Gå til innhold

Hva er gjevest?


fluekastern

Hva er gjevest, og hva husker man best i ettertid?  

155 stemmer

  1. 1. Hva er gjevest, og hva husker man best i ettertid?

    • 4 kilos ørret tatt på tørt på Kola
      28
    • 2 kg + tatt på tørt i en elv i Norge
      146


Anbefalte innlegg

  • Svar 264
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Konklusjonen så langt er altså at det en selv driver med er gjevt, det andre driver med er forkastelig, i alle fall dersom de andre drar til Kola  ;D:(

 

Fritt etter Gierach "Fluefiske er ikke en hobby, men en kronisk tilstand"

 

Og (også Gierach):

"those fishermen who claim to have been spoiled by big fish have made life extremely difficult for themself, and you may suspect that they were actually spoiled rotten before they ever picked up a fly rod"

 

Derimot burde det være slik (ifølge Gierach):

"A good friend og mine allways declare success on the premisse that we said we wre going fishing and we did"

 

Lurer på om jeg likevel skal sette meg ned med Gierach ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje er det den som har trangen til å kategorisere alle og enhver som både er sneversynt og har de største problemene? Hvilken kategori er du i JB? :)

 

Kanskje du har rett nicolaj, selv om dette i utgangspunktet var skrevet for humorens skyld. Heretter er jeg nok mest av alt friluftsentusiast med fluestang i sekken. Det er bl.a. slike fjellbilder m/telt som du har i bloggen din som vekker de gode følelsen hos meg.  For ikke å la meg irriterer over det jeg mener er forflatning av fluefiske, så skal jeg la være å kommentere det - men mest av alt unngå å lese det. Kjør på!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

For ikke å la meg irriterer over det jeg mener er forflatning av fluefiske, så skal jeg la være å kommentere det - men mest av alt unngå å lese det.

 

 

Temaet bare vokser og vokser... men interressant lesning er det.  ;)

 

JB, forflatning (??) av fluefisket - hva er det?

Er det slik at fluefiskere skal følge en viss standard av handlinger og tankerekker, og de som avviker fra dette forflater fluefisket..???  :o;)

 

 

Jeg trodde fluefisket var akkurat hva du gjorde det til selv... ;)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Kanskje er det den som har trangen til å kategorisere alle og enhver som både er sneversynt og har de største problemene? Hvilken kategori er du i JB? :)

 

Kanskje du har rett nicolaj, selv om dette i utgangspunktet var skrevet for humorens skyld. Heretter er jeg nok mest av alt friluftsentusiast med fluestang i sekken. Det er bl.a. slike fjellbilder m/telt som du har i bloggen din som vekker de gode følelsen hos meg.  For ikke å la meg irriterer over det jeg mener er forflatning av fluefiske, så skal jeg la være å kommentere det - men mest av alt unngå å lese det. Kjør på!  ;)

 

Det er bra det finnes slike :) ,slike ;) og  slike ;D for å vise tonefall, markere ironi og skape en stemning. Jeg har lest tråden og har oppfattet poenget. Jeg ville bare blande meg inn. Hadde ikke annet å gjøre etter å ha plassert ganske nøyaktig 17000 fluer der de hører hjemme i systemet mitt.....  ;) Det var etter jeg hadde stemt for alternativ 2... hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JB, forflatning (??) av fluefisket - hva er det?

Er det slik at fluefiskere skal følge en viss standard av handlinger og tankerekker, og de som avviker fra dette forflater fluefisket..???  :o;)

 

 

Knakende godt spørsmål Flemming, og forflatning tatt på kornet!  Men at handlinger og tankerekker standardiseres er etter min mening et produkt av fluefiskeindustrialisering og opplevelsesproduksjon, ikke av at folk gjør det de faktisk vil.  ;)  Og nå har jeg i hvert fall skrevet nok.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste år skal Grøten ha rundt 30 russere på guiding hver uke oppi dølingdalen, så dere som har klaget på at det har vært trangt om plassen i år.. Gled Dere!

 

Haha! Jeg ler meg ihjel. For et sirkus (bokstavelig talt ;))

 

Men, apropos dølingdalen, jeg var på vestlandet forrige helg, og da kjørte vi over Lærdal langs Mørkedøla, og jeg syntes den til tider så riktig så lekker ut. Og litt lenger oppe på fjellovergangen, på snaufjellet, fikk vi en rolig, deilig elvestubb på høyre side av veien (når vi kjørte mot Lærdal fra Hemsedal). Noen som kjenner til fisket i disse to? Eller den flotte elva som renner langs hovedveien når man kjører ned mot Voss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste år skal Grøten ha rundt 30 russere på guiding hver uke oppi dølingdalen, så dere som har klaget på at det har vært trangt om plassen i år.. Gled Dere!

 

Haha! Jeg ler meg ihjel. For et sirkus (bokstavelig talt ;))

 

Men, apropos dølingdalen, jeg var på vestlandet forrige helg, og da kjørte vi over Lærdal langs Mørkedøla, og jeg syntes den til tider så riktig så lekker ut. Og litt lenger oppe på fjellovergangen, på snaufjellet, fikk vi en rolig, deilig elvestubb på høyre side av veien (når vi kjørte mot Lærdal fra Hemsedal). Noen som kjenner til fisket i disse to? Eller den flotte elva som renner langs hovedveien når man kjører ned mot Voss?

 

Kjenner godt til elva som renner ned mot Voss...Strandaelva. Elva ser ganske så fin ut, men dessverre er det fryktelig mye smått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste år skal Grøten ha rundt 30 russere på guiding hver uke oppi dølingdalen, så dere som har klaget på at det har vært trangt om plassen i år.. Gled Dere!

 

Haha! Jeg ler meg ihjel. For et sirkus (bokstavelig talt ;))

 

 

Aner jeg en rasistisk undertone her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste år skal Grøten ha rundt 30 russere på guiding hver uke oppi dølingdalen, så dere som har klaget på at det har vært trangt om plassen i år.. Gled Dere!

Du menar väll inte allvar nu Kim :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste år skal Grøten ha rundt 30 russere på guiding hver uke oppi dølingdalen, så dere som har klaget på at det har vært trangt om plassen i år.. Gled Dere!

Du menar väll inte allvar nu Kim :'(

 

Hehe, nja, et snev av alvor er det, men, om det blir 30 er nok litt usikkert.... uansett, hvor mange av dere har sett tor på guiding i år? tipper det ikke er mange, han fisker ikke/guider ikke der vi andre er...

Men, 30 blir det nok ikke, men, mange kan det bli ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste år skal Grøten ha rundt 30 russere på guiding hver uke oppi dølingdalen, så dere som har klaget på at det har vært trangt om plassen i år.. Gled Dere!

Du menar väll inte allvar nu Kim :'(

 

Hehe, nja, et snev av alvor er det, men, om det blir 30 er nok litt usikkert.... uansett, hvor mange av dere har sett tor på guiding i år? tipper det ikke er mange, han fisker ikke/guider ikke der vi andre er...

Men, 30 blir det nok ikke, men, mange kan det bli ja!

 

Hva driver han med da? Pleier han ikke å drive med det hvert år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste år skal Grøten ha rundt 30 russere på guiding hver uke oppi dølingdalen, så dere som har klaget på at det har vært trangt om plassen i år.. Gled Dere!

Du menar väll inte allvar nu Kim :'(

 

Hehe, nja, et snev av alvor er det, men, om det blir 30 er nok litt usikkert.... uansett, hvor mange av dere har sett tor på guiding i år? tipper det ikke er mange, han fisker ikke/guider ikke der vi andre er...

Men, 30 blir det nok ikke, men, mange kan det bli ja!

 

Hva driver han med da? Pleier han ikke å drive med det hvert år?

 

jo, han guider hvert år han.. eh.. skjønte ikke helt hva du mente nå, Hennning... :) Han guider, men ikke på de værste press områdene, det er ytterst skjelden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, apropos dølingdalen, jeg var på vestlandet forrige helg, og da kjørte vi over Lærdal langs Mørkedøla, og jeg syntes den til tider så riktig så lekker ut. Og litt lenger oppe på fjellovergangen, på snaufjellet, fikk vi en rolig, deilig elvestubb på høyre side av veien (når vi kjørte mot Lærdal fra Hemsedal). Noen som kjenner til fisket i disse to? Eller den flotte elva som renner langs hovedveien når man kjører ned mot Voss?

 

Kjenner godt til elva som renner ned mot Voss...Strandaelva. Elva ser ganske så fin ut, men dessverre er det fryktelig mye smått.

Javel - så kjipt.

 

Hva med den som renner langs veien mellom Bustrak/Gautefall og Toke-vassdraget i Drangedal? Er det Loneelva den heter? Var i Telemark i helga, og kjørte langs denne flotte skogselva. Vaket gjorde det også... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner jeg en endring i innstilling, JB? Husker godt en som ifjor var pro guiding og teambuilding i Hemsila. Men nå virker det som at pipa har fått enn annen (bedre ;)) lyd.

 

Jeg er glad på dine vegne.

 

Nei egentlig ikke. Poenget mitt var at dersom arbeidsgiveren min hadde funnet på noe så idiotisk som å forsøke å lære hele avdelingen å fiske med tørrflue etter ørret, eller lagt en temabuildingopplegg i nærheten av en ørretelv eller et ørretvann så hadde jeg selvfølgelig tatt med stang, langstøvler og fluer. Men på listen over gjeve opplevelser? Nei, overhode ikke. Bare litt bedre enn å jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskeopplevelsen jeg husker best var min første 'store' på tørrflue. Det var i ei lita elv i Lillehammer traktene. Jeg var 15 år, hadde bygget min egen 5'er black ghost fluestang vinteren før og bundet opp døgnflueimitasjoner som jeg hadde lest om i Fluefiske i Norden. Dette må ha vært i 1989.

 

En stor fisk vaket, jeg snek meg frem og fisken tok på andre flytet... en harr på 980 gram. Fantastisk opplevelse!

 

 

Har fisket mye etter det, blant annet i hele Norge (inkl nord norge) vært guide i Mongolia i 4 sesonger, og fisket i New Zealand. Ikke noe av det har slått opplevelsen med min første store harr.

 

MEN så dro jeg til Kola i år.... en gigantisk ørret sto på ett brekk og slurpet i seg små vårfluer... jeg fisket på den hele formiddagen uten at den tok, først sent på kvelden lyktes det og få den til og ta. Det 'head and tail' vaket som tok fluen min er brent inn på netthinnen for alltid. Jeg klarte å stay calm og vente med tilslaget til halefinnen vinket 'goodbye', strammet forsiktig opp, og sirkuset startet! For en fight!! Det hele endte med at jeg måtte løpe ned brekket etter fisken, hjertet var i halsen, men klarte å finne ett håvingssted ca 80 meter nedenfor der fisken tok.

 

Ørreten veide 4 kilo. Når jeg satt på huk i elva og hjalp fisken med å komme til hektene igjen tenkte jeg ikke på om jeg var i Sør Norge, Nord Norge, New Zealand eller Kola. Tenkte ikke på om jeg hadde gått til elven, kjørt dit, tatt helikopter eller buss. Tenkte ikke på om det var jeg som hadde laget frokosten min den dagen eller om det var en russisk kokk, om jeg bodde på camping hytte, telt eller i lavo.

 

Jeg tenkte bare at dette er det største jeg har opplevd som fluefisker...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Amen, Eivind!  :) Jeg er enig med deg: Det er DET du beskriver som er den store og gode opplevelsen  :) Forsåvidt både harren og gigantørreten. Godt skrevet med god innlevelse  :)

 

Jeg hadde en lignende opplevelse på Kola selv i 1997, alene på et brekk midt på natten og drømmeørreten foran meg. Har tatt større fisk siden, men den ene fisken der står som noe av det tøffeste og råeste jeg noen gang har vært med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen gutter, slutt å mase om 4 kilosfisk og herlige opplevelser på Kola  ;D - nå er det like før jeg bestiller meg en tur til Kola. Må bare få kjøpt noen brett med stesolid så jeg holder ut den hellikopterturen. Hadde jeg vært alene så hadde jeg vært der for noen år siden, men som tobarnsfar har jeg blitt halvnevrotisk.  :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Faen gutter, slutt å mase om 4 kilosfisk og herlige opplevelser på Kola  ;D - nå er det like før jeg bestiller meg en tur til Kola. Må bare få kjøpt noen brett med stesolid så jeg holder ut den hellikopterturen. Hadde jeg vært alene så hadde jeg vært der for noen år siden, men som tobarnsfar har jeg blitt halvnevrotisk.  :-[

 

 

Men er du som meg....så ville du sikkert selv sittet ved spakene og det hadde ikke vært noe problem selv om du ikke kan en dritt om heliflyging.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen gutter, slutt å mase om 4 kilosfisk og herlige opplevelser på Kola  ;D - nå er det like før jeg bestiller meg en tur til Kola. Må bare få kjøpt noen brett med stesolid så jeg holder ut den hellikopterturen. Hadde jeg vært alene så hadde jeg vært der for noen år siden, men som tobarnsfar har jeg blitt halvnevrotisk.  :-[

 

 

Men er du som meg....så ville du sikkert selv sittet ved spakene og det hadde ikke vært noe problem selv om du ikke kan en dritt om heliflyging.......

 

Jepp. Jeg stoler mer på mine egne ferdigheter her enn på avdanka og alkoholiserte helliflygere fra gamle Sovjet. Som ungdom klarte jeg i hvert fall å fly brukbart noen minutter med fjernstyrt chopper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...