Gå til innhold

Vadebukser!


Olav Haug

Anbefalte innlegg

G3, som jeg kjøpte til sesongen i fjor er knall. Litt stor i L, men deilig å ha plass til mye klær på denne årstiden. De har sålangt holdt tett i to sesonger, på tross av at ei bikkje satt hjørnetanna i kneet da buksa var spell ny. To sesonger er over dobbelt så lenge som noen av de andre buksene har vart, regner med å ha de en stund til. En bonus med å kjøpe dyrt, er at jeg beveger meg roligere og vader mindre, mens med billigbuksene stupte jeg gjennom busker og kratt, og tryna mye. Får ikke mer fisk da men...

Tom Aage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd mange, men G3-buksa jeg kjøpte i vår er knallbra, og virker veldig solid. Nesten like bra er også Simms Freestone-buksa jeg kjøpte for 4 år siden. Men den er et nummer for stor og har fått status som reservebukse.. fortsatt like tett.

Det skal sies at jeg håndterer utstyret mitt med en viss forsiktighet og omtanke - aker ikke på knærne eller rumpa på tørt berg, og brøyter meg ikke gjennom tette tornekratt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjøl har: 1- Eldgammal Vision vade(bade)buske som fungerer som reserve.

                     2- SIMMS headwaters, lette og gode sommervadere.

                     3- Scierra hoftevadere som kun brukes i skog og mark

                         og traving i skau. De er veldig allroundere og dem jeg

                         bruker mest. Så er de "slimme" og jeg ser faktisk jævla

                         sexy ut i dem, jeg mener sånn i tilfelle det skulle dukke

                         opp ei huldra..... laugh.png' alt=':lol:'>

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Rio Gallegos-vaderne til Patagonia er kjempegode. Har brukt dem i sommer og det er mye bra løsninger der altså. Vanntett innerlomme, geniale hengsleløsninger og knee pads (forferdelig praktisk når man sniker seg innpå knestående på vakende fisk  :)

 

Det er nettopp det som er problemet med andre vadere.

De har søren meg alt for dårlig kne-beskyttelse for indianer-fiske.

 

Derfor har jeg skaffa meg noen løse og fete knebeskyttere

som jeg drar utenpå vaderne for å spare dem, og det funker det...

 

Men jeg har sett på de du nevner her, og nå vurderer jeg

og kjøpe dem til neste år siden du har sånne erfaringer.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt usedvanlig gode erfaringer med de siste modellene fra Orvis, de med sveisa sømmer. Jeg klarte ikke en gang å ødelegge lettvektsmodellen. Det sto ikke på innsatsen.

 

Enig, har brukt en bukse fra Orvis hele sesongen, og den virker veldig bra så langt. Lett og fin, og bra passform. Har etter beste evne forsøkt å ødelegge den (stygge fall i ura, oppbevaring i varm bil i våt tilstand i flere døgn osv, men enn så lenge er den tett.

 

(PS! Fikk den i posten fra Orvis, og strengt tatt er det vel ikke lov å skryte av produkter man ikke har betalt for her på FFS. Men jeg lover å si fra hvis/når den begynner å lekke;).

 

Ellers har jeg også en sånn ultra-lettvektsbukse fra Simms (gammel, utgått modell, med goretex-sokker) som jeg fikk av en kompis som kjøpte hele restlageret da modellen gikk ut av produksjon mange år siden. Den er av imponerende kvalitet. Har også hatt billige bukser fra Guideline og Scierra som har tålt flere år med vanskjøtsel. Og jeg har hatt flere bukser fra div. merker som har begynt å lekke nesten umiddelbart, også ganske dyre greier. Mye dårlig kvalitetskontroll rundt omkring.

Mitt inntrykk er at forskjellen på de dyrere premium-merkene og de rimeligere merkene først og fremst er (mangelen på) kvalitetskontroll. Billigbukser er forundringspakke, de kan vare i flere år eller lekke rett ut av pakken, mens dyrere bukser som oftest er veldig bra.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte opp et par Rio Gallegos jeg kjøpte brukt på forumet her i år, men de ble til gjengjeld misbrukt hardt hele sesongen. Jeg synes faktisk de var så deilige å ha på at jeg kjøpte meg et par helt nye Rio Gallegos på høsten nå. Veldig fornøyd med passform, bukseselene som kan droppes ned og knebeskytterene.

 

Ellers hadde jeg et par gamle Simms Freestone i 10 år før de begynte å lekke rundt knærne.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste jeg har (hatt) er Simms G3. Kjøpte den etter å ha ødelagt to billigbukser(eller?) på relativt kort tid. Knebeskytter er en vesentlig forskjell på disse buksene, der jeg hadde en fra Vision som røk i et lite "fall"(kneet i en stein). Veldig fornøyd med G3 sålangt, den tåler rett og slett mer enn de to foregående til mitt bruk. 

Endret av FlySo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, men det var nå ikke slik at jeg deisa i bakken/steinrøys. Jeg skrev fall i hermetegn av den grunn at det ikke var et ordentlig fall, det var mer slik at jeg satte kneet i en flat stein, relativt kontrollert for å ikke falle skikkelig. Noe en vadebukse bør tåle etter min mening. Min Simms G3 med knebeskytter/tykkere materiale tåler det uten problemer, dette er noe jeg gjør støtt og stadig så jeg er avhengig av en vadebukse som tåler slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simms sin G4 pro er ganske så strøken, virker holdbar, etter første sesong hvertfall.

 

kan ikke si det samme om G3 guide jakka, der selve glidelåsgreia gikk i tusen biter for meg her om dagen når jeg sku bruke den for 3 gang, litt stress og bruke den uten noe og dra i når man skal ha opp og igjen jakka:p

 

skal innom Skittfiske på lørdag og se om de kan ordne noe, kjøptn jo der i desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten tvil den opprinnelige Simms Classic Guide. Kjøpte en i 2001 i junaiten, og den er tett ennå.  Har en G3 som også er bra, men jeg trives best i den eldste, men bruker den ikke hele tiden for å spare litt på den. Ikke noe tjafs som lommer, glidelåser og annet surr, som bare er i veien når en går med vadebuksa brettet ned, noe jeg gjør ganske ofte. Har også kjøpt meg en Simms Freestone som også virker lett og fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg skulle hatt fingra mine i ei slik Classic bukse av beste årgang... Jammen høres det ikke ut som at jeg kan snike meg innpå hjort og mus, uten å skremme vannet av dem. Jeg er fornøyd med mine headwatersbukser på femte året, men alikavæl er dem ikke akkurat lydløse når man rusler langs elva

 

Edit: Takk for innspill alle sammen - masse nyttig og informativ lesning :)

Endret av Olav Haug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Rio Gallegos på andre året, og det er første buksen jeg har hatt i mer enn 1 sesong... Simms buksene har ofte endt i reklamasjoner, og slik sett er ejg meget fornøyd med servicen, men Gallegosen puster jo bedre, har smartere løsninger osv osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye vadebukser står øverst på lista over ting jeg skal ha til 2015 sesongen.

Vurderer sterkt G3 og Gallegos buksene. Er ute etter en form for convertible eller rein bukse vader, ettersom jeg sjelden vader veldig dypt.

 

Flere av dere skryter av passform på begge buksene. Vil det si at selv for en uproposjonert kropp som meg kan finne meg en vader som passer bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye vadebukser står øverst på lista over ting jeg skal ha til 2015 sesongen.

Vurderer sterkt G3 og Gallegos buksene. Er ute etter en form for convertible eller rein bukse vader, ettersom jeg sjelden vader veldig dypt.

 

Flere av dere skryter av passform på begge buksene. Vil det si at selv for en uproposjonert kropp som meg kan finne meg en vader som passer bra?

G3 finnes jo i convertible utgave da, og jeg har disse selv. Genial bukse, faktisk.

Men Patagonia har også noen kjekke løsninger på sine bukser, så det blir mest smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt i år Simms Freestone bukser + sko og er kjempe fornøyd. De ser ut nesten som nye og jeg har brukt dem en del, sikkert 40+ dager. For de som vil ikke betale top class penger, men vil fortsatt ha bukser man kan stole på, kan jeg bare anbefale. Jeg ser kun en grunn til oppgradering og det er ingen glidelås. Ellers gjør de alt jeg kan bruke dem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...