Gå til innhold

Kjøp av uprøvde stenger, sneller eller utstyr generelt


Sigve

Anbefalte innlegg

Har akkuratt handlet ei ny stang på Ebay. Har aldri prøvekastet denne stangen og aner derfor ikke hva jeg kommer til å mene om stangen etter noen turer. Det eneste jeg kan si er at ifølge det jeg har lest og blitt fortalt så skal dette være en stang for meg?

Det er nå plenty av stenger jeg har blitt fortalt skal være bra og passe meg meget godt som ikke har falt i god jord. Feks Diamondback classic trout for å nevne litt.....

Denne gangen ble det kjøpt en Winston IM6 8'5" #5. Må si jeg gleder meg :)

Dere da? Kjøper dere uprøvde stenger, sneller eller utstyr generelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror til dags dato jeg ikke har prøvd ei stang før kjøp  :)

Så lenge det ikke er noe feil med stanga klarer jeg alltids å kaste med den, så lenge det ikke kreves mer enn kast man normalt bruker i fiskesituasjon.

Noen stenger krever litt justering av kasteteknikk, men det er da en artig utfordring  <<l

Jeg kaster som ei kråke uansett hva det står på stanga, så slik sett kan jeg bruke det aller meste på markedet, kanskje med unntak av de aller mest slaskete raiene. Dette er uansett femi-stenger, så det gjør ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper stort sett bare uprøvd jeg, og etter noen år så kan en jo si sånn nogenlunde hva en vil trives med utifra omtalen av stanga. Dessuten har jeg ofte "gått meg til" på stenger som jeg i utgangspunktet ikke trodde jeg ville like. Tror ikke akkurat nyansen av aksjonen er det som ødelegger, viktig ofte å venne seg til stanga også synes jeg. Tror noe av problemet er at vi bytter stenger så ofte at vi ikke blir skikkelig kjent med noen av dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er greia med at man ikke kan kjøpe en stang uten å prøve først? Har kjøpt mange stenger uten å prøve. Funker det :D

Åpenbart ikke noen greie i det hele tatt, siden nesten ingen her gjør det - bare anbefaler andre å gjøre det.  ;D

Tester kanskje 20 av 100 stenger jeg kjøper. Ikke at jeg kjøper så mange, men andelsmessig altså.  ;) Av de to stengene jeg nå bruker mest, så testet jeg en før kjøp. Den kjentes helt grei ut, men har vokst mye under bruk. Den andre satt med en gang jeg tok første kast, men var altså uprøvd før kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper stort sett bare uprøvd jeg, og etter noen år så kan en jo si sånn nogenlunde hva en vil trives med utifra omtalen av stanga. Dessuten har jeg ofte "gått meg til" på stenger som jeg i utgangspunktet ikke trodde jeg ville like. Tror ikke akkurat nyansen av aksjonen er det som ødelegger, viktig ofte å venne seg til stanga også synes jeg. Tror noe av problemet er at vi bytter stenger så ofte at vi ikke blir skikkelig kjent med noen av dem...

For øvrig 100% enig.  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er særdeles glad i å prøve nye stenger. Og da oftes andre sine. Feks så hadde jeg aldri trodd at Winston BIIX skulle være ei stang for meg. Av det jeg hadde lest var dette noe jeg kunne styre unna. Jeg fikk prøvd en 9' #4 og ble bitt. Samme med LTen fra samme stangmerke. Og for ikke å snakke om DL som henger høyt på lista over stenger som skal i hus. Jeg føler det er en større andel av de stenger jeg kjøper utestet som ender opp på bruktmakede igjen enn stenger jeg har "drømt" om lenge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror noe av problemet er at vi bytter stenger så ofte at vi ikke blir skikkelig kjent med noen av dem...

Der har du meg, ihvertfall  8)

Har et solid knippe stenger i klasse 3-4-5, med et vidt spenn i type aksjoner og lengde. Veksler mellom disse gjennom hele sesongen, og lar gjerne dagsformen avgjøre hvilken jeg velger der og da.

Det eneste jeg kan konkludere med så langt er at jeg kaster litt mindre ræva med litt kjappe/stive stenger enn slaskeraiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som alle kjøper uprøvd ;D Og alle anbefaler å prøve først....

Ofte så er gleden over ny stang så stor at jeg kanskje tvinger meg selv til å like den...

Den første og den beste stanga jeg kjøpte var i butikk, og de mente jeg var gal om jeg ikke prøvde først. Gikk ut å fomla med noen stenger fordi jeg følte jeg måtte.

Valget ble en Fluvius M fordi jeg hadde hørt den var bra... :P

Får jo fisk me'n 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig de aller færreste av oss har mulighet til å stikke innom en butikk for å teste. Hvordan gjør man det forresten? Går man bare inn og sier: " Hei, jeg skulle prøvd noen stenger. Kan du rulle på litt forskjellige snører på et par sneller så jeg kan prøve litt forskjellig"... Eller har de demostenger og snører til formålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig de aller færreste av oss har mulighet til å stikke innom en butikk for å teste. Hvordan gjør man det forresten? Går man bare inn og sier: " Hei, jeg skulle prøvd noen stenger. Kan du rulle på litt forskjellige snører på et par sneller så jeg kan prøve litt forskjellig"... Eller har de demostenger og snører til formålet?

Er man helt desperat så tar man med snelle/snøre selv.

Selv syntes jeg ikke det gjør så mye om nyinvesteringen viser seg å ikke være det helt store. Da får man påskudd til å kjøpe enda ei stang, og ingenting er mer gøy enn det  ;D

Nå har jeg mine tvil om hvor stort utbytte man har av å prøve ei stang på parkeringsplassen/plenen utenfor en butikk, uansett. Selv finner jeg sjelden ut om jeg liker ei stang før jeg har fisket litt med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser helt klart at det er flere her som trenger kastekurs. Hva er den perfekte stang? Den som er fin til en tung nymferigg eller til å legge en cdc mygg krok 19 i ei lita elv?

Amatører! Man må heller tilpasse teknikken etter stangen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man helt desperat så tar man med snelle/snøre selv.

Jeg for min del ville nok heller ha kalt det det der helt logisk.

Da vet du i allfall hva du kaster med.Å kaste med et snøre du ikke kjenner fra før gjør

jo ikke valget av stang noe lettere akkurat.Faktisk så gjør du det bare ennå verre for deg selv. :(

Selv syntes jeg ikke det gjør så mye om nyinvesteringen viser seg å ikke være det helt store. Da får man påskudd til å kjøpe enda ei stang, og ingenting er mer gøy enn det  ;D

Vel,vel...Kan vel kanskje være litt enig det.Alle stenger (nesten i allfall da) er kule bare man tilpasser seg. ;D

Nå har jeg mine tvil om hvor stort utbytte man har av å prøve ei stang på parkeringsplassen/plenen utenfor en butikk, uansett. Selv finner jeg sjelden ut om jeg liker ei stang før jeg har fisket litt med den.

Jo,du finner ut det hvis du tar med deg ditt eget snøre,og vel og merke at du kjenner det. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg mine tvil om hvor stort utbytte man har av å prøve ei stang på parkeringsplassen/plenen utenfor en butikk, uansett. Selv finner jeg sjelden ut om jeg liker ei stang før jeg har fisket litt med den.

Jo,du finner ut det hvis du tar med deg ditt eget snøre,og vel og merke at du kjenner det. ;D

Tom.

Jammen du er jo storfornøyd hvis stanga er egnet til plenkasting  ;)

Joda, selvfølgelig er det lurt å teste ei evt ny stang med et snøre man kjenner.

Personlig vil jeg uansett ikke ødelegge spenningen over nytt leketøy med å teste den før jeg har kjøpt den.

Det blir jo som å smygtitte på julegavene før julekvelden  :o  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

De fleste av de spennende stengene finnes ikke på det norske markedet... det er de stengene som blir laget på bestilling av noen entustiaster... det er de stengene det tar måneder å få en ny topp til dersom man er uheldig.... det er de stengene som får haka til å falle ett hakk eller 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hvis man skifter fortom og flue samtidig, er det da flua eller fortommen som gjør at man plutselig får en fisk? Hvis man prøver en ny stang og nytt snøre samtidig er det da stanga eller snøret som gjør at man liker det man prøver? Eller er det snella som gir en behagelig balanse til det hele? Tja...

Ettersom jeg fisker med så inn i granskogen forskjellig utstyr hele tiden så tilpasser jeg meg stort sett alt i løpet av noen sekunder. Så for meg skal det mye til at det blir full skjæring uansett. MEN, skal jeg ha meg ei HOVEDSTANG, som f.eks. 9' #5, så MÅ jeg prøve. Og da tenker jeg nok ikke fullt så mye på hvor god den er til å kaste med som de fleste andre. Jeg tenker kontroll, underhånds, overhånds, vibrasjoner (demping), mending, kroking på kort og lang avstand, kjøring av fisken, fortomstykkelse (!) og håving (!!). Og da MÅ jeg prøve stanga.  Helst med et snøre jeg kjenner fra før. Til rent kortlinefiske er jeg enda særere og kjøper ikke noe som helst uten å ha testet under fiske.

Det kunne med andre ord ikke falt meg inn å kjøpe ei stang jeg skal bruke mye uprøvd, selv om jeg altså tilpasser meg fort. Det hjelper nemlig ikke det spøtt om jeg tilpasser meg fort dersom stanga f.eks. er håpløs å kroke med under eller over en viss lengde. Jeg syns ganske enkelt at alt for mange glemmer fiskbarheten og tenker for mye på kasting når de skal ha seg ei ny stang!

- "Aldri kastet så langt som med den stanga!" er en gjenganger når folk prøver ei ny stang.

Da er det antagelig ikke riktig stang til den som sier det. Men det kan godt være at det er snøret som gjorde utslaget. Og er snøret litt i overkant tungt (salgstriks) så føles stanga som mer fiskestang enn den er og lengdene blir ofte noe forlenget i forhold til det man er vant til. Og klippes det bort en meter eller mer også så ser det ut som man kaster enda lengre... Et snøre man kjenner godt er derfor obligatorisk om man ikke skal kjøpe uprøvd.

Nå skal det jo sies at det er en stund siden jeg har kjøpt særlig med stenger til eget fiske da... Dessuten er jeg rimelig inhabil i alle slike diskusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg fisker med så inn i granskogen forskjellig utstyr hele tiden så tilpasser jeg meg stort sett alt i løpet av noen sekunder. Så for meg skal det mye til at det blir full skjæring uansett. MEN, skal jeg ha meg ei HOVEDSTANG, som f.eks. 9' #5, så MÅ jeg prøve. Og da tenker jeg nok ikke fullt så mye på hvor god den er til å kaste med som de fleste andre. Jeg tenker kontroll, underhånds, overhånds, vibrasjoner (demping), mending, kroking på kort og lang avstand, kjøring av fisken, fortomstykkelse (!) og håving (!!). Og da MÅ jeg prøve stanga.  Helst med et snøre jeg kjenner fra før. Til rent kortlinefiske er jeg enda særere og kjøper ikke noe som helst uten å ha testet under fiske.

Her velger jeg å høre på folk jeg stoler på, og så satser jeg på at stanga er ok å kaste med og ikke helt håpløs å fiske med (kroking, kjøring, håving). Miste en god del fisk gjør jeg nok uansett, tror jeg, it's the driver.  ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkuratt handlet ei ny stang på Ebay. Har aldri prøvekastet denne stangen og aner derfor ikke hva jeg kommer til å mene om stangen etter noen turer. Det eneste jeg kan si er at ifølge det jeg har lest og blitt fortalt så skal dette være en stang for meg?

Det er nå plenty av stenger jeg har blitt fortalt skal være bra og passe meg meget godt som ikke har falt i god jord. Feks Diamondback classic trout for å nevne litt.....

Denne gangen ble det kjøpt en Winston IM6 8'5" #5. Må si jeg gleder meg :)

Dere da? Kjøper dere uprøvde stenger, sneller eller utstyr generelt?

Hvordan er det og bestille på ebay.com? Med tenke på moms og frakt hvis man kjøper brukt. Er dette mye? Har handlet i utlandet før men aldri brukt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...