Gå til innhold

Løkke på ferdig tapert fortom


KayB

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke hvorfor fortommen skal skiftes ved ulike typer kast.  Snøret - ja, men det er vel ingen som gidder å bytte fortom fordi det skal praktiseres et rullekast dersom forholdene krever det?  "Se der vaker det, men litt buskas bak.  Vel, får sette meg ned å bytte fortom da."  Det er jo ikke slik det funker i praksis. Man bytter spiss dersom man skal endre fluetyngde eller type - ok.  Så langt kan jeg strekke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker ikke kast , bare fiske.

Ved elv så brukte jeg før den som Eikre la ut, den er desidert den jeg synes er finest og mest elegant. Har mista det Tiemco verktøyet som var ideelt åsså, til denne knuta. Symaskinnål gjør samme nytta, men Singer er ikke det samme som Tmc ;D

Nå bruker jeg bare løkke. Ser godt den når det passerer toppringen ved landing av fisk. Det lyder noe nærvepirrende noen ganger, men har aldri gåttt gærn't for meg.

Jeg gjør det av den enkle grunn at jeg enten fisker tørt når det vaker, vaker det ikke så bytter jeg til nymfe, og hvis det er svart, så setter jeg på en streamer. Dette spesielt ved stillevann.

Altså tre forskjellige fortommer på en fisketur. Har ikke råd, tid eller lyst til å sitte å knote for mye med sånt tull, jeg vill fiske og uansett metode så effektiv som mulig.

Ved elv så er det et fett. Hadde det ikke vært en vane blitt, så hadde jeg brukt den Eikre la ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk noen av fortommene mine har sittet påmontert fluesnøret i flere sesonger  :D

Skjelden jeg har behov for å bytte ut de innerste 10 fot av fortommen, og nå til dags koster tross alt en ferdigtapert fortom over 50kr  ;D

Veldig enig . Derfor limer jeg den inni snøret og forsterker med litt bindetråd. Tar 5 min med litt trening

[attachthumb=1]

post-458-13949891245919_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne løsningen bruker jeg. Jeg skråklipper tuppen og lager en liten løkke som jeg surrer fast med gsp tråd. Så legger jeg på superlim og negllakk eller bug bond lite som jeg bruker nå.. Funker som bare det. Og slukknute i løkka...

Det meste funker, nåleknuten er også veldig fin synes jeg.

Hei  :)

Jeg har i mange år laget løkkene omtrent som Rune, men i tillegg stripper jeg coatingen av på den biten av snøret som legges dobbelt, for å få den enda tynnere/ glattere under bindetrådsurringene.

Fleksibel Aquasure er tingen å bruke på slike surringer, synes jeg, altså et lim som er fleksibelt slik at det ikke sprekker opp etter en tid. Det bruker jeg på alle snørene mine. Sterkt som f, og glir lett gjennom ringene.

Ellers synes jeg det vises mange fine måter å gjøre dette på i denne tråden. Tror ikke man trår feil ved å benytte en av disse. Jeg har et klipp av denne måten jeg bruker som jeg skal legge ut engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk noen av fortommene mine har sittet påmontert fluesnøret i flere sesonger  :D

Skjelden jeg har behov for å bytte ut de innerste 10 fot av fortommen, og nå til dags koster tross alt en ferdigtapert fortom over 50kr  ;D

Trengte bare sette på en ny, og ettersom jeg har åpent sinn, valgte jeg nåleknuten . Litt stiv butt, gjorde det litt knotete å få til pen knute, men varmt vann gjorde susen. Surret over en halv avklippet Q-tipp, og det ble pent. Holder nok helt til jeg finner en fin ørret som vaker innunder overhenhenget fra det svære grantreet på Søndre Klumsevann.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne løsningen bruker jeg. Jeg skråklipper tuppen og lager en liten løkke som jeg surrer fast med gsp tråd. Så legger jeg på superlim og negllakk eller bug bond lite som jeg bruker nå.. Funker som bare det. Og slukknute i løkka...

Det meste funker, nåleknuten er også veldig fin synes jeg.

Hei  :)

Jeg har i mange år laget løkkene omtrent som Rune, men i tillegg stripper jeg coatingen av på den biten av snøret som legges dobbelt, for å få den enda tynnere/ glattere under bindetrådsurringene.

Fleksibel Aquasure er tingen å bruke på slike surringer, synes jeg, altså et lim som er fleksibelt slik at det ikke sprekker opp etter en tid. Det bruker jeg på alle snørene mine. Sterkt som f, og glir lett gjennom ringene.

Ellers synes jeg det vises mange fine måter å gjøre dette på i denne tråden. Tror ikke man trår feil ved å benytte en av disse. Jeg har et klipp av denne måten jeg bruker som jeg skal legge ut engang.

Enig i det med Aquasure også. Bug Bonden som jeg testet litt i fjor og har tenkt å fortsette å prøve i år er også fleksibel og sprekker ikke opp. Men om det er like sterkt som Auquasure vet jeg ikke, enn så lenge så er det bra. Har vel fanget nok til å si at det er godkjent. Grunnen til at jeg ikke har brukt Aquasure i det siste er at jeg har fått dilla rett før jeg drar på tur og må lage ny løkke.. Mao.. hakke tid til å vente på AS til å herde.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om det er like sterkt som Auquasure vet jeg ikke, enn så lenge så er det bra. Har vel fanget nok til å si at det er godkjent. Grunnen til at jeg ikke har brukt Aquasure i det siste er at jeg har fått dilla rett før jeg drar på tur og må lage ny løkke.. Mao.. hakke tid til å vente på AS til å herde.

For meg har aquasure mest vært et middel for å myke opp bendslinger, ikke for å styrke de. Der bruker jeg lynlim, som jo blir ganske hardt.AS oppå limet hvis jeg har tid.

Hvis Bug Bond blir myk er det kanskje et produkt jeg må teste ut. 8)

Ellers mange gode tips her. Jeg er nok av de som av makelighet har kuttet ut nåleknuten. Jeg lager en nett liten permanent løkke i spissen av fluesnøret og lager en rapala eller åttetallsløkke i buttdelen av fortommen. Men blir jo ofte en liten knekk pga åttetallsløkka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Hvordan lage fin overgang om man bruker tvunnet fortom? Bare for å gjøre diskusjonen enda lenger :)

lage en bendling og lim, superlim

og Beate.... ja det kan hende at du har sluttet, men du verden så mange som bruker dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooææwww  :D

8 sider med "ferdig tapert fortom"  ;D

I og med at siden ennå ikke er gått over til side 9  :D - drister jeg meg til å fortelle at jeg aldri har funnet ut om fisken bryr seg om knuter eller ikke.

I jan/feb-måned, når jeg har gått tur med bikkja - og bare satt meg ned og bivånet noen isfrie flekker i mitt forjettede ørretvann - har jeg sett at fisken har vært meget hissig på sluddflak som har landet.

Forøvrig har jeg ikke fått noen bedre/dårligere fangststatistikk med/uten knuter på tråden  ;)

Så jeg er i REMA`s fanklubb fortsatt.

M.a.o.: Løkker  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooææwww  :D

8 sider med "ferdig tapert fortom"  ;D

Så jeg er i REMA`s fanklubb fortsatt.

M.a.o.: Løkker

Hadde kun de med vettuge svar skrevet her inne (les: nåleknuten) hadde det holdt med en side. Du er en av de som lager 8-10 sider av dette  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden overgangen er en viktig greie for svært mange her så

er det vel naturlig å anta at de fleste bruker lange fortommer?

I allfall godt over 9ft?

Eller??? ;D

Tom.

For å bidra til kaoset: Ja, jeg lager fortomene mine selv. Vanligvis litt over to stanglengder inkl. spiss.

Bruker 0.50-0.40-0.30-0.20 Maxima og så spiss, enten FC eller nylon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooææwww  :D

8 sider med "ferdig tapert fortom"  ;D

Så jeg er i REMA`s fanklubb fortsatt.

M.a.o.: Løkker

Hadde kun de med vettuge svar skrevet her inne (les: nåleknuten) hadde det holdt med en side. Du er en av de som lager 8-10 sider av dette  ;D

Det er nå engang slik i fluefiskekretser at det er viktig å vise at man behersker noe, og da gjerne noe fluefiskerelatert.

Har man noe å by på får man kanskje creds fra de andre barna, og om man atpåtil er litt hemmelighetsfull så kan det være at man får litt status også  ;D

Noen er flinke til å knyte fortommer, noen er gode til å organisere flueboksene sine, noen er gode til å kaste, og noen er til og med gode til å fiske.

Klarer man å kombinere flere øvelser er man elite-emne, og da finnes det egentlig ikke grenser for hva man kan oppnå av rikdom og berømmelse  ;D

Selv er jeg ikke særlig god på noe, men jeg kombinerer mye av det jeg er minst dårlig på. Det har hittil skaffet meg masse berømmelse, men foreløpig lite rikdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooææwww  :D

8 sider med "ferdig tapert fortom"  ;D

Så jeg er i REMA`s fanklubb fortsatt.

M.a.o.: Løkker

Hadde kun de med vettuge svar skrevet her inne (les: nåleknuten) hadde det holdt med en side. Du er en av de som lager 8-10 sider av dette  ;D

Det er nå engang slik i fluefiskekretser at det er viktig å vise at man behersker noe, og da gjerne noe fluefiskerelatert.

Har man noe å by på får man kanskje creds fra de andre barna, og om man atpåtil er litt hemmelighetsfull så kan det være at man får litt status også  ;D

Noen er flinke til å knyte fortommer, noen er gode til å organisere flueboksene sine, noen er gode til å kaste, og noen er til og med gode til å fiske.

Klarer man å kombinere flere øvelser er man elite-emne, og da finnes det egentlig ikke grenser for hva man kan oppnå av rikdom og berømmelse  ;D

Selv er jeg ikke særlig god på noe, men jeg kombinerer mye av det jeg er minst dårlig på. Det har hittil skaffet meg masse berømmelse, men foreløpig lite rikdom.

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tør jeg tippe at når likesinnede møter hverandre i år, så er ikke spørsmålene av typen "klekker det?", "har du sett noe vak?" eller "har du fått noe?", nei det blir selvsagt: "Hvordan har du festet fortommen til snøret, da?"  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooææwww  :D

8 sider med "ferdig tapert fortom"  ;D

Så jeg er i REMA`s fanklubb fortsatt.

M.a.o.: Løkker

Hadde kun de med vettuge svar skrevet her inne (les: nåleknuten) hadde det holdt med en side. Du er en av de som lager 8-10 sider av dette  ;D

Det er nå engang slik i fluefiskekretser at det er viktig å vise at man behersker noe, og da gjerne noe fluefiskerelatert.

Har man noe å by på får man kanskje creds fra de andre barna, og om man atpåtil er litt hemmelighetsfull så kan det være at man får litt status også  ;D

Noen er flinke til å knyte fortommer, noen er gode til å organisere flueboksene sine, noen er gode til å kaste, og noen er til og med gode til å fiske.

Klarer man å kombinere flere øvelser er man elite-emne, og da finnes det egentlig ikke grenser for hva man kan oppnå av rikdom og berømmelse  ;D

Selv er jeg ikke særlig god på noe, men jeg kombinerer mye av det jeg er minst dårlig på. Det har hittil skaffet meg masse berømmelse, men foreløpig lite rikdom.

Ingen slår deg på harde og ekstremt hurtige tilslag da ;D Satt og tittet på et filmklipp jeg har av deg og is ikke den fisken har nakkesleng og prolaps i alle virvler så vet ikke jeg. Ikke rart den var lang....

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...