Gå til innhold
  • 0

Døgnfluer samlet i en flueboks


Erlendo

Spørsmål

Tenkte jeg skulle bygge opp en boks med døgnfluer i alle faser og får å ha et fundament (siden jeg ikke har med meg bøkene på hytta) så spurte jeg chatgpt🤖 😅
 

Sitat

Selvfølgelig, det finnes mange kjente fluebindingmønstre som imiterer forskjellige stadier av døgnfluer. Her er noen populære mønstre som kan brukes til å imitere de nevnte fluene:

**1. Danica (Stor Døgnflue):**
   - **Larve:** Gold Ribbed Hare's Ear, Pheasant Tail Nymph
   - **Emerger:** Klinkhåmer Special, CDC Emerger
   - **Voksen:** Extended Body Mayfly, Hair Wing Dun
   - **Spinner:** Rusty Spinner, Poly Wing Spinner

**2. Vulgata (Vanlig Døgnflue):**
   - **Larve:** Pheasant Tail Nymph, Hare's Ear Nymph
   - **Emerger:** CDC Loop Wing Emerger, Klinkhåmer Special
   - **Voksen:** Adams, Parachute Adams
   - **Spinner:** Rusty Spinner, CDC Spinner

**3. Marginata:**
   - **Larve:** Dark Stonefly Nymph, Black Pheasant Tail Nymph
   - **Emerger:** Dark CDC Emerger, Klinkhåmer Dark Variant
   - **Voksen:** Black Gnat, Black Parachute Adams
   - **Spinner:** Black Spinner, Black Poly Wing Spinner

**4. Baetis (Blaue Døgnflue):**
   - **Larve:** Olive Pheasant Tail Nymph, Olive Hare's Ear Nymph
   - **Emerger:** Olive CDC Emerger, Baetis Klinkhåmer
   - **Voksen:** Blue Winged Olive, Parachute Blue Winged Olive
   - **Spinner:** Olive Spinner, CDC Olive Spinner

**5. Sulphurea (Gul Døgnflue):**
   - **Larve:** Yellow Hare's Ear Nymph, Yellow Pheasant Tail Nymph
   - **Emerger:** Yellow CDC Emerger, Pale Morning Dun Emerger
   - **Voksen:** Pale Morning Dun, Yellow Parachute Adams
   - **Spinner:** Yellow Spinner, Pale Morning Dun Spinner

Dette er bare noen få eksempler på kjente fluebindingmønstre. Det er viktig å merke seg at det finnes mange variasjoner av hvert mønster, og lokale varianter kan ofte være spesielt effektive. I tillegg til de generelle mønstrene nevnt ovenfor, kan du konsultere lokale kilder, fluebindebøker, eller nettressurser for mer spesifikke mønstre som er kjent for å være effektive i bestemte områder av Norge eller for bestemte arter av fisk.

Noen som mener noe om den listen? 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

ChatGPT har noen lure forslag og endel mindre lure. Mest det siste her.. 😄Det der er dårlig forsøk på helgardering. (som vanlig).
Masse feil, ikke noen henvisning til størrelse...  Og det er slettes ikke noe poeng å ha alle døgnfluer i alle faser. 

Her lukter jeg muligheter til litt biinntekt.. 😁 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det som er viktig med chatgpt, er spørsmålet man stiller. En liten linje gir som regel dårlige/veldig generelle svar, men fyller man på med mere informasjon i selve spørsmålsstillingen så får man mye bedre svar. Detaljer om fluer og slikt er uansett relativt vanskelig for stakkars chatten.

Bedre å stille spørsmål her på FFS, se i artiklene, se i Fluedatabasen og Klekkedatabasen. Da slipper man å binde 977 forskjellige fluer :)

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Selv etter 3 år så sliter jeg med å finne ut av dette med imitasjoner og hva som skal brukes når og hvor, så jeg tenkte hvorfor ikke sjekke med chatgpt når det er få som disse i Norge som allerede kan hjelpe ferske idioter med å finne frem i jungelen https://venturesflyco.com/collections/starter-packs?_atid=NDixM7mYrO103gnJ8fuUW3jKgxpOYk

Synd det ikke er noe tilsvarende i Norge med riktig krokstørrelser basert på hvor i landet man er, om det er elv eller ferskvann, mai eller september. Det geniale med disse kassene er også infokortene med insektsbeskrivelse. Jeg kjøper gjerne en kasse av deg @Rune Stokkebekk 😅 (eller en liste som jeg kan bruke til å kjøpe inn imitasjonene) 😂

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
On 7/28/2023 at 10:45 AM, Eirik Rusten said:

Det som er viktig med chatgpt, er spørsmålet man stiller. En liten linje gir som regel dårlige/veldig generelle svar, men fyller man på med mere informasjon i selve spørsmålsstillingen så får man mye bedre svar. Detaljer om fluer og slikt er uansett relativt vanskelig for stakkars chatten.

Bedre å stille spørsmål her på FFS, se i artiklene, se i Fluedatabasen og Klekkedatabasen. Da slipper man å binde 977 forskjellige fluer :)

 

Det som er viktig med ChatGPT et al er å huske at det er språkmodeller, ikke kunskapsmodeller, som de er bygget på. Litt forenklet, så blir du servert noe i godt engelsk som verken du eller GPT har peiling om er korrekt eller ikke. Ergo, Eirik sin nest sist setning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Bounce skrev (1 time siden):

Det som er viktig med ChatGPT et al er å huske at det er språkmodeller, ikke kunskapsmodeller, som de er bygget på. Litt forenklet, så blir du servert noe i godt engelsk som verken du eller GPT har peiling om er korrekt eller ikke. Ergo, Eirik sin nest sist setning.

Det var ikke meningen å starte en diskusjon om språkmodeller, nevrale nett eller ekspertsystemer, mer en liste som gjør man i stand til å ha en boks med nødvendige fluer gjennom sesongen. Jeg synes det er tungt å finne de riktige og får som oftest kun fisk om de er ute etter mygg. Matcher farger og størrelser, ser over og under vann og sitter en god stund rolig for å vurdere men valgene mine blir for svake til å kunne friste ørreten.  

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
  • 0

Har nok med å trene på god presentasjonsteknikk, bli bedre på å lese vann og vær foreløpig så holder meg unna å binde😂

Nå har ideen vokst litt, via diskusjonen over, til å bli å sette opp et lett tilgjengelig årshjul med døgnfluer, vårfluer, steinfluer og insekter med nødvendig informasjon for å lettere finne riktig imitasjon😅

Endret av Erlendo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Da er "Insektslære for fluefiskere", "Fluebinderens bibel" og "Fluemønster leksikon" studert ytterligere og noe har kanskje blitt bedre akademisk for min del.
Kanskje litt i overkant, men det slo meg i den prosessen at det hadde vært gull for min del og se "hverdagsboksene" som dere som har noen år bak dere med fluestang ser ut... Noen som tar utfordringen? 🫢🫣😅 
(Kan se ut som prosessen også har gitt et behov for å begynne å binde fluer selv 😂)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Erlendo skrev (1 time siden):

Da er "Insektslære for fluefiskere", "Fluebinderens bibel" og "Fluemønster leksikon" studert ytterligere og noe har kanskje blitt bedre akademisk for min del.
Kanskje litt i overkant, men det slo meg i den prosessen at det hadde vært gull for min del og se "hverdagsboksene" som dere som har noen år bak dere med fluestang ser ut... Noen som tar utfordringen? 🫢🫣😅 
(Kan se ut som prosessen også har gitt et behov for å begynne å binde fluer selv 😂)

Tenker du hovedsaklig døgnfluer? 

Og er det snakk om vann eller elv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...