Gå til innhold

Inspirasjonstråd: Fjærmygg, fjærmyggklekkere


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Den bakroppen ser jo akkurat ut som mygglarver jeg fanger sjøl og gir til fiska mine (AKVARIE). Nok om det, fikk mine første virkelig fine ørretter på buzzere inspirert fra deg i år og dermed skal dette bindes. Fluene dine sier "jeg fanger fisk". Sorry måtte bare si det. Jeg er brisen , du er flink, basta. ;D

Nåja... jeg er full av Cabernet og Camembert.. ost og mye vin på dagen før daagen...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å surrer litt med nymfeslep...

Etter å ha kikket litt på noen bilder så ble den slik..

Det ligger bilder av klekkeprosessen her: http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=134:magisk-myggfiske&catid=37:praktisk-fiske&Itemid=69

Flua på bildet er på krok 16.

Jeg har en til pågang.. to be continued.

PS! Den bakkroppen ser kanskje stiv ut, den er faktisk veldig myk etter å ha fått seg litt varmebehandling. Langt mykere enn reverserte fjær etc..

Krok: Tmc 2488 str. 16

Tråd: Sort 12/0.

Nymfeslep: Stretchtubing i micro klemt flat med varm tang.

Gjeller foran slep: Hvit cdc.

Kropp: Sort Hare'E ice dub.

Vingesekk: Brun cdc.

Hackle: Oliven grizzly.

post-2-13949871289369_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En til.., slik blir den. Det er to forskjellige fluer her. Den minste fra undersiden på krok 16. Den andre en stor en på krok 14 som jeg skal bruke på den grønne øya. Jeg skal nok lage de med litt mer markant loop slik at det blir litt mer luftig og bedre flyteegenskaper. De tynne beina av hjortehår har jeg brukt mye på tørre mygger og de liker fisken meget godt. Det ligger en stor tørr en her: http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=134:magisk-myggfiske&catid=37:praktisk-fiske&Itemid=69 Se RS Duckfly, det er ikke noe problem å lage den ned til krok 16/18.

Siden gjellene er så markerte på puppeskinnet så gjør jeg et nummer av det her. Men det er for å gi flua mer flyteegenskaper. Jeg binder inn en cdcfjør på tvers bakerst, så fester jeg skinnet både foran og bak gjellene slik at det kurver litt ned.

post-2-13949871291553_thumb.jpg

post-2-13949871292154_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En til.., slik blir den. Det er to forskjellige fluer her. Den minste fra undersiden på krok 16. Den andre en stor en på krok 14 som jeg skal bruke på den grønne øya. Jeg skal nok lage de med litt mer markant loop slik at det blir litt mer luftig og bedre flyteegenskaper. De tynne beina av hjortehår har jeg brukt mye på tørre mygger og de liker fisken meget godt. Det ligger en stor tørr en her: http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=134:magisk-myggfiske&catid=37:praktisk-fiske&Itemid=69 Se RS Duckfly, det er ikke noe problem å lage den ned til krok 16/18.

Siden gjellene er så markerte på puppeskinnet så gjør jeg et nummer av det her. Men det er for å gi flua mer flyteegenskaper. Jeg binder inn en cdcfjør på tvers bakerst, så fester jeg skinnet både foran og bak gjellene slik at det kurver litt ned.

Fy f`n,den var flott Rune :D.

kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fungere med litt rødt, men jeg ville ikke hatt for mye av det.

En myggpuppe med slik kropp. Oliven tubing med pearl krystal flash inni. Denne er bindt på 2488 str. 18.

selve puppa har lengde som en tmc 100 str. 16. Synd at jeg ikke klarer å gjenskape det jeg ser når jeg holder denne opp mot lyset for det er ganske nice.

Beklager dårlig bilde, måtte ta den på frihånd..

post-2-13949871292762_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

En til.., slik blir den. Det er to forskjellige fluer her. Den minste fra undersiden på krok 16. Den andre en stor en på krok 14 som jeg skal bruke på den grønne øya. Jeg skal nok lage de med litt mer markant loop slik at det blir litt mer luftig og bedre flyteegenskaper. De tynne beina av hjortehår har jeg brukt mye på tørre mygger og de liker fisken meget godt. Det ligger en stor tørr en her: http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=134:magisk-myggfiske&catid=37:praktisk-fiske&Itemid=69 Se RS Duckfly, det er ikke noe problem å lage den ned til krok 16/18.

Siden gjellene er så markerte på puppeskinnet så gjør jeg et nummer av det her. Men det er for å gi flua mer flyteegenskaper. Jeg binder inn en cdcfjør på tvers bakerst, så fester jeg skinnet både foran og bak gjellene slik at det kurver litt ned.

Det var en flue etter min smak :D...... kreativt og spennende, Rune :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En til.., slik blir den. Det er to forskjellige fluer her. Den minste fra undersiden på krok 16. Den andre en stor en på krok 14 som jeg skal bruke på den grønne øya. Jeg skal nok lage de med litt mer markant loop slik at det blir litt mer luftig og bedre flyteegenskaper. De tynne beina av hjortehår har jeg brukt mye på tørre mygger og de liker fisken meget godt. Det ligger en stor tørr en her: http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=134:magisk-myggfiske&catid=37:praktisk-fiske&Itemid=69 Se RS Duckfly, det er ikke noe problem å lage den ned til krok 16/18.

Siden gjellene er så markerte på puppeskinnet så gjør jeg et nummer av det her. Men det er for å gi flua mer flyteegenskaper. Jeg binder inn en cdcfjør på tvers bakerst, så fester jeg skinnet både foran og bak gjellene slik at det kurver litt ned.

Skikkelig tøffe de myggene dine, Rune  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...