Gå til innhold

inspirasjonstråd: Landinnsekter


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Ble et par slike på meg i kveld. Kanskje i overkant jålete bakkropp men den fisker jaggu bra og er verdt å ha i boksen hvis man hæler å bruke litt mer enn 2min på en maur. Jeg pleier å ha denne på 12 & 14 samt en mindre rustbrun sak på krok 16.

Krok: Tmc 2488 el. tilsvarende. Her str. 12.
Tråd: Sort.
Bakkropp: Sort floss som underlag ribbet med påfuglherl.
Hackle: Brun hane.
Vinger: 2 stk nat. brune cdcfjær.
Thorax: Sort tørrfluedub.

Bakkroppen er sausa godt inn med uv-lim. Jeg legger gjerne to strøk for å få en god hinne over quillen.
 

post-2-0-80124700-1450821190_thumb.jpg

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der så lekker ut! Er det stammen til påfuglherlet som gir de gullaktige stripene på bakkropp, eller er jeg helt på jordet? Denne må bindes!

Ja det er quill fra øyefjær ja. Det er litt pes med disse men de tåler mye fisk og er litt mer "eyecandy" enn polymaur og foam. Og fanger slettes ikke noe dårligere, snarere tvert om.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supre fluer Geir!

Jeg har bunkret opp med noen av de jeg har brukt en god del.  Jeg har også laget meg noen få uten hackle, fluene fisker sikkert like bra uten vil jeg tro. Det glisne hacklet tilfører ikke flua rare flyteegenskapene. Hele poenget med mine er at de skal henge på cdcvingen og resten av flua skal bryte filmen. Jeg har brukt mye quill i bakkroppene på mine, flash og bare tråden har også vært brukt. Nå lagde jeg en gjeng her med Hends Body Quill over tråden, det ble ganske nice synes jeg. BQ'n er transparent og tar opp fargen fra tråden som etter mitt syn gir en fin blanding.

Disse bakkroppene er ikke lette, det krever litt hackle når man lager parachute og ikke har en cdcvinge til å holde flua oppe.
Hva er deres erfaring med mengde hackle og type krok til fallskjermfluer av denne typen? Kanskje det er bedre å lage en renafluevinge på fallskjermutgaven slik at den kan henge litt mer på vingen også?


Jordpissmaur
Krok: Tmc 2488 Str 16/18.
Tråd: TMC 16/0, Rusty Brown.
Bakkropp: Tråden + Hends Body Quill nr. 3.
Vinge: Nat. mørk grå cdc.
Hackle: Brunt.
Framkropp: Rusty tørrfluedub.
 

post-2-0-05393800-1451245517_thumb.jpg

post-2-0-07283500-1451245535_thumb.jpg

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble 5 stk. i går på 14krok, litt mer brune disse her for å matche en art. jeg treffer årlig. Da mangler jeg jaggu bare små svarte.

Brun Jordmaur
Krok: TMC 2488 str. 14.
Tråd: Tmc 16/0 Rusty Brown.
Bakkropp: Hends Body Quill nr. 3 under (bygge opp) og nr. 10 over.
Hackle: Brunt.
Vinge: 2 stk. nat. brune/grå cdcfjær.
Framkropp: Rusty Orange og Brun tørrfluedub blandet. Eks. Flyrite nr. 18 og 28...

post-2-0-73847800-1451307893_thumb.jpg

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte fluer Rune , meget hyggelig å se dine fluer her igjen :-)  Du har vært en stor inspirasjons kilde til min fluebinding og er det

fortsatt . Har satt utrolig pris på dine snutter med surring på denne siden ... En  STOR takk til deg :-)

Takk for det Geir og du skal selv ha en stor takk for dine bidrag på denne siden. Bra teknisk fluebinding og flotte mønstre. Jeg sier bare keep'em comming <<l

Du binder på TR ja, trur jammen jeg skal ta frem noen slike selv og lage fallskjermfluene på den, blir veldig fine proporsjoner med den kroken og parachute. Kroppen kommer lissom litt mer "fri" fra hacklet. Kanskje lage noen litt store skogsmaur nå med litt flashy bein eller noe annet småfrekt.. Får se.. kommer plutselig tilbake med flere.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supre fluer Geir!

Jeg har bunkret opp med noen av de jeg har brukt en god del.  Jeg har også laget meg noen få uten hackle, fluene fisker sikkert like bra uten vil jeg tro. Det glisne hacklet tilfører ikke flua rare flyteegenskapene. Hele poenget med mine er at de skal henge på cdcvingen og resten av flua skal bryte filmen. Jeg har brukt mye quill i bakkroppene på mine, flash og bare tråden har også vært brukt. Nå lagde jeg en gjeng her med Hends Body Quill over tråden, det ble ganske nice synes jeg. BQ'n er transparent og tar opp fargen fra tråden som etter mitt syn gir en fin blanding.

Disse bakkroppene er ikke lette, det krever litt hackle når man lager parachute og ikke har en cdcvinge til å holde flua oppe.

Hva er deres erfaring med mengde hackle og type krok til fallskjermfluer av denne typen? Kanskje det er bedre å lage en renafluevinge på fallskjermutgaven slik at den kan henge litt mer på vingen også?

Jordpissmaur

Krok: Tmc 2488 Str 16/18.

Tråd: TMC 16/0, Rusty Brown.

Bakkropp: Tråden + Hends Body Quill nr. 3.

Vinge: Nat. mørk grå cdc.

Hackle: Brunt.

Framkropp: Rusty tørrfluedub.

 

 Klipper du hackelet på undersiden, Rune?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pokker heller.. her er en til, kan ikke la den første der ligge som "ekskremsel".

Half Drowned Cdc Ant
Krok: TMC 212TR #13.
Tråd: 12/0 sort.
Bakkropp: Bindetråden + Hends BQ i sort ribbet med BQ i Oliven (#34).
Vinge: 2 stk ganske fyldige naturgrå cdc fjær.
Bein: Grønnsvart krystal flash, husker ikke fargen har kastet pakka.
Framkropp: Sort tørrfluedub.

En liten edit: Hvis man ønsker 6 bein så bind inn en bit på hver side som her og ikke bind ned fram til øyet, bare legg et par surringer slik at en peker bakover og den andre ut til siden. Og en på hver side foran...

post-2-0-99238800-1451385720_thumb.jpg

post-2-0-98514800-1451385729_thumb.jpg

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...