Gå til innhold

Umiddelbare kommentarer til stikkevalg?


Morten Lyngaas

Anbefalte innlegg

Jeg skal i nær framtid gå til innkjøp av ei bindestikke og trenger noen tips og råd:

Jeg har vurdert denne:

http://nfisk.no/Nettbutikk/tabid/113/CategoryID/386/Category2ID/429/List/1/Level/2/ProductID/6788/Default.aspx

Etter kort tids research finner man jo veldig mye forskjellig, og for en uvitende person er det ingen tvil om at forvirring og usikkerhet forstyrrer nattesøvnen!  :rolleyes:

Jeg kommer nok hovedsakelig til å binde tørrfluer, da fasinasjonen av å se ørreten glefse i seg flua har trollbundet meg, og nymfefiske hører med til en ytterst sjeldenhet (slik som slukfiske!?). (Jeg vet ikke om binding av tørr/nymfe har noen innvirkning, men da har jeg luftet det i hvertfall!)

Det kan nok også hende at man en sjelden gang finner på å binde en flue til vår blanke venn i havet.

Også dumpet jeg plutselig over denne:

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FLUEBINDING/Bindestikker-/-verktøy/Bindestikker/Griffin-Montana-Mongoose-Vise-Nytt-design-129381-p0000060746.aspx

Denne koster jo littegrann mer, har noen erfaring med denne, og peiling på om kvaliteten er lineær med prisstigningen?

"Leveres i flott koffert" skriver de, er det dermed sagt at den er mer egnet som reisestikke enn andre?  :o

I tillegg til et pristak på rundt 2000,- inkludert nødvendig utstyr og litt materiale kan jeg, uten og være sikker, være fan av konsise svar som at "denne er midt i blinken for deg - løp å kjøp!"  <<l  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Har også Anvil Atlas, og har ingenting å utsette på den.

Vet at noen har et litt kritisk syn på design og funksjonalitet i forhold til arbeidsrommet rundt krokgapet, men jeg har ingen problemer. Dette er ingen feinschmecker-stikke, men funker helt greit og har et bredt bruksområde i forhold til krokstørrelser. Har vel hatt min i fire-fem år og krokkjeften er fortsatt helt fin.

Det var en umiddelbar kommentar.  ;)

EDIT: De som husker hva de kritisken innvendingene var, må gjerne komme med dem, men de er så subtile for meg at jeg ikke registerer det ved praktisk bruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den anvil atlasen, og er jo forsåvidt godt fornøyd. Men jeg skal bytte den i vinter. Jeg har fått en bitteliten bøy ytterst i kjeften som er irriterende, samt at jeg er lei av kjeften får for bratt vinkel. Det er ikke ofte det plager meg, men noen ganger blir det for liten plass der. Men alt i alt en god stikke :)

(tenker jeg bytter til en tmc vise ii da mine binde-forbilder har denne :) )

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Atlas er et godt valg. Stemmer at den er litt bratt, men ikke noe problem som plager meg i alle fall..  Løp og kjøp. Bedre stikke til prisen er det langt imellom..

Og, det er true rotary. Dvs du kan spinne tåd eller materiell på kroken vha å rotere selve stikka. Ikke nødvendig, men avhengighetsskapende.

(Den spinner altså rundt krokskaftet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp den Anvil stikka du.

Stikker med mye krims krams ser fine ut, og er gjerne dyrere pga krims krams. Du får sjelden brukt for det ;).

Har ikke hatt den selv , men har en 3-4 kompiser som er kjempefornøyd, og du ser jo hva folk skriver her.

Løp og kjøp ;D Eller legg i handlekurv ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en Mongoose nå i tre år og har bundet minst 1000 fluer på den og kan ikke se spor av slitasje enda. Er godt fornøyd med stikka, enkel og grei. Det eneste jeg har å utsette er at bobbinholderen er litt klønete plassert. Kjøpte stikka rett fra USA og sparte noen hundrelapper på det.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en meget ivrig fluebinder så har jeg et par ting jeg gjerne har lyst til å nevne.

Jeg håper da ikke noen tar dette ille opp. Det er så lett å å bli misforstått som en verdensmester i disse dager(please dette er bare en erfaring).

Stikkevalg og kvalitet i toppsjiktet funger som oftest "livet ut" hvis de aldri ser en noe annet en ørretfluer.

Når man starter så har man gjerne ørret som fokus.

Kort sagt: En stikke man bare binder ørretfluer på holder "livet" ut i vanlig forstand.

Ikke kjøp den beste første gang. Kjøp noe midt på treet.

Noen tar hobby'n videre og dermed selve fiske. Jeg har hatt en mengde kvalitetsstikker.

Mitt fluefiske har resultert i fluer jeg ikke har tall på engang fra 20- 5.0 krok.

Det er her kvalitet gjerne kommer til kort. Stadig skifting  i dette krokspendet får selv de beste stikker til å gi opp.

Snakker da av erfaring, renzetti,Marc petijaen osv og en billig regal osv osv ned til alle de billige jeg har hatt.

Rådet mitt er:

Kjøp en god stikke feks den mest nevte her Anvil Atlas.

Blir du gira på mere fiske og fluer,  så del opp fluebindinga i to deler. En stikke til tørt og en til feks streamer og alt bøss.

Det er den stadige skiftinga mellom krokstørrelser som tar stikkene, jeg snakker av erfaring :D

Når fluebinding betyr alt for deg så kjøper du det feteste der og da , så bruker du anvilen til "bøss".

Da har du et godt utgangspunkt for å ha "stikker" livet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en meget ivrig fluebinder så har jeg et par ting jeg gjerne har lyst til å nevne.

Jeg håper da ikke noen tar dette ille opp. Det er så lett å å bli misforstått som en verdensmester i disse dager(please dette er bare en erfaring).

Stikkevalg og kvalitet i toppsjiktet funger som oftest "livet ut" hvis de aldri ser en noe annet en ørretfluer.

Når man starter så har man gjerne ørret som fokus.

Kort sagt: En stikke man bare binder ørretfluer på holder "livet" ut i vanlig forstand.

Ikke kjøp den beste første gang. Kjøp noe midt på treet.

Noen tar hobby'n videre og dermed selve fiske. Jeg har hatt en mengde kvalitetsstikker.

Mitt fluefiske har resultert i fluer jeg ikke har tall på engang fra 20- 5.0 krok.

Det er her kvalitet gjerne kommer til kort. Stadig skifting  i dette krokspendet får selv de beste stikker til å gi opp.

Snakker da av erfaring, renzetti,Marc petijaen osv og en billig regal osv osv ned til alle de billige jeg har hatt.

Rådet mitt er:

Kjøp en god stikke feks den mest nevte her Anvil Atlas.

Blir du gira på mere fiske og fluer,  så del opp fluebindinga i to deler. En stikke til tørt og en til feks streamer og alt bøss.

Det er den stadige skiftinga mellom krokstørrelser som tar stikkene, jeg snakker av erfaring :D

Når fluebinding betyr alt for deg så kjøper du det feteste der og da , så bruker du anvilen til "bøss".

Da har du et godt utgangspunkt for å ha "stikker" livet ut.

Gode råd det her :)

Jeg har selv anvil stikka, og med min moderate årlige fluebinding holder den i lassevis. Hatt den i 4-5 år, like bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Moongoosen,og har vel ikke annet å utsette på den enn at jeg begynner sånn smått å venne meg til "knekken". ;D

Hadde nok gått for Anvilen,siden den er billigere og du gjerne vil ha litt mer.

Hvis ikke disse har en Moongoose eller to på lager.Ring å spør. ;) (Spør gjerne etter en av Skjerve-brødrene,og du får full service.)

Og ikke bry deg om de ikke står på hjemmesiden,Skjerve-gutta er nok bedre oppdatert. ;)

http://villmarksbutikken.net/

Edit :

Siden du nevnte det med koffert.

Ja,den er grei å ta med,og stikka (i hvertfall min)leveres med både pidestall og bordfeste,og alt utenom pidestallen og kjeften er i aluminium,så den er ganske lett,uten at den føles ustabil.

Har sittet med den i dag på pidestallen,og det har gått greit,tross dytting og god stramming av mono over ryggskjold.(Binder endel nymfer serru.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Kjempestor takk til alle dere som har svart her!!  ;D

Gøy å se interessen for dette  <<l

Mange gode svar, ser ut som valget faller på Anvil Atlas! :)

Nordisk har jo denne versjonen:

http://nfisk.no/Nettbutikk/tabid/113/CategoryID/386/Category2ID/429/List/1/Level/2/ProductID/6788/Default.aspx

Så fant jeg også denne versjonen. Den åpenbare forskjellen er jo basen, er det mer, og er den hos nordisk bedre enn denne?

http://www.taimen.com/no/no/product/anvil-atlas-vice_3695/91219

Skal sies at jeg vurderer først og fremst å kjøpe fra nordisk, veldig fornøyd med service og utvalg der, slikt er verdt å betale en liten pris for! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke husker feil så er basen blå hos nordiske også.

Når det er en vare som dette er det greit å kjøpe et sted hvor den ikke skal sendes europa rundt. Kjedelig å få en bøy på feil sted.

Hvis stålet i stikka ikke skulle tåle litt behandling under frakt, så ville jeg ikke satsa på den  ;)

Umiddelbar kommentar? HMH - fordi det oser av kvalitet og låser alt av fluekroker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet så stikk innom Nordisk og se på stikka!

Selv liker jeg at det er litt avstand fra fluekroken og ned til bordet. På bildet ser det litt kort ut på Atlas stikka. Prøv med en trådholder og se på avstanden.

Vet at på Apex var det noen innvendinger at avstanden fra kroken og  inn mot "stammen" var kort, på Atlas ser ikke dette ut til å være noe problem.

Jeg kjøpte selv en HMH Spartan uten å ha sett den IRL, hadde nok kjøpt en Standard i dag på grunn av lengre avstand fra krok til bord. Den er høyere. Men Spartan er en knallgod stikke, HMH er kvalitet.

Men har to stikker, den gamle Flymaten funker godt fortsatt til "grovbinding" av store laksefluer og saltvannsfluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...