Gå til innhold

Inspirasjonstråd: Fjærmygg, fjærmyggklekkere


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Det der er skikkelig goflue Terje. Nice.

 

Vet ikke om du kjenner til Mock Palmer, det er samma greia, men da med CDC i dubbingløkke. Flyter som en dupp. Daryl Martin er mannen bak det mønstret hvis jeg ikke husker feil.

 

Tar du en utfordring på en Tigred CDC Mock Palmer Terje? ;)

 

Gisle

 

Takker for det Gisle :D

Kjenner ikke til Mock Palmer og ble litt usikker på hva du mente med cdc i dubbingløkke.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig forklart, sorry. Lag en dubbingløkke med tiger cdc i krokbøyen på en std. tørrfluekrok. Surr fremover i tette tørn, stryk fibrene bakover mens du surre fremover. Dekk hele kroken med CDC. Du har da en bustete sak som du friserer ned til ønsket lengde. utseende som en griffits gnat. eller palmermygg. kongeflue i alle cdcfargene du har i boksen.

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Dårlig forklart, sorry. Lag en dubbingløkke med tiger cdc i krokbøyen på en std. tørrfluekrok. Surr fremover i tette tørn, stryk fibrene bakover mens du surre fremover. Dekk hele kroken med CDC. Du har da en bustete sak som du friserer ned til ønsket lengde. utseende som en griffits gnat. eller palmermygg. kongeflue i alle cdcfargene du har i boksen.

 

Gisle

 

Ahhhaa....., kan godt være at det er jeg som er treig :D

 

Flua over er laget på samme måte med cdc spunnet i løkke og surret fra krokbøyen og fremover. Forskjellen blir antakelig at jeg ikke har strøket cdc fibrene

bakover men kun palmer hacklet igjennom i forholdsvis åpne tørn. I tillegg har jeg brukt så lite cdc fibre som mulig for å få den luftig og ikke for kraftig.

 

Jeg ser nå klart for meg hvordan den flua du beskriver vil bli hvis man går i tette tørn :D....blir en cdc ball når man får klippet den ned :D... jeg skal prøve meg med en Mock Tigerd palmer etterhvert :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

En synstest idag ( første prøve med så smått).

Mygg #32

Kropp 1 stk fiber fra fasanfjær.

Vinge snowshoe rabbit

 

Trygve ;)

 

Fytte hæljeroa Trygve, det var langt mindre enn hva jeg tør å prøve på :D

Imponerende greier ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg har også bundet noen mygg klekkere i kveld. Disse skal blant annet i boksen til Stian og et par kompiser av han :)

 

Nr 3 er med utgangspunkt i noe Gisle sa :D

Lag en dubbingløkke med tiger cdc i krokbøyen på en std. tørrfluekrok. Surr fremover i tette tørn, stryk fibrene bakover mens du surre fremover. Dekk hele kroken med CDC. Du har da en bustete sak som du friserer ned til ønsket lengde. utseende som en griffits gnat.

 

1. Paraloop myggklekker med stretch tubing surra rundt kroken og noen røde biots.

2. Tigerd cdc klekker med rød biots og hekla stretch tubing

3. Cdc dubba klekker med dubbingball av cdc fremme etter Mock Palmer forslaget til Gisle ;D...... også her er det lagt inn noen røde biots.

Jeg valgte også å la noen cdc fibre henge ned som bein. Denne bør kunne flyte godt ved rett imprignering.

 

PS. Den røde biotsen bandt jeg inn etter å ha sett noen myggklekkere som Rune hadde bundet. Siden jeg ikke er noen mygg fisker så overlater jeg til Rune eller

andre å forklare greia med den røde biotsen på siden ;D ;D

 

Terje!

post-0-13949868056933_thumb.jpg

post-0-13949868057444_thumb.jpg

post-0-13949868058005_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å forklare greia med den røde biotsen på siden ;D ;D

Terje!

 

 

He he, du er jammen en frimodig kar, Terje, som både gir bort og offentliggjør fluer du ikke har fisket med ennå  ;D

Neida, Terje  :) Flotte myggklekkere, og hvis de er basert på Rune sine klekkere så er det nok hold i dem allikevel.

Jeg har både bundet og fisket med flere av Rune sine myggkreasjoner, og det er godt hold og empiri bak de fluene  :)

 

Men til det du spør om:

Flere fluefiskere her har kanskje observert - ved enkelte myggklekkinger/ arter later det til - et kortvarig om enn ganske kraftig oransje skjær i overkant av klekkende mygg akkurat noen sekunder i klekkingsfasen. Spesielt i solnedgang later det til å være ekstra lettvint å observere, for det lave lavkontrast-oransjelignende kveldslyset får da ethvert annet oransje til også å lyse betraktelig. Det er her "greia" ligger med oransje i en klekker.

LaFontaine var vel den skrivende fluefisker som først populariserte denne kunnskapen om at mygg i klekkingsfasen pumper en veske opp i venene i vingene for å få de til å reise seg. Denne vesken er oransje. Og dette oransje skjæret forstår vi alle skiller seg markant ut fra det meste av kvist, kvast, støv, insekter og annen dusgrå masse på vannoverflaten, og således lett kan bli et lett synlig tegn for noe spiselig for ørret. Eller "primærtrigger" som det også kan kalles.

 

Så der har du forklaringen  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

å forklare greia med den røde biotsen på siden ;D ;D

Terje!

 

 

He he, du er jammen en frimodig kar, Terje, som både gir bort og offentliggjør fluer du ikke har fisket med ennå  ;D

Neida, Terje  :) Flotte myggklekkere, og hvis de er basert på Rune sine klekkere så er det nok hold i dem allikevel.

Jeg har både bundet og fisket med flere av Rune sine myggkreasjoner, og det er godt hold og empiri bak de fluene  :)

 

Men til det du spør om:

Flere fluefiskere her har kanskje observert - ved enkelte myggklekkinger/ arter later det til - et kortvarig om enn ganske kraftig oransje skjær i overkant av klekkende mygg akkurat noen sekunder i klekkingsfasen. Spesielt i solnedgang later det til å være ekstra lettvint å observere, for det lave lavkontrast-oransjelignende kveldslyset får da ethvert annet oransje til også å lyse betraktelig. Det er her "greia" ligger med oransje i en klekker.

LaFontaine var vel den skrivende fluefisker som først populariserte denne kunnskapen om at mygg i klekkingsfasen pumper en veske opp i venene i vingene for å få de til å reise seg. Denne vesken er oransje. Og dette oransje skjæret forstår vi alle skiller seg markant ut fra det meste av kvist, kvast, støv, insekter og annen dusgrå masse på vannoverflaten, og således lett kan bli et lett synlig tegn for noe spiselig for ørret. Eller "primærtrigger" som det også kan kalles.

 

Så der har du forklaringen  :)

 

Noen ting er verdt å tro på André :D..... og som du sier så er vel Rune en god indikasjon på at dette kan funke bra ;D

 

Takker for svar, nå vet jeg hva de rød/orange biotsene er til :D :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de skal helst være på siden av thorax da Terje.

Å plassere de i bakkant synes jeg var vel vågalt!  ;)

Når jeg tenker etter så har jeg kanskje gjort det selv  :-X

http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=61:once-and-away&catid=38:fjaermygg&Itemid=61

 

[tt]Notat til Rune: Husk å oppdater sidene med fjørmygg med fluer som faktisk fanger fisk.[/tt]

 

Apropos Mock Palmer. Jeg tror nesten at det var tyskeren Gerhard Laible som var først ute med å lage fluer med spunnet cdc-hackle. Han har en flue av påfuglherl og cdc som kalles Bürzelpalmer... pardon my french..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Men de skal helst være på siden av thorax da Terje.

Å plassere de i bakkant synes jeg var vel vågalt!  ;)

Når jeg tenker etter så har jeg kanskje gjort det selv  :-X

http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=61:once-and-away&catid=38:fjaermygg&Itemid=61

 

[tt]Notat til Rune: Husk å oppdater sidene med fjørmygg med fluer som faktisk fanger fisk.[/tt]

:D :D :D..... og gjett en gang om det var den jeg så på :D

 

Vel, jeg satser på at ørreten lar seg lure allikavæl ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lar seg nok lure.... kanskje.  ;)

Det blir veldig fine bakkropper når du hekler det der.

Men hvis jeg skal være litt kritisk Terje. Og det er kun for å være ærlig og velmenende.

Så synes jeg nesten at de blir litt tykke til mygg. Du får garantert fisk på de, men ikke alle.

Jeg har vært med mange situasjoner hvor folk ikke har fått fisk på mygg, rett og slett fordi kroppen var litt tykk.

 

Som sagt meget fine, fantastiske kropper til døgnisklekkere, men kanskje litt tykke til mygg. I hvertfall mindre enn 16, kanskje 14 også.

Men det er kun min egen smak... Du trenger egentlig ikke så fyldig thorax heller, og gjerne litt kortere thorax.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Mock Palmer. Jeg tror nesten at det var tyskeren Gerhard Laible som var først ute med å lage fluer med spunnet cdc-hackle. Han har en flue av påfuglherl og cdc som kalles Bürzelpalmer... pardon my french..

 

Hallo, Rune  :) Ja, den Bürzelpalmer ser ut som en skikkelig overdresset Griffith's Gnat, men den ser skikkelig "buggy" og bra ut  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får "bidra" med noe selv også da.

 

På myggen liker jeg å bruke tubingen som ribb i tillegg som hel kropp, dette er micro.

Flua er i krok 14. Fordelen er at man kan få en to-farget kropp som gir litt mer liv.

Jeg skal legge ut litt mer buzzere og myggpupper bare jeg får bindeånden igjen.

Har endel velprøvde fargekombinasjoner som skal legges ut.

 

Denne er litt spesiell, brukes ikke så ofte. Men den virker når det er grønne mygg.

Lager slike på krok 14 og 16. Bare et eksempel..

 

[attachthumb=1]

Olive Tubing Buzzer.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Den lar seg nok lure.... kanskje.  ;)

Det blir veldig fine bakkropper når du hekler det der.

Men hvis jeg skal være litt kritisk Terje. Og det er kun for å være ærlig og velmenende.

Så synes jeg nesten at de blir litt tykke til mygg. Du får garantert fisk på de, men ikke alle.

Jeg har vært med mange situasjoner hvor folk ikke har fått fisk på mygg, rett og slett fordi kroppen var litt tykk.

 

Som sagt meget fine, fantastiske kropper til døgnisklekkere, men kanskje litt tykke til mygg. I hvertfall mindre enn 16, kanskje 14 også.

Men det er kun min egen smak... Du trenger egentlig ikke så fyldig thorax heller, og gjerne litt kortere thorax.

 

Siden jeg ikke har peiling på mygg så er alle konstruktive tilbakemeldinger av det gode :D

Disse myggklekkerne er i krok 14 og bildet er tatt veldig nære. Når jeg ser på godset i kroken og deretter på kroppen så tror jeg fortsatt at det

kan funke for når jeg holder dem i hånda så ser kroppen rimelig slank ut. I krok 16 og mindre ville jeg nok gjort det annerledes :)

 

Jeg tar det til etteretning som det så fint heter ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den myggen din Terje er flott. Tidlig mygg fiske er noe av det kjekeste jeg kan gjøre med klær på. Bare elsker tildlig vår dager med blanke vannflater og head and tail vak.

Men hvis jeg var deg ville jeg ikke bundet CDC flotøren slik. Mygg som klekker står nesten rett opp. Jeg binder mine flotører som bildet. Litt for stor thorax, men denne myggen fisker utrolig bra.

 

Sigve

post-969-13949868065911_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, her og nå i kveld: Har gått igjennom noen fluer jeg fikk av spagetti-mafiaen jeg guidet i Renaelva i høst  ;D Og det er utrolig moro. Forsøker å memorere alt de forklarte rundt fluene sine, av situasjoner, strømforhold og om de var beregnet for harr eller ørret.  ;D

Disse italienerne er jo noen utrolig dyktige fluebindere på mange måter, det kan ingen ta fra dem - og gjør gjerne ting litt anerledes enn oss, bare sånn helt, helt i det subtile anerledes, men det er der.  :) Moro.

 

Møtte dem på hytta etter endt økt, og jeg måtte pent la hver av dem åpne en og en av sine fluebokser mens de forklarte på gebrokkent engelsk om utvalgte fluer mens de sippet til (selvsagt egenimportert) italiensk rødvin. Og ikke tro at jeg fikk gå derifra uten å ta med minst flere fluer fra hver av boksene deres. Neida, jeg prøvde høflig å si at jeg ikke kunne ta så mange fluer fra dem, men de insisterte hardt på italiensk vis at jeg måtte ta med den og den og den flua - og i hvert fall den og den, mens de forklarte høylytt om hvorfor og hvordan. Så utrolig bra karer - fluebindere og fluefiskere.

 

Lar et snap shot av et lite utvalg tale for seg.

 

 

[attachimg=1]

post-3159-13949868069787_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fine fluer her inne nå, gitt. Dere er flinke.

 

Får sette inn en under vann utgave, siden det er så langt mellom dem.

 

Burgunder har vært en killerfarge på puppene i år (for min del iallefall). Beklager den dårlige utgaven, da den allerede er tygd på. Dette er forresten basic-utgaven, her er det bare å legge inn en ribb eller tilogmed en liten dusk der bak.

Iskrem som dessert for sulten ørret:

 

post-2332-13949868121319_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puppe som jeg fant mønsteret til på nettet, ett eller annet sted. Kroppen skulle være i svart flashabou, noe jeg ikke har, så jeg har brukt noen fiber lite brite i dark olive. Det har fungert udmerket, så jeg kommer neppe til å skifte til svart. Rød ribb, gjeller er fiber fra en tjukk benecchi chenille som er tvunnet i tråden. Påfuglherl utgjør thorax og fasanfiber er vingesekk. Jeg binder disse fra #12 til #18 (denne er #16) Tror aldri jeg har fisket med så stort som 12, de ser liksom så voldsomme ut.

 

Dag

 

Tøffe de klysene, Trygve.

post-2332-13949868127006_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg har også bundet noen mygg klekkere i kveld. Disse skal blant annet i boksen til Stian og et par kompiser av han :)

 

Nr 3 er med utgangspunkt i noe Gisle sa :D

Lag en dubbingløkke med tiger cdc i krokbøyen på en std. tørrfluekrok. Surr fremover i tette tørn, stryk fibrene bakover mens du surre fremover. Dekk hele kroken med CDC. Du har da en bustete sak som du friserer ned til ønsket lengde. utseende som en griffits gnat.

 

1. Paraloop myggklekker med stretch tubing surra rundt kroken og noen røde biots.

2. Tigerd cdc klekker med rød biots og hekla stretch tubing

3. Cdc dubba klekker med dubbingball av cdc fremme etter Mock Palmer forslaget til Gisle ;D...... også her er det lagt inn noen røde biots.

Jeg valgte også å la noen cdc fibre henge ned som bein. Denne bør kunne flyte godt ved rett imprignering.

 

PS. Den røde biotsen bandt jeg inn etter å ha sett noen myggklekkere som Rune hadde bundet. Siden jeg ikke er noen mygg fisker så overlater jeg til Rune eller

andre å forklare greia med den røde biotsen på siden ;D ;D

 

Terje!

 

Jippi.... de funker iallefall i USA :D..... fikk dette svaret på en utenlandsk forum angående disse mygg klekkerne :D..... ørret på godt over 2 kilo og oppover var jaggu ikke værst  ;D....... dette var jo litt hyggelig å høre da :D

Okay, so I have been a fan of your patterns since I started looking at this site. So I decided last night to tie this pattern and try it out today and see how it would work on the Davidson River in North Carolina. Get tying boys is all I can say. The best fish I put in the net was about a 5 lb. male rainbow and the best fish I had on was a 9-10 lb. male brown in spawning colors. Their was about 15 others that were smaller, in the 10" to 17" category and they all ate this fly. Exceptional pattern!!!!!!!

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...