Gå til innhold

Hvilken selvbunden flue debuterte dere med ?


-Lars-

Anbefalte innlegg

Husker dere hvilken selvbunden flue/fluemønster dere tok deres første ørret på ?

Selv husker jeg den første ørreten jeg tok på egenbundet flue som om det var i går :

Det var en utrolig stygg kopi av ei butcher våtflue, og fisken tok selvfølgelig om kvelden/natta  ;D

Uansett, det var like fordømt en stor opplevelse  :)

Har faktisk tatt vare på noen av de første fluene jeg bandt, og selv om de ikke akkurat er noen fryd for øyet så er det litt artig å ha dem !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det husker jeg godt det! Min første fisk på flue tok jeg på en selvbunden E-12 i Ljøra i Trysil. Da var jeg 14 år gammel og hadde bindt fluer i et års tid. Jeg begynte å binde fluer før jeg fikk meg fluestang.

 

Jeg dro bom på minst 5 fisk før jeg fikk kroket en. Den dagen tok jeg to ørret og fire harr. Et par av dem på Blue Dun og resten på E-12. Historikken med E-12 stopper ikke der. Den ga meg også min første ørret på over 1kg. Tipper at jeg ikke er alene om å ha debutert med "tolvan".

 

e12.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker min første selvbundne som det var igår!!

stod i kebalviken og "dunket" etter sjø-ørret med ett skrekk eksemplar av en micky finn!

 

fisket som faen den.. :-*

Haha her også. Bindte noe i "freestyle" og som viste seg å se ut som en merkelig streamer mickey finn. Fikk faktisk flere fisk på den og en del napp. Har de enda.

 

Her er den faktisk:

First_streamer01.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen "fluer" bundet av grønn/gule undulatfjær på markkrok med sytråd liggende. Disse ble slengt på vannet med fluestanga som lå og i garasjen etter farfar, men det ble aldri ikke noe mer fluefiske, før 17 år senere.. Skal se om jeg får tatt noen bilder av disse. Ganske morsomt at jeg har greid å ta vare på de. Og polly er gravlagt for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Første ørreten eg tok på flue tok på ei eller anna kulehodenymfe, men den første eg fikk på sjølbinda flue, fikk eg på ein palmermygg. Tror eg fikk 11 fisker på palmer den dagen, og det er nok der eg la grunnlaget for at eg er litt hekta på palmeren. (krangler med kompiser om den flua.....de mener det ikke er ein myggimitasjon, men berre ei møkkaflue. Mens eg mener det er den perfekte tørr, mygg imitasjon:) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Min første på selvbundet fikk jeg med et forsøk på en superpuppe :) Det var en harr fra Ljøra, som tok rett foran beina mine før jeg skulle løfte flua mi til nytt kast :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det husker jeg godt det! Min første fisk på flue tok jeg på en selvbunden E-12 i Ljøra i Trysil. Da var jeg 14 år gammel og hadde bindt fluer i et års tid. Jeg begynte å binde fluer før jeg fikk meg fluestang.

 

Jeg dro bom på minst 5 fisk før jeg fikk kroket en. Den dagen tok jeg to ørret og fire harr. Et par av dem på Blue Dun og resten på E-12. Historikken med E-12 stopper ikke der. Den ga meg også min første ørret på over 1kg. Tipper at jeg ikke er alene om å ha debutert med "tolvan".

 

 

 

Husker at E-12 hadde et godt tak i deg når vi bandt fluer på kaserna.

Jeg hadde aldri fisket med europea'n før det, men etter noen opplevelser der har den vært fast innslag i boksen.'

Jeg debuterte med fluebindinga i 85-86, og i likhet med Rune, fluefiske ett år senere.

 

Min første på selvbunden flue (sølvdokka #12, dobbel) var en 11-12 år gammel kludd på ca. 37 kilo (vondt som f..n!). Etter det ble det mest bom samt noen småfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Husker min første flue godt jeg .... flue og flue  :-\  Det var ekornhale bundet i en tafs på en markkrok .

Året var 1976 og fisket i Vefsna . Brukte dupp og satte på flua og fikk jaggu fisk også .  Det skulle ta ca 25 år før jeg begynte å fiske med fluestang , men har fisket mye med dupp og flue. Da med de kjente som sullu , mark brown osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BigDipper

Det var en slags redtag, med litt godvilje.. Hadde lagt fra meg stanga uvørent og tilfeldigvis med fortommen uti vannet og da jeg skulle ta opp stanga for å kaste hang det på en fisk omtrent på størrelse med flua..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Min første fisk på flue. var ikke lenger en ett år tilbake, var i ei elv som ligger i Gursken, sande (sunnmøre). hadde snakka med folk på bensinstasjonen og andre kjente, og dei kunne si att de var gratis og fiske der. så da bar de av sted, god i trua, men ny stang, lite erfaring, men gud så selvsikker ;). flua hadde eg laga rett før avreise, markkrok, størelsen husker eg ikke, men stor var den.

det utstyre eg hadde for å lage flua var, tuppen på ein penn, tråden trett gjennom et viskelær, som stikke ein gansek normal kroktang. og mye sjøltilit, tråd, vanlig sytråd. og matrial som slang rundt om kring. kreasjonen vart ein  Stankelbein.

Så var eg der, ved elva. kosa meg til tross for ingen fangst. der kjem de ein mann, med dei grusome orda, " he du betalt?". prøvde å forklare og beklage meg alt de eg kunne, men mannen var like sur og grinette, så eg spørte han forsikti hva de koster for å fiske her. da kom de kort å greit fra han " 25 kr, for 12 timer", var ikke sein med å betale. og de var vert hver ei krone.

post-1486-13949849078471_thumb.jpg

post-1486-13949849078947_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blefjell, forsommeren 1986, rackelhanen #12.

 

Fisket om natten og skulle bare trekke inn rackelhanen for et nytt kast. Jeg hadde helt glemt at det var akkurat slik man fisket en stripende vårflue og skvatt godt da en kvartkilos ørret bet på og kroket seg selv 5 meter foran bena mine.

 

Det aner meg at de aller, aller fleste av oss husker sin første ørret godt, om det er 6 måneder eller 30 år siden!  :)

 

 

Mvh

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...