Gå til innhold

Løkke på ferdig tapert fortom


KayB

Anbefalte innlegg

Når fisken er tre-fire meter fra land kaster jeg meg over den og eter den rå! Etterpå setter jeg fyr på meg selv.

Det er sånn alle gjør det i Nord-Norge.

;D   ;D  Genialt, Håvard  :D

Jeg driver å stifter en fluefisketerror-organisajon her . . . Foreløpig kaller vi oss al-qacao, en hardtslående gjeng som har som mål å virkelig sette oss i respekt hos ørreten, bare vi finner ut hvordan.

Vi er skikkelig gæerne, og kan finne på å fiske med to fortommer samtidig, om det må til for å oppnå resultat.

Kunne tenke meg å adoptere denne metoden, hvis det er ok for deg ?   ;D

Støttes 1130%!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som absolutt MÅ bruke lim, lighter og vertøy, er jo dette en smooth variant http://troutlegend.com/forum/gear-talk/no-knot-fly-line-to-leader-connection-(per-cognard)/

Dette var jo ikke mer innviklet enn at man kan gjøre jobben utvadet i elva  ;D

Sånn er det med "two leader guys"

De fixer det meste.. Wow... ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere tapert også jeg fortommene selv. Kappet og knøt, eksperimenterte med ulike materialer, profiler, skjøtemetoder og storkoste meg. Men det ble for altoppslukende, det ble en livsstil rett og slett, og jeg var ikke villig til ofre så mye for det. Gikk utover alt og alle, det begynte å murre i familie, blant venner og på jobb, så jeg krøp til slutt til korset og kjøpte ferdigtapert. Angrer ikke, men litt bittert er det selvsagt, særlig med tanke på hvor jeg kunne vært i dag, om jeg bare hadde fortsatt å gi jernet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som absolutt MÅ bruke lim, lighter og vertøy, er jo dette en smooth variant http://troutlegend.com/forum/gear-talk/no-knot-fly-line-to-leader-connection-(per-cognard)/

Dette var jo ikke mer innviklet enn at man kan gjøre jobben utvadet i elva  ;D

Sånn er det med "two leader guys"

De fixer det meste.. Wow... ;D

Tom.

Trodde da du var erfaren med to-tre fortommer påmontert  ???

Selv bruker jeg ofte to fortommer på fiske senhøstes, om det ligger is på vannet.

Cluet er å montere den ene fortommen bakfrem, og montere ei kulehode-nymfe i tykkenden. Denne vil hamre gjennom isen uten problem. Deretter følger en rett påmontert tørrfluefortom, som slår over langt roligere, og plasserer tørrflua i det åpne hullet.

Når fisken kommer opp i hullet for å trekke luft gjelder det å rykke til  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere tapert også jeg fortommene selv. Kappet og knøt, eksperimenterte med ulike materialer, profiler, skjøtemetoder og storkoste meg. Men det ble for altoppslukende, det ble en livsstil rett og slett, og jeg var ikke villig til ofre så mye for det. Gikk utover alt og alle, det begynte å murre i familie, blant venner og på jobb, så jeg krøp til slutt til korset og kjøpte ferdigtapert. Angrer ikke, men litt bittert er det selvsagt, særlig med tanke på hvor jeg kunne vært i dag, om jeg bare hadde fortsatt å gi jernet.  

Jeg skjønner bare ikke hvordan du gjør det.

Er ikke ofte jeg ler høgt 07.15 om morgenen, men det gjorde jeg nå :)

Du er god :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

forøvrig er det morsomt å tapere fortommer ved knyting..... morsomt å se hvordan man kan manipulere resultatet.... annbefaler dere selv å ta en liten "forskerjobb"...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forøvrig er det morsomt å tapere fortommer ved knyting..... morsomt å se hvordan man kan manipulere resultatet.... annbefaler dere selv å ta en liten "forskerjobb"...........

Hei, Staffan  :)

Ja, det er morsomt det - og svært lærerikt også. Husker for mange år siden, så knytte jeg fortommene mine selv, og brukte gjerne 6-8 ulike tykkelser. I dag bruker jeg kun ferdigtaperte fortommer som jeg bygger opp spissen på, med 2-3 ulike tykkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Mulig jeg er "litt kort oppi", men jeg forstår liksom ikke vitsen med mange knuter dersom man kan unngå det. Og løkker vs striping... vel...

Men så er jeg ikke så opptatt av at fortommen skal strekke seg som en linjal heller. Vil faktisk helst ikke at den skal gjøre det i de aller fleste tilfellene. Jeg har forøvrig heller ikke kommet over noen fortom eller fortomsoppsett som gjør det av seg selv. Altså må jeg kaste og presentere selv. Og da kan jeg manipulere det meste med trange/åpne bukter, liten/stor fart, full stopp, nedbremsing eller frislipp. Alt ettersom hva jeg har bruk for av nedlegg. Da er jeg mer opptatt av at fortom og slikt enkelt kan byttes om man må og at knutene glir fint i vannet. VANNET! Stangringer skal det mye til at det ikke glir gjennom uansett. Og skifte fortom fordi jeg plutselig trenger å "vannkaste"? Nei, det får da være måte på hvor tullete jeg skal bli! Er visst gal nok som jeg er. Om andre vil, så gjerne for meg. Vi er alle ulike. Men jeg, altså den pussige skruen som er meg, syns det er rart at så mange synes å være mer opptatt av hvordan ting ser ut, passer til kasting osv. enn hvordan det faktisk påvirker det å få fisk.

Glemmer aldri denne fra jugerbenken etter et lengre foredrag av en "proff" om oppbygging av fortom mens det var litt lite vaking. Han måtte jo selvsagt vise hvor perfekt det strakk:

Proffen: - "Ser du hvor fint den strekker seg?"

Gamlingen: - "Ja, plasker fint den."

Jeg måtte gå meg en tur etter den kommentaren. Men de hørte meg nok når jeg sprakk bakom første løa.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den perfekte fortom etter mitt syn, strekker seg ikke helt.

Den strekker seg perfekt strak med god over rulling, untatt den siste meteren eller en og en halv.

Da har flua litt å kveile på i strømmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er "litt kort oppi", men jeg forstår liksom ikke vitsen med mange knuter dersom man kan unngå det. Og løkker vs striping... vel...

Men så er jeg ikke så opptatt av at fortommen skal strekke seg som en linjal heller. Vil faktisk helst ikke at den skal gjøre det i de aller fleste tilfellene. Jeg har forøvrig heller ikke kommet over noen fortom eller fortomsoppsett som gjør det av seg selv. Altså må jeg kaste og presentere selv. Og da kan jeg manipulere det meste med trange/åpne bukter, liten/stor fart, full stopp, nedbremsing eller frislipp. Alt ettersom hva jeg har bruk for av nedlegg. Da er jeg mer opptatt av at fortom og slikt enkelt kan byttes om man må og at knutene glir fint i vannet. VANNET! Stangringer skal det mye til at det ikke glir gjennom uansett. Og skifte fortom fordi jeg plutselig trenger å "vannkaste"? Nei, det får da være måte på hvor tullete jeg skal bli! Er visst gal nok som jeg er. Om andre vil, så gjerne for meg. Vi er alle ulike. Men jeg, altså den pussige skruen som er meg, syns det er rart at så mange synes å være mer opptatt av hvordan ting ser ut, passer til kasting osv. enn hvordan det faktisk påvirker det å få fisk.

Glemmer aldri denne fra jugerbenken etter et lengre foredrag av en "proff" om oppbygging av fortom mens det var litt lite vaking. Han måtte jo selvsagt vise hvor perfekt det strakk:

Proffen: - "Ser du hvor fint den strekker seg?"

Gamlingen: - "Ja, plasker fint den."

Jeg måtte gå meg en tur etter den kommentaren. Men de hørte meg nok når jeg sprakk bakom første løa.

:)

Ja, enig, Erik. Mange knuter gjorde for mye vesen av seg på vannet.

Knuteløs tapert fortom med en lang myk spiss som helst legger seg litt i kveil er et godt utgangspunkt synes jeg også  :)

God helg forresten  :)

André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er god :)

Nja, ikke helt god antageligvis. Sliter litt med hangups. Startet med blokkfløyte, spilte døgnet rundt og hadde svært avslutningsnummer i 6. klasse. Men forebyggende psykisk helsevern stod ikke på agendaen på 80-tallet, hadde nok blitt fanget opp tidligere i dag. Er jeg på viddene igjen nå?  :P;D  Fortommer var det visst, ja det er jeg for. Lange, ferdigtaperte med tykk buttdel, da øker sannsynligheten for at jeg får flua ut i enden et par ganger i løpet av sesongen. Fokus på fisk? Nei, så langt har jeg ikke kommet ennå. Et par tiår til så!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er "litt kort oppi", men jeg forstår liksom ikke vitsen med mange knuter dersom man kan unngå det. Og løkker vs striping... vel...

Men så er jeg ikke så opptatt av at fortommen skal strekke seg som en linjal heller. Vil faktisk helst ikke at den skal gjøre det i de aller fleste tilfellene. Jeg har forøvrig heller ikke kommet over noen fortom eller fortomsoppsett som gjør det av seg selv. Altså må jeg kaste og presentere selv. Og da kan jeg manipulere det meste med trange/åpne bukter, liten/stor fart, full stopp, nedbremsing eller frislipp. Alt ettersom hva jeg har bruk for av nedlegg. Da er jeg mer opptatt av at fortom og slikt enkelt kan byttes om man må og at knutene glir fint i vannet. VANNET! Stangringer skal det mye til at det ikke glir gjennom uansett. Og skifte fortom fordi jeg plutselig trenger å "vannkaste"? Nei, det får da være måte på hvor tullete jeg skal bli! Er visst gal nok som jeg er. Om andre vil, så gjerne for meg. Vi er alle ulike. Men jeg, altså den pussige skruen som er meg, syns det er rart at så mange synes å være mer opptatt av hvordan ting ser ut, passer til kasting osv. enn hvordan det faktisk påvirker det å få fisk.

Glemmer aldri denne fra jugerbenken etter et lengre foredrag av en "proff" om oppbygging av fortom mens det var litt lite vaking. Han måtte jo selvsagt vise hvor perfekt det strakk:

Proffen: - "Ser du hvor fint den strekker seg?"

Gamlingen: - "Ja, plasker fint den."

Jeg måtte gå meg en tur etter den kommentaren. Men de hørte meg nok når jeg sprakk bakom første løa.

:)

Ja, enig, Erik. Mange knuter gjorde for mye vesen av seg på vannet.

Knuteløs tapert fortom med en lang myk spiss som helst legger seg litt i kveil er et godt utgangspunkt synes jeg også  :)

God helg forresten  :)

André

Blir vel smak og behag dette her, som så mye annet.

På en vanlig fiskedag langs et vassdrag endrer jeg ofte fortommen flere ganger, og derfor liker jeg å lage dem selv.

Ved sightfiske i en grunn, stille luobbal er jo poenget å få presentert flua lett og presist så langt unna fluesnøret som mulig, ettersom den cruisende fisken som regel flykter i panikk hvis den får syn på fluesnøret i lufta. Derfor vil jeg ha en laaang fortom med optimale overrullingsegenskaper til en sånn situasjon. Og nedstrøms denne luobbalen er det kanskje et elvestrekk med tricky strømmer, noe som fordrer en fortomstapering som legger seg i kveiler, gir mer slakk og dermed lengre stripefritt flyt. Mye av dette handler jo om lengden på spissen (og kastinga, selvsagt), men selve taperingen har jo også litt å si. Og til blindfiske med streamer eller tunge nymfer kan det jo være nyttig med litt andre taperinger og lengder på fortommen.

Jeg synes det er artig å knøvle litt med dette, og innbiller meg at det kan ha noe å si av og til. Og det er veldig lett å endre på en selvlaget fortom.

Personlig synes jeg ikke fire små blodknutene på mine selvlagde fortommer har noe å si, men det blir vel smak og behag igjen.  

God helg, ja :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betydningen av knutene blir vel først gjeldene når du setter fortommen

i bevegelse?

Og når vi setter fortommen i bevegelse så handler det ikke lenger

om indianerfiske og forsiktighet. ;D

Tom.

Å?

Så å dra ei flytenymfe rett under overflata, gi noen "dirr" til ei vårflue eller skjelve på en stankelbein kan altså ikke være indianerfiske? Hmm, da lærte jeg noe nytt i dag også  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...