Gå til innhold

Årets første brunørret


Anbefalte innlegg

Fin vinterstemning og GOD reklame for nymfefisking!  Missunnelig, missunelig, missunnelig!!! Skal gå i gang og forberede "vårkolleksjonen" bak bindestikka nå. Noen små røde småjeveler blir det garantert mellom glassål forsøk. Keep on Stig!

 

:) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 133
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Kom hjem for halvannen time siden, men grunnet problem ( nok en gang ) med å komme innpå siden her så kommer den lille rapporten no.

 

Kom til vannet og opplevde 11 vak i løpet av de første fem-seks minuttene :D Men det var det eneste... Var millimeterne fra å ta min første brunørret, men verken det ene eller det andre nappet ville kroke fisken. Takket være forfrosne tær og fingre og mørket som kom sigende ga eg meg etter en og en halv times kasting. Kald og smilende. Turen kan faktisk Hellbillies oppsummere for meg...:

 

Set meg ned og finn fram nista,

vått og kaldt så kroppen rista.

Likevel e eg glad! Ja likevel e eg glad! :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig at du dristet deg ut flage87

 

KAn du ikke også beskrive hva du fisket med og hvordan..gjerne også hvor i landet, kanskje kan du også få noen gode tips av andre som kjenner området ditt ;)

 

Gøy å høre at flere har behov for å komme igang med aure sesongen.

 

Og Toggi; når du begynner fiske buzzere som du gjør med tangloppene, ja da er du en gld mann i skogen :)

 

Oppfordrer alle til å legge ut bilder og lett beskrivelse i denne tråden, er jo lærerikt for oss alle :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen i dag ble ganske spontan egentlig. Klokken var halv tre når eg fant ut at eg skulle fiske og var ute av døren tre. Havnet i ett lite vann på Sotra med småfisk bare for å få den første i år. Men det skjedde jo aldri :( Prøvde bare noen forskjellige kulehodenymfer størrelse veldig liten. Fisket med blanding av korte og lange drag.. Prøvde litt forskjellig, men det ble hovedsaklig handtwist.

Neste gang... Neste gang... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang kommer kjapt skal du se.

Fisken er ikke i racer modus ennå, og slumrer nok bare rundt....

Prøv å leit opp nordlige deler av vann som får mye sol (når den viser seg en sjelden gang)....da beiter fisken ofte i områder hvor mesteparten av mat har blitt blåst mot (vi har jo mye sørlige vinder her omkring)

Jeg har nesten alltid utelukkende best fiske i slike sørvendte grunne viker som ligger å bader seg i den lille solen som finnes :)

 

Når det er sol (lav sol nå på vinteren) så vaker fisken oftes mest i slike viker når vinden kommer fra nord. Enkelt og greit fordi den svømmer mot vinden, og mat som kommer drivende...da har fisken solen i ryggen (solen står omtrent rett sør på høylys dag) og har sjanse til å å se maten uten å bli "blendet" ;)

Dette er verdt å tenke på hele året egentlig, spesielt når litt lav sol ser det ut som.

(Nei, nytter ikke å låne bort dine solbriller til fisken når du fisker i sønnavind ;D)

 

Som du ser av bildene mine, så er det spesielt en av nymfene som ligger oppå flueboksen som er effektiv under fjærmygg aktivitet, den lille kulehodsnymfen med pearl rib.

Krok 16-20 (den på bildet er krok 18 tenker jeg)

 

Og ta det meget, meget rolig, bare nesten som du bare holder kontakt med line, og lar fluene sige gjennom vannet...et og annet lite twist for bevegelse er smart...men unngå "twist.twist.twist"....det kommer seinere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang kommer kjapt skal du se.

Fisken er ikke i racer modus ennå, og slumrer nok bare rundt....

Prøv å leit opp nordlige deler av vann som får mye sol (når den viser seg en sjelden gang)....da beiter fisken ofte i områder hvor mesteparten av mat har blitt blåst mot (vi har jo mye sørlige vinder her omkring)

Jeg har nesten alltid utelukkende best fiske i slike sørvendte grunne viker som ligger å bader seg i den lille solen som finnes :)

 

Når det er sol (lav sol nå på vinteren) så vaker fisken oftes mest i slike viker når vinden kommer fra nord. Enkelt og greit fordi den svømmer mot vinden, og mat som kommer drivende...da har fisken solen i ryggen (solen står omtrent rett sør på høylys dag) og har sjanse til å å se maten uten å bli "blendet" ;)

Dette er verdt å tenke på hele året egentlig, spesielt når litt lav sol ser det ut som.

(Nei, nytter ikke å låne bort dine solbriller til fisken når du fisker i sønnavind ;D)

 

Som du ser av bildene mine, så er det spesielt en av nymfene som ligger oppå flueboksen som er effektiv under fjærmygg aktivitet, den lille kulehodsnymfen med pearl rib.

Krok 16-20 (den på bildet er krok 18 tenker jeg)

 

Og ta det meget, meget rolig, bare nesten som du bare holder kontakt med line, og lar fluene sige gjennom vannet...et og annet lite twist for bevegelse er smart...men unngå "twist.twist.twist"....det kommer seinere ;)

 

Mykje gode tips her ja :) Det er en del å tenke på angående vær og vind. Mye for en nybegynner å huske på, men etterhvert så sitter det nok ;D

Blir ikkje lenge til neste gang nei, må bare få følelsen igjen i fingre og tær først så er eg nok ute på jakt etter årets første... Igjen ;)

 

Flage87: Ta turen til dette vannet du også, så garanterer jeg deg nesten fangst!

 

Ka vann er det snakk om? Tar gjerne turen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje jeg skal lokke med familien på en liten tur ti Månafossen i helga.

I elva er det store mengder liten, bitevillig fisk.

Selfølgelig C&R, i og med at de veier rundt hektoen...

 

Tror ikke det gjør noe om du slår ihjel noen hektos fisker der. Heller tynne ut litt så det kan bli litt større fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då va 2009 første brunørret tatt :D Sjølv om det skjedde på nymphe og ikkje tørt, so har dette vært ein deilig dag :D Eg bestemte meg " Trass temperatur " At i dag skulle eg ut og nymphe fiske i ei lokal elv som huser stor ørret men for det meste små fisk. Kom fram til perfekt vann stand og ikkje for hard strøm. Det eg fisker mest med her er den gode " Flashback " I rød og mørk grå, og den skuffa ikkje i dag heller :D 15 stk ++, ikkje stort men dæven so deiligt ;D ;D

 

Tok litt bilder av landskap og 2 av fiskane :D

post-1116-13949860970766_thumb.jpg

post-1116-13949860970998_thumb.jpg

post-1116-13949860971317_thumb.jpg

post-1116-13949860971557_thumb.jpg

post-1116-13949860971807_thumb.jpg

post-1116-13949860972047_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då va 2009 første brunørret tatt :D Sjølv om det skjedde på nymphe og ikkje tørt, so har dette vært ein deilig dag :D Eg bestemte meg " Trass temperatur " At i dag skulle eg ut og nymphe fiske i ei lokal elv som huser stor ørret men for det meste små fisk. Kom fram til perfekt vann stand og ikkje for hard strøm. Det eg fisker mest med her er den gode " Flashback " I rød og mørk grå, og den skuffa ikkje i dag heller :D 15 stk ++, ikkje stort men dæven so deiligt ;D ;D

 

Tok litt bilder av landskap og 2 av fiskane :D

 

 

Gratulere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig Jonny, så du kan fiske med nymfer også???

Gøy å registrere at deg er det jammen godt håp for :)

 

Tøft med bilder, slikt må resten av fangstfolket fortsette med ;)

 

Denne bekken bør du holde hemmelig for meg, elsker slike plasser ;D

 

Stig

 

Tror nok du vet om denne bekken allerede. Flotte greier Jonny! Jeg venter fortsatt på at det skal bli noenlunde varmt nok for en tur til godvannet, håper på å åpne sterkt med årets første over kiloen som førstefisk :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med årets første Jonny ;) Tenker meg det var deilig ;D

Eg har enda tilgode å ta min første etter en liten "bomtur". Men den kommer snart.

Tror nok du vet om denne bekken allerede. Flotte greier Jonny! Jeg venter fortsatt på at det skal bli noenlunde varmt nok for en tur til godvannet, håper på å åpne sterkt med årets første over kiloen som førstefisk :-X

Den plassen du skal vise meg Spenolsen? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med årets første Jonny ;) Tenker meg det var deilig ;D

Eg har enda tilgode å ta min første etter en liten "bomtur". Men den kommer snart.

Tror nok du vet om denne bekken allerede. Flotte greier Jonny! Jeg venter fortsatt på at det skal bli noenlunde varmt nok for en tur til godvannet, håper på å åpne sterkt med årets første over kiloen som førstefisk :-X

Den plassen du skal vise meg Spenolsen? ;)

 

Spørs hvor fint du oppfører deg ;) Men du har da allerede et supervann dersom din far har delt litt med deg!

 

Edit; Din første ørret kommer neste uke dersom jeg får tatt meg friheten til å ta deg med til morovannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...