Gå til innhold

Etter 15 år....


marb

Anbefalte innlegg

I femten lange og femten breie har jeg fisket i dette vannet.

Ikke lenger enn 1 Km vekk fra inngangsdøren min, ligger det. Et langt skogsvann

med grunner, øyer, gytebekk, berg og dype høler. Perfekt for stor ørret. Etter historiene og bedømme er de også der!

 

De flotte historiene er vel også det som har gjort at jeg i 15 år har holdt ut. Håpet om å treffe på kilosfisken har alltid hvert tilstede.

 

Etter mye regn i år, har vannstanden her hvert godt over normalen. Takket være bedre vær i en uke, ble alt normalt igjen i helgen. Som så mange ganger før om årene kjente jeg rastløsheten bite i kastearmen. Med håpet liggende aller fremst i hodet, raste jeg den korte turen inn "for å ta`n".

 

Det startet som så mange ganger før, lite vak og skuffende mange små abborpinner.

Tankene i hodet begynte og male rundt.. Hva vil den ha? Hvor er den? Var det et vak? Er forholdene de rette? Hva med temperaturen? Hmm..

 

Etter et oppfriskende bad, var tankene borte. Håpet var der igjen. "Jeg har jo spart fjellskrenten" Gromplassen. Der hvor det bratte fjellet stuper rett ned i vannet. Stedet hvor det alltid hugger!

Med halvvåt kropp hoppet jeg ned i vaderen og tredde på meg flyteringen. Nå skulle den til pers.

 

Valget av flue blei med et lett igjen. "Daddy longlegg skal den ta, hvist ikke kan det være samme F".

Med en overraskende rolig følelse, jobbet jeg meg nedover siden. Et par små abbor ville igjen smake på den langbeinte fjærkladden i enden av snøret mitt, men ikke noe utover det.

 

Begynnelsen på fjellet var rett inne ved land. Fra tidligere turer viste jeg hva det ville si, og la derfor flua i et perfekt kast tett inntil der jeg trodde den måtte stå. Så var det med et, helt stille et par sekunder. Så kom den rolige bevegelsen rundt flua mi. Noe løftet seg over og forsvant ned igjen. (En kort seanse, som jeg husker som 10 sekuner... ) Mothugget var ikke langt unna. Helspent som jeg var i kroppen min løftet jeg den myke #4 stanga mi, kun for å kjenne at jeg var sjanseløs.

Så bar det utover.

 

Lykkelig fisker i fiskerus :)   

 

 

post-2224-13949850222698_thumb.jpg

post-2224-13949850223121_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Ja, best å ta opp utysket. Etter 15 år med småfisk, så er det nok lurest få styggedommen på land, slik at det beste arvematerialet i vannet forsvinner og du igjen kan gå tilbake til å fiske småfisk.

 

Nordmenn fornekter seg ikke. Matauk skal det være - enten på fjellet eller på Svinesund. Ta opp. Alt du kommer over. Garn, oter, you name it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg underveis kom til å tenkte litt på akkurat det du belyser der Erik Pettersen. Og jeg syntes forsåvidt det er greit at du lager et nummer ut av det, for det er jo ærlig talt helt bakvendt å kakke storfisken i et sånt vann.

 

Uansett så får du ha gratulerer med velfortjent ørret :) Må ha vert helt fantastisk!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så masse.. kjempe fisk :)

Når det gjelder komentarene til at den fisken blei kakket eller ikke så er det ingen bevis i verden som overbeviser meg om at den ene fisken i et vann med masse masse masse små fisk gjør noen forskjell, det som gjelder i slike vann er kultivering.. så la no mannen få bestemme selv..  >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, best å ta opp utysket. Etter 15 år med småfisk, så er det nok lurest få styggedommen på land, slik at det beste arvematerialet i vannet forsvinner og du igjen kan gå tilbake til å fiske småfisk.

 

Nordmenn fornekter seg ikke. Matauk skal det være - enten på fjellet eller på Svinesund. Ta opp. Alt du kommer over. Garn, oter, you name it.

 

gratulerer med kjempe flott fisk.

blir litt små irritert når jeg ser innlegget ditt erik. her er det en som vil vise frem kanskje sin største fisk noensinne og så kommer folk med sånne komentarer. unødvendig.

jeg fisker mye selv og slipper stort sett alt ut igjen. men jeg tar også opp fisk til mat hvis jeg er på tur. selv om mange fluefiskere kun slipper ut fisken igjen kan det ikke være sånn ar hvis noen dreper en fisk så får de slengt en sånn komentar rett opp i trynet. unødvendig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Gutten forteller om "drømmefisken" han har fisket etter i flere år like ved hjemmet sitt og forteller om en "lykkens dag" som får meg til å smile og så kommer slike kommentarer inn. Det som provoserer er vel måten Erik skreiv dette på.

 

Det handler om sunn fornuft, fang og slipp har blitt diskutert nok i andre tråder.

At catch & release er en god ide for å bevare stor fisk er jeg enig i, men jeg tror ikke det passer å dra det inn i en solskinnshistorie.

 

Men det er du kanskje ikke enig i Ole Marius??

 

Se litt an tråden da for guds skyld!!

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Spis de mindre fiskene, og la den store være igjen i vannet. Da kan du i det minste håpe på å oppleve fiskeepisoden igjen en gang :) Det er vel ikke så veldig vanskelig å skjønne folkens????

 

Grattis  med fin fangst :)!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis de mindre fiskene, og la den store være igjen i vannet. Da kan du i det minste håpe på å oppleve fiskeepisoden igjen en gang :) Det er vel ikke så veldig vanskelig å skjønne folkens????

 

Grattis  med fin fangst :)!!

 

Hei

 

Enig og uenig. Er det liksom svaret på alt? Hvis gutten har drømt om denne fiske, hva er galt i å ta 1 slik????

Jeg skjønner det som prinsipp, der er jeg enig. Skal man få resultater i dette vannet så kan man jo garne opp den minste fisken, men en stor fisk man har drømt etter i 15 år. At det skal nevnes i enn sånn tråd blir for dumt synes da jeg, men et "kverulant" innlegg var tydeligvis nok.

 

Ikke første gang Erik kverulerer hvis dere sjekker litt, også skal det gå utover en fin fiskeopplevelse.... hmmmm.

 

 

Mvh

Torgeir

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevelsen er det vel heldigvis ingen som kan ta fra deg. C&R er jo mange uenige om, så la oss da for guds skyld være enige om å være uenige. På et diskusjonsforum som dette er det jo greit å vise litt moderasjon i ytringene sine syns nå jeg. Det er jo altfor lett å "flame" en tråd og nøre opp til krangel, men det er ikke det vi bør bruke tiden vår på her inne :)

 

Forøvrig vil jeg si at dette er et sjeldent eksempel på tålmodighet, og jeg er mektig imponert hehe. Grattis med finfin fisk mannen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis de mindre fiskene, og la den store være igjen i vannet. Da kan du i det minste håpe på å oppleve fiskeepisoden igjen en gang :) Det er vel ikke så veldig vanskelig å skjønne folkens????

 

Grattis  med fin fangst :)!!

 

Jeg skjønner at folk reagerer når en "spytter" ut CandR og at du ikke burde tatt fisken. Jeg har selv tatt stor fisk fra vann som ikke rommer mangen av dem og angret når fisken skulle spises fordi den smakte myr eller noe annet rart.

 

Er derfor veldig enig med Henning her. Spis de mindre fiskene, de smaker også mye bedre.

 

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere.....det må da kunne gå an å skryte av en flott fisk man har fått, uten å dra igang en c&r diskusjon hver gang.  Temaet er selvsagt viktig, men det passer ikke i alle tråder.  Snart tør vel ikke folk lenger å vise bilder av fangsten sin på denne siden.... 

E.P:  Går det ikke an å være litt hyggelig da?  Selv om du er uenig i folks praksis?  Og hva vet du om marb sitt syn på fiskestell?

 

Grattis med flott fisk marb!!....kan tenke meg hvor morsomt dette var etter så mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Spise de små... Hva har marb gjort i 15 år da? Hvis vi alle bare hadde tatt livet av 1 stor fisk i løpet av femten år, så tror jeg ikke diskusjonen hadde vært like opphetet. Her er det altså en mann som endelig har fått drømmen oppfylt og så skal vi kjefte på ham fordi vi selv er perfekte? Rekk opp handa den som ikke har tatt livet av en stor fisk siste 15 år! Dere som ikke har fått teller ikke.

 

Grattis med fangsten og opplevelsen!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg bare gratulere marb med en flott fisk. Og selv om de fleste fiskere har forholdsvis god tålmodighet, men jeg tror du tar kaka ;)

 

Også vil jeg også si at jeg deler mening med en del andre her. Om at C&R er helt unødvendig å ta opp i denne type tråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...