Gå til innhold

Line til snake roll/ spey?


Morten Lyngaas

Anbefalte innlegg

  • Svar 130
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Erik Eikre

Nei,jeg er ikke av den oppfatning nei.

Når du har blitt god til å sette innkastene så kan du kaste med hva du vil.

Da kan du kaste med hva du vil som Staffan sier.

Så altså trene med DT til han blir så god at han kaste med hva som helst? Og deretter kjøpe seg et annet snøre? Eller bruke Trout'en? Jaja, innen han blir såpass god uten å trene med vann til livet i ei elv så har han nok råd til et snøre til... Eller fortsette med trout'en. Men hvorfor ikke gjøre det enklere for han når det faktisk er mulig?? Eller mener du på ramme alvor at DT også passer i ei elv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et komkret råd Fario 88. Du har en Fario klasse fem. Anskaff deg et GL Presentation i klasse 5. Du får en grei inngang til innlæring av vannkast. I mellomtiden har du også et bra fiskekast. Skal du kaste lengre over hodet - forlenger du fortommen. Det senker overrullingen.

Og nei! Jeg er ikke tilsluttet GL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et komkret råd Fario 88. Du har en Fario klasse fem. Anskaff deg et GL Presentation i klasse 5. Du får en grei inngang til innlæring av vannkast. I mellomtiden har du også et bra fiskekast. Skal du kaste lengre over hodet - forlenger du fortommen. Det senker overrullingen.

Og nei! Jeg er ikke tilsluttet GL!

<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får litt karate kid vibber her jeg, kjøp deg først en snøre som de fleste mener du ikke bør kjøpe, for så å kaste med det til det er utslitt, og du endelig, etter mye om å men, klarer å sette innkastet. Da kan du kjøpe deg et snøre som etter de flestes mening faktisk er skikket til det du spør om, nemlig vannkast... Fantastisk logikk, og et glimrende råd til en nybegynner !

Gikk en gang på gitarkurs som het "Blues for nybegynnere". Det kan jeg love var noe sjanseløse greier. På kveld tre fikk vi beskjed om at vi måtte prøve å spille med litt følelse. Visste jo knapt hva som var opp og ned på gitaren. Vi skulle i løpet av ti kvelder lære en sang, og ikke en jæv.. en fikk det til. Virker som om flere har sans for den måten å lære på. Begynn med noe som kan fortone seg umulig, knøl ivei med det til du får det til, for da blir jo det lette bare enda lettere... Tror kanskje ikke det er den enkleste metoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hvorfor skulle du ikke kunne bruke et DT snøre i elv?

Prøv sjøl. Du finner det fort nok ut om du prøver forskjellige snører utvada til hofta i ei normalt rennende elv. Er du fortsatt like sikker på DT så er du enten umenneskelig god eller umenneskelig sta. Antagelig det siste.  ;)

La nå gutten få kjøpe seg et GL Presentation i #5 nå da så han lærer det og har glede av det uten noe mer om og men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Nei,det er ikke tullball.

Det er mye,mye bedre å stå å trene på innkast,etter innkast,og

innkast,til du blir grønn i trynet,da blir du god på vannkast.

Da er et DT snøre helt konge.

Å skyte snøre er ikke kasting,og det klarer alle,så det har lite med kasting

å gjøre.Å sette et godt og kontrollert innkast har derimot mye mye mer med kasting å gjøre.

Tom.

Så du kan ikke sette et godt kontrollert innkast med WF line??? Stilig.... Så WF liner er vel bare et blaff da, og snart regjerer DT alene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Det er klart du kan,men det kule med DT lina er at uansett lengden du har utenfor så vil

lina respondere likt på grunn av at den er like tykk hele veien.

Det er veldig vesentlig når stangtuppen er det som har kontakt med lina.

Prøv å overbevis meg om noe annet.

Stangtuppen bestemmer.

Tom.

Gidder du å vade ut til brystet med klasse 3 (stemmer det, er jo ikke noe som er klasse 3) 2,5 ganger stanglengde med fortom, og vise meg dette med DT kontra WF ? Du er trent så det går nok bra. Så gjør du det samme i ei lakseelv med klasse 7, tung flue og synk1. Funker like bra med DT ? Fortsatt med vann til brystet, strøm etc. Eller aller helst: Synk 1, 2,5 ganger stanga og tre fluer på fortommen...

Du er nok god, men jeg er rimelig sikker på at både du og i hvertfall en utrent foretrekker WF i 9999 av 10000 ganger.

PS. Og vi snakker vannkast...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sær bare for å være sær du, Tom  :P

Skal vedde på du ikke fisker med dt-snøre selv, engang  ;)

Jo,jeg gjør nok det Lars.

Så,det er ikke bare for å være sær.

Når jeg fisker så må jeg ikke på død og liv skyte line.

Mye lettere å ha kontroll når jeg ikke skyter,synesjeg i allfall. <<l

Tom.

He he he :) Tom Tom Tom. Jeg har ikke tatt deg så veldig seriøst før, men etter dette her ble det ikke bedre :)

Har bestemt meg for å ikke blande meg inn i denne tråden her så mye, men må vel bare legge inn en siste ting :)

En nybegynner spør etter line for å lære seg vannkast. Du vil anbefale han å gå til innkjøp av ei DT-line?

Bare her er vi så uenige som det er mulig å bli.

Bare for å få en ting helt klart. Det er LOV å ha forskjellige meninger. Du er ikke NØDT til å være enig med meg eller andre, og vi trenger heller ikke være enig med deg. Du har din fulle rett til å synest jeg er dum i mine meninger, og det mener jeg helt klart om dine. Veldig ofte. Nesten alltid, men slik ar det med forum. Det som er viktig er å akseptere at andre har forskjellige meninger en seg selv. Så kan man selv bestemme om vi legger de i "idiot-dust-superhelt-proff-tosk" kategorien.

Tom, lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sær bare for å være sær du, Tom  :P

Skal vedde på du ikke fisker med dt-snøre selv, engang  ;)

Jo,jeg gjør nok det Lars.

Så,det er ikke bare for å være sær.

Når jeg fisker så må jeg ikke på død og liv skyte line.

Mye lettere å ha kontroll når jeg ikke skyter,synesjeg i allfall. <<l

Tom.

Jeg synes ikke tom er helt jordet her egentlig. Ikke at jeg vil bruke dt med et longbelly er fint. Det er jo ikke alltid man kaster så langt Jeg liker og i gitte situasjoner å holde litt snøre i lufta og legge det ned fremfor å skyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en gammel DT mann!

Tror det har gagnet min kasteteknikk, men fy f.. hvor man strevet 8)

Raskeste vei til Mekka er en WF med 8/9 meters klump.

Jeg har satt en 12 åring i gang med LTS junior settet, og du verden , etter en (maks) times kasting satt dobbeltrekket!

Å skyte line er nøkkelen til alt fluefiske i dag. Fiske uten å skyte line, er det mulig?

Så nybegynner, kjøp den Presentation lina det henvises til i tråden!

4Cast er veldig bra til mitt fiske, men kanskje ikke en nybegynner line? Litt lang klump?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så brukte de stenger den gangen også Tom som var nesten like lange som lina... Jeg klarer lissom ikke å se det for meg at du står inni kjærra ved et av vannene mine med DT lina og legger ut noenogtjue uten å skyte line...

Alexander Grant brukte en greenhartstang på 21 fot til dette kastet! Stangen hadde vel også noen slags "nedfellbare" ringer som låste snøret, se det ikke kunne skytes i kastet.

Rune, dette bure da være perfekt utstyr for å switche ut noen buzzere i et skogsvann en stille vårdag!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så brukte de stenger den gangen også Tom som var nesten like lange som lina...

Sant nok Rune,akkurat som Tom Larsen opplyser om under.

Han brukte en 21ft. Grant Vibration.Og jeg flyr jo rundt med 8ft - 10ft. ;D

Jeg klarer lissom ikke å se det for meg at du står inni kjærra ved et av vannene mine med DT lina og legger ut noenogtjue uten å skyte line...

He,he,,,Nå er det flere vann som ikke er så kjærrete heller da. ;D

Alexander Grant brukte en greenhartstang på 21 fot til dette kastet! Stangen hadde vel også noen slags "nedfellbare" ringer som låste snøret, se det ikke kunne skytes i kastet.

Rune, dette bure da være perfekt utstyr for å switche ut noen buzzere i et skogsvann en stille vårdag!  ;)

He,he,he....Jeg synes jeg ser det.Lurer på hva den stanga veide? ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...