Gå til innhold

Noe du lurer på? Fyr løs! -Lars- og JB svarer.


.JB

Anbefalte innlegg

Starter du i kitzbühel i helga, Brum ?

Isåfall skal jeg sitte foran tv'n å heie deg frem til pallplass :-)

Jeg har meldt meg på ihvertfall, men har ikke fått noe svar. Jeg sendte mail allerede i desember at jeg hadde lyst til å være med, så jeg synes det er rart jeg ikke har fått svar enda. Det kan hende jeg må ta til takke med noen klubbrenn og NM for tyngre junior i år, og heller satse på Kitzbühel neste år.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste nytt om Ødegaard: Det viser seg at Real Madrid er en fotballklubb, fra spanien. De spiller altså fotball, antakelig mot andre fotballag.

Da er det nærliggende å anta at denne norske mirakelgutten altså er en fotballspiller . . .

Overgangen er forøvrig nå bekreftet, og gutten ble i dag hentet i privatfly. Sannsynligvis skulle dette flyet da til spanien.

Hvor mye han vil tjene, hvor han skal bo, om han blir bestis med Ronaldo, og ikke minst hvilke jenter han vil bli observert med der borte i spanien er fortsatt uklart, men oppdateringer vil komme fortløpende, både her og på Tv2.

Det ryktes allerede at han alene vil tjene mer enn det norske fluefiskelandslaget tilsammen, for å sette det litt i perspektiv !

Stay tuned :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan grunnen være til at mange missforstår begrepet stangaksjon?

Eller er det kankje ikke en missforståelse?

Og i det hele tatt,hva er det egentlig?

Dette kommer som en overraskelse på meg, det må jeg bare innrømme.

Hvis det viser seg at dette stemmer så må noen ta tak, og det umiddelbart . . .

Vi kan ikke ha noe av at en haug av fluefiskere surrer rundt langs elver og vann uten å kjenne sin stangaksjon, eller enda verre; missforstår begrepet !

Det er rett og slett helt uhørt, og ikke noe vi kan være bekjent av !

Får i det minste håpe at de som produserer disse stengene kjenner til og forstår begrepet, hvis ikke er det fullstendig krise.

Det burde isåfall være mulig å få med detaljene rundt dette i brukermanualen til stanga ?

Endret av -Lars-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang oppsiktsvekkende nyheter fra Raufoss! Denne gangen gjelder det brukermanual til fluestanga. Dette har jeg aldri fått med til mine stenger, og det kan vel forklare en hel del skulle jeg tro.

 

Synes nesten det er rart at jeg får noe fisk idet hele tatt så lenge jeg ikke har den Lars?

 

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser i skogforvalter J. Preuthun sin utmerkede bok Ørretfiske i strøm- og indvand fra 1905 om valg av fluestang: "Jo spædere redskab, desto større fordringer til færdighet og aandsnærværelse og altså desto bedre sport" (s. 144).  

 

Holder argumentet fortsatt vann? Har Preuthun her så å si oppdaget koblingen mellom åndsnærværelse og AFTM, eller er det bare en påstand tatt ut av løse lufta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser i skogforvalter J. Preuthun sin utmerkede bok Ørretfiske i strøm- og indvand fra 1905 om valg av fluestang: "Jo spædere redskab, desto større fordringer til færdighet og aandsnærværelse og altså desto bedre sport" (s. 144).  

 

Holder argumentet fortsatt vann? Har Preuthun her så å si oppdaget koblingen mellom åndsnærværelse og AFTM, eller er det bare en påstand tatt ut av løse lufta?

 

 

Et godt spørsmål, Øyvind! Og rett opp i gaten til disse edle herrer. 

Om jeg husker riktig, var det vel egentlig -Lars- som kom med dette utsagnet. Preuthun, som var en likanes kar og nær nabo, fikk bruke ordtaket(òg flere) vederlagsfritt. Dette var med på å forme det statlige budsjettet vi fortsatt følger her til lands.

Et annet, finurlig og noe "åndelig" ordtak er :  "Til den levetid som Gud har tilmålt det einskilde menneske,

vert ikkje den tid rekna som du bruker til å fiske"

Dette ble først publisert på 1100-tallet, men husker jeg her også rett, var det -Lars- som var først ute, eventuelt hans far, (en også ivrig fluefisker) som stod for første ordlyden av dette ordtaket. (Hans far stod blant annet for omslaget på boka : "Leika med flogestång", som   -Lars- skrev en gang på 70-tallet.

En liten digresjon dette her nå kanskje, men summa sumarum istemmer jeg spørsmålet ditt, og legger til "hva med moi og ERN inn i dette?"

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars, tør ikke en gang tenke på konsekvensene dersom enkelte fluefiskere begynner å blande begrepene stangaksjon og stagnasjon, som jo betyr stans i utviklingen. Da er jo kaoset komplett.

Jeg frykter det er dette Syversen sikter til, og som du sier; Da er kaoset komplett !

Vi fluefiskere kan gå fra å være ansett som det beste landet har å by på til en ynkelig gjeng, som ikke engang takler stagnasjon.

I verste fall vil markfiskerne overta vår plass øverst i hierarkiet, og den plassen vil bli vanskelig å gjenerobre.

Nei, la oss håpe dette kun er antakelser og synsing fra Salige Syversens side, slik at vi fortsatt kan gå med hevet hode/stang fremst i 17 mai toget.

Endret av -Lars-
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det greit å juge og tråkke over lik for å komme seg på "toppen" i det norske fluefiske-miljøet? Takk på forhånd.

Å tråkke over lik anser jeg å være innafor da menneskekropper jo egner seg særlig godt til stabling i tripp-trappformasjon. Jo høyere haug, jo nærmere himmelen. Er det ikke sånn det fungerer? Om ikke, si ifra; så kansellerer jeg planene jeg allerede har for en fin håndfull "Høye Herrer med Håv".

 

At juging, eller bøyning av Sannhet, er farbar vei til toppen er en kjensgjerning. Eller var det til ruin? I keep forgetting..

Slår uansett et slag for Cyberfisket, heldigvis en idrett i sterk vekst - for øvrig kortreist vei til topps i miljøet også. Skulle jeg tro. aaapplaus

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for oppklaringa, Elisabeth! Menneskekropp teorien din holder vann, synes jeg. Ca 70%. Man kommer nærmere sola og himmelen, men fallet blir deretter da, så man må passe seg så man ikke snubler i en doven finger eller ei stiv tå på veien opp... ;) Når det gjelder løgn, så gjelder det vel å fortelle den så mange ganger, at folk til slutt trur deg - om det er sant eller ei? Mye er oppklart, men jeg gleder meg alikavæl til det endelige fasitsvaret fra OrakeLars eller JernJørn nå

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang oppsiktsvekkende nyheter fra Raufoss! Denne gangen gjelder det brukermanual til fluestanga. Dette har jeg aldri fått med til mine stenger, og det kan vel forklare en hel del skulle jeg tro.

 

Synes nesten det er rart at jeg får noe fisk idet hele tatt så lenge jeg ikke har den Lars?

 

:) :)

Jeg har heller ikke blitt tilgodesett med noen brukermanual til noen av mine stenger.

Greia er vel at produsentene vil spare papirutgifter, og heller legger ut bruksanvisningen på sine hjemmesider på nett, som så mange andre etterhvert velger å gjøre.

Vi får bare prise oss lykkelige over at det uansett er mulig å lure en og annen fisk på flue . . . Så lenge man unngår direkte øyekontakt med fisken man fisker på så er sjansene for å bli avslørt som uvitende nokså marginal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det greit å juge og tråkke over lik for å komme seg på "toppen" i det norske fluefiske-miljøet? Takk på forhånd.

Skal man spise kirsebær med de store i denne bransjen så må alle midler tas i bruk, sånn har det desverre blitt.

Det er på toppen de store penga ligger, og veien dit er tøff . . . De fleste bukker under før de får sin første sponsorkontrakt.

Jeg vil alikevel ikke råde folk til å juge over en lav sko før det meste annet er prøvd.

Her til lands er det nå engang slik at heltestatus best oppnås med å fremstå usedvanlig ydmyk og jordnær, samtidig som man ikke lar det herske tvil om at man faen ikke er noen hvem som helst.

Denne balansegangen er uhyre vanskelig, og fallgruvene er mange.

Men om man ikke oppnår den respekten man føler seg fortjent til på ærlig vis, så er det ingen vei utenom litt "pynting på sannheten".

Hva er vitsen med å bruke tid på dette i det hele tatt, om man ikke ønsker å bli lagt merke til, undres nå jeg ? ;-)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for oppklaringa, Elisabeth! Menneskekropp teorien din holder vann, synes jeg. Ca 70%. Man kommer nærmere sola og himmelen, men fallet blir deretter da, så man må passe seg så man ikke snubler i en doven finger eller ei stiv tå på veien opp... ;)

Om teorien min kun holder 70% vann, vil jeg nesten våge å påstå at den lekker som ei sil..

Hvor mye lekker ei sil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Elisabeth, og Larsorakel. Ja, hva er egentlig poenget med fluefiske, hvis andre ikke skjønner at man er heelt sjef!? :)

Selv lå jeg meg til topps, men det var langt mer aksept for denslags på 60-70 tallet, så jeg anbefaler ikke uten videre dette i dag.

Vi var ikke flere enn 4-5 stykker som fisket med flue her til lands på den tiden heller, så veien til heder og ære var ikke så kronglete som i dag.

Brukte knapt en måned på å sikre meg sponsorkontrakt med Silstar, og derfra gikk det slag i slag :-)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars og JB.

Det er flere som til stadighet spør om hvilket snøre som passer til en eller annen stang.

Hvordan skal vi forklare at det egentlig ikke er slik?

På samme måte som politikere forklarer noe; med tåkeprat :-)

På den måten fremstår man snusfornuftig, samtidig som hverken man selv eller andre forstår hva man egentlig prøver å si.

Å få tak i snøre som passer til stanga si, eller omvendt, er fortsatt det minst kompliserte når det kommer til fluefiskeutstyr . . .

Det får være trøsten for de trøstesløse ;-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...