Gå til innhold

Inspirasjonstråd: Fjærmygg, fjærmyggklekkere


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Nei, jeg har ikke prøvd de. Men vet at de tar fisk  8) Det er varm tang som lager "ribben" på tubingen.

Jeg har hatt denne i hodet i mange år men har ikke fått laget de siden jeg ikke har hatt et materiale som er bra nok. Jeg tror jeg så slike kropper for 10-15 år siden, det var noen vannymfer fra usa. Ultra Damsel.. siden den gang har jeg ønsket å lage slike kropper selv. Jeg vet at hareline solgte noen med Shane Stalcup i spissen for de... Men det blir ikke det samme... moro å lage selv. Blir noen hakk kuulere enn slør av antron....

Puppeskallet er hele flua. Ser man på resten så skal det bare være en liten ting som flyter....Og det er her utfordringen ligger... Lage noe som er lite, kompakt og flyter godt... Må ikke bli for mye fuzz..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser jo i hvert fall pent ut, så får vi vente å se om det funker bra også.

Det er det jo ingen som kan si på forhånd, da. Uansett materiale. Men jeg har tro på at det funker  :)

Men å erklære noe som genialt før det har blitt prøvd under praktisk fiske, ja det er det få erfarne fluebindere som gjør, heller ikke opphavsmannen  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser jo i hvert fall pent ut, så får vi vente å se om det funker bra også.

Det er det jo ingen som kan si på forhånd, da. Uansett materiale.

Men jeg har tro på at det funker  :) men å erklære noe som genialt før det har blitt prøvd, ja det gjør ingen, ikke engang opphavsmannen akkurat i dette tilfellet  :)

Tro kan flytte fjell, det gjelder spesielt fluemønstre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nymfeslepet er da velprøvd nok. Har sett slike lenge. I boka til Shane Stalcup er det å finne i flere mønstre. Det jeg synes er digg er å lage de selv, de blir litt tynnere og mykere enn de som har vært til slags som ferdigkropper..

Ja, da stiller jo saken seg anerledes, Rune  :) Jeg trodde denne teknikken var noe du var opphavsmannen til jeg skjønner du  :)

Da er det bare å kjøre på - fluene ser i hvert fall giftige ut  8)

Men det jeg skrev ovenfor gjelder fortsatt med full tyngde - generelt innen fluebindingen. Ingen ting er bra/genialt før det er testet under praktisk fiske - det er jeg sikker på at du er enig i også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart de skal testes først, men i de fleste tilfeller trenger jeg bare å se så vet jeg. Det som faktisk er litt nytt med klekkern min er resten av flua i kombinasjon med den tubingen. Spesielt det med gjellene av cdc for ekstra flyt og looken det gir sammen med tubingen. Blir ganske naturtro når man ser på bilder. Men dette er da bare simple fluer med litt ymse teknikk... ikke noen stor sak... Ser bare litt ærnsles ut som de sier. Må leke seg litt i kulda.. Nå skal jeg lage noen biotvinge mygger, bilde kommer seinere i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det jeg skrev ovenfor gjelder fortsatt med full tyngde - generelt innen fluebindingen. Ingen ting er bra/genialt før det er testet under praktisk fiske - det er jeg sikker på at du er enig i også.

Sant nok det.. mulig jeg ble litt revet med siden jeg synes det "slepet" er irriterende likt ekte vare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser jo i hvert fall pent ut, så får vi vente å se om det funker bra også.

Det er det jo ingen som kan si på forhånd, da. Uansett materiale. Men jeg har tro på at det funker  :)

Men å erklære noe som genialt før det har blitt prøvd under praktisk fiske, ja det er det få erfarne fluebindere som gjør, heller ikke opphavsmannen  :)

Greit nok men ikke kom å fortell meg at du ikke av og til tenker "denne må jo bare funke".

Tror også du kan gjøre deg opp en mening om hva som kommer til å fungere selv om det ikke er testet under praktisk fiske.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biot Vinge Mygg

Det er ikke noe spesielt med denne. Bare vingene som er stive som hønn, samtidig veldig klar og riktig silhuett av vinger.

Denne flua har reddet meg noen ganger fisken er ekstremt sær. Bla. på Irland i år hvor det var en fisk som vaket så jevnt at det var nesten irriterende. Vi forsøkte mange typer fluer på denne sikkert et 10-talls mønstre over 4-5 timer. Tilslutt kom jeg på at jeg hadde noen biotvingemygger som skal står ekstra høyt på vannet og har meget markante vinger. Den gikk ned på første kastet og fisken vi trodde veide over 2 dro vekta ned til 1,3  ;D

Jeg har brukt slike vinger på mindre fluer også og det fungerer meget godt. Det er bare å holde flua opp mot lyset så skjønner man hvorfor..

Krok: Tmc 102y str. 15

Bakkropp: Sort polychenille.

Kropp: Litt sort dubbing over chenillen der den er bindt ned.

Vinger: Grå, tan, hvite kalkunbiots. Klippt kortere enn kroppen som på bildet.

Hackle: Sort hane. Rikelig med bust.

Lurer nesten på om jeg har lagt ut denne her før... samma det... sikkert 100vis av innlegg siden.... :-X

post-2-13949871408703_thumb.jpg

post-2-13949871409136_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det påan igjen med myggen. Så at det var lite igjen av denne her i boksen. Denne flua er ganske god, jeg binder de på 14 og 16 krok. I denne og flere andre legger jeg inn litt rød holografisk flashabou som en ekstra trigger eller imitasjon av blod om du vil. På noen fluer legger jeg de inn rett bak thorax. På andre som denne litt bakerst, det gir litt mer liv i flua. Om det fisker så mye bedre med denne vet jeg ikke, men fisken har sagt ja takk til med så da fortsetter jeg med det. Ofte tror jeg at det er slike små detaljer som gjør susen i en ellers "grå" sak. Flua har i tillegg litt flash oppå thorax det er også et lurt triks.

Grey & Black Buzzer

Krok: TMC 2487/2488 str. 14/16.

Tråd: Bakkroppen Lys grå, thorax sort.

Rib: 1/2 tykkelse med flexifloss. Micro tubing fungerer også fint. Men det skal ikke bygge så mye i høyden.

Tag: Rød holografisk flashabou, 3 runder.

Cheeks: Røde gåsebiots. Evt. orange.

Vingesekk: Flashabou Mirage Opal.

Gjeller: Hvitt polygarn o.l.

Hele herligheten lakkeres med superlim. Jeg tar thorax i to runder, på bildet ser du at det mangler litt på trådsurringene mellom gjellene  ;D Jada, jeg skal ta de også med dubbingnåla. Tør ikke å bruke penselen der, hehe..

post-2-13949871560234_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Steike så stiilige mygg, Rune. Nå snakker jeg selvfølgelig om de som flyter ;D ;D ;D..... ok da, den siste buzz eller bugg elller hva den heter er lekker den å :D

Her er en liten Tigered cdc mygg med litt brent polychenille i bakkroppen :)

Terje!

post-0-13949871604692_thumb.jpg

post-0-13949871605291_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Bjorni, det blir langt i mellom skriverier. Men, det kommer nok mer. Og jeg skal lage litt mer vidojer.

Fin mygg Terje, det er lurt å ha noen med helt lyse bein som det der. Når de nyklekkede voksne står på vannet og fyrer opp maskineriet ser det ut som en liten mørk pinne med hvit propell på. Jeg har noen slike samt noen med badgerhackle, det gir også fin effekt. Når jeg fisker på "spinnerfall" av mygg, skjer mest i Irland for meg. Så bruker jeg slike mygger, de skal stripes bortover som de ekte. Da kommer det noen kuule takes!

Oops! :-X "God Forbid"! Hehe.. synkerfluer er ikke bra. Meeen det er jo der detaljer virkelig betyr noe  ;) Uten at vi skal dra den videre her  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,selv blir jeg nesten dårlig når jeg ser buzzer'ne til Rune.Der er det ikke mye rufs! ;D

Ellers veldig mye bra her,i alle kategorier.

Også må vi ikke presse synkefluer på noen her,gode lidenskapelige "tørrfluehuer" må vi ta godt vare på,det gjør jo fisket bare mer komplett! ;D

Også kan de ha sunne gode interesser som foto og lignende,og da må vi passe på at det ikke blir for mye...... ;D

Jada,Terje ,den var til deg og alt du bidrar med i disse trådene!

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...