Gå til innhold

Turutstyr


Sailfish

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

ruffen......har du forsøkt expedunderlaget? jeg har brukt nesten alle liggeunderlag som har vært på markedet siden -70-tallet.....og jeg er helt klar på en ting....exped er det beste......gutta i forsvaret kjøper disse inn i stort omfang selv og bruker på øvelser......det nest beste underlaget er reinskinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 358
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hva isolerer bedre en innekapslet luft?

Det er jaggu ikke mye gitt....Vist det er noe i det heletatt.

Du mener luft ikke isolerer ???

Nei nei nei, jeg mener motsatt self..... Er vel ikke mye som isolerer MER en luft. (Vist en ser vekk fra gasser som er tykkere en luft)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Tviler ikke et øyeblikk på at dette er godt å ligge på, luftmadrassene vi brukte på campingturer på 60-tallet var jo også det. Men dun her er først og fremst som en slags slagsgimmick etter det jeg kan skjønne. Den dagen duna har råtnet opp inne i madrassen, merker man antagelig ikke forskjell i det hele tatt. Det er lufttrykket, og bare det, som gjør jobben.

Men nå får det jaggu være nok om dette... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier alle her å ha med seg øks når de er på tur, eller holder d med sag og samekniv?

 

 

Har ikke MacGyver lært det norske folk noe som helst?

swiss-army-knife.jpg

 

Hehe, overlever sikkert med en lommekniv, men er litt lettere å skaffe bålved hvis man har med seg litt større redskap også ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om jeg først skal ha med meg øks på tur tar jeg med en sånn kort og lett liten fiskars, bare for å få delt opp større vedstykker.. men ellers er det bare å brekke ivei, legger veden over en stein og tar ett lite "karatechop" med benet ;D    strengt tatt ikke nødvendig med øks på tur, men noen ganger er det godt å ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... sikkert ikke like bra.

 

Hæ? Sier du at Arc'teryx Bora ikke er en bra sekk? Ok...

 

Sikkert en grei sekk til å være "anatomisk", men det er jo klinkende klart at en god rammesekk både er bedre å bære og mer skånsom for ryggen, særlig når vekta nærmer seg 25 kg. 

 

Jeg startet en tråd tidligere i sommer fordi jeg skulle ha ny storsekk.. Jeg fikk flere tips, og prøvde en rekke sekker, anatomiske og rammesekker. Valget mitt falt på Gregory Denali Pro, en anatomisk sekk, som jeg er storfornøyd med.  Sist tur var vekten 28 kg, og det var greit innenfor det komfortable.

http://www.oslosportslager.no/produkt/gregory-denali-pro-100--115-l-ryggsekk-herre-6801.aspx

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

... sikkert ikke like bra.

 

Hæ? Sier du at Arc'teryx Bora ikke er en bra sekk? Ok...

 

Sikkert en grei sekk til å være "anatomisk", men det er jo klinkende klart at en god rammesekk både er bedre å bære og mer skånsom for ryggen, særlig når vekta nærmer seg 25 kg. 

 

Jeg startet en tråd tidligere i sommer fordi jeg skulle ha ny storsekk.. Jeg fikk flere tips, og prøvde en rekke sekker, anatomiske og rammesekker. Valget mitt falt på Gregory Denali Pro, en anatomisk sekk, som jeg er storfornøyd med.  Sist tur var vekten 28 kg, og det var greit innenfor det komfortable.

http://www.oslosportslager.no/produkt/gregory-denali-pro-100--115-l-ryggsekk-herre-6801.aspx

Morten

 

Jeg tenkte på mulige skadevirkningrer for ryggen over lengre tids bruk. Har sikkert et par hundre mil med blytung anatomisk sekk selv, men syns rammesekken jeg bruker nå er mye bedre å bære på. Den anatomiske kjentes godt i korsryggen etter to-tre harde mil, det gjør ikke rammesekken som fordeler vekta bedre.

Anatomiske sekker har sine fordeler, men det har rammesekken også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Pleier alle her å ha med seg øks når de er på tur, eller holder d med sag og samekniv?

 

 

Jeg bruker alltid øks om vinteren, lå ute i julehelga i fjor, og da hadde det blitt trasig uten. Etter et par dager med tjukk tåke var alt kapslet inn i et tynt ispanser gjorde det seg å kløve noen kubber og komme inn i tørr ved. Men etter en stunds fyring var jo glohaugen stor nok at alt brant - etter en stund.

Har også dratt med meg et sånt multiverktøy år etter år, men ærlig talt, hittil har jeg egentlig ikke hatt bruk for det, men klart slikt er nyttig om sånt som sekken trenger en nødrep. Men de er ganske tunge, har faktisk gått over til ei avbitertang av aller minste slaget ogb en lommekniv som Claus har lagt ut bilde av, med skikkelig saks. Det er godt å ha. Ellers går det på samekniv, men med fast plass i sidelomma, og ikke dinglende utenpå sekken på Monsenvis. Da risikrere man jo å miste den uten at man oppdager det før det er for sent.

(trodde jeg la inn et innlegg på dette lenger opp her i formiddag, men nå er det vekk som en sviske)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid med leatherman fordi det er noe som godt kan komme til nytte. Tenker på tanga som man kan reparere ting med, og for ikke å snakke om å operere ut fiskekroker av kroppsdeler  :P. Da kan det være greit å ha en litt kraftig tang og avbiter. Liker å tenke litt sånn hva-hvisomatte, og har med noen ting for sikkerhetsskyld. Som f.eks sysaker til å nødsy kutt hvis man skal være uheldig, og nødbluss.

 

Jeg har en liten lett øks, men har den som regel bare med på vinteren. Kutter ting med en turøks men har sjelden behov for å kløyve ved. Neste helg tror jeg at jeg tar den med fordi det blir en tur med mye kos siden det nå blir så tidlig mørkt.

 

Duna i downmat vil ha isolerende effekt ved at den gjør lufta mer stillestående. I en ren luftmadrass vil lufta sirkulere fra varme til kalde områder og frakte bort varme. Duna fanger lufta og hindrer sirkulering, så det isolerer faktisk mye. Den bør nok oppbevares oppblåst, og man må gjerne fylle og tømme den noen ganger i innetemperatur etter fuktige turer for å tømme den for fuktighet.

Pungtering er absolutt et problem ja. På vinteren har jeg oftest med to liggeunderlag, Bamse (skum) og gjerne reinskinn. Reinskinn er jo kjempekos å ha med da, men er litt stort og tungt, og røyter gjerne endel. For meg på 1.88 blir reinskinn fort litt kort.

Tror jeg skal klare å lappe downmat med mindre noen drar en samekniv over eller det havner i bålet.

Hvis man ligger mye ute har jeg erfart at man ofte ender opp med røtter eller steiner i ryggen, så et underlag med litt volum kan fort gjøre underverker for komforten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Der kom det endelig en forklaring på fordelen med dunmatter, men i mine øyne blir det ganske marginalt.

Etter 35 år med soloturer opptil to uker om gangen i folketomme trakter er det to grunnregler for meg:

 

Den første er helt ufravikelig og gjelder over alt annet: Ta ingen sjanser. Uansett hva det gjelder. Egen sikkerhet først!

Den andre følger av den første: Luk vekk alt som kan føre til problemer.

Det gjelder særlig for selve utstyret, kan knapt tenke meg noe stusseligere  enn å måtte avbryte turen og vende nesa hjemover på grunn av utstyr som svikter. Derfor velger jeg det enkle og solide. Og fokuserer en del på vekt, men ikke blindt. Man skal ha det komfortablet på tur også, ingen vits i å dyrke det kummerlige.

 

Til trådstarters spørsmål om pakkposer: Jeg har en mengde forskjellige poser med snorlukking i størrelse som et A4-ark, og noen på halve størrelsen av til småsaker. Alt i forskjellige farger. Endel av mine er det Fjällrävenlogo på, men andre leverer også dette. De vanntette er fra Ajungilak, og etter det jeg skjønner en god del lettere enn de mer avanserte fra Ortlieb og Seal-etellerannet. Ventil i bunnen til å presse ut lufta med er en fordel, men man får ut lufta av de andre også mens man lukker dem, med litt trening :).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke så altfor lenge siden kjøpte jeg meg en skikkelig samekniv. Spesialbestilling hos Strømeng :D

Selv etter ikke så lang bruk har jeg blitt meget glad i samekniven min; 9" karbonstålblad, med fingervern og skaft i masurbjørk.

 

Mange her som har med seg samekniv på tur?

 

Noen som har noen gode vedlikeholdstips? Skal skaftet oljes av og til ell åssen er det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Strømeng renoverte min gamle kniv fullstendig, den ble som splitter ny.

Skjeftet og slira sa takk for seg omtrent samtidig etter 20 år. Skjeftet sprakk opp og løsnet, og den gamle slira gikk i både i bunn og topp, så nå har jeg lært å trykke den litt flat øverst før jeg putter ned kniven så ikke eggen skal lage snitt som i den gamle.

Skjeftet har jeg aldri satt inn med noe annet enn det som kommer fra nevene, men slira kan med fordel smøres inn så den ikke tørker ut. Læret blir penere også. Ellers er det bare rengjøring i blant - bladet med stålull.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømeng renoverte min gamle kniv fullstendig, den ble som splitter ny.

Skjeftet og slira sa takk for seg omtrent samtidig etter 20 år. Skjeftet sprakk opp og løsnet, og den gamle slira gikk i både i bunn og topp, så nå har jeg lært å trykke den litt flat øverst før jeg putter ned kniven så ikke eggen skal lage snitt som i den gamle.

Skjeftet har jeg aldri satt inn med noe annet enn det som kommer fra nevene, men slira kan med fordel smøres inn så den ikke tørker ut. Læret blir penere også. Ellers er det bare rengjøring i blant - bladet med stålull.

 

 

 

 

hva setter man inn slirer med? en slags form for fett kan jeg tenke meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

 

hva setter man inn slirer med? en slags form for fett kan jeg tenke meg?

 

Det samme som på støvlene, lær er lær, har på litt ekstra i sømmene. Jeg har endelig funnet min lærsmurning - Biwell (sveits), en kramaktig sak på tube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømeng renoverte min gamle kniv fullstendig, den ble som splitter ny.

Skjeftet og slira sa takk for seg omtrent samtidig etter 20 år. Skjeftet sprakk opp og løsnet, og den gamle slira gikk i både i bunn og topp, så nå har jeg lært å trykke den litt flat øverst før jeg putter ned kniven så ikke eggen skal lage snitt som i den gamle.

Skjeftet har jeg aldri satt inn med noe annet enn det som kommer fra nevene, men slira kan med fordel smøres inn så den ikke tørker ut. Læret blir penere også. Ellers er det bare rengjøring i blant - bladet med stålull.

 

 

 

 

Hva betalte du for denne renoveringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stømeng har de beste sameknivene jeg har hatt Klarer desverre ikke å ha de så alt for lenge for jeg mister eller ødelegger de

For meg er samekniv et verktøy jeg bruker til alt mulig derfor blir de fort slitt

Men igjen Strømeng lager gode og fine kniver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tenkte jeg vi kunne utveksle erfaringer med forskjellig turutstyr, som f.eks. telt, liggeunderlag, primus, sovepose, kniver osv...

 

 

Har ikke lest gjennom tråden, men her er mine anbefalinger basert på erfaring:

 

Telt:  Exped Orion Extreme.  Veldig fornøyd.  2-mannstelt.

Liggeunderlag:  Prøvd mye opplåsbart, men hvis det er kaldt tyr jeg alltid til de tykke skumplast-underlagene.  Tar stor plass, men er forholdsvis lette.

Primus:  Favoritt er MSR Dragonfly, men MSR Simmerlite er et godt og lettere alternativ (kun bensin).  Har også hatt stor glede av Optimus Explorer (men den produseres ikke mer).

Sovepose:  Ikke veldig stor erfaring, har stort sett hatt produkter fra Isbjørn og er godt fornøyd med de.

Kniv: Ulike Leatherman-varianter.  Kan anbefale foldekniven E303.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...