Gå til innhold

Siplunurusen


Ruffen

Anbefalte innlegg

Den snakker vi ikke mye om?

Erfaringer takk :)

5 arter i familien

de 2 største, aeativalis og alternatus er viktige i mitt fiske.

Lever både i elv og vann

klekker på land/ i strandsonen på fast underlag, ikke fritt i vannmassene :(

klekker hele sommern til godt ut på høsten

tilgjengelig når vanntempen kommer litt opp, 12 - 14 grader og mer

Nymfene er gode svømmere, raske og store. ser nesten ut som små fisker

dim 14 - 18 mm. de nest største døgnisene i norge

et spinnerfall av disse gutta, og du er i himelen ;D ;D ;D

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den snakker vi ikke mye om?

Erfaringer takk :)

5 arter i familien

de 2 største, aeativalis og alternatus er viktige i mitt fiske.

Lever både i elv og vann

klekker på land/ i strandsonen på fast underlag, ikke fritt i vannmassene :(

klekker hele sommern til godt ut på høsten

tilgjengelig når vanntempen kommer litt opp, 12 - 14 grader og mer

Nymfene er gode svømmere, raske og store. ser nesten ut som små fisker

dim 14 - 18 mm. de nest største døgnisene i norge

et spinnerfall av disse gutta, og du er i himelen ;D ;D ;D

Gisle

Jeg hadde nok ikke klart å formulert meg like bra, men ville ment akkuratt det samme :) Vil legge til at Alternatusen er kanskje er en god svømmer som nymfe men svært dårlig flyver som dun og ender ofte på vannet igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siphlo aestivalisen er tøff  :) Den svømmer jammen omtrent fortere enn en småfisk  ;D

Husker jeg overvar en slik klekking i Femundsmarka for mange år siden. Det som var spesielt med den klekkingen, var at det var hard fralandsvind.

Aestivalisene krøp inn mot land og klekket, men så fort de hadde fått opp vingene, så tok vinden tak i dem. Og de for utover overflaten - fortere enn noen vårflue jeg noen gang har sett. Stripa som speedbåter utover vannet. Og ørretene tok dem alle som en.

Akkurat på det tidspunktet innså jeg at boklærdom og praktisk fiske kan være to forskjellige ting. For aldri har jeg sett døgnfluer stripe så kjapt før. Og ørreten tok stripende døgnfluer så det stod etter  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig...Jeg måtte sjekke litt om denne i "insektslære for fluefiskere" og fant ut at det jeg antagelig trodde var sen vulgata i fjor, antageligvis var en av siphlonurus. Det står følgende:

"Slekten tilhører de svømmende døgnfluenymfene og omfatter 3 arter i Norge. Klekker ved at nymfa krabber opp på vegetasjonen (som oftest. Kan også klekke ute i vannet) Bra nymfefiske. Tørrfluefiske mer aktuellt hvis det blåser og flua havner ut på vannet ved ett uhell - eller spinneren. Alle tre arter er store 12-18mm lange både som nymfer og voksne (nest størst i Norge - kun slått av Ephemera-artene). Finner nymfene i innsjøer eller elvenes stille partier. Klekker midt på sommeren og kalles i England derfor Summer Mayfly (slutten av juni til langt ut i august)

Hunnene slipper alle eggene på en gang i vannoverflaten (dytter ikke ræva nedi vannet og legger noen egg om gangen. Som f.eks. Vulgata og Danica gjør).

Artene til Siphlonurus er alternatus, lacustris og aestivalis

Teksten er redigert etter beste evne da arten er omtalt flere steder i boka  :)

Edit:det er kun ett bilde av voksen flue i boka. Det er en han av arten lacustris. Den har ett grønnskjær i kroppen og veldig stor bakvinge (omtrent halve størrelsen til hovedvinge)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti det samme som Andre beskriver her, kanskje samme sted også  ;D Mener å huske at det var rundt sankthans/første uka i juli. Når det ikke blåste hardt nok så brukte vi bare stanga til å vippe dem utpå  ;D

Men det var faktisk ikke helt feil med nymfer langs land heller, nesten vel så moro. Det sto lainet tett med ørret langs torvkantene og det virket som de ventet på nymfene som svømte mot land. Siphlonymfene er så fine at det er rett og slett moro å lage dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bilder?

tar jeg ikke helt feil så er dette en representant av arten som "plumpet" ned i bærbøtta på sensommeren. hvor den hadde gjort av haletrådene vet ikke jeg.

Morten

De faller av når døgnflua blir gammel nok. ;)

Her er en,hvis jeg ikke tar feil(rett meg gjerne,det betyr bare at vi har flere arter i Ekso enn vi vet om  ;D )

Vet ikke hvilken art,bildet er tatt 1.september.

Her er det en merkelig kombinasjon i Ekso,siden disse vel egentlig ikke er så tidlig ute,men de siste par årene har de klekket sammen med både marginata(de er ganske store,bare de to haletrådene som skiller dem fra marginata),vespertina og rhodani. :)

Og de er lynende raske svømmere ja,det har jeg sett. :D

6904678993_8eb98b5afa_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interesant. Jeg har vel egentlig ikke fått så veldig ut av denne rakkaren. Har opplevd spinner fall for rimelig lenge siden i finnmark men det fikk jeg ikke noe ut av. Har kommet litt i havn noen ganger. Har sett de i ganske store mengder på vann jeg ikke fisker i.

Ser veldig ofte bare en her og en der uten at det er nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det som avgjør om et insekt er superaktuelt er den tiden insektet eksponerer seg i en ekstra sårbar situasjon tilgjenglig for fiske og mengden av insekter som eksponerer seg...... siden de fleste siphlonurusene ikke klekker fritt i overflata men på land så er de ikke aktuelle som bytte i klekkefasen og tørkefasen etter klekkinga....... således er det bare nymfene og spinnerene som er aktuelle..... man skal heller ikke ta vekk den muligheten som det er at det finnes enklere byttedyr på gang under Siploaktiviten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med amaletusen da? Jeg har bare sett de som spinnere i luften. Tror i alle fall det er de.

Ser de ganske ofte i en gitt periode og rimelig mange. Men aldri noe spinnerfall  :-\

Og når klekker den,og hvor stor er den.

I Ekso hadde vi spinnerfall av siphlo i juni/juli,den la seg nedpå tidlig på ettermiddagen,et flott syn der det blinket og glitret i flotte spinnervinger nedover elva i motlyset.Det var bare det at den gjorde dette samtidig som det klekket bla. bra med rhodani- og noen svært seine vespertina-klekkinger.

Vel,fisken rørte dem ikke. :)

Så,da får vi håpe det blir minst like mye til neste år !  :D

Edit: Du har sikkert rett Staffan,men kanskje Siplonymfene er med på å aktivisere fisken,altså den er endel av eventuell nymfesuppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt veldig godt fiske på Aestivalis-klekkinger i luobbaler flere steder i høyfjellet nordpå.

Noen steder blir de utrolig store, nesten Vulgata-size, og gir spektakulært fiske hvis man treffer.

Har opplevd noen veldig tette klekkinger, og spinnerfallet kan også være bra.

Mange synspunkter og meninger her. Den eneste som jeg personlig kan bekrefte personlige preferanser til at har riktig her er håvard!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er temmelig sikker på at jeg observerte siphlo alternatus/aestivalis som klekket fritt i vannet inne på en rolig, grunn sandbanke i en kjent elv i Troms. Siste halvdel av august, kaldt i lufta og litt strøm i vannet som gjorde at duns'a ble sittende på vannet og tatt med den lille strømmen som var ut i hovedstrømmen, hvor det 20 meter lenger ned i elva sto en ørret på 1,4 og slurpa i seg siphlo-duns. Fisken lurte jeg selvfølgelig trill rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er temmelig sikker på at jeg observerte siphlo alternatus/aestivalis som klekket fritt i vannet inne på en rolig, grunn sandbanke i en kjent elv i Troms. Siste halvdel av august, kaldt i lufta og litt strøm i vannet som gjorde at duns'a ble sittende på vannet og tatt med den lille strømmen som var ut i hovedstrømmen, hvor det 20 meter lenger ned i elva sto en ørret på 1,4 og slurpa i seg siphlo-duns. Fisken lurte jeg selvfølgelig trill rundt.

Ja, som flere er inne på, de kan godt klekke fritt i vannet i sånne saktestrømmende, grunne områder. I en av av mine favorittelver klekker de akkurat sånn som du beskriver her, og i store mengder. Det gir godt fiske! Fisken står på rekke og rad i strømmen og gafler innpå.

Men disse klekkingene er som regel midt på høysommeren, mens Siphlo-klekkingene i den ikke ukjente Troms-elva er på tampen av sesongen. Har ikke fisket Siphlo-klekkingene i den ikke ukjente Troms-elva selv, men har sett bilder av døgnfluene, og synes de ser litegrann tynnere/mindre ut enn de høysommer-Siphloene jeg pleier å forsøke og treffe på.

Noen som vet om Alternatus og Aestivalis har forskjellig klekketidspunkt? Eller kan det være snakk om den sterkt undervurderte Lacustris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hele klekkinga, for den som måtte være interessert.

Når det gjelder fiske mens de klekker er min erfaring at fisken er lite overflateaktiv. Enkelte insekter som blåser ut på vannet kan riktignok bli snappet, men tipper bonanzaen skjer under vann når alle nymfene svømmer inn mot land.

[attachimg=1]

post-4558-13949891209054_thumb.jpg

post-4558-13949891209562_thumb.jpg

post-4558-1394989120996_thumb.jpg

post-4558-13949891210391_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...