Gå til innhold

Noe du lurer på? Fyr løs! -Lars- og JB svarer.


.JB

Anbefalte innlegg

Takk for svar.

Nei nei, kjøp Snoopy stenger til ungene før idretten tar dem!

Fluefiske er vel ikke idrett?

 

Edit:

"y" på min PC henger pga peanutter (kan også være fenalår), jeg må tryykke to ganger for å få yy

Endret av moby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Lars.

Et par tilleggsspørsmål,når blir en flue en sluk,eller en sluk en flue.

Har det med fjær og syntetiske matrialer å gjøre,eller har det med vekt å gjøre?

Hvis jeg binder er liten fiskeimitasjon og fortynger den et par tre gram kontra at jeg tar

en liten sluk på et par tre gram og binder innfjær på den,fisker jeg med sluk i begge tilfeller da?

Kan en skyteklump betraktes som en lang sluk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Lars.

Et par tilleggsspørsmål,når blir en flue en sluk,eller en sluk en flue.

Har det med fjær og syntetiske matrialer å gjøre,eller har det med vekt å gjøre?

Hvis jeg binder er liten fiskeimitasjon og fortynger den et par tre gram kontra at jeg tar

en liten sluk på et par tre gram og binder innfjær på den,fisker jeg med sluk i begge tilfeller da?

Kan en skyteklump betraktes som en lang sluk?

 

Du tenker for mye, Tom  mmmoose Nyt de gode stundene - med eller uten streamer  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Lars.

Et par tilleggsspørsmål,når blir en flue en sluk,eller en sluk en flue.

Har det med fjær og syntetiske matrialer å gjøre,eller har det med vekt å gjøre?

Hvis jeg binder er liten fiskeimitasjon og fortynger den et par tre gram kontra at jeg tar

en liten sluk på et par tre gram og binder innfjær på den,fisker jeg med sluk i begge tilfeller da?

Kan en skyteklump betraktes som en lang sluk?

Det er viktig å få svar på ting man lurer på, ellers får man ikke fred med seg selv. Og det er jo ikke noe hyggelig, spesiellt nå i jula.

Det er jo derfor denne tråden er her, og jeg liker å tenke at mange har fått økt livskvaliteten sin betraktelig etter å ha søkt kunnskap her.

Altså Tom, ei flue blir en sluk i det den er bundet for å imitere fisk, det er veldig greit.

En sluk får aldri blitt ei flue, uansett sammensetning eller vekt (måtte ty til wikipedia her).

Skyteklumpen på snøret er jo kastevekta vi fluefiskere forholder oss til, så den kan så absolutt betraktes som en lang sluk.

Jeg har sett og prøvd redskap på fluestang som veier mer enn en gjennomsnittelig ørretsluk, men det har ingenting med fluefiske å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huhm - sitter her og lurer noe fælt akkurat nå. Og jeg forventer jo at du har et svar Lars. 

Vi har gått igjennom 2014 kolleksjonen og du har delaktig vært aktiv i planleggingen av 2015 kolleksjonen av fluer, og jeg stiller meg spørsmålet. Må vi ha di rosa fluene....??

Takk for godt spørsmål Roy Ole, og jeg vil tro mange lurer på det samme.

Det hadde jo vært befriende å kaste samtlige av dem på bålet, men faren for å bli sittende med skjegget i postkassa/flueboksen vil alltid være der.

Vi har jo sett at aurivillien i spinnerstadiet blir en aning mer rosa for hvert år, og det samme vil jeg påstå gjelder for andregenerasjon palmermygg.

Veldig trist, på grensen til tragisk, om man ikke har noe som matcher hatchen/spinnerfallet når man først råker borti det. Og det skjer, før eller siden . . .

Tror ikke vi har så mye å tape på å vrake de rosa eggimitasjonene, men ikke pokker om jeg reiser på tur uten de andre i rosa-kolleksjonen.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Lars.

Et par tilleggsspørsmål,når blir en flue en sluk,eller en sluk en flue.

Har det med fjær og syntetiske matrialer å gjøre,eller har det med vekt å gjøre?

Hvis jeg binder er liten fiskeimitasjon og fortynger den et par tre gram kontra at jeg tar

en liten sluk på et par tre gram og binder innfjær på den,fisker jeg med sluk i begge tilfeller da?

Kan en skyteklump betraktes som en lang sluk?

Den tanken har jeg hatt mange ganger Tom; skyteklump er en lang sluk, eller nærmere bestemt en forlenget lokkemeitepimpel. Disse kan også ha en enkelkrok i enden. Jævlig å fiske med er det også... Skyteklumper altså

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tanken har jeg hatt mange ganger Tom; skyteklump er en lang sluk, eller nærmere bestemt en forlenget lokkemeitepimpel. Disse kan også ha en enkelkrok i enden. Jævlig å fiske med er det også... Skyteklumper altså

Se her ja.Endelig en mann med innsikt og erfaring.

Dette oser det respekt av.

Jeg blir rett og slett ydmyk.

Du blir neste mann jeg spanderer en øl på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir 2015?

Mye vind og håpløse forhold, men også muligheter for et par helt vindstille dager i slutten av august.

Det kommer noen fantastiske nye kolleksjoner av døgnfluer, og det blir spennende å se om auren viser interesse for disse allerede første året.

Vårfluene vil surre rundt uten mål og mening som tidligere, så ikke noe nytt der.

Ørreten vil fortsatt være skeptisk til steinfluer, om ikke like skeptisk som kriseåret 2008.

Det vil bli lansert et nytt, norskprodusert fluesnøre, som vil skape splid, raseri, glede og fortvilelse i miljøet . . . Nyheten består i at kjerna beveger seg fritt inni coatingen, med masse luft rundt. Det sier seg selv at når man unngår friksjon mellom coating og kjerne inni selve fluesnøret så vil man kaste både lengre og mer uanstrengt, for ikke å snakke om hvor høytflytende/flyvende dette snøret vil bli. Kan bli en utfordring å få det til å lande i det hele tatt, ihvertfall med all vinden som er meldt.

Simms kommer med noen forholdsvis røffe gummilårings, som garantert blir populære her til lands.

Ellers vil ørreten vake litt mer sideveis enn hva tilfellet har vært i de senere år, uten at det vil by på alt for store utfordringer for oss som fisket tørt i '72.

Kortprisene i hemsil vil halveres, i forsøk på å lokke flere fluefiskere til denne litt bortglemte elva.

Det vil smugles inn enda mer ulv og rufsete cdc fra sverige, men vi svarer med å smugle sau andre veien.

Tror jeg har fått med det viktigste for ørretfiskeren her, og skulle det være noe du/dere ellers lurte på; ikke nøl med spørsmål. Tjenesten er fortsatt gratis :-)

  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så mye for raskt og utfyllende svar Lars. Har bare et oppfølgingsspørsmål;

- hvilken farge skal det være på jakka i år?

Her er faktisk en god nyhet: I år er det lov å benytte nokså friske farger langs elver og vann, og mange vil nok benytte anledningen til å velge bekledning fra merker som har litt freshere farger enn de litt dølle Simms og Patagonia jakkene. Det er nå klart fra høyeste hold at farge på klærne vi ifører oss ikke skremmer fisk uansett, så nå er det lov å by på seg selv, dere :-)

Det er fortsatt ikke særlig lurt å kle seg i noe med Ron Thompson logo, for de som måtte tro det nå er fritt frem for absolutt alt.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt ikke særlig lurt å kle seg i noe med Ron Thompson logo, for de som måtte tro det nå er fritt frem for absolutt alt.

 

Hmpf, min merkevare på capser og neoprenbukser.

Du kødder ikke med Ron Thomspon!  Det er som å legge seg ut med HA eller Bandidos.

Simms og Patagonia er bare småjenter mot RT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det mere gøyalt å fiske med flue enn med sluk?

Mest fordi vi får mye mindre fisk, dermed mindre stress, og mindre drittlukt på fingra.

Dessuten er man i posisjon til å se nedsettende på alle som fisker med noe annet enn flue, og det skal man ikke kimse av :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satse på laks og SØ i elv i 2015. 

Eller stå ved det faste vanne og dra 250-300 gramm aure på heima lage palmermygg som i fjor ? ein gong i mnd ser du 1kg fiske vake på motsatte side av vanne. og i slutten av sesongen møte den heldige jævelen som fekk 1kg før sesongen var over. Som er ei bragd og få i dette vanne ;)


Har mest tru på siste i år og =)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at de fleste av oss har hørt utrykket,bob,bob,bob?

Er dette å finne i noen norsk ordbok?

Og den bevegelsen med hånden er den til for å forsterke selve uttrykket?

De fleste av oss har nok hørt utrykket ja, og jeg regner med samtlige helst vil slippe å høre det igjen så lenge vi lever.

Utrykket stammer fra gamle persia, da de skulle beskrive døgnflueklekkingene i de frodige ørkenelvene.

Utrykket finnes i den trøndersknorske ordboka, men vil forhåpentligvis strykes derfra også, når man skjønner at dette begrepet ikke har noe med norske julekalendre å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hascjhischj farligere enn alkohol?

Begge deler er veldig sunt faktisk, i moderate mengder !

Farlig blir det først når det blandes med Villa Farris !

For fluefiskere vil jeg anbefale hasj på dagtid og alkohol på kveldstid gjennom hele sesongen.

Endret av -Lars-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...