Gå til innhold

Noe du lurer på? Fyr løs! -Lars- og JB svarer.


.JB

Anbefalte innlegg

Det stemmer, for de som fisker mest med lukket haspel !

Målet er at samtlige etter endt seminar er inneforstått med at man sveiver med venstre hånd på ei fluesnelle.

Hva for slags vranglære-seminar er det dere legger opp til.

Dette grenser til blasfemi! Alvorlig talt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med M$ basert bookingsystem er jeg redd både min deltakelse og mitt beskjedne bidrag må utgå. Slukfiske, ja til og med oter kan jeg tåle. Men jeg har ennå ikke vært borti et Microsoft basert produkt eller programvare som ikke gir meg kløe og stygt utslett... Ikke for å være sær, men ett sted går grensen for meg også :-(

Endret av grunde
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, for de som fisker mest med lukket haspel !

Målet er at samtlige etter endt seminar er inneforstått med at man sveiver med venstre hånd på ei fluesnelle.

Hva for slags vranglære-seminar er det dere legger opp til.

Dette grenser til blasfemi! Alvorlig talt!

Litt avhengig av hvilken hånd man kaster med. ;D

Å kaste med samme hånd som man sveiver med er egentlig litt klønete spør du meg. :D

Tom.

Endret av Tom Syversen
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er sikkerhetsopplegget?

Kan vi risikere at en forkledd slukfisker plutselig entrer podiet for å henlede oppmerksomheten på metalldengernes trange kår?

Mc-klubben "Stompa" er hyret inn til å ta seg av sikkerheten.

Disse gutta sørger også for sikkerheten bla på arrangement som Allsang på grensen og Gjøvik Marken, så de har erfaringen som kreves !

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bookingsystemet deres kompatibel med flyselskapenes nettbaserte flybestillingssystem slik at vi som kommer langveisfra med fly blir ivaretatt på beste måte?  Hvilket flyselskap er det som er medsponsor til arrangementet?  Å kan man på dette foretrukne selskapers fly ha med seg 3-delte stenger uten å sjekke disse inn som spesialbagasje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennom litt andre kanaler enn ffs blir nå noen av de ypperste fluefiskere og fluebindere nå samlet i tidenes Proteam. Ettersom Lars er tiltengt en sentral rolle der og denne hobbyredigereren og dansebandmusikeren fra Toten må dokumentere våre bragder da vi antagelig ikke husker dem i etterkant. Så regner jeg med at "Atelier Gabrielsen Proteam" kan stille noe ekspertise til rådighet. Det er vel som Lars ville ha sagt det: - Det er ikke den ting vi itte kænn.  Men vi er nok aller best på å grille pølser og slite ut det bakre partiet ta vadebuksa.

 

Kjellemann

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med M$ basert bookingsystem er jeg redd både min deltakelse og mitt beskjedne bidrag må utgå. Slukfiske, ja til og med oter kan jeg tåle. Men jeg har ennå ikke vært borti et Microsoft basert produkt eller programvare som ikke gir meg kløe og stygt utslett... Ikke for å være sær, men ett sted går grensen for meg også :-(

Du skal få slippe å registrere deg, som prominent foredragsholder får du automatisk Premiumpakka og refusjon av parkeringsavgift (skjemaet fyller du inn manuelt, husk kopi av vognkort og sertifikat). Det eneste du trenger å gjøre er å sende tre kopier av dine vitnemål og oppgi 3 akademiske referanser og referanseverk. Husk å få alle sidene stemplet av Posten. Velkommen!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det noe av interesse spesielt for kystfiskeren?

Utover trampoline mener jeg?

Helt klart ! Mtp at vi her til lands har flere kilometer med kystlinje vil det være uungåelig å ikke ta med litt om fluefiske i salt vann.

Hva det blir, og hvem som skal bidra med sin kompetanse her, er litt uklart enda, men vi har sendt en forespørsel til selveste Bjøro Håland !

Countrystjerna og kvinnebedåreren Håland ?, vil sikkert noen skeptikere undres, men faktum er at Bjøro er oppvokst ved kysten et sted, og bør kunne fortelle et og annet om hvordan fisket er der.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fra velinformert hold bekrefte at Bjøro Håland bor oppe i en skråning rett ved siden av den store brua E-18 går over ved Kristiandsand. Der har han hus sydvendt med utsikt over fjorden. Så han kan nok fortelle et og annet om fisketrekk og brunsttider i sjøen.

Ellers er Bjøro en gammel gravemaskinselger så han har nok noen triks når det gjelder tyngre fiskeutrustning i tillegg til kunnskap om egnet hodeplagg.

 

Kjellemann

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos hodeplagg, er det ikke nå på tide å tilby fluefiskeren noe litt røffere enn den litt kjipe capsen, eller six-pencen ?

Er vi klare for fez'en, eller er vi like konservative her som når det handler om valg av fluestang ?

Dette vil jeg bruke litt tid på under seminaret, og håper folk er klare for å prøve noe nytt.

Akkurat denne er i osteutførelse, men disse kan fåes i andre matvarianter, eller nær sagt hva det måtte være:

post-425-0-92558000-1418252416_thumb.jpg

Endret av -Lars-
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: er det aktuelt å ta opp temaet "dypnymfing" med kort og lang line? Og i så fall er det en ide å invitere Arnulf "høggern" Paulsen til å instruere i dette? Har hørt at han er både hyggelig og er dyktig med tunge metalldeler...

Ellers så lurer jeg på hvilket nivå jeg kan forvente at folk er på i forkant av mitt bidrag? Man må i det minste kunne både derivere og integrere. Det er en absolutt forutsetning å være stødig i klassisk (Newtonsk) mekanikk, og det er en fordel å ha vært borti Lagrange formalismen og Laplace transformasjoner. Kanskje det er en idé at jeg lager et studiehefte slik at folk kan komme forberedt? Tror ikke det vil være mer enn et par ukers jobb å komme ajour for en oppvakt fluefisker...

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ihvertfall en bulk med speednymphing med kort og mellomlang line Grunde, slik at også de særeste skal få sitt.

Husker ikke når på døgnet du skulle kjøre foredrag i farta, men det er forbud mot å drikke seg mer enn gladfull i løpet av denne uka, så delvis oppegående kan du nok regne med folk er.

Vil overraske (og skuffe) meg mye om folk ikke kjenner til Lagrange og Laplace . . . Må isåfall være blant de som nøyer seg med standardpakka :-)

Men om du har tid og motivasjon til å kladde sammen et enkelt studiehefte så vil vi sette pris på det, og kanskje kan du ta betalt for det også ;-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er en idé at jeg lager et studiehefte slik at folk kan komme forberedt? Tror ikke det vil være mer enn et par ukers jobb å komme ajour for en oppvakt fluefisker...

Studiehefte er bra greier! Jeg var så dum at jeg valgte bort fysikk til fordel for å lære forskjellen på hodeskallen til en bever og et lemen. Sliter jo med følgene av det hver gang jeg er i elva, da jeg ikke skjønner hvordan vei jeg skal holde fluestanga for å skape rette linjer. Fordelen er jo at jeg ser forskjell på knott og sviknott. Noe som er avgjørende om du skal få ørekyta til å ta tørt.

Ellers kunne jeg tenkt meg å holde et innlegg om å løse floker. Der er jeg selverklært europamester og har funnet ut hemmeligeheten sitter i hodet. Jeg tror holdningskampanjer og mentaltrening kan halvere verdens FCforbruk ettersom skremmende mange bare bytter fortom om uhellet skulle være ute.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med Kjell sin feilstaving, ser jeg vel egentlig vel så enkelt på det å skaffe til veie et lettkledd fruntimmer til en slik seanse, enn å la være....   Her blir det avstemmning blandt deltagerne, om det blir "Tigerlilje", eller selveste "Månestråle" som skal stå for underholdningen.( Tror jeg. Dette må opp til styret som forslag, før endelig avgjørelse.)

 

Personlig, Lars og JB, kan jeg stille med et svært grundig foredrag om niklipping av CDC, om behovet for mer teknisk vitenskap skulle være berettiget. Her vil først og frems bruk av kort og lang saks bli lagt vesentlig vekt på, og det vil strekke seg helt ut til det mer ekstreme ved bruk av kantklipper.

 

I tillegg, kan jeg eventuelt stille med et svært avansert foredrag om den omvendte psykologiske entomologien, samt

kjøre en "arbeidsbutikk" på et  videreutviklet Svenskt vårflue mønster, som i originalutførelse, er bundet bak frem. Jeg vil gå grundig tilverks, for å vise hvordan man i tillegg, binder denne opp ned, samt att og fram.......

 

Bare en liten ting til på tampen. Det vil være store muligheter, for at jeg kan avsløre ett av de aller beste skjulte trikset innenfor kasting. Det er med glede, jeg kan være den første til å avsløre Lars sitt ess i ermet, da han tvinget linen over hele mjøsa, ...på tvers. Stikkord : "Trippeltrekket"....

 

Om det er av interesse noe av dette, så er det bare å sende en brevdue. 

 

"Teit lein" R.B.Pettersen

Endret av Itte hackel
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det er ikke uvanlig å komme over forskjellige dyr i naturen med to hoder dvs. slanger, delfiner og kalver osv. Dette er visst en genetisk feil. Men kan det tenkes at det vil være gunstig genetisk sett å manipulere ørreten litt slik at det blir mer vanlig blant ørreten også med to hoder? Tenker fordeler med hensyn til mulighet for mer spising og lettere å fange (få 2 sjanser på ett flyt på samme ørreten?). I tillegg er det kanskje mulig å kjøre tvillingstudier om ørreten virkelig er selektiv eller kun genetisk/opportunistisk styrt i matjakt? Vil kanskje være mer optimalt med nymferigg også da samme ørret kan ta flere nymfer på en gang?

Eller risikerer vi at ørreten blir dobbelt så lur?

Håper på oppklare svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med Kjell sin feilstaving, ser jeg vel egentlig vel så enkelt på det å skaffe til veie et lettkledd fruntimmer til en slik seanse, enn å la være.... Her blir det avstemmning blandt deltagerne, om det blir "Tigerlilje", eller selveste "Månestråle" som skal stå for underholdningen.( Tror jeg. Dette må opp til styret som forslag, før endelig avgjørelse.)

Personlig, Lars og JB, kan jeg stille med et svært grundig foredrag om niklipping av CDC, om behovet for mer teknisk vitenskap skulle være berettiget. Her vil først og frems bruk av kort og lang saks bli lagt vesentlig vekt på, og det vil strekke seg helt ut til det mer ekstreme ved bruk av kantklipper.

I tillegg, kan jeg eventuelt stille med et svært avansert foredrag om den omvendte psykologiske entomologien, samt

kjøre en "arbeidsbutikk" på et videreutviklet Svenskt vårflue mønster, som i originalutførelse, er bundet bak frem. Jeg vil gå grundig tilverks, for å vise hvordan man i tillegg, binder denne opp ned, samt att og fram.......

Bare en liten ting til på tampen. Det vil være store muligheter, for at jeg kan avsløre ett av de aller beste skjulte trikset innenfor kasting. Det er med glede, jeg kan være den første til å avsløre Lars sitt ess i ermet, da han tvinget linen over hele mjøsa, ...på tvers. Stikkord : "Trippeltrekket"....

Om det er av interesse noe av dette, så er det bare å sende en brevdue.

"Teit lein" R.B.Pettersen

Dette vil vi helt klart rydde plass til Ronny, og ser for meg at du drar dette ut over minst 3 timer :-)

Vær forberedt på stort engasjement når det kommer til klipping av cdc, og ha et balltre innenfor rekkevidde, for sikkerhets skyld.

Kan sikkert legges i forkant av min lettbeinte demonstrasjon av hvordan dubbe smekre bakkropper ved bruk av nesehår fra kjøttmeis.

Dette materialet har vist seg å ha flyteegenskaper av en annen verden, og går harelabb og cdc en høy gang.

Lite vitenskap om dette materialet blant fluefiskere flest har jeg skjønt, så her blir det noe å lære.

Det viser seg at blåmeisen har nesehår med minst like gode egenskaper, men disse små rakkerne er vriene å få has på (luftgevær).

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...