Gå til innhold

Intermediatesnøre som flyter


Anbefalte innlegg

Kjøpte i fjor et intermediatesnøre for en billig penge fra Ebay.  I følge opplysningene gitt av den britiske selgeren skulle det være av et annerkjent fabrikat.  Kostet noe mer en et kinasnøre, men sikkert greit nok til å bruke i sjøen, da mine erfaringer med sjøfiske fra berg og steiner som oftest ender med at det blir tråkket i stykker lenge før det blir utslitt.  Har forøvrig brukt linekurv i det siste, så kanskje snørene i sjøen varer lengre nå en tidligere.

 

Det funker uklanderlig kaste og vektmessig (#7), bortsett fra at det ikke bryter vannfilmen om det ikke blåser slik at overflaten rifles opp.  Etter en tid sank det imidlertid, først fra spissen og innover, tror det var fortommen som etter hvert trakk det ned, men det var plagsomt å stå og vente på at det skulle bryte vannfilmen. 

 

I desperasjon kjøpte jeg Tiemco's linesmurning for synkesnører, tenkte at det måtte være riktig medisin for å få det under.  Der gikk jeg skikkelig fem på, det ble mye verre etter at jeg brukte dette stoffet!

 

Er det noen lure triks for å få gjort noe med dette?  Noe å smøre på, evt vaske av, og i så tilfelle hva?

Det glir godt i ringene og kaster som en drøm, så disse egenskapene ønsker jeg fortsatt å beholde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

I desperasjon kjøpte jeg Tiemco's linesmurning for synkesnører, tenkte at det måtte være riktig medisin for å få det under.  Der gikk jeg skikkelig fem på, det ble mye verre etter at jeg brukte dette stoffet!

 

 

Hei

 

Ble det værre etter at du hadde påført TMC Sink Line Dressing? Hva skjedde?

 

Jeg har testet produktet og har også noen erfaringer, men ikke opplevd at det har blitt værre.

 

Det er uansett en god tråd dette her. Intermediateliner som lever sitt eget liv er ikke noe nytt - enten de er fra Kina eller en merkevareprodusent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd at sinktip liner må brukes litt før de fungerer optimalt. Kanskje det er noe silikon eller fett på de rett fra fabrikken som må vaskes/slites vekk før den synker?

Det burde i så fall TMC dressingen fjernet. Det er jo nesten som såpe (?) Men du er inne på noe. Jeg har sett liner fra fabrikk som har det belegget du antyder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som ligger igjen er nok rester fra produksjonen.

Smører du inn lina før det er slitt vekk, så vil det ikke hjelpe å smøre, tvert i mot så vil det bare være mer som må slites bort.

Hvis snøret oppfører seg sånn, så kan det være lurt å hjelpe det til å slites litt.

Dra det gjennom en fille, svamp, mikrofiberklut e.l. så du får slitt bort "produksjonsslimet"

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange innspill!

 

Jeg har ikke brukt det mye, det kan godt hende at det blir bedre når det blir litt slitt.  Som flere har vært inne på så er det nok noe som ligger igjen etter produksjonen som må bort.  Overflaten virker på en måte "fet".  Tenkte først på å dra det igjennom en mikrofiberklut noen ganger, men valgte Tiemcodressingen, men det ble tvert imot mye verre.  Dro snøret igjennom en fuktig bomullsfille noen ganger før jeg dro det igjennom tørr bomull par ganger før det ble liggende og tørke natta over.

 

Lysten på å begynne å matte det ned var ikke påtrengende når det gled så godt i ringene, men det blir det neste, nå er det ikke brukbart til noe.

 

Har ikke vært i dialog med forhandleren, regnet med det kom til å gå seg til etter hvert, og det er nå ei god stund siden jeg kjøpte det.  Burde nok vært litt kjappere med en evt reklamasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, strakk den godt, men vil ikke si at jeg polerte den av akkurat.  Tenkte det var litt lurt å ikke gni av alt....

Men skal prøve microfiberklut først så får jeg se, og evt TMC dressing og skikkelig polering etterpå.

TMC Sink Line Dressing virker til å være avfettende. Jeg har iallefall blitt litt tørr på fingrene når jeg har brukt den. Slik som man blir av sterk såpe. Å polere av er vel ikke så viktig, mer at gnikkingen får evt smuss til å løsne.

 

Keep us posted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg lina i lunket vann med noen dråper zalo. La det ligge noen minutter, og skyll i rent vann. Tørk over lina med en tørr microklut.

Få lina rein på denne måten, før du eventuelt påfører noe mer/fler remedier. 

Har selv, etter slik behandlig, benyttet TMC som tidligere nevnt i tråden, og polert over. Da var det slutt på "flyte egenskapene"  <<l

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

En liten oppdatering her. 

Vasket snøret i oppvaskkummen i passe varmt vann og Zalo.  Dro det 4-5 ganger igjennom en microfiberklut våt av zalovannet, før jeg skyldte det godt i rent vann.  Var og prøvde det på "blankstilla" i går, mest for å se om det var blitt noen endring.

Til å begynne med merket jeg ikke noen særlig forskjell fra sist, men etter å ha brukt det ei stund, begynte det å synke.  Klumpen gikk etter hvert greit under, men enda tok det mye tid før skytelina brøt vannfilmen.

 

Foreløpig oppsummering; Det var helt klart blitt bedre, men kan ikke si jeg er fornøyd.  Neste steg nå er å dra det igjennom en tørr microfiberklut noen ganger.  Uansett virker det som at det blir bedre etter hvert som det slites eller brukes, så har tro på at det kommer til å gå seg til etter hvert!

 

Kommer med ny oppdatering etter at den tørre microkluten også er prøvd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en tid tilbake tok jeg en tur til Svinesund for å kjøpe øl. Av en eller annen grunn kjøpte jeg også et vaskekte Ron Thompson intermediate snøre i #5 til den nette sum av 99 kroner! Mest fordi jeg begynte å tenke på -Lars- og ble stående i butikken å fantasere om rivercred i legendeklassen. Men også fordi det var en billig måte å gjøre stangparken mer SØvennlig.

Lina, som forøvrig har vinsjet inn flere flotte SØ, er fullstendig utilregnelig i gjerningsøyeblikket. Selv etter et års bruk med tilhørende zalobehandling var den notorisk ustabil i sin opptreden. Den kunne flyte i 4-5 kast for å synke som en stein på det neste. Deretter kunne den oppføre seg pent i en time før den plutselig ble til en flyteline igjen. Og det er ikke bare det at den oppfører seg enten som flyt eller synk. Når den først går under så byr den på alt fra slow int til synk 29. En dag flyter klumpen, en annen dag flyter skytelina. Jeg tror rett og slett RT har utviklet en magisk line. 

Har enda til gode å prøve synkedressing. Det kanskje det eneste som kan få kustus på den. Ga den en runde med thousand island i og med at jeg fisket i skjærgården, men det hjalp ikke nevneverdig. 

Hadde liksom vært greit å skylde på lav tetthet og overflatespenningen, men når den først synker så hender at den synker som en stein, så det virker ikke som den er marginalt tettere enn vannet heller... Skjønner ingenting!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...