Gå til innhold

Inspirasjonstråd: Fjærmygg, fjærmyggklekkere


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Shitkult Terje! Var innpå det forumet å kikket. Er det mye trafikk der?

 

Ja det var litt shitkult :D

Det er mange utrolig dyktige fluebindere der inne og det postes masse spennende mønstre og nesten 24000 medlemmer skulle indikere brukbar aktivitet :D

Nå er det jo slik at mange av medlemene er fra USA, Australia og NZ blant annet og dermed blir forumsaktiviteten litt annerledes rent

tidsmessig. Lite folk på ettermiddagen og mye folk på natta :D

 

Alt i alt et av de beste fluebindingsforum jeg har kommet over.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Denne har jeg tro på. Kansje binde inn litt cdc for å få litt liv. Rødfargen på kinnene kom til dårlig frem pga det sterke lyset skinner igjennom foamen.

Flyter til du "dæver". Ikke noe ny flue men jeg har alldri sett noen farge kinnene. En detalj som vistnok KAN være utslagsgivende.

Synes det ble litt kult uannsett.

[attachimg=1]

post-2611-13949868760906_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tigered cdc midge #17

Terje!

Knallfin, Terje. Det er en knallflue. Uten tvil min myggfavoritt.

En stor takk til Rune's videoverksted for denne. http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=162:cdc-myggen&catid=36:fluebinding-video&Itemid=67

Binder den i endel varianter, kan egentlig ikke si noe om hva som fisker best, virker som om grunnmønsteret er bra allround. Her er en for å få inn litt av den røde triggeren som er nevnt endel her. Kanskje det holder med en liten ribb rett bakk thorax. Litt mye cdc i denne, men det blir bare nappet litt bort når flua er på fortommen.

Litt mer slik kansje? Faen denne har jeg tro på :)

Det er du ikke alene om, tror du har ganske god greie myggfiske.

Dag

post-2332-13949869236176_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Tigered cdc midge #17

Terje!

Knallfin, Terje. Det er en knallflue. Uten tvil min myggfavoritt.

En stor takk til Rune's videoverksted for denne. http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=162:cdc-myggen&catid=36:fluebinding-video&Itemid=67

Binder den i endel varianter, kan egentlig ikke si noe om hva som fisker best, virker som om grunnmønsteret er bra allround. Her er en for å få inn litt av den røde triggeren som er nevnt endel her. Kanskje det holder med en liten ribb rett bakk thorax. Litt mye cdc i denne, men det blir bare nappet litt bort når flua er på fortommen.

Litt mer slik kansje? Faen denne har jeg tro på :)

Det er du ikke alene om, tror du har ganske god greie myggfiske.

Dag

I like måte Dag, myggen din var nydelig :D

Selv har jeg laget en myggklekker i dag med kun bindetråd og Stretch Tubing som ribb samt oppe ved thorax :)

Terje!

post-0-13949869239693_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye stilig snadder her i tråden... har satt igang med et større antall "once and away" i ymse str, ikke den mest givende bindinga, men myggklekkere/pupper fyller jo så lite i boksen og som markafisker har man ikke mange unnskyldninger for ikke å ha nok av dem... Om en stund får jeg prøve å la de kreative sidene ta tak i myggbindinga mi også, og hoste opp noe mere interressant en de jeg sitter å serieproduserer nå...

Du har forresten fått skikkelig dreis på myggene dine Terje!

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig myggklekking på bjørkelangen i ettermiddag  :) Jeg har bundet mest buzzere til neste langtur som jeg skal kose meg med å lakke en annen dag... Men også noen tørre som ofte kommer til sin rett der borte.

Denne står fint på vannet og lager en fin silhuett med de biotvingene..  Type flue som jeg bruker når myggene er på vannet på kvelden og striper bortover.. Denne skal stå lett på vannet og det er viktig å preppe den ofte når man fisker.

Biot Vinge Mygg

Krok: TMC 921/Kamasan B405 str. 16.

Kropp/Bakkropp: Polychenille som "hale" med dubbing over på kroken.

Vinge: Grå eller tan kalkunbiot.

Hackle: Sort.

post-2-13949869651893_thumb.jpg

post-2-13949869652169_thumb.jpg

post-2-13949869684165_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt skikkelig i siget på myggen. Her er favorittbuzzern min for krok 14 og 16 med quill og glassbead.

Denne bruker jeg mest på krok 16 men 14 er også meget god. Glassperla lager en fin markant thorax som gir kontrast til kroppen.

I stedet for cheeks legger jeg på en liten krage på denne som triggerpunkt. Kroppen lakkes i 3 omganger med superlim og tilslutt et lag med negllakk  ;D

Denne flua sitter oftest på tuppen siden den går ned raskt. Kan også brukes som en dropper på tørrflua. Ref. kortline nymfetråden så tror jeg at denne kunne være god til dette fisket. Bytt evt ut glassbeaden med en x-small tungsten bead.

Krok: TMC 2488 str. 14-16.

Tråd: Sort, tynn. Eks. 12/0.

Hode: Glassbead str. Midge.

Gjeller: Hvitt garn.

Bakkropp: Påfuglquill, må være fra øyet for å bli fin segmentering.

Krage: Rød holo flashabou.

post-2-13949869917262_thumb.jpg

post-2-13949869918566_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune: Jeg har klart å lurt unna en flaske med negelakk fra dama og lurer på om det er en spesiell grunn til at du bruker lynlim i tillegg til neglelakken? :)

Ja, det er det. Lynlimet trekker inn i materialene og sikrer surringer og materialer på en annen måte. Det er vesentlig sterkere enn lakk også. Lakken er mer som siste finish som gjør flua enda litt mer blank. Til tross for dette så tåler flua skjelden mer enn 3-4 fisk i snitt. Det du evt. kan gjøre er å surre thinskin o.l. som beskyttelse utenpå quillen. Legg da superlim oppå quillen før du surrer thinskin. Blir ikke like fint, men mer solid.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...