Gå til innhold

Sv: Fluefiskesiden?? Now what?


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

je har allerede oppfordret folk til dette.

 

og jeg tenker at jo flere respekterte personer her som kan bli moderatorer, jo bedre.

 

Jeg har meldt min interresse.

 

mest pga av at jeg absolutt ikke liker diskusjoner som går direkte personlig på enkeltindivider.

 

er en tråd startet som feks "jaktrapport" så skal det kun ligge jaktrapporter der.

 

så får heller diskusjonen tas på en saklig måte i en ny tråd.

 

dermed kan de som er interreserte i diskutere dette melde seg inn i den aktuelle tråden og de som kun vil legge ut en rapport ikke trenge å se på (denne gangen) drittslengingen som kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Får starte med meg selv

ps Øystein har bytta navn ;) (tror jeg)

Enig der. Vi som er værst får gå litt i oss selv...Spesielt med tanke på of topic osv. Prøve å ikke BARE skrive svada.

 

Øystein er her i kullisene en plass ja :)

 

Hei alle sammen.

 

Jeg er her fortsatt ja, jeg ble så provosert av enkelte medlemmers måte å diskutere på og mengden svada enkelte mennesker klarer å skrive, at jeg sletta profilen min, jeg klarte ikke helt å slippe taket i sida og jeg skal derfor fortsatt bidra med noen bilder innimellom men kommer ikke til å skrive flere innlegg, (iallefall ikke før jeg synest at sida har blitt frisk igjen).

 

Jeg savner saklighet, mere fokus på fiske og flere innlegg fra folk som faktisk kan det de skriver om, og kansje en smule mere ydmykhet fra enkelte medlemer, og for guds skyld mere fokus på trådstarters emne ( JB du er untatt fra dette ønsket, dine avsporinger fra tema er fantastisk underholdene.)

 

Mvh

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange bra tanker her. Dere skal nok ikke være så veldig bekymret for at jeg kommer til å legge ned siden. Det inntrykket jeg har gitt ang. det er nok bare dårlig formulert skremselspropaganda fra min side. Uansett ville jeg ikke slettet det, da hadde heller noen av de ivrigste her inne fått tilbud om å drive forumsdelen videre.

 

Men, innlegget fungerte bra som fanger av moderatorer. Nå har jeg fått en god del å tenke på og kommer til å iføre flere her inne "distinksjoner"  :) For min egen del så må jeg nok bare krype fram å si at jeg ikke rekker over på langt nær det jeg burde. Med litt friskt moderatorblod i stallen kan jeg prøve å bruke vinteren mer på å surre sammen litt mer artikler etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er en bruger fra Danmark, ikke så synlig på siden, sprog og det...(ok har famillie i Norge og kan godt læse Norsk, og tale det ned hjælp fra Norske venner og cognac)

 

men tråden om jakt, fik mig til at tænke, at så kunne jeg jo lige vel bruge de danske portaler.

MEN stadigvel er denne side den bedste for mig.

 

RUNE! DU FORTSÆTTER BARE ;)

 

Bedste hilsner

 

Dan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ kan være å stenge forumet på visse tider av døgnet. I den nevnte jakt-debatten var det mye "rart" sent på kvelden. Jeg vet det er litt "Tante Sofie" men det er flere forum som gjør dette.

 

Bare et forslag.

 

Synes ikke det er nødvendig.

 

Hvis vi blir flinkere til å rapportere et upassende innlegg fremfor å kommentere, samt moderatorene blir mer aktive så tror jeg det ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På høy tid at dette kom opp, det å drive et internet forum, enten det omhandler fotball,bil eller fluefiske er meget vanskelig. Det finnes alltid noen som skjuler seg bak et alias og som kun er ute etter å føkke opp. Når man i tillegg lar det skli ut med alt i fra bensindebatter til politikk sier det seg selv at det blir trefninger nå og da.

 

Satt her i våres og fyra meg opp gang etter gang(og var sikkert usaklig som bare det), men til slutt satt jeg bare og lo for meg selv, for det minte meg om et visst fotball forum jeg tidligere var deltaker av. Der hadde man(og har enda) det problemet med småpsykopater som sitter og fyrer opp folk og som tydeligvis har dette som hobby. Eller kanskje de har en tung hverdag og avreagerer ved å rakke ned på folk på nett...ikke vet jeg.

 

Kjør en mye strengere registreringsprosess for å kunne lese og skrive på forumet, medlemsmengden vil gå ned en del, men den gode kvaliteten på dette forumet er jeg sikker på at vil opprettholdes.

Jeg har i hvertfall lært MASSE her inne og vil gjerne være med videre og lære mer, samt bidra litt med bilder,rapporter når jeg kan.

 

Det å drive norges beste fluefiskeside og forum er sikkert ikke lett..men ikke finn på å legge ned noesomhelst, for dette er en helt rå kunnskapsportal for både nye og erfarne fluefiskere.

 

Keep up the good work :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg snakker for min del...

 

Grunnen til at jeg i det hele tatt starta med fluefisking var fordi jeg tenkte det hørtes litt morsomt ut.

 

jeg søkte på nett, og fant denne siden.

 

jeg la med en gang merke til at man fikk svar KJAPT på det man lurte på og for meg som nybegynner da og nå la jeg også merke til at ingen spm var for dumme.

 

alle som svarte her inne svarte med en god dasjh seriøsitet også selvfølgelig endel med litt humor i svarene, men uten å ødelegge.

 

så det er denne siden som gjorde at jeg nå er en IVRIG fluefisker.

 

jeg har lært fluebinding på nytt, og på en helt annen måte enn det jeg har gjort før.

 

jeg har lært fisketeknikker som jeg ikke ante fantes.

 

og jeg har får MANGE gode venner her.

 

så etter min mening så er dette den beste fluefiskesiden som er å oppdrive på nettet.

 

Klart, forsiden er nok sikkert litt utdatert, men det bryr jeg meg faktisk ingenting om.

 

Det er samtalene, spørsmålene og svarene i forumet som er viktigst for meg.

 

så jeg vil takke alle som har bidratt med sin hjelp til andre...og fortsett å stå på...=)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv mener jeg at jeg prøver å holde meg til tema. Skulle jeg likevel ha fornærmet noen eller på annet vis såret folk her inne, så beklager jeg det. Ta gjerne kontakt på et eller annet vis så skal jeg legge meg helt flat (hvis mnlig med min etterhvert så omfangsrike kropp).

 

Ellers (vet det er diskutert tidligere) vil jeg oppfordre så mange som mulig å opperere med navnet sitt eller bilde som viser hvem du er. Det er etter min mening mye lettere å diskutere med noen du har et litt mer forhold til en bare et nick. Tror også det kan være med på at temperaturen kan holde seg litt lavere i enkelte temaer. Det er jo snakk om å vise folkeskikk mot hverandre. Det å være frekk, sårende, mobbende (det er en mobb hvis mange tråkker til mot enkeltpersoner) er mye lettere hvis man kan gjemme identiteten sin.

Som skolelærer vet jeg å forholde meg til at kommunikasjonskanalene ungdommen er utsatt for nå, senker lista for sårende adferd mot hverandre. Man tør å skrive det man ikke tør å si - ergo man tør å ikke ha den normale folkeskikken som personer egentlig ønsker å forholde seg til. Dette får hver enkelt tenke seg om på når man er voksen også. Man bør ikke skrive noe annet en det man mener er passende å si til en person når man ser han i øynene. Ofte er det kansje lurt å spørre et utdypende spørsmål om noe man i utgangspunktet er uenig i - istedet for å gå rett i strupen på vedkommende.

Andre ganger kansje det er lurt å ligge unna temaer der man i utgangspunktet føler at man ikke har noe til felles med de som diskuterer.

 

Min oppfordring blir derfor. Synligjør dere og vis folkeskikk. Er det noen dere er så uenig med at dere ser at nå blir det kræsj. Ligg unna eller ta det på PM eller helst telefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et eksempel på en tråd som spammes ned "as we write":

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=8570.0

 

Humor er flott, men jeg blir sliten av at de samme som hele tiden skal diskutere at deres teknikk, utstyr, sted, sokker (sett inn det som passer) er bedre enn det opprinnelige temaet (eksempler er nymfetråden og "hva er gjevest"). I eksempelet over betyr det at jeg kommer til å gi f*en i tråden fordi "puristene" skal fremme sine syn på bekostning av det opprinnliege temaet. Synd, fordi dette kunne ha vært en fin tråd omkring det opprinnelige temaet som faktisk var erfaringer rundt nymfefiske, IKKE hvorfor "jeg synes det er teit/ikke teit vanskelig / ikke vanskelig å fiske med nymfe". Vi snakker også om at de som "spammer" ned er noen av de samme personene som er med i denne her tråden  :P.

 

Dette kan også skyldes at det er en liten klikk som kjenner hverandre så godt at dette innad i denne gruppen ikke oppfattes som spam? Greit nok dersom denne gruppen ønsker å være eksluderende.

 

Beste fora i Norge??? Selv har jeg en fortid i Fluefiske.net, og ser derfor forskjellene (og er forutinntatt  :)). ffs består i større grad av en liten klikk som bare diskuterer ørretfiske, er mer Østlands dominert, og er stort sett "tørrfluefiske oppstrøms med Sage eller cane" (med unntak av noen får SØ fiske ildsjeler). Dersom du tilhører denne menigheten er nok ffs best  ;). ff.net er bredere og tar mer opp fluekasting og laksefiske. Dette er også fluefiske - selv om det er "purister" på ffs som rynker på nesa  ;D. Selv skulle jeg ønske et fora som kombinerte disse to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg her også flyalf, fint om vi kan bevare bredden på forumet.

Selv har jeg hatt - og har hver dag - et enormt faglig og sosialt utbytte av ffs.no

Håper det kan fortsette slik for mange mange andre - uansett landsdel, stangmerke eller fisketeknikk!

 

Angående "spamming": Alle de interne vitsene og helt uskyldige "kranglene" om diverse tema er hyggelige, men jeg merker også at det sporer av noen ganger og fjerner fokus fra det tråden egentlig handler om.

Jeg kjenner selv en del folk her og kan ha lett for å spore av. I den senere tid har jegderimot tenkt meg om litt mer for å unngå å "spolere" en tråd som en info-søkende person kanskje har startet for å få svar på et spørsmål. Fint å se at mange skriver "Dette ble litt vel off-topic, vi tar det på PM i stedet". Det er en fin form for selvjustis.

 

 

Hilsen

Lars Erik Marcussen

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et eksempel på en tråd som spammes ned "as we write":

Humor er flott, men jeg blir sliten av at de samme som hele tiden skal diskutere at deres teknikk, utstyr, sted, sokker (sett inn det som passer) er bedre enn det opprinnelige temaet (eksempler er nymfetråden og "hva er gjevest"). I eksempelet over betyr det at jeg kommer til å gi f*en i tråden fordi "puristene" skal fremme sine syn på bekostning av det opprinnliege temaet. Synd, fordi dette kunne ha vært en fin tråd omkring det opprinnelige temaet som faktisk var erfaringer rundt nymfefiske, IKKE hvorfor "jeg synes det er teit/ikke teit vanskelig / ikke vanskelig å fiske med nymfe". Vi snakker også om at de som "spammer" ned er noen av de samme personene som er med i denne her tråden  :P.

 

Her er ett eksempel på hvordan de nevnte puristene tar det da de blir "mobbet". Denne ble lagt inn under temaet FLUEMØNSTER!!! Ett eksempel til etterfølgelse...  ;)

 

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=9620.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste fora i Norge??? Selv har jeg en fortid i Fluefiske.net, og ser derfor forskjellene (og er forutinntatt  :)). ffs består i større grad av en liten klikk som bare diskuterer ørretfiske, er mer Østlands dominert, og er stort sett "tørrfluefiske oppstrøms med Sage eller cane" (med unntak av noen får SØ fiske ildsjeler). Dersom du tilhører denne menigheten er nok ffs best  ;). ff.net er bredere og tar mer opp fluekasting og laksefiske. Dette er også fluefiske - selv om det er "purister" på ffs som rynker på nesa  ;D. Selv skulle jeg ønske et fora som kombinerte disse to.

 

Etter å ha skutt litt på moderatorene, så er det vel riktig med en selvrefleksjon ift egne bidrag:

 

Når det gjelder nymfefiske-tråden (Nymfefiske 2008), så er det mest beklagelige at det kom så få bidrag. Hadde åpenhjertig ment å la denne tråden være en liten inspirasjon til å utforske mer av fluefiske enn bare tørt. Og la det ikke være for sent!

 

Diskusjonen tørt vs. nymfe er jo klassisk, og har mer eller mindre pågått med full styrke siden i fjor. Og selv om vi bare kan blåse av det og si at vi ikke mener noe med det, og at det bare er for gøy, så er jeg jammen ikke helt sikker. Det ligger noe alvor i denne diskusjonen også, på samme måte som ørret vs. laks. Eller hva med Kola vs. Nordmarka... Det finnes jo faktisk purister og det finnes også all-roundere som fisker tørt, vått, laks og ørret - og en mengde andre arter. Det finnes globetrottere og det finnes markafantaster. Og det er spesielt i tråder hvor alvor, ironi og ren underholdning ikke lar seg skille så lett at grumset oppstår. Dertil kommer jo denne kommunikasjonsformens svakheter inn som en ekstra katalysator for misfortåelser. Tråder som er mer politiske om rovdyr, forvaltning osv. blir raskt krutt av ren uenighet, og det må være lov. Her er det imidlertid viktig at moderatorene styrer debatten inn på saklig nivå, og raskt luker ut ufinheter, beskyldninger og anonyme aktører som sprer edder og galle. 

 

En del av mine kommentarer er f.eks. rene humorbidrag, 100% ironi, rene provokasjoner, eller jeg kan dog skifte standpunkt flere ganger i en tråd.  Gjerne også karikerte eksempler på noe jeg er skeptisk til, men jeg forstår på reaksjoner både i tråder og på pm - at jeg mer enn ofte misforstås av folk som frekventerer ffs nokså ofte.  Hvordan "gjester" leser dette kan man jo da bare gjette seg til. Jeg prøver å la kommentarene falle naturlig når det byr seg en anledning, og selv om mange gledelig nok for min del synes dette kan være litt festlig - så vet jeg også at mange ikke gjør det.

 

Følgende kan jeg bidra med for å gjøre ffs bedre:

1) Signere med fullt navn (innføres i signaturfeltet under, lar initialene bestå).

2) Heve terskelene for morsomheter og ironi, og i hvert fall ikke la dem ødelegge seriøse tråder .

3) Kjøpe et skikkelig speilreflekskamera slik at jeg kan ta bedre bilder både av turer og fluer. Altså flere konstruktive bidrag, spesielt når det gjelder turrapporter og fluemønster. (Må vente litt til, da jeg måtte til svensen eksos i dag med poloen. Katalysatoren var heldigvis inntakt).

4) Melde oftere fra til moderatorer om tråder eller kommentarer jeg reagerer på (ettersom jeg likevel er her så mye).

5) Ha en betydelig overvekt av interesse og inlegg på det som er on topic - og ikke off topic.

 

Let's get better!

 

 

mvh

Jørn

   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Her er et eksempel på en tråd som spammes ned "as we write":

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=8570.0

 

Humor er flott, men jeg blir sliten av at de samme som hele tiden skal diskutere at deres teknikk, utstyr, sted, sokker (sett inn det som passer) er bedre enn det opprinnelige temaet (eksempler er nymfetråden og "hva er gjevest"). I eksempelet over betyr det at jeg kommer til å gi f*en i tråden fordi "puristene" skal fremme sine syn på bekostning av det opprinnliege temaet. Synd, fordi dette kunne ha vært en fin tråd omkring det opprinnelige temaet som faktisk var erfaringer rundt nymfefiske, IKKE hvorfor "jeg synes det er teit/ikke teit vanskelig / ikke vanskelig å fiske med nymfe". Vi snakker også om at de som "spammer" ned er noen av de samme personene som er med i denne her tråden  :P.

 

Dette kan også skyldes at det er en liten klikk som kjenner hverandre så godt at dette innad i denne gruppen ikke oppfattes som spam? Greit nok dersom denne gruppen ønsker å være eksluderende.

 

Beste fora i Norge??? Selv har jeg en fortid i Fluefiske.net, og ser derfor forskjellene (og er forutinntatt  :)). ffs består i større grad av en liten klikk som bare diskuterer ørretfiske, er mer Østlands dominert, og er stort sett "tørrfluefiske oppstrøms med Sage eller cane" (med unntak av noen får SØ fiske ildsjeler). Dersom du tilhører denne menigheten er nok ffs best  ;). ff.net er bredere og tar mer opp fluekasting og laksefiske. Dette er også fluefiske - selv om det er "purister" på ffs som rynker på nesa  ;D. Selv skulle jeg ønske et fora som kombinerte disse to.

 

Ja ja, vi purister får ta det til etteretning som det så fint heter :D.......... flott at du tar opp unødvendig innblanding i tråder (spam). VI har alle muligheten til å forbedre oss og ta selvkritikk, og bør bestrebe oss på å gjøre det.

 

Forøvrig synes jeg mye av innlegget ditt ble litt humørløst og stigmatiserende, flyalf...............mens denne derimot:

ffs består i større grad av en liten klikk som bare diskuterer ørretfiske, er mer Østlands dominert, og er stort sett "tørrfluefiske oppstrøms med Sage eller cane" (med unntak av noen får SØ fiske ildsjeler). Dersom du tilhører denne menigheten er nok ffs best  ;)

........... fikk frem latteren i meg..............tolk det som du vil :D

 

PS. Jeg tror du har tatt diskusjonen mellom purister vs ikke purister litt for seriøst, vi er nok ikke så seriøse som du ser ut til å tro :D........ og hvis du ikke vil diskutere sokkene våre så er det bare å la vær..... :D

 

Men når det gjelder å kødde til tråder så bør vi alle skjerpe oss, purister eller ikke purister.

 

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Jeg tror du har tatt diskusjonen mellom purister vs ikke purister litt for seriøst, vi er nok ikke så seriøse som du ser ut til å tro :D........ og hvis du ikke vil diskutere sokkene våre så er det bare å la vær..... :D

 

Godt å høre  :D Dersom man er utenfor klikker og kjenner de andre dårlig må man forholde seg til det som skrives, fordi man vanskelig får med seg intern humor. Da kan man fort ta det som skrives for seriøst. Du får ta det som en slags kompliment dersom jeg har tatt diskusjonen for seriøst. Ærefrykt, respekt osv... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Ok. Skal "renske litt i mine innlegg i Nymfretråden,slik at den kan bli en seriøs tråd for de som vil ha den. Vist jeg har gitt inntrykk "seriøst" for at jeg ser NED på andre fluefiskere, så beklager jeg dette. Det er nemlig ikke meningen. Jeg skal prøve å presisere at det er MIN mening jeg skriver, og driter i hva andre mener.

 

Edit: Rensking utført

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at man bruker normal folkeskikk, som kanskje bør inneholde et minstenivå av respekt for andre meninger og en smule ydmykhet for at kanskje andre har en rimelig saklig grunn for å komme med andre argumenter enn hva man selv ville brukt. 

 

For meg er det essensielt å se hvilken ramme som trådstarter selv legger opp til i teksten.  Er det en litt "fleipende" ordlyd, tåler tråden litt mer, enn tråder som inneholder konkrete temaer og spørsmål.  Av og til er det litt irriterende når tråder som "inspirasjonstråden" inneholder 8-10 innlegg av typen "skal vi dra på fisketur", mellom hvert postet innlegg med en inspirasjon. Vi burde kanskje hatt en "chattemuliget" i slike tråder (chatteside er en god ide, mener jeg)..

 

Jeg har foreslått at moderatorer kan i tilfeller med grove overtramp i måten vi kommuniserer på. utdele "gule kort". Det er såpass mange fotballgærninger her inne, at de aller fleste vil forstå konseptet. To gule, gir et rødt, som medfører at man ikke får postet innlegg i en avtalt periode.  I tillegg kan vi som gruppe utmerket godt drive litt internjustis, og gi et signal når vi mener tråden er i ferd med å ødelegges.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Har det skjedd noe på denne fronten? Er det blitt gjort no konkret? eller har alle bare gått litt i seg selv og så ordner resten seg?

Er det nok med et lite spark i siden fra sjefen sjøl?... Det tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger inn en innlegg her siden det er relevant og flere sikkert lurer.

Takk for mange henvendelser om å bistå som moderator. Jeg har ikke glemt dere, setter stor pris på tilbudene. Men, tiden er knapp om dagen. Og jeg ønsker å snakke med en del av dere. Jeg kommer tilbake til dette om en stund. Cheers!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Siste nytt i denne saken er:

 

1) Larserikm og Jan_Haukaas er nye moderatorer. Lars Erik har jo vært en stund da, Jan fra i dag. Velkommen til dere begge!

2) Robin har takket for seg som moderator.

 

Dersom det skulle bli behov for flere moderatorer så får medlemmene ytre mening.

 

Moderatorer pr. nå:

 

Rune Stokkebekk, Tormod Wie, Flemming, Ingar, Larserikm, Jan_Haukaas

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk til Rune for at han holder ut med oss. Hva med å lage en veiledning en slags "skikk og bruk" for oss som skriver på forumet, hvilke etiske normer man skal følge og plassere denne slik at ingen kan unngå å bli gjort oppmerksom på at det er visse regler som gjelder. Ser at du har laget retningslinjer for de som er medlemmer http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=8685.0, men tenker på noe i tillegg til dette. Vi kan ikke ta sjansen på at siden skulle bli lagt ned :'( :'(, det ville være katastrofe.

 

Hilsen jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på "kanten" av de etiske retningslinjene mang en gang, rett og slett fordi jeg har vært noe innhabil gjennom sponsor avtaler. Og kan ha virket provoserende.

med et unntak sist vinter har jeg aldri følt meg overstyrt/overkorrigert.

 

Dette dilemma slipper jeg heldigvis å forholde meg til lenger. Jeg er som øvrige lesere/forbrukere interessert i å berike min lidenskap, og formidler gladlig dette. Teknikker/historier/utstyr deles gjerne, og jeg tar også imot gode tips.. ;)

 

Synest det ligges ned et fantastisk stykke arbeid av de som driver sidene, og alle dere som bidrar. vet at det er mange som leser, men aldri deltar, det er helt greit. Flott at sidene kan være av betydning for mange. :D

 

Håper moderator(er) får lite å gjøre på, vi må prøve overholde gjensidig respekt.

Ingen er mer "ekspert" enn andre. Den som tror det, slutter fort å lære ;)

 

Rune og co har min fulle forståelse og aksept for retningslinjer.

 

Stig

Tidligere sponset av Streamstix

Tidligere arbeidsforhold hos hos Aktiv A/S (Florvåg) Skaffer til veie mitt meget funksjonelle fiskeutstyr, og låner vekk kaste brygge ofte ;D ;D ;D

Av og til omgang med personalet hos Bergen Aktiv også..... (kjøper ting der også jeg, av og til) ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...