Gå til innhold

Løkke på ferdig tapert fortom


KayB

Anbefalte innlegg

En studie uført ved det teknisk- og naturvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Bern (Université de Berne), viser at når det gjelder det å feste monofilament til flueliner er nåleknuten langt sterkere enn andre mer tidkrevende teknikker. En spørreundersøkelse tilknyttet studien viste også at de fleste syntes denne knuten var langt penere å se på og sågar mer elegant enn løkke-til-løkke-metoden. Studien hentyder i tillegg at det kan synes som om brukere av bendsling og løkke-til-løkke-metoden har en noe forvirret virkelighetsoppfatning og at de er langt dårligere fluekastere enn de som praktiserer nåleknute.

PS! Prøvde å lime inn PDF'en, men den var for stor.

Bea       

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eksperiemnter mye på dette området også, men synes nåleknuter og tilsvarend eløsninger for å feste fortommen direkte i fluelina er elegant, men det er tidkrevende å skifte fortommen i felt og etter at jeg gikk over til heavy butt fortommer ble det vanskelig å få det pent. Har derfor landet på løkke-til-løkke løsning:

Løkke på fluesnøret: Fjerner noen cm av coatingen ved hjelp aceton, legger kjernen dobbelt, bensler og limer med Bison vinyllim (fleksibelt).

Løkke på fortom: klemmer enden flat med en taggete tang, limer med lynlim, bensler og topper det hele med noen lag vinyllim.

Lager små løkker så de går lett gjennom stangringene. Blir så sweet atte :)

Så alle denne limingen, klemmingen med tenger osv. er raskere??  ;D

Ja, bruker ca 3-4 timer på å lage en nåleknute, så et 1 1/2 time på å lage løkke på fortommen mens jeg står i elva synes jeg er greit. Det hender jeg rekker å få uti flua før klekkingen er over    :-\

Nei, jeg lager da for faen fortommene mine ferdige på FORHÅND!!  ;D

Surrer opp noen fortommer innimellom bindinga.  Starter sesongen med 4-5 fortommer med løkke klare til action!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpenbart fordi de har estetisk sans! Fortommer skal festes med nåleknute, det er enkelt, glir fint gjennom ringene, estetisk og tradisjonsrikt!  ;D ;D ;D

aaapplaus

Sånn, da har jeg løst hele problemet for dere!  Aaaah, det føles godt når man kan løse et av de store problemene menneskeheten sliter med på et blunk. Nå er det tilbake til det gamle nøttene; hvor mange engler er det plass til på et knappenålshode og hvorfor klarer ikke mennesker å riste seg som våte hunder gjør.  :-\

He,he.. ;D

En studie uført ved det teknisk- og naturvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Bern (Université de Berne), viser at når det gjelder det å feste monofilament til flueliner er nåleknuten langt sterkere enn andre mer tidkrevende teknikker. En spørreundersøkelse tilknyttet studien viste også at de fleste syntes denne knuten var langt penere å se på og sågar mer elegant enn løkke-til-løkke-metoden. Studien hentyder i tillegg at det kan synes som om brukere av bendsling og løkke-til-løkke-metoden har en noe forvirret virkelighetsoppfatning og at de er langt dårligere fluekastere enn de som praktiserer nåleknute.

Kult.

Veldig,veldig bra Tom og Beate. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eksperiemnter mye på dette området også, men synes nåleknuter og tilsvarend eløsninger for å feste fortommen direkte i fluelina er elegant, men det er tidkrevende å skifte fortommen i felt og etter at jeg gikk over til heavy butt fortommer ble det vanskelig å få det pent. Har derfor landet på løkke-til-løkke løsning:

Løkke på fluesnøret: Fjerner noen cm av coatingen ved hjelp aceton, legger kjernen dobbelt, bensler og limer med Bison vinyllim (fleksibelt).

Løkke på fortom: klemmer enden flat med en taggete tang, limer med lynlim, bensler og topper det hele med noen lag vinyllim.

Lager små løkker så de går lett gjennom stangringene. Blir så sweet atte :)

Så alle denne limingen, klemmingen med tenger osv. er raskere??  ;D

Ja, bruker ca 3-4 timer på å lage en nåleknute, så et 1 1/2 time på å lage løkke på fortommen mens jeg står i elva synes jeg er greit. Det hender jeg rekker å få uti flua før klekkingen er over    :-\

Nei, jeg lager da for faen fortommene mine ferdige på FORHÅND!!  ;D

Surrer opp noen fortommer innimellom bindinga.  Starter sesongen med 4-5 fortommer med løkke klare til action!  :)

Hehe man bruker vel ikke mye mer en et minutt? Høres alikevell greit ut det du beskriver.

Har aldri giddet å bruke noe annet en nåleknute. Enkelt og greit. Ikke noe liming og annet tullball.

Den ryker ikke. Det er tull å hevde!

Men kansje jeg skal teste noe annet for en gangs skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med løkke-i-løkke er det min erfaring at fortommen, og av og til også flua, kan henge seg fast i løkka ved mislykkede kast. Muligheten for dette er mindre med en liten nålknute og spesielt en gjennomgående nålknute.

Henger seg opp i løkka? Typisk kastefeil

En annen ting er at løkke-i-løkke lager mer støy på overflaten enn en liten nålknute. Ved striping av vårfluer, i kombinasjon med løkke-i-løkke, kan det se ut som om to vårfluer striper over vannflata.

Løkka striper og skremmer fisken? Hvor svære løkker og hvor kort fortom bruker du egentlig?

At nålknuten skal være svak, har jeg ennå ikke merket noe til. Under normale forhold, og som det er nevnt tidligere, skal flueknuten ryke først. Legg på litt superlim så holder nålknuten i "evig tid".

Den er stygg og klumpete. Men hvis man får litt av fluelinekjernen inn i selve knuta, så går det vel kanskje an å fiske med den?

Kunne sikkert sitert hvem som helst av dere. Med dere, så mener jeg altså dere nåleknute-gutta. Dere har iaf bomma - hele gjengen  ;D;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med løkke-i-løkke er det min erfaring at fortommen, og av og til også flua, kan henge seg fast i løkka ved mislykkede kast. Muligheten for dette er mindre med en liten nålknute og spesielt en gjennomgående nålknute.

Henger seg opp i løkka? Typisk kastefeil

En annen ting er at løkke-i-løkke lager mer støy på overflaten enn en liten nålknute. Ved striping av vårfluer, i kombinasjon med løkke-i-løkke, kan det se ut som om to vårfluer striper over vannflata.

Løkka striper og skremmer fisken? Hvor svære løkker og hvor kort fortom bruker du egentlig?

At nålknuten skal være svak, har jeg ennå ikke merket noe til. Under normale forhold, og som det er nevnt tidligere, skal flueknuten ryke først. Legg på litt superlim så holder nålknuten i "evig tid".

Den er stygg og klumpete. Men hvis man får litt av fluelinekjernen inn i selve knuta, så går det vel kanskje an å fiske med den?

Kunne sikkert sitert hvem som helst av dere. Med dere, så mener jeg altså dere nåleknute-gutta. Dere har iaf bomma - hele gjengen  ;D;)

Tror folk som fisker med løkke bare presenterer dead-drift, dvs. når de ikke sitter på baken og venter på vak.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsummerer et svar til Kay: Bruk hva faen du vil, men forbered deg godt til en heftig diskusjon langs bredden. Dette er nemlig et tema som vekker sterke følelser i fluefiskemiljøet. Sleng heller opp et annet tema om du møter en gjeng, innvandring eller no'.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løkke i løkke er og blir for nybegynnere.  Folk som må skifte fortom hele tida - de er nybegynnere.  Folk som driver med bendsling og lim - nybegynnere.  Blir stivt og rart.  Buttdelen på en fortom skal ikke av.  Hvorfor skal den det?  Dersom man ikke er nybegynner setter man på en buttdel som funker.  Vi som har litt erfaring velger nåleknuten.  Ferdig med det.  Så kan dere andre prøve dere frem.  Been there, done that.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løkke i løkke er og blir for nybegynnere.  Folk som må skifte fortom hele tida - de er nybegynnere.  Folk som driver med bendsling og lim - nybegynnere.  Blir stivt og rart.  Buttdelen på en fortom skal ikke av.  Hvorfor skal den det?  Dersom man ikke er nybegynner setter man på en buttdel som funker.  Vi som har litt erfaring velger nåleknuten.  Ferdig med det.  Så kan dere andre prøve dere frem.  Been there, done that.

Så sannelig min hatt,helt enig. ;D

Og hvis du allikevel vil bytte buttdelen så tar det et halvt minutt. :)

Kløner,hengerumper,amatører..... ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom tråd - og ekstra artig blir det jo fordi det er så mange uvitende nåleknutegutter med i diskusjonen. Knyte fast monofilament med kun coating som base? "Spise" av frontapering og knyte nåleknute hver gang man skal ha en annen fortom med et annet oppsett? Jeg ler..  ppcrazyeyes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart, skal du kun ha en liten bit med rødt ullgarn knyti fast i spissen så er det ikke så farlig. Dessuten har dere vel kanskje båter liggende klare på kastedammen, i tilfelle en nåleknute eller to skulle løsne, så er det jo bare å ro utpå og plukke den opp med en kvist eller noe!  ;D  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa,du ler nok mye. ;D

Coatingen som base??

Dette har du virkelig greie på vil tro?

Mener du virkelig at det er coatingen som er det

svake leddet?

At det er coatingen som er avgjørende for styrken på knuten?

Det synes jeg du må forklare. :)

Å forandre tema fører ikke noensteds hen,eller synes du det?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løkke i løkke er og blir for nybegynnere.  Folk som må skifte fortom hele tida - de er nybegynnere.  Folk som driver med bendsling og lim - nybegynnere.  Blir stivt og rart.  Buttdelen på en fortom skal ikke av.  Hvorfor skal den det?  Dersom man ikke er nybegynner setter man på en buttdel som funker.  Vi som har litt erfaring velger nåleknuten.  Ferdig med det.  Så kan dere andre prøve dere frem.  Been there, done that.

Vel, nåleknuten står i alle nybegynnerbøker. Noen kommer aldri lenger.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løkke i løkke er og blir for nybegynnere.  Folk som må skifte fortom hele tida - de er nybegynnere.  Folk som driver med bendsling og lim - nybegynnere.  Blir stivt og rart.  Buttdelen på en fortom skal ikke av.  Hvorfor skal den det?  Dersom man ikke er nybegynner setter man på en buttdel som funker.  Vi som har litt erfaring velger nåleknuten.  Ferdig med det.  Så kan dere andre prøve dere frem.  Been there, done that.

aaapplaus aaapplaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så-så, kom til ro her nå da, jenter  8)

Man bruker det man har trua på sjøl, og ingen av disse løsningene ryker ved kjøring av fisk, vil jeg tro.

At det kan være litt kinkig å få skjøten mellom fortom og fluesnøre gjennom toppringen (dere som benytter løkke i løkke) gjør det bare litt ekstra spennende når stor fisk skal håves  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa,du ler nok mye. ;D

Coatingen som base??

Dette har du virkelig greie på vil tro?

Mener du virkelig at det er coatingen som er det

svake leddet?

At det er coatingen som er avgjørende for styrken på knuten?

Det synes jeg du må forklare.

Tom.

Har ikke så veldig peiling på nåleknuten jeg, Tom. Trenger forsåvidt ikke det heller, da jeg har finni en smartere løsning som fungerer mye bedre, og som seff er mye sterkere :) For du knyter vel nåleknuten rett på fluesnøret ikke sant? Uten å integrere den (vanligvis)fletta kjernen på snøret inn i selve knuten? Slenger med link, i tilfelle du aldri har knyti den sjøl  ;)

http://www.animatedknots.com/nailknot/index.php?LogoImage=LogoGrog.jpg&Website=www.animatedknots.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne godt forklart dere om den perfekte knute.

Altså.. Knuten skal ikke stoppe i ringene ved inntrekk av fisk, skal ikke tape "over rulling" ved kast, slik som det blir om en fjerner coting. Knuten skal jo ikke knekke.

Men dette ser jeg på som en ting som kommer med erfaring, og liksom prikken over ien i fluefiske. Det siste kapittel om du vil.

Fortom/knuten/oppsettet må perfektiseres, og der er jeg. Kommer aldri til å gå tilbake til verken løkke eller nåleknute. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nåleknuten står i alle nybegynnerbøker. Noen kommer aldri lenger.  ;D

Hvilken bok skal vi kjøpe da som er for viderekommende,og som forklarer oss

hvilke knuter som er bedre?

Tom.

For noen år siden fant noen snøreprodusenter ut at det er kjekt med ferdigløkker. Fisker man tørt, nymfe og streamer med samme stang og snøre (hvilket er fullt mulig!), så kan man ikke drive å kappe og kappe, med mindre man har ræva full av gryn eller er sponset av en middels forretningsbegavet produsent.

Men utover fleksibiliteten er nåleknuten grei, det skal jeg være enig i. Fin overgang, og nåleknutefolk provoserer meg ikke. Da er det verre med folk som sveiver med høyre. DET er irriterende det!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden fant noen snøreprodusenter ut at det er kjekt med ferdigløkker. Fisker man tørt, nymfe og streamer med samme stang og snøre (hvilket er fullt mulig!), så kan man ikke drive å kappe og kappe, med mindre man har ræva full av gryn eller er sponset av en middels forretningsbegavet produsent.

Men utover fleksibiliteten er nåleknuten grei, det skal jeg være enig i. Fin overgang, og nåleknutefolk provoserer meg ikke. Da er det verre med folk som sveiver med høyre. DET er irriterende det!  ;D

He,he,he....

Vitser legges som oftest inn i Off Topic tråden. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel Olav,siden du ikke har så mye peiling på nåleknuten,og allikevel har funnet en smartere løsning,

så virker det på meg som om at du egentlig ikke har prøvd dette her noe særlig opp mot hverandre

i det hele tatt?

Tom.

Jeg prøvde nåleknute som superfersking. Det holdt. Nå som jeg bare er fersk så har jeg skjønt at den ikke holder mål
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...