Gå til innhold

Dubbing-surr


RolvS

Anbefalte innlegg

Jeg greier ikke helt bestemme meg for hvilken vei rundt tråden dubbing burde surres…. Mulig i overkant nerdete å tenke på for noen, men herregudda hva skal en mann gjøre når det er utrivelig ute og varmt og godt i bua…

Om vi ser tråden henge ned fra flua er det egentlig to muligheter - med eller mot klokka. Trenger vel et bilde eller tre for å illustrere… Om vi kaller A mot klokka (sett ovenfra) og B med klokka, og at vi beveger tråden med klokka når vi surrer, så er det vel relativt lite uklarhet.

1EF1A527-385C-4588-9B0A-90024EB0E41B.jpeg.bb3d1a92cf5d6b67980aa674df95d7e0.jpeg

Spørsmålet er hvilken vei å dubbe som gir den tighteste og mest holdbare flua. Når tråden tvinnes rundt flua skjer det et par ting: dubbingen strammes «rundt kroken», og den slakkes når dubbingen komprimeres mellom tråd og krok. Så spørsmålet er om disse slakke/stramme-effektene er størst om man dubber mot (A) eller med (B) klokka.

Jeg tror ikke det er stor forskjell, men at å dubbe mot klokka er marginalt best, fordi en tørn rundt faktisk strammer dubbingen en tørn (om man holder fast i dubbingen på enden av pølsa fx.)

Hva tror folket? Stemmer det? Hva gjør dere? Kanskje dere gjør noe helt annet og ikke kjenner igjen dette i det hele tatt?

(ps: @Rune Stokkebekk fx surrer motsatt vei av hva de aller fleste andre gjør - tråden beveger seg mot fluebinderen på oversiden av flua - så for han og andre som binder som han er illustrasjonen flua sett fra stikke-siden og ikke fra huet.)

Endret av RolvS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør alltid B, siden det motsatte "åpner" tråden. Vet ikke om det har noe å si. Har også sett en (Tim Flagler) som mener at å snurre trådholderen med klokken etter du har tatt på dubbingen gir enda tightere dubbing. Sikkert siden tråden blir jo snurret sammen da. Jegtipper at effekten er mikroskopisk, og han innrømmer jo selv at det ikke akkurat er vitenskapelig bevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roaas skrev (1 time siden):

Se over her, sa jo b var riktig! 

Det er sikkert samme type folk som mener det er riktig at man sveiver med venstre hånd på snella.

Fullstendig galskap er det. Det nærmer seg blasfemi og helligbrøde.

Kanskje har vi funnet fluefiskernes store dilemma nr to med dette temaet 😅

 

Endret av Truls
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls skrev (18 minutter siden):

Fullstendig galskap er det

Ganske sikker på at alle legger på dubbing på samme måte. Du bruker pekefinger og tommel. Du gnur pekefinger nedover tommel, mens tommel er mer eller mindre i ro, ikke sant? Du gnur vel ikke pekefingeren oppover tommeln? Eller tommeln nedover pekefinger?

Rune surrer jo tråden motsatt av meg, men vi legger da på dubbingen likt. Da blir det ifølge Rolv kanskje en liten forskjell på holdbarhet. Det kan godt hende, men jeg tror det har praktisk talt null innvirkning. Har aldri fått ødelagt dubbingen på en flue, tror jeg. 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, Truls said:

Det er sikkert samme type folk som mener det er riktig at man sveiver med venstre hånd på snella.

Fullstendig galskap er det. Det nærmer seg blasfemi og helligbrøde.

Kanskje har vi funnet fluefiskernes store dilemma nr to med dette temaet 😅

 

Du sveiver ikke med høyre?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roaas skrev (1 time siden):

Du sveiver ikke med høyre?!?

Jo naturligvis. Det er det eneste naturlige tingen å gjøre. 

Oversatt til engelsk er jo høyre hånd omtalt som 'the right hand' og sneller med sveiv på høyre side vil da omtales som right hand reel. Altså right er også oversatt som riktig. 

Så er den saken avgjort. Og siden jeg svever med 'the right hand' så dubber jeg the right way også. 

Om noen kommer med flere argumenter mot nå, så må jeg bare begynne å spare til nye årer å ro med 😋

 

Puh, dette ble hardt! 

Endret av Truls
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirik Rusten skrev (1 time siden):

Ganske sikker på at alle legger på dubbing på samme måte. Du bruker pekefinger og tommel. Du gnur pekefinger nedover tommel, mens tommel er mer eller mindre i ro, ikke sant? Du gnur vel ikke pekefingeren oppover tommeln? Eller tommeln nedover pekefinger?

Rune surrer jo tråden motsatt av meg, men vi legger da på dubbingen likt. Da blir det ifølge Rolv kanskje en liten forskjell på holdbarhet. Det kan godt hende, men jeg tror det har praktisk talt null innvirkning. Har aldri fått ødelagt dubbingen på en flue, tror jeg. 

Jeg dubber på samme måte. 

Nå er jo Rune et unikum innen fluebindingen så det er mulig derfor han får det til å fungere selv om han dubber feil vei. 

Se forøvrig forrige innlegg hvor jeg fossror for å prøve å forklare hvorfor A er det eneste riktige 😅

Endret av Truls
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Eirik Rusten said:

Ganske sikker på at alle legger på dubbing på samme måte. Du bruker pekefinger og tommel. Du gnur pekefinger nedover tommel, mens tommel er mer eller mindre i ro, ikke sant?

Dette skjønner jeg ikke hvordan skulle gå til… Jeg tvinner dubbingen ved å skli tommelen bortover langfingeren. Dette kan jeg gjøre med begge henda, og begge veiene (maks fleksibilitet i tilnærming!)

For å få til å dubbe fornuftig ved å skli pekefingeren bortover tommelen må jeg da vri hånda i en absolutt unaturlig posisjon? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RolvS skrev (3 timer siden):

Dette skjønner jeg ikke hvordan skulle gå til… Jeg tvinner dubbingen ved å skli tommelen bortover langfingeren. Dette kan jeg gjøre med begge henda, og begge veiene (maks fleksibilitet i tilnærming!)

For å få til å dubbe fornuftig ved å skli pekefingeren bortover tommelen må jeg da vri hånda i en absolutt unaturlig posisjon? 🤔

Særlig! Den langfingern er ikke mye i ro, er den stiv og du får til det i en jevn bevegelse så skal jeg sørge for at du blir donert til vitenskapen til "freakstudies" var mye sånt før i væla 🤣 Har hørt om folk som sveiva med høyra som satt i bur som skue på sirkus.

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir veldig usikker på meg selv og mine ferdigheter foran stikka når jeg leser hvordan flere

av dere behersker  teknikker som er helt ukjent for meg. Jeg får nøye meg med at sålenge

totter og fingre går motsatt vei, eller minst en av dem... under bindearbeidet og ikke i samme

retning, så far det duge...

Her, en selv-komponert hybride som er et resultat av sankthansorm og mævvr og som fisken

i tjennet her hjemme beiter selektivt på...rundt sankthans:

https://www.czechnymph.com/inc/imgresize.php?img=%2Fvar%2Fwww%2Fczechnymph.com%2Fdata%2Fwww%2Fczechnymph.com%2Fdata%2Fweb%2Fgallery%2Ftying%2Fviva_booby%2Fviva_booby-11.jpg&method=fitbox&nw=800&nh=800&rotate=0&jpgquality=85&noresize_small=0&max_enlargement=2

Endret av Lars Solberg
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarle TL skrev (4 timer siden):

Tok meg selv i å gni inn dubbingen med klokka, hvor både tommel og pekefinger spiller på lag i en aktiv pardans. Pekefingeren er den som får jobbe mest, men tommelen er langt i fra passiv 😑

Hmm, aktiv tommel der altså. Alt er vel ok, så lenge man ikke tar det begge veier.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...