Gå til innhold

Hva er gjevest?


fluekastern

Hva er gjevest, og hva husker man best i ettertid?  

155 stemmer

  1. 1. Hva er gjevest, og hva husker man best i ettertid?

    • 4 kilos ørret tatt på tørt på Kola
      28
    • 2 kg + tatt på tørt i en elv i Norge
      146


Anbefalte innlegg

Jeg var på Kola i '94. Riktignok på laksefiske, men du verden for en tur! Jeg MÅ ta flere turer dit, men tilfeldighetene har gjort at jeg har fisket i andre deler av verden. Og nettopp de turene har forandre meg litt. Jeg har blitt sær. Eller rettere sagt - enda særere. Jeg har utviklet en aversjon mot "arrangerte" fisketurer. Turer der hvor elvestrekkene har fått navn som "Big Trout" osv. Pluss at det dærmest har blitt en slags motegreie å reise til Kola. Jeg skjønner jo hvorfor siden fisket er helt utrolig. Men det faktum at "alle" gjør det fører til at jeg ikke har så lyst. Ihvertfall ikke der de andre har vært. Hvis det var nye områder som ingen ikke visste så mye om så ja takk! Testfiske i nye områder er noe av det mest spennede jeg kan tenke meg (den er til Flemming  ;)).

 

Jeg liker å finne ut av ting sjæl. Det er sært, men som sagt så er jeg ganske sær. Tips av gode kompiser er noe annet, men "nå skal vi fly deg dit for der er det fisk mye fisk fordi forrige uke fikk de mye og nå er forholdene mye bedre så du vil få mer og de som kommer neste uke får antagelig ikke så mye så du kommer til å ha din livs tur og hvis du ikke får fisk der så flyr vi deg lenger opp i elva for der VET vi det er fisk men jeg tror det skal bli bra siden klekkingene har tatt av....." gir ikke den helt store fiskefeberen lenger.

Bare det faktum at jeg VET at det har vært folk på det samme stedet de foregående 4 ukene gjør at jeg finner det mindre interessant. Uvissheten er viktig for meg. Følesen av å være på nye marker. Selv om jeg ofte ikke er det.

 

Det er flere som har bedt meg med på Kolatur til neste år, og det frister veldig. Men det er først og fremst for det hyggelige selskapet. Etter tilsammen 7 år i NZ så er jeg bortskjemt når det gjelder fiskeopplevelser. Noen er så sprø at jeg ikke gidder å fortelle om dem. Jeg ville blitt stemplet som løgner (igjen).

Så fiskemessig er det nok andre reisemål som frister mer. Til og med her i Norge. Og ikke minst eksotiske strøk etter Bonefish. F.eks. dit kompisen min dro i fjor, en av Tahiti øyene: http://intrepidangler.com/index.php?section_id=3&video_id=49

 

Kanskje jeg bare har blitt gammel... :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 264
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Det slår meg at min mildt sagt reserverte lyst på en Kola-tur har noe av den felles begrunnelsen som tmags - men fra helt motsatt vinkel! Jeg er langt i fra mett på fluefiske etter ørret og stor ørret, og storkoser meg bare jeg kommer ut i skauen eller til en elv. Gjerne med telt og kokekjelen. Er redd for at arrangerte og regisserte turer skal gjøre meg så bortskjemt på opplevelser at jeg ikke lenger finner noen glede i å vippe en liten ørret over myrkanten. Innlegget til tmags gjør meg ganske sikker på at det grunn til å være varsom. Måtte jeg aldri bli så bortskjemt at jeg må søke mot tropiske farfann for å tilfredsstille mine fluefiskelyst. La meg heller være blant gutta i den norske skauen, og i oktober skal atter et kveldsbål brenne ved et vann langt i marka. Du verden som jeg gleder meg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Jeg har møtt på noen de siste 10-15 årene, tilsynelatende normale folk :), som rett og slett har sluttet helt med ørretfiske her i Norge etter et par turer til Kola. De syns liksom det blir for "smått". Så man bør kanskje være litt på vakt mot slike demoraliserende effekter av et forholdsvis enkelt fiske etter stor ørret. Det er jo slik i Norge også, at kommer man til ufiskede steder, går digre ørreter på omtrent hva som helst, bare de er på utkikk etter mat og det rører seg litt i overflata, eller av at før øye på kreasjonen. Imitasjonsfiske blir meningsløst.

Uansett: god tur til alle med planer for nestre år, det er sikkert flotte opplevelser, og selv jeg skjenner jo at ikke alle kan legge avgårde to-tre mil med 25 kg på ryggen for ei uke eller mer, men drømmefisket fins her i Norge også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man drar til Kola er at man kan fiske i urørt natur med en fisketetthet som er unik. Den samme kunne vi ha hatt i Norge dersom vi hadde forsøkt å ta vare på vassdragene.

 

Regner med at de her som føler at kola ikke er urørt heller ikke har vært der? Slik sett er det jo per def umulig å fiske i urørt natur, fordi i det øyeblikket du fisker er den ikke lenger urørt  ;). Etter vandringer i Nord-Norge, Trøndelag, Sørlandet og Hardangervidda holder jeg fortsatt på min påstand. Det er umulig å gå en dagmarsj i Norge uten å finne spor etter mennesker. Og i Norge betyr desverre ikke utilgjengelig det samme som urørt.

 

Jeg synes også at en ørret på 2kg er en svært svært stor fisk. Det er ikke akurat dagligdags med slike fangster. Og på Kola er en 4kgs ørret en diger fisk som man ikke akurat auser på land  :D. Og for meg er det jammen vanskelig nok å lure slike fisker, og jeg misunner de som er så dyktige fluefiskere at de gjør dette uten å bli svett  :P.

 

Jeg legger også merke til at det er folk som ikke har vært på Kola som snakker om hvor lettvint det er og hvor bortskjemt man angivelig må bli. Selv ble jeg så demoralisert av Kola turen at jeg måtte slappe av med en ukes fisketur og noen mil vandringer i Norge uka etterpå  ;D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Jeg legger også merke til at det er folk som ikke har vært på Kola som snakker om hvor lettvint det er og hvor bortskjemt man angivelig må bli. Selv ble jeg så demoralisert av Kola turen at jeg måtte slappe av med en ukes fisketur og noen mil vandringer i Norge uka etterpå  ;D.

 

Den viktigste grunnen til et noen folk som meg ikke har vært på Kola, og heller ikke har noen lyst til å dra dit, er at man rett og slett ikke har noen sans for slike pakketurer, samtidig som Kola fremstilles omtrent som det eneste som virkelig gjelder. Men det frie livet uten motortransport til faste tider, guider og kokker og slikt tøys er MYE mer atraktivt, så enkelt er det, i hvert fall for meg;)

De fleste mener vel at en storfisk krymper i verdi når man må innrømme  "...men det var på streamer", her må det jo bli "...men det var på Kola.. :).

De fleste av oss husker sikkert svensken i en av de gamle Loop-filmene som dro diger ørret med en krok tredd hjennom en gul ørepropp. Trekilosørreten gikk som en gal etter øreproppen, hogg på så vannspruten sto. Det er sikkert en stor opplevelse for en fluefisker.... :-\

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakketur er rimelig relativt, dvs. det eneste som minner om det må være at man blir hentet på flyplassen og droppet av i villmarka.

Jeg ville ikke gjort det annerledes mht til sikkerhet etc.

 

Kokk og mat: vel, vel... Det avtaler man og man tar med seg niste. Det er ikke mye som minner om luksus her eller andre ting ved turen. Det er rett og slett en fjelltur hvor man slipper å lage middag og slipper å gå langt. Hva guider angår så er det forbeholdt laksefiskerne.

 

Det er ikke noen tur for pyser som liker å ha det komfortabelt. Det er helt sikkert.

 

Fisket kan være lett på kola og det kan være vrient, som hjemme. Men det føles nok litt lettere siden fisken holder større snitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune og andre har svart bra. Vil i tillegg legge til at dersom man ønsker det trenger man bare å forholde seg til 3 tidspunkt: 1) avreise med helikopter til første fiskeplass, 2) avreise med helikopter til andre fiskeplass, og 3) avreise med helikopter hjem. På en uke synes jeg det er et fritt liv  :D. Jeg har sett på virkelige pakketurer (a la Argentina) hvor man ikke selv bestemmer når det skal fiskes - dette er noe annet.

 

Kola er et "kompakt" opplegg som tilbyr mye fiske. Skjønner ikke helt at dette framstilles på noen måte som "det eneste som gjelder"? Det er da ikke noen nedvurdering av annet fiske i Norge? I alle fall håper jeg ikke at jeg har bidratt til det. Tvert i mot så sier jeg jo at sjansen for å få like stor ørret i Norge finnes, selv om tettheten er mye mindre.

 

"Storfisk" krymper avhengig av hvor den er tatt - selvfølgelig. Opplevelsene gjør det ikke. Og heldigvis er det få som blir tvingt til å dra til Kola  ;D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

For å svare på utgangsspørsmålet så var valget enkelt. Det må bli Norge først og fremst. Jakten på stor ørret i Norge med TØRRFLUE er mer enn nok bonus for meg.

Nå er jeg en av dem som overhode ikke drømmer om Kola, da bare tanken på å betale opptil 18000 kroner for å fiske i 6 dager (og i værste fall er det ingen klekkinger....HJÆÆÆLP :D). Ikke om det regna firekilos ørret så hadde jeg kunne tenkt meg det :D..........

 

Når det er sagt så er det vel helt opp til den enkelte om hvor mye man vil bruke på en fisketur eller hvor man ønsker å fiske. De som vil reise til Kola og finner det interessant, må jo bare gjøre det. De har garantert noen fantastiske dager der oppe.

De som foretrekker Norge og norske elver og vann har tatt sitt valg og har sikkert plenty med gode minner og store opplevelser de også. Det har iallefall jeg :D

 

Så uansett hvor du fisker så handler det vel om en eller annen drøm man har, enten det er fire kilos Kolaørret eller to kilos ørret fanget i Norge.

Vi mennesker er så forskjellig som det går an når det kommer til drømmer og målsettinger, så vær enkelt får finne sin greie og forhåpentligvis så har vi det

like moro alle mann :D....................min drøm er å reise vekk fra Norge i Januar, Februar og Mars å finne ett sted jeg kan fiske ørret på tørt :D

 

........og enten du er på Kola eller du er på Finnmarksvidda eller du står ved sjøen og denger etter sjøørreten.........så husk å se opp og ta en titt rundt deg av og til så du får med deg noen flotte minner fra naturen rundt og hvor vakkert det er,  så ikke alt handler om grisestore ørreter på 2, 3 og 4 kilo........... for da blir man fattig på opplevelser :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for min del måtte det bli 4kg ørret på kola.. jeg bor i norge, kan jo bare sette meg i bilen og kjøre avgårde og fiske, det blir litt mer spesielt å dra til kola liksom, selv om det er grisedyrt (ps, kanskje jeg forandrer mening hvis jeg først reiser dit og får huka opp en fire fem ørret på 4 kilo+ i løpet ev en uke, men for meg som har pers på ca kilon blir det litt mer spennende kanskje å reise til kola for å plukke ørretbamser :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 bekjente av meg "traff på" skikkelig på finnmarksvidda i sommer. De tok 11 fisk over 3 kilo!!!

1 over 5 kg. som veide 5,7kg, 5 stk. mellom 4 og 5 kilo og 5 stk mellom 3 og 4 kilo!!!

 

Når sånn fisk går rundt og head & tail vaker, kaller jeg det gjevt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 bekjente av meg "traff på" skikkelig på finnmarksvidda i sommer. De tok 11 fisk over 3 kilo!!!

1 over 5 kg. som veide 5,7kg, 5 stk. mellom 4 og 5 kilo og 5 stk mellom 3 og 4 kilo!!!

 

Når sånn fisk går rundt og head & tail vaker, kaller jeg det gjevt :)

Sykt :o :o Flaks det ikke var på Kola ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke Kola-fiskerne skal være så bekymret over kritiske innlegg i denne tråden. Det er, såvidt jeg har skjønt, ingen som har noe imot at de drar til kola, men, det har kommet ganske tydelig frem at "Kola-konseptet" for mange er en nokså uinteressant fremgangsmåte. Og dét var dét - hverken mer eller mindre.

 

At folk begynner å gnåle om misunnelse viser at de A) har pådratt seg et virkelighetsforstyrrende virus på tundraen, eller B) bare er litt trege i pappen; for, hvor mange her på forumet har ikke råd eller anledning til å ta seg en Kola-tur dersom de virkelig ønsker det???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at noen har en litt negativ holdning til ordet "pakketurer".... ;)

 

(Dette minner meg litt om en omtalt svigermor fra nordnorge, som synes utenladsreiser var noe skikkelig tull!  "Sydentur" til Oslo var det hun kunne strekke seg til, og da kun for å treffe familien. Hjemmet i Norge var mer enn bra nok til ferie, hvis hun i det hele tatt skulle ha ferie fra heimen...)  ;D

 

Verden er blir stadig mindre, i den forstand at tilbud på reisealternativer og destinasjoner stadig øker. Det blir stadig både lettere og billigere å reise til plasser som tidligere nesten var uoppnåelige. Det samme gjelder fiskereiser...

 

Det er alltid hyggelig å fiske i gamle trygge Norge. Vi kjenner fisket og plassene, og det er få overraskelser. Allikevel er det en stadig økende del av fiskere som ønsker å oppleve noe nytt - på nye plasser. Det finnes en hel verden av muligheter der ute, som flere og flere norske fiskere har lyst til å prøve ut. At noen ser noe negativt i fiskereiser til utlandet (pakketurer) får være deres problem. Eventyrlysten vil nok alltid sitte dypt i mange fiskere, og det er fiske-eventyr på nye teritorier vi søker. Nye spennende opplevelser, nye impulser, nye erfaringer, og nye venner i andre land..

 

En tur til Kola, Argentina, eller New Zealand er en prioriteringssak. Det koster litt, men så får man også minner og erfaringer for livet.

For en som synes fiske er langt viktigere enn det meste annet, så er prioriteringen enkel. Mest mulig penger til fiske(turer), og minst mulig til andre ting.. ;D

 

Å reise utenlads på fisketurer er ofte vanedannende. Men man velger ikke utlandet i stedet for Norge, men i tillegg til Norge...

Mange velger å gjøre en kort fiskesesong litt lenger, og drar til utlandet når isen har lagt seg her hjemme..

 

Jeg synes i så måte "pakkereiser" er en glimrende løsning for fiskeglade nordmenn... :) :)

 

Nå må jeg innrømme at jeg jobber netopp med dette (oppfylle folks fiske-reise-drømmer), så jeg er en smule innhabil... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Trådstarter lurte på "hva er gjevest", og jeg for min del skjønner ikke hvordan  en lettfisket storørret på guidet pakketur kan være noe svar på en ørretfiskers innerste drømmer.

Menmen, tidene forandrer seg, slike halvgamlinger som meg har vel litt problemer med å skjønne at en sak som fluefiskerens "ære og stolthet" i det hele tatt kan knyttes til noe man kjøper - i dette tilfellet et ferdigpakket og grovt overpriset resieprodukt for å få storfisk på lettvint vis.

Men god tur til alle likevel, fluefiske er en slags komplett utfordring og stor moro, rett som det er, uansett hvilke kvaliteter man legger i det. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjevest , på tørt , ja takk begge deler vil jeg si :).Har ikke opplevd noe av delene :D.

 

Pakketurer til Kola eller stå som sild i en tønne i de flest elver i Norge (for og sette det på spissen),det valget er fritt og helt opp til seg selv heldigvis.. :D.

18-20 lapper er mye penger men tenk og oppleve noe av det ypperste denne hobbyen har og tilby da mann  ;D ;D.Jeg drømmer om det ihvertfall :D.

 

Har fått 4kg på montana og 1920gr på tørt begge tatt på 4er stanga i Femund,ikke vanskelig og si hvem som føles gjevest av dem ihvertfall ;D ;D.

 

 

kjell

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjevest , på tørt , ja takk begge deler vil jeg si :).Har ikke opplevd noe av delene :D.

 

Pakketurer til Kola eller stå som sild i en tønne i de flest elver i Norge (for og sette det på spissen),det valget er fritt og helt opp til seg selv heldigvis.. :D.

18-20 lapper er mye penger men tenk og oppleve noe av det ypperste denne hobbyen har og tilby da mann  ;D ;D.Jeg drømmer om det ihvertfall :D.

 

Har fått 4kg på montana og 1920gr på tørt begge tatt på 4er stanga i Femund,ikke vanskelig og si hvem som føles gjevest av dem ihvertfall ;D ;D.

 

 

kjell

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 bekjente av meg "traff på" skikkelig på finnmarksvidda i sommer. De tok 11 fisk over 3 kilo!!!

1 over 5 kg. som veide 5,7kg, 5 stk. mellom 4 og 5 kilo og 5 stk mellom 3 og 4 kilo!!!

 

Når sånn fisk går rundt og head & tail vaker, kaller jeg det gjevt :)

 

Ja. Finnmarksvidda har helt klart mye stor fisk å by på.

Godt å høre at det er mulig her i Norge og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 bekjente av meg "traff på" skikkelig på finnmarksvidda i sommer. De tok 11 fisk over 3 kilo!!!

1 over 5 kg. som veide 5,7kg, 5 stk. mellom 4 og 5 kilo og 5 stk mellom 3 og 4 kilo!!!

 

Når sånn fisk går rundt og head & tail vaker, kaller jeg det gjevt :)

 

Det er ikke bare gjevt, det er helt sykt! :o

 

Et sånt fiske er det ikke mange som opplever i løpet av et helt liv som fluefisker... :'(

 

Min råeste opplevelse er 11 brunørreter mellom 1-2 kg på en fantastisk kveld i et lite vann på Ringvassøya. Det var rått, men blir bare peanøtter mot dette :)

 

Jeg bøyer meg i støvet! ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter lurte på "hva er gjevest", og jeg for min del skjønner ikke hvordan  en lettfisket storørret på guidet pakketur kan være noe svar på en ørretfiskers innerste drømmer.

Menmen, tidene forandrer seg, slike halvgamlinger som meg har vel litt problemer med å skjønne at en sak som fluefiskerens "ære og stolthet" i det hele tatt kan knyttes til noe man kjøper - i dette tilfellet et ferdigpakket og grovt overpriset resieprodukt for å få storfisk på lettvint vis.

Men god tur til alle likevel, fluefiske er en slags komplett utfordring og stor moro, rett som det er, uansett hvilke kvaliteter man legger i det. ;)

 

Amen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 bekjente av meg "traff på" skikkelig på finnmarksvidda i sommer. De tok 11 fisk over 3 kilo!!!

1 over 5 kg. som veide 5,7kg, 5 stk. mellom 4 og 5 kilo og 5 stk mellom 3 og 4 kilo!!!

 

Hvis vi skal sette det litt på spissen, så er det ikke såååå stor forskjell på en Finnmarkstur og en Kolatur...

 

For å komme til  Finnmark må de fleste kjøpe en (for noen) dyr flybilett, og det finnes sikkert de som synes dette er alt for dyrt i forhold til fisket i Nordmarka eller Østmarka. Markafiskeren vil da fort kunne si; "Det er å kjøpe seg stor fisk, hvis man drar til Finnmark. Fisken tar hva som helst, og den er stor." Det er de samme argumentene som brukes mot Kola..

 

Personlig synes jeg en pakketur til Kola er bedre enn en pakketur til Finnmark, da jeg ikke liker søppel og folk over alt, men det er kanskje bare meg... ;D

 

 

Jeg liker å provosere litt i denne diskusjonen, for jeg forstår ikke helt motivasjonen bak Kola-kritikken...

 

Det er vel ingen som har vært på Kola som påstår at dette er svaret på alle ørretfiskeres våte drømmer...?

(Når én drøm er oppfylt, så søker man jo ofte bare nye drømmer allikevel...)

Det er vel heller ingen som har sagt at fisket på Kola (eller Finnmark) er ekstremt vanskelig...?

 

Derfor synes jeg hele tråden; hva er gjevest er litt håpløs, for "gjevt" er så mangt for en sportsfisker, alt etter som hvor man fisker, og hva man er vandt med.

 

For å sammenligne det litt med regnuefiske i Høkensås (før i verden, da det var bra), så dro jeg ikke ned dit fordi det var "gjevt" å få stor fisk på flue, eller at regnbua var spesielt vanskelig, men jeg dro for å ha det gøy. Regnbuefisket måtte tas for det det var, det er settefisk, men det var sabla GØY!! Heftige utras, med store fisker og lett utstyr. Mer morro kunne man ikke få det med fluestang... Men var det GJEVT...?????? ..vel...  :rolleyes:

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...