Gå til innhold

Hva er din favoritt fortom?


KayB

Anbefalte innlegg

Rio Trout 15" fortommen som førøvrig er en glimrende ferdig tapert fortom

har en en jevn levelbuttdel på ca. 50% av total lengde.

En buttdel på på 0,584 og med en mykhet som er akseptabel,så

er det ingen tvil om at dette er en fortomm som mange kan like.

Og så er det bare å tilpasse spissen til hva en driver med. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

BTW: Eikre refererte til hva gutta gjør i VM, og etter det har det slått meg at taperte fortommer er for pyser. Mye enklere å knyte på en ca fem meter lang snørestump (tre favner) i 3X-8X avhengig av hva/hvor du fisker og fiske i vei. Men det er klart, fluefiske er fullt av pingler og pyser, eller for å si det med Worldmaster: Gutter som synes det er morsomt å leke med farger, tråd og fjær og sånt.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Hends Camo endel de to siste årene og den ryker så altfor lett, selv i buttdelen, hvis det oppstår en aldri så liten skade på fortommen. Det er fort gjort at fortommen skraper borti stein og lignende når man kjører fisk, og da er det bare å kaste fortommen. Bruker gjennomsnittlig en Hends Camo pr. fisketur, og 90 kroner i fortomsmateriale pr. fisketur er for dyrt!

En ferdigtapert pr tur? Du må virkelig være voldsom med fortomsoppsett og utstyr under kasting! Når jeg nå skifta ut til ny fortom, hadde den gamle sitti på i nesten et år. Bytta ut litt slitte knuter, knytedel etc, men aldri har jeg ryki camou sånn uten videre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

En ferdigtapert pr tur? Du må virkelig være voldsom med fortomsoppsett og utstyr under kasting!

Fisker ofte i fjellvann og der er det steiner som fortommen skraper borti når man kjører litt større fisk. Hends Camo tåler ikke slikt, man får lett et lite hakk i den, og da ryker gjerne midt på, eller langt opp på buttdelen. Svakeste fortom jeg har fisket med.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellige erfaringer. Det er ikke den sterkeste, men langt i fra den svakeste jeg har prøvd. Jeg kjørte forresten et par gærne fjellaurer i skarpstein med camou seinest denna uka. Når jeg tenker meg om så har jeg vel kanskje vært borti mye stein og busker i løpet av det året den har vært påmontert, men den holdt mål enda en dag, og jeg kunne kanskje til og med brukt den i et halv år til før jeg bytta´n ut :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En ferdigtapert pr tur? Du må virkelig være voldsom med fortomsoppsett og utstyr under kasting!

Fisker ofte i fjellvann og der er det steiner som fortommen skraper borti når man kjører litt større fisk. Hends Camo tåler ikke slikt, man får lett et lite hakk i den, og da ryker gjerne midt på, eller langt opp på buttdelen. Svakeste fortom jeg har fisket med.

Må si meg enig her altså . Jævla synd siden fortommen ellers var veldig god. Mine for sitte på 3# stanga til markafiske der slitasje ikke er ett tema. På #5 stengene til rampete fisker i steinete elv er det rykk tilbake til start(dvs Rio 15 fot Stealhead fortom)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hends french camou og Orvis Super Strong spissmateriale

Det er identisk med oppsettet jeg stort sett har brukt i år  :) Orvis Superstrong, både nylon og FC spissmateriale.

Har røket en fisk nå og da, men velger å skylde det på skader på spiss etter ublidt møte med vegitasjon/stein, eller slurv med knyting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D

Føler med deg JB, men hadde du bomkroka og mista så mye som jeg har gjort de siste fjorten dagene, så hadde du kanskje vært på vei opp i skauen med repet over skulderen, for jeg kan aldri huske å ha hatt en lignende nedtur med fluestanga!

Tror kanskje jeg kan gi deg konkurranse  :-\ Var skikkelig optimist etter å ha truffet overlegent på nær samtlige tilslag hele vårsesongen, men nå de siste 2-3 ukene har jeg virkelig kommet ned på jorda igjen. Helt komisk dårlig krokingsprosent, og røket minst to flotte fisker i tilslaget. Aner ikke hva som skjer, men inn kommer fortommen, uten flue. Dette er utrolig pinlig, men jeg må tydeligvis slurve usedvanlig mye med knytinga.

Har forresten flere prøvd den nye Powerstrike fortommen til Guideline ? Har såvidt fått testet den, og er veldig positiv så langt  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D

Føler med deg JB, men hadde du bomkroka og mista så mye som jeg har gjort de siste fjorten dagene, så hadde du kanskje vært på vei opp i skauen med repet over skulderen, for jeg kan aldri huske å ha hatt en lignende nedtur med fluestanga!

Tror kanskje jeg kan gi deg konkurranse  :-\ Var skikkelig optimist etter å ha truffet overlegent på nær samtlige tilslag hele vårsesongen, men nå de siste 2-3 ukene har jeg virkelig kommet ned på jorda igjen. Helt komisk dårlig krokingsprosent, og røket minst to flotte fisker i tilslaget. Aner ikke hva som skjer, men inn kommer fortommen, uten flue. Dette er utrolig pinlig, men jeg må tydeligvis slurve usedvanlig mye med knytinga.

Har forresten flere prøvd den nye Powerstrike fortommen til Guideline ? Har såvidt fått testet den, og er veldig positiv så langt  <<l

Komisk dårlig er bare fornavnet, tragikomisk "ned i kjellern" deprimerende vil jeg heller si. Men jeg RØYK ikke flua, bare greide ikke å stikke fisken ordentlig i leppa, før flua kos susende mot trynet mitt... :'( Klarte kanskje 1-2 av 10 et par dager der, og snittet på de jeg kroka var ikke griserått  ;D fyfaen... Powerstrike sier du, samma mykheten og minnefriheten(?) som sånn ca?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Powerstrike sier du, samma mykheten og minnefriheten(?) som sånn ca?

Tja . . . Mykhet et sted imellom Heavy Butt og Camou'en, kanskje nærmest Camou. Veldig bra mtp minne, og virker å slå over veldig godt. Nå har ikke jeg brukt den med ekstremt lang spissdel, men ca 18 fot alt i alt. Liker taperingen på denne fortommen godt  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Powerstrike sier du, samma mykheten og minnefriheten(?) som sånn ca?

Tja . . . Mykhet et sted imellom Heavy Butt og Camou'en, kanskje nærmest Camou. Veldig bra mtp minne, og virker å slå over veldig godt. Nå har ikke jeg brukt den med ekstremt lang spissdel, men ca 18 fot alt i alt. Liker taperingen på denne fortommen godt  <<l

Den ska selvfølgelig prøves! For oss fortom og line-nazier høres detta ut som interessant nytt... ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Må bare skryte litt av et produkt som leveres av en "kollega": Misty Plus. Herre Jemini for en god fortom! Bruker den sammen med Camou. Den fortommen er hinsides sterk om man er påpasselig med knutene. Noe man jo alltid skal være.

Btw. Ryke Camou?? Skjønner jeg ingenting av. Har da fått en del "halvkilos +" både her og der. Og det eneste som eventuelt ryker er stort sett selvtilliten og en og annen flueknute fordi jeg blir for ivrig. Men så er jeg da også inhabil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Hva slår over best på fortomslengder over 20 fot ?

Selv bruker jeg Orvis sin standardfortom og er forsåvidt fornøyd. Men på lange fortomslengdene på sky fisk og stilleflytende, er jeg ikke helt fornøyd...

Prøvde noe greier oppe i Falsen, som var helt suverent, men husker ikke hva den heter....

På riflete strøm bruker jeg gjerne 12-15 fot fortom, og da er orvisen veldig bra, og ikke minst sterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Ofte har jeg behov for å bytte fortom under fiske og bruker derfor Roman Moser sin løkker på spissen av fluesnøret. Fortommen er jo en viktig men svak del av fiskeutstyret og etter hver fisketur tar jeg av fortommen og kontrollerer denne for svakheter, lar fortommen gli mellom fingrene for å kjenne etter hakk og lignende. På Hends Camo har jeg i denne fasen funnet hakk og rykker jeg litt i fortommen ryker den tvert av, tåler nesten ingenting,  bare prøv selv!

Ellers så er Hends Camo en god fortom, slår pent over og fisker godt, men jeg foretrekker mine hjemmelagde fortommer, de er både gode og billige. Bruker maxima som rotdel og som spissmateriale brukes Akron misty plus samt flourcarbon fra Zpey.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Powerstrike sier du, samma mykheten og minnefriheten(?) som sånn ca?

Tja . . . Mykhet et sted imellom Heavy Butt og Camou'en, kanskje nærmest Camou. Veldig bra mtp minne, og virker å slå over veldig godt. Nå har ikke jeg brukt den med ekstremt lang spissdel, men ca 18 fot alt i alt. Liker taperingen på denne fortommen godt  <<l

Den ska selvfølgelig prøves! For oss fortom og line-nazier høres detta ut som interessant nytt... ;)

Har selv en kort, men meget hyggelig opplevelse med Powerstrike frtommen på 12' (Guideline)

Sammen med Hens Camou og Tiemco heavy butt skal jeg være godt utrustet, uansett hvilke jeg benytter.

Har i seinere tid også overlappet Tiemco sin lange "rotdel" ved å skjøte på Hends Camou 350 mtr utgaven...der de matchet i tykkelse.....får dermed en lang fortom med kanon overslag og stealth modus nærmest fisken.

Bruker også Misty Plus/Tiemco fluor og noe annet lite lysreflekterende saker ytterst.

Funker bra...bare man er påpasselig med knutene på de mykeste.

Fortommer er gøy når man slipper koke for å oppnå smidighet på nært hold, slik som for bare få år tilbake.

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Ofte har jeg behov for å bytte fortom under fiske og bruker derfor Roman Moser sin løkker på spissen av fluesnøret. Fortommen er jo en viktig men svak del av fiskeutstyret og etter hver fisketur tar jeg av fortommen og kontrollerer denne for svakheter, lar fortommen gli mellom fingrene for å kjenne etter hakk og lignende. På Hends Camo har jeg i denne fasen funnet hakk og rykker jeg litt i fortommen ryker den tvert av, tåler nesten ingenting,  bare prøv selv!

Ellers så er Hends Camo en god fortom, slår pent over og fisker godt, men jeg foretrekker mine hjemmelagde fortommer, de er både gode og billige. Bruker maxima som rotdel og som spissmateriale brukes Akron misty plus samt flourcarbon fra Zpey.

Har samme oppfatning av Camo, den blir alt for lett skadet. Skal ingenting til før den rykker tvert av når den først er skadet. En annen ting jeg har lagt merke til med samme fortom, er at den ikke liker motvind så godt. En utmerket tørrfluefortom når den er fersk iaffal, slår helt nydelig over selv med over 2x stanglengde

Nå skal sant sies at jeg ikke har prøvd den nye utgaven som Erik hadde med på workshopen i april, så jeg har kun erfaring med den gamle

Har også prøvd den nye Powerstrike + 12 fot, det også en meget god fortom. Myk, krever minimalt med utstrekning og slår over lange spisser. Disse 2 er de eneste kjøpefortommene jeg bruker utenom mine hjemmelagde saker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto mellom Powerstrike og Egor Plus når jeg skulle kjøpe ny ferdigtapert for noen uker siden. Ble Egor, litt overraska da jeg så den kosta 140 spenn, men det er uten tvil den beste ferdigtaperte fortommen jeg har vært borti. Akron Heavy Butt syns jeg er for kort og med alt for mye minne. Hends Camou leadern er grei, men ikke nødvendigvis den som slår over best. Blir interessant å prøve Powerstrike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sjølknytta en med 11 ft. butt, ganske agressivt tapert. Totallengde 18 ft - eller 2 stanglengder om du vil. I år har jeg blitt ganske fan av Sufix materiale som har lite minne sammenlignet med Akron shiten jeg alt for lenge har drasset på :-(( Går jo ikke an å presentere ei flue når du først skal kaste ei stålfjær gjennom lufta...

Akron, Rio og what ever ferdigtapert....Over og ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto mellom Powerstrike og Egor Plus når jeg skulle kjøpe ny ferdigtapert for noen uker siden. Ble Egor, litt overraska da jeg så den kosta 140 spenn, men det er uten tvil den beste ferdigtaperte fortommen jeg har vært borti. Akron Heavy Butt syns jeg er for kort og med alt for mye minne. Hends Camou leadern er grei, men ikke nødvendigvis den som slår over best. Blir interessant å prøve Powerstrike.

Egor er fluorocarbon, og egner seg daarlig som toerrfluefortommer. FC er ogsaa (som du merket  ;D) mye dyrere.

Generelt - hvis man sliter med aa slaa over saa er det langt bedre aa knyte selv. Det er som regel ikke rare justeringen som skal til for aa faa en "ferdigfortom" som ikke funker til aa oppfoere seg bedre heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto mellom Powerstrike og Egor Plus når jeg skulle kjøpe ny ferdigtapert for noen uker siden. Ble Egor, litt overraska da jeg så den kosta 140 spenn, men det er uten tvil den beste ferdigtaperte fortommen jeg har vært borti. Akron Heavy Butt syns jeg er for kort og med alt for mye minne. Hends Camou leadern er grei, men ikke nødvendigvis den som slår over best. Blir interessant å prøve Powerstrike.

Egor er fluorocarbon, og egner seg daarlig som toerrfluefortommer. FC er ogsaa (som du merket  ;D) mye dyrere.

Generelt - hvis man sliter med aa slaa over saa er det langt bedre aa knyte selv. Det er som regel ikke rare justeringen som skal til for aa faa en "ferdigfortom" som ikke funker til aa oppfoere seg bedre heller.

Kommer vel litt an på om det er snakk om stillevann eller elv osv. Ikke brukt den i stillevann enda, men i svært stilleflytende elv, og det fungerte meget bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...