Gå til innhold

Hva er gjevest?


fluekastern

Hva er gjevest, og hva husker man best i ettertid?  

155 stemmer

  1. 1. Hva er gjevest, og hva husker man best i ettertid?

    • 4 kilos ørret tatt på tørt på Kola
      28
    • 2 kg + tatt på tørt i en elv i Norge
      146


Anbefalte innlegg

  • Svar 264
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg tror at dersom jeg hadde brukt en uke i et ørretvassdrag i Norge hadde jeg fått like stor ørret som på Kola, men neppe like mange. Den størst forskjellen er tettheten av stor ørret på Kola, og at Kola faktisk har urørt villmark. I Norge kan vi bare glemme å oppleve urørte vassdrag og villmark - synd men trist  :(

P.S. Min pers i år på tørt er fra Norge til tross for bra fiske på Kola turen  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at dersom jeg hadde brukt en uke i et ørretvassdrag i Norge hadde jeg fått like stor ørret som på Kola, men neppe like mange. Den størst forskjellen er tettheten av stor ørret på Kola, og at Kola faktisk har urørt villmark. I Norge kan vi bare glemme å oppleve urørte vassdrag og villmark - synd men trist  :(

P.S. Min pers i år på tørt er fra Norge til tross for bra fiske på Kola turen  ;)

 

Hva er persen da? Si det si det SI DET!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett: Laks på 30 kg tatt på streamer må være mye råere. Dessuten så har laksefiskere noe moderne tørrflueørretfiskere er i ferd med å miste: Stayerevne. Nå skal man bare reise rundt til superklekkinger i elver og vann hvor det er storfisk, slik at man kan juble som om det var fotball man drev med. Nei makan, dette går feil vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett: Laks på 30 kg tatt på streamer må være mye råere. Dessuten så har laksefiskere noe moderne tørrflueørretfiskere er i ferd med å miste: Stayerevne. Nå skal man bare reise rundt til superklekkinger i elver og vann hvor det er storfisk, slik at man kan juble som om det var fotball man drev med. Nei makan, dette går feil vei.

 

Laksefiskerne på jobben min reiser årlig til  Skottland, Island, Argentina og rundt annethvert til Kola for å fiske laks... Og når de ikke er der, er de i Trøndelag ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjevest, vanskeligst, mest minneverdig...??  Det kommer vel ann på hvordan man ser på det... ;)

 

I Norge har vi jo Finnmarksvidda, og det er mye stor fisk i der også. Hvorfor ikke da spørre; Hva er gjevest av en 2kg fra Finnmark og en 1kg fra Østmarka? Slik kan man holde på... 3kg fra Randselva VS 1kg fra Nordmarka. 1kg fra Trøndelag VS 0,5kg fra Bergen. 6kg sjøørret i elv VS 3kg sjøørret i sjøen etc etc..

 

Tror de fleste kan være enige om at en 2kg tørrflueørret på sentrale Østlandet er vanskeligere å få enn en 4kg ørret på Kola..

 

MEN, det er vel minner som teller, og jeg husker i hvertfall mine 4 kiloser fra Kola bedre enn mine 2 kiloser fra Norge... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen husker jeg fordi var store, noen fordi de var fine, noen fordi de var vanskelige og andre igjen fordi det skjedde i godt selskap. Enkelte fisker husker jeg fordi jeg var alene, mens andre husker jeg fordi de var så lette å få. En fisk husker jeg godt fordi jeg en times tid før jeg fikk den så en haukugle på nært hold og så slo lynet ned på haugen over meg. Så er det den fisken som tok en stor stripeflue akkurat i gjenskinnet fra sola, så reaksjonen min kom av lyden og ikke av at jeg kunne se den ta...

 

Noen husker man selv om man ikke fikk dem:

 

406_1.jpg

 

Hadde det bare handlet om størrelse og utras hadde jeg holdt meg til storsei med synk 19.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva den tok, hvor den stod, hvor sær den var, etc.

 

Jeg husker veldig godt en fisk på Nordøya som sto 10cm fra land, under en overhengende gren. Mildt sagt utfordrende med to nymfer på fortommen. Første (kurve)kast satt perfekt, og fisken "stupte" fram for å ta nymfa. Den hoppet og spratt nedstrøms mot meg, og etter det siste hoppet landet den bokstavelig talt rett i håven. Den veide 1,5 kg, så ikke noe monster etter forholdene, og heller ikke den største den dagen. Men det er sjeldent jeg har det SÅ morsomt med fluestanga.

 

Det er sjeldent det er størrelsen som gjør fisken minneverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 kilos her eller 4 kilos der.... Det er ikke så stor forskjell. Tas mange på kola som ikke er 4, samme her som ikke er 2. Alt for mye fisk mellom 1,5 og 1,8..... Det skal ikke såå mye fantasi til for å lure en 2 kilos i en elv i norge heller. Hadde vi tatt med 2 kilos i marka på tørt, da snakker vi! Alt for mange år siden sist nå, mao den er verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vi tatt med 2 kilos i marka på tørt, da snakker vi! Alt for mange år siden sist nå, mao den er verre.

 

Tror det er noen vann som må tappes "litt" ned for at vi skal ta dem ja!  ;D

 

Spørs hva den tok, hvor den stod, hvor sær den var, etc.

 

Jeg husker veldig godt en fisk på Nordøya som sto 10cm fra land, under en overhengende gren. Mildt sagt utfordrende med to nymfer på fortommen. Første (kurve)kast satt perfekt, og fisken "stupte" fram for å ta nymfa. Den hoppet og spratt nedstrøms mot meg, og etter det siste hoppet landet den bokstavelig talt rett i håven. Den veide 1,5 kg, så ikke noe monster etter forholdene, og heller ikke den største den dagen. Men det er sjeldent jeg har det SÅ morsomt med fluestanga.

 

Det er sjeldent det er størrelsen som gjør fisken minneverdig.

 

Endelig har Sarpsborg fått tilbake en klok mann!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nok ikke henge meg helt på her jeg.....Hva med 3 hg på Halsnøy, eller 5 hg i Rena 58 mil lenger øst.........Ja, som dere skjønner, så får jeg ikke stor fisk :)

 

Men jeg kan godt melde meg til å være han som fisker de små fiskene jeg  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten så har laksefiskere noe moderne tørrflueørretfiskere er i ferd med å miste: Stayerevne. Nå skal man bare reise rundt til superklekkinger i elver og vann hvor det er storfisk, slik at man kan juble som om det var fotball man drev med. Nei makan, dette går feil vei.

 

Enig. Det er nesten så jeg igjen trekker frem den analogien min med å kjøpe drit-s e x y e prostituerte i Afrika/Thailand kontra det å sjekke opp ei rype på Løkka.

 

Nesten. For jeg husker hvilket rabalder det ble forrige gang ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Ettersom jeg bor hvor jeg bor så har det nesten ikke vært til å unngå at jeg har hatt flaks en gang i blant og fått ganske "brukbar" størrelse på fisk. De største har jeg dog fått før det tok helt av med folk. Likevel er det én fisk som peker seg ut og ikke pga størrelsen. Jeg brukte laaang tid på å lure denne %¤&/%¤%#&¤ fisken som absolutt måtte stå der den sto og måtte være så inn i ***** sær! Når jeg endelig fikk lurt den så var det et lurveleven uten like å få den inn. Den var over alt og ga seg ikke på tørre møkka. Det ble så ille at en stakkar som sto litt lenger ned måtte gå på land og vente - leeenge. Når den endelig ga opp så kom kommentaren fra stakkaren: "HÆ??? Ikke større???" Han trodde helt klart at jeg måtte være en tulling med alt for myk stang og alt for forsiktig kjøring av fisk. Han var tydelig irritert på at jeg brukte så mye av hans tid på å kjøre en fisk på 900g. "Jamen så se da mann!!!" Fisken var så nydelig at ikke et kamera i verden kunne ha rettferdiggjort utseendet. Jeg ble faktisk helt matt av hele opplevelsen og fisket ikke mer på et par dager. Og stakkaren måtte innrømme at han skjønte at dette var en helt spesiell fisk. En slik opplevelse kan jeg ikke tenke meg at man kan kjøpe seg til. Det er bare noe som skjer av seg selv hvis man er ekstremt heldig, og det er vel her hele fluefisket kulminerer for meg - Opplevelse og håp om at man "en dag..."

 

Å reise til et sted hvor man vet at det er stooor fisk i mengder er selvfølgelig kjempegøy, men det blir liksom ikke helt det samme. I hvertfall ikke for meg. Og jeg har reist en del unntatt til Kola. Skulle gjerne gjort det, men tviler på at jeg finner den på 900g der... :P

 

Så ingen av punktene passer for meg. Altså stemmer jeg blankt.

 

Til Erik Pettersen har jeg bare én kommentar:

Min mor er en klok dame og for mange år siden sa hun: "Jada jada, men kan hun lage mat?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg bor hvor jeg bor så har det nesten ikke vært til å unngå at jeg har hatt flaks en gang i blant og fått ganske "brukbar" størrelse på fisk. De største har jeg dog fått før det tok helt av med folk. Likevel er det én fisk som peker seg ut og ikke pga størrelsen. Jeg brukte laaang tid på å lure denne %¤&/%¤%#&¤ fisken som absolutt måtte stå der den sto og måtte være så inn i ***** sær! Når jeg endelig fikk lurt den så var det et lurveleven uten like å få den inn. Den var over alt og ga seg ikke på tørre møkka. Det ble så ille at en stakkar som sto litt lenger ned måtte gå på land og vente - leeenge. Når den endelig ga opp så kom kommentaren fra stakkaren: "HÆ??? Ikke større???" Han trodde helt klart at jeg måtte være en tulling med alt for myk stang og alt for forsiktig kjøring av fisk. Han var tydelig irritert på at jeg brukte så mye av hans tid på å kjøre en fisk på 900g. "Jamen så se da mann!!!" Fisken var så nydelig at ikke et kamera i verden kunne ha rettferdiggjort utseendet. Jeg ble faktisk helt matt av hele opplevelsen og fisket ikke mer på et par dager. Og stakkaren måtte innrømme at han skjønte at dette var en helt spesiell fisk. En slik opplevelse kan jeg ikke tenke meg at man kan kjøpe seg til. Det er bare noe som skjer av seg selv hvis man er ekstremt heldig, og det er vel her hele fluefisket kulminerer for meg - Opplevelse og håp om at man "en dag..."

 

Å reise til et sted hvor man vet at det er stooor fisk i mengder er selvfølgelig kjempegøy, men det blir liksom ikke helt det samme. I hvertfall ikke for meg. Og jeg har reist en del unntatt til Kola. Skulle gjerne gjort det, men tviler på at jeg finner den på 900g der... :P

 

Dette var gutten som kan skrive innlegg.

 

La det være helt klart: Jeg skjønner veldig godt at mange reiser til Kola og at den ultimate drømmen er en pudding på over 4 kg. Dessuten er det jo villmark og urørt natur i massevis, som ikke betyr helt lite det heller. Men via internettforum så får kanskje mange - og da spesielt nybegynnere- inntrykk av at det er 100% samsvar mellom hekto og fiskelykke, og det er her jeg er mer enn en smule kritisk og litt skuffet faktisk. Synes innleggene til Tore M. og Erik Eikre får frem de alternative opplevelsene på en glimrende måte! Leser gjerne flere rapporter om fisken som stod vanskelig til, som vaket i et spesielt mønster, som bare var interessert i en merkelig flue osv.osv.

 

Mine aversjon mot kjøpe-seg-stor-fisk startet ikke med Kola, men faktisk med alle vestkantsnobber fra Oslo og Bærum som reiser til Grønnland for å fiske stor røye og som etterpå står og skryter som verdensmestre på en kjent utstyrsforretning. Er det virkelig den eneste gleden de finner ved det jeg bruker livet mitt på? Stakkars mennesker, jeg er glad de synes Nordmarka er for barn og at jeg sånn sett slipper å fiske sammen med dem.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med Erik og Jørn her. Egentlig tror jeg det er slik at jakten på den store er like ofte begrunnet i statusen som følger av det. En 2-kilos på CV'n rager endel over selv den flotteste 900 grammer. Ekspertstatusen er svært nær for en som kan skilte med noen gromfisk enten de er herfra eller derfra. Estetikk er subjektivt....vekt er kalde fakta. Litt synd, men sånn er det vel og faren er at unge fiskere mister dette perspektivet ved at de får slengt kjøpte 2-kiloser i trynet hele tida. For at fluefiske skal være en helsebringende og overskuddsgivende aktivitet for det brede lag tror jeg faktisk det er en forutsetning og erkjenne at veien er målet. For mange er det en prosess å komme dit og det krever flere fisk på samvittigheten for noen enn for andre. Så er det likevel på ingen måte sagt at man ikke skal glede seg litt ekstra den dagen man virkelig får en fin fisk, enten den nå er tung, pen eller begge deler ;)

 

Mvh

Rolf J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å reise rundt til steder du vet der stor fisk som feks. Kola har ikke samme trigger som om du bare kommer over en i et sted du har fisket litt fra før.

 

Det var kjekt på Kola, men den jeg fikk på fjærmygg hjemme i Norge på 1.9kg husker jeg hvert sekund fra.

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor legges kriteriene for urørt natur, egentlig ?  ;D

Ser at flere nevner den "urørte naturen" på kola, men er det ikke slik at når en gruppe fiskere blir flydd inn til feks Kharlovka så har en annen gruppe vært der uka før dem, og en annen gruppe uka før der igjen osv . . . ?

Slik har det vel pågått der i flere år nå, så hvor urørt er egentlig naturen langs litza og kharlovka ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor legges kriteriene for urørt natur, egentlig ?  ;D

Ser at flere nevner den "urørte naturen" på kola, men er det ikke slik at når en gruppe fiskere blir flydd inn til feks Kharlovka så har en annen gruppe vært der uka før dem, og en annen gruppe uka før der igjen osv . . . ?

Slik har det vel pågått der i flere år nå, så hvor urørt er egentlig naturen langs litza og kharlovka ?

 

Tar du livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske...

 

H.Ibsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...