Gå til innhold

Tippetknuter


RolvS

Anbefalte innlegg

Jeg har ryki fisk i kirurg-knuta tre ganger i vår. Så da må man gå litt i seg selv, og tenke over hva man gjør feil i kampens hete… Og skylde på knuta. Som alle bruker. Og ikke har problemer med.

Jeg har testet orvis tippet knot vs trippel kirurg i dag. På en bit 5x tippet (FC fra Tiemco) lagde jeg to skjøter - en kirurg og en orvis - og rett og slett dro med økende press til det røyk. Orvis-knuta slo kirurg-knuta fire av fire ganger…

Orvis-knuten kan og benyttes til å lage dropper-tags, og du kan ta dropper-tagen som peker opp. Så jeg måtte teste det og. Orvis-knuten, med droppertag i den vinkelen som ser ut som den skal svekke knuta mest, vant mot kirurg. Jeg ble ganske overrasket :)

Ikke supervitenskapelig, men nok for meg! Denne sesongen blir det altså orvisknuten. :) Den er litt vanskeligere å binde, men med trening går det ca like raskt som kirurg.

Denne posten blir kanskje en fortsettelse av blodknutetesten - spytt eller ikke spytt - som jeg posta for et par år siden. 

 

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant! Jeg bruker tippetring og knyter både tapert fortom og spiss med clinch-knot. Er klar over at bruddstyrken i denne knuta er begredelig på papiret, men jeg har ikke hatt problemer med den.

Har jeg ikke tippetring bruker jeg dobbel kirurgknute for å skjøte. Trippel har jeg aldri prøvd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker bare slukknute fra fortom til tippetring og fra tippetring til tippet. Det ryker sjeldent uten at jeg har gjort noe galt og ryker aldri under testing når jeg strammer til med normalt drag. Selvsagt rikelig med salvia under stramming. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må slutte å spytte på knuta… Se blodknuteposten lenka over 😆 (Årsaken er selvsagt fortsatt åpen. Test selv.)

Den gode gamle slukknuta er etter mitt skjønn stort sett ubrukelig. Den glir om den ikke er knytt ordentlig, den tar alt for lang tid å knyte samt at den bygger for mye på små fluer. Den er derimot veldig fin til å feste en bit tippet i krokbøyen på flua om man skal fiske duo, og er for tiden knuta jeg bruker til å feste fortom til fluelina. Men her ønsker jeg meg alternativer…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluk-knute på begge sider av tippetring. Og må innrømme det, stort sett på fluene også. Har prøvd å lære meg crawdfordknuten til fluene, men jeg er visst en idiot. Har aldri hatt problemer med disse knutene. Eneste knutene jeg har slitt med har vært skjøt på fc mot fc og da brukte jeg blodknuten. Etter jeg utelukkende gikk over til kirurg har det ikke vært noen sånne problemer. Sluk-knuten blir nok svær på små fluer, men da bytter jeg bare flue ppcrazyeyes

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Davy knot har jeg opplevd at sklir opp, så den styrer jeg unna. Men det er mulig jeg skal prøve ut den doble. 

Ellers er en enkel slukknute hvor man trer tampen tilbake gjennom løkka bankers og pålitelig for å feste flua. Til tippetringen har jeg brukt dobbel slukknute og aldri hatt problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...