

Men at det gir det hele og fulle komplette bildet av ei stang? Nei det har jeg til gode å høre noen andre si.

Og det var jo det du påstod var en misforståelse, så da ble jeg nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... jeg prøver igjen  :)

Svar på det spørsmålet nedenfor først nå, Tom. Jeg er nysgjerrig.

Poenget er at mange tror det Andre.

Det handler ikke om deg.

Tom.

Ja, men poenget, er at du skal lete lenge for å finne folk som tror at CCS nødvendigvis gir det hele og fulle bildet.

At CCS sier noe klokt og konstruktivt? Ja. At det gir en god pekepinn? Ja. At det er nyttig? Ja.

Men at det gir det hele og fulle komplette bildet av ei stang? Nei det har jeg til gode å høre noen andre si.

Og det var jo det du påstod var en misforståelse, så da ble jeg nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Veldig misforstått å tro at folk her inne er imot måldata. Er det noe vi er så er det tallnerder. Det er bare settingen som ikke fenger for mange fluefiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig misforstått å tro at folk her inne er imot måldata. Er det noe vi er så er det tallnerder. Det er bare settingen som ikke fenger for mange fluefiskere.

Jeg for min del klarer meg jævlig godt uten måldata på noe som helst som har med fiske og fiskeutstyr å gjøre.

Mye morsommere å prøve ei stang med helt åpent sinn enn å ha disse tallene i bakhodet før evt testing  :D

Om man på forhånd har "bestemt" seg for at stanga er slik & slik, så tror jeg det kan påvirke kasteopplevelsen negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Veldig misforstått å tro at folk her inne er imot måldata. Er det noe vi er så er det tallnerder. Det er bare settingen som ikke fenger for mange fluefiskere.

Jeg for min del klarer meg jævlig godt uten måldata på noe som helst som har med fiske og fiskeutstyr å gjøre.

Mye morsommere å prøve ei stang med helt åpent sinn enn å ha disse tallene i bakhodet før evt testing  :D

Om man på forhånd har "bestemt" seg for at stanga er slik & slik, så tror jeg det kan påvirke kasteopplevelsen negativt.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars,tror du på det der selv? ;D

Tom.

Ikke faen om jeg gjør . . . Ser jo at jeg var dust nok til å skrive at jeg ikke bryr meg om måledata på noe som har med fiske og fiskeutstyr å gjøre.

Selvfølgelig er jeg interessert i alt som finnes av måledata om vær, vind og vannstand å gjøre før jeg reiser, så her må jeg korrigere meg selv på det groveste  8)

Men når det gjelder stenger ; Nei . . . Jeg kan ha moro av å vite data på stenger jeg allerede er kjent med, men vil helst slippe å vite noe på forhånd  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars,tror du på det der selv? ;D

Tom.

Ikke faen om jeg gjør . . . Ser jo at jeg var dust nok til å skrive at jeg ikke bryr meg om måledata på noe som har med fiske og fiskeutstyr å gjøre.

Selvfølgelig er jeg interessert i alt som finnes av måledata om vær, vind og vannstand å gjøre før jeg reiser, så her må jeg korrigere meg selv på det groveste  8)

Men når det gjelder stenger ; Nei . . . Jeg kan ha moro av å vite data på stenger jeg allerede er kjent med, men vil helst slippe å vite noe på forhånd  :)

0

Vil du ikke vite noe om stenger på forhånd??????

Er det mulig?Javel.

Vi er i to vidt forskjellige verdener,men det er jo greit. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...