Gå til innhold

Stangrasisme


Tørrbjørn

Anbefalte innlegg

Gjest erland fjell

Er vel ikke min "paranoia" jeg mente. Samma det. Vi holder oss til diskusjonen og dropper det der sponse-maset. INGEN er uansett 100% objektive...

 

Syns du bør svare for deg når du opptrer annonymt og nærmest sjikanerer folk som skriver under fult navn.

Hvordan er det med din sponsing Nøkken?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 128
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

JA, for fullt navn hjelper???? Jeg sa dropp diskusjonen. Din arroganse og provoserende fremferd har fått nok folk til å si opp sin konto her på forumet. Og JA, jeg er "tilknyttet", (ikke sponset) en utstyrsleverandør. Fatter ikke at du ikke kan stikke ut å fiske i stedet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Har man vært med i gamet en stund, iallefall siden 80-tallet, har endel merker en eksotisk og tidligere uoppnåelig status. Winston, Orvis, Sage, Hardy etc.   Da er de fiskestengenes svar på Ferrari, Maserati, Aston Martin etc.

De er håndlaget av entusiaster ved små fabrikker i fluefiskets opprinnelsesland,(England, og senere USA) og har vært med i årtier (Noen av dem)

 

Da blir det liksom ikke det samme med en stang av millioner måket ut av en svær fabrikk i Korea med forskjellig navn og design ettersom hvem som har bestilt de

(Til sammenlikning tilsvarende toyota, Hyundai Nissan)

Men bevares, de fungerer etterhvert like godt som de amerikanske. (Men det har skjedd de senere år, for 15 år siden var en amerikansk stang langt bedre enn en østenstang) (De der gode til å kopiere der borte !)

 

Det er iallefall mine erfaringer etter 30 år med fluefiske.

 

Min favoritt er for tiden Sage, bare for å svare trådstarter.

 

PS: Jeg har mye utstyr fra østen, og er godt fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg var sponset.

 

Er det fryktelig galt å være sponset? Blir man automatisk sidestilt med Draugen, Gamml-Erik og Bernard Madoff da?

Kanskje man blir en dårligere fluefisker jo mer involvert man er...

 

Som Henning skriver (nesten) - jeg er ikke sponset, men hvis noen vil gi meg noe skikkelig dyrt...

 

Angående stangrasisme så er jeg hlt enig med alle og har ingen egen mening om saken.

Dette fordi det er så himla individuelt uansett og jeg føler intet behov for å prakke min mening på andre.

 

Det som er fint med spons er at folk da har innsideinfo og god kunnskap om merket sitt, synd at de ikke vil fortelle forumet om det så kunnskapene deres kan tas på alvor. Når de velger holde sponsingen sin skjult istedet, misbruker de forumet til å lage snikreklame og undergraver sin egen troverdighet - med tullete "stangrasisme" som resultat.

Slik er nå engang tingene innrettet her i verden....etter mitt syn da.. :)

 

 

 

 

Har jeg misforstått tråden totalt???

Vi skulle snakke om stangrasisme her...eller ???

 

Skulle bare gi mine ekslempler på "stangrasisme"......jeg har mange stenger, men av "arts og farge opphav" tenderer jeg til å velge utifra farge..... Er ikke dette kvalisfisert nok til diskusjonen så vet ikke jeg....

Ja, kjøper alt mitt utstyr om dagen, har gjort det siste årene ;)

Glad for det i grunnen, da kan jeg drive "stangrasisme" uten å gjøre det utifra religiøse overbevisninger....utelukkende på farge..... ;)

 

Dette er norsk, og kan ikke tolkes inn i "bransjetilknytnings tråden"....den diskusjonen har jo vi hatt....

 

Nå kan jeg melde at flere kommer til å velge sorte matte stenger til sitt nymfefiske....ikke fordi de er sponset, men fordi de synest den sorte matte "stealth liknende" saken er vanvittig god til slikt fiske, både i #3 10' og #4 9'6 (mer allround).

 

Jeg kan også melde at lykkelig grønn stang #4 9' eier delte sin rasisme med 7 flotte fjellaurer i går...alle over kilo, største 1,7....kanskje større. Han er veldig konsekvent i sitt valg av våpen....men aldri vært sponset av leverandør.....men se bak på vesten hans; der står svær oransje logo med ting han ikke tar i med ildtang engang ;D

 

Er det rart vi kan virke rasistiske....skal fortelle at vi alle liker det ytre, men det er fremdeles det på innsiden som teller...vi kan virke som rasister, men er det egentlig ikke likevel. ???

 

Godt å vite, ville ikke likt rasisme stempelet nå heller!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

JA, for fullt navn hjelper???? Jeg sa dropp diskusjonen. Din arroganse og provoserende fremferd har fått nok folk til å si opp sin konto her på forumet. Og JA, jeg er "tilknyttet", (ikke sponset) en utstyrsleverandør. Fatter ikke at du ikke kan stikke ut å fiske i stedet....

 

Fullt navn hjelper veldig mye for slike som oss, da tenker vi oss straks litt mer om før vi vrenger ut personangrep og skitkasting.

Hvilket utstyrfirma er du tilknyttet Nøkken?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

"Stangrasisme" - et både artig og slående begrep egentlig... "rasisme" må vel her bety at ei stang eller et stangmerke heves over andre merker, er bedre enn alle andre osv., i tråd med rasisme mellom folkegrupper.

Slik er det som regel ikke, en stang er eventuelt bedre enn andre stenger for akkurat den kasteren det gjelder, og stort sett betyr det i praksis at stanga fanger opp og utjevner konskevensene av enkelte vanlige kastefeil... :) 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA, for fullt navn hjelper???? Jeg sa dropp diskusjonen. Din arroganse og provoserende fremferd har fått nok folk til å si opp sin konto her på forumet. Og JA, jeg er "tilknyttet", (ikke sponset) en utstyrsleverandør. Fatter ikke at du ikke kan stikke ut å fiske i stedet....

 

Fullt navn hjelper veldig mye for slike som oss, da tenker vi oss straks litt mer om før vi vrenger ut personangrep og skitkasting.

Hvilket utstyrfirma er du tilknyttet Nøkken?

 

 

 

 

Tester utstyr etc. for et norsk firma. Sier jeg hvilket så er ikke "brukeren" min mye anonym lengre. UANSETT er ikke dette en "jobb" som gir penger. Kun engasjement over å få lov og være med å "forme" fremtidens utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Stangrasisme" - et både artig og slående begrep egentlig... "rasisme" må vel her bety at ei stang eller et stangmerke heves over andre merker, er bedre enn alle andre osv., i tråd med rasisme mellom folkegrupper.

Slik er det som regel ikke, en stang er eventuelt bedre enn andre stenger for akkurat den kasteren det gjelder, og stort sett betyr det i praksis at stanga fanger opp og utjevner konskevensene av enkelte vanlige kastefeil... :) 

 

 

 

 

En stang som fanger opp og utgjevner konsekvensene av feilene mine skulle jeg gjerne hatt!! Kan ikke du sette navn på ei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

"Stangrasisme" - et både artig og slående begrep egentlig... "rasisme" må vel her bety at ei stang eller et stangmerke heves over andre merker, er bedre enn alle andre osv., i tråd med rasisme mellom folkegrupper.

Slik er det som regel ikke, en stang er eventuelt bedre enn andre stenger for akkurat den kasteren det gjelder, og stort sett betyr det i praksis at stanga fanger opp og utjevner konskevensene av enkelte vanlige kastefeil... :) 

 

Betyr det at hvis man kaster som en viss mann (svenske muligens) så klarer man seg med bare en modell mens alle andre må ha stenger som fanger opp deres feil? Rasismen blir altså da at et visst merke er det perfekte mens resten er for de som ikke klarer å kaste riktig. Eller?

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg forstår spm riktig her så er altså spm hvilke stang mener du er best ? Og den som mener det,hvor er han fra. .

Jeg kan nå være så kjepphøy og si att min guideline lpx klasse 5 er knallhard. . I forhold til den stanga er det mange stenger som kan dra hjem og vogge ...

Hvorfor? Da er vi inne på rasisme. . Prinsipper altså. . Så den stanga,kombinert med ei søt lita snella med navn scierra,mitt airflo snøre . .nei det sier seg selv. . Blir nesten som hitler med sin hær det vettø. . Og ett gasskammer. .altså flua. . Rett og slett en farlig kombinasjon. . 

Så etter mitt syn. . Alle andre merker mindreverdige. . Og de som fisker med dem. . Jeg ser litt ned på dem og;-)

Uansett. . Ikke krangle så nå gutter. .sponsing eller ikke. .

Ta en fisketur sammen:-)Hehe

Og denne kommentaren. . Den kommer fra verdensnavle. . Altså ringebu. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vel alle vårt ståsted og preferanser. Noe ligger vårt hjerte nært av ulike og tildels uforståelige grunner. Innleggene i debatten minner meg om moren som var å så sønnen marsjere i militæret........ SEEE sier hun og peker begeistret: Olav er den eneste som kan marsjere ( alle de andre gikk i utakt)  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

"Stangrasisme" - et både artig og slående begrep egentlig... "rasisme" må vel her bety at ei stang eller et stangmerke heves over andre merker, er bedre enn alle andre osv., i tråd med rasisme mellom folkegrupper.

Slik er det som regel ikke, en stang er eventuelt bedre enn andre stenger for akkurat den kasteren det gjelder, og stort sett betyr det i praksis at stanga fanger opp og utjevner konskevensene av enkelte vanlige kastefeil... :) 

 

Betyr det at hvis man kaster som en viss mann (svenske muligens) så klarer man seg med bare en modell mens alle andre må ha stenger som fanger opp deres feil? Rasismen blir altså da at et visst merke er det perfekte mens resten er for de som ikke klarer å kaste riktig. Eller?

;)

 

Du er en intrikat kverrulant Eikre, normalt ren fornøyelse å kverrulere med, men i dette tilfellet må jeg nok si at logikken fremstår som nærmest tendensiøs og insinuerende.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Men Herr Eikre er jo absolutt inne på noe iht. tidligere innlegg????

Hva er du mener? Og hvilken utstyrsleverandør jobber du for?

 

 

ps..det lukter/stinker vel Streamstix lang veg her - forøvrig helt sikkert bra utstyr og gode stenger, men man trenger ikke bli stangrasist av den grunn...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Men nå er du på et internettforum, der skal du diskutere sak og ikke person, hold deg til det framover, så går alt så meget bedre skal du se... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er du på et internettforum, der skal du diskutere sak og ikke person, hold deg til det framover, så går alt så meget bedre skal du se... :)

 

 

 

Jasså?

Så hvorfor i all verden prøvde du å linke mine uttalelser til "sponsorship"...??

Da blandet du vel i aller høyeste grad sak og person....eller?

Se om du kan hjelpe denne tråden videre da, Erland. Istedetfor å bidra til total utglidning ;)

 

Avslutningsvis; Er du sikker på at du ikke er litt sponset Erland?  :-X

Kanskje enn viss produsent bedre kjent som .... stikker litt utstyr din vei ;)

Men hadde jeg vært deg hadde jeg ikke giddet å bruke de to neste dagene på å prøve bevise din uskyld.....

Du om det, men må ikke bli sinna fordi andre utifra egne behov velger annet "bedre tilpasset" utstyr ...

Jeg liker mine ting, og du liker dine ting (uansett hvor mye du har/har ikke betalt for det). :)

 

Fortsatt god sommer Erland :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil herved oppfordre alle skribenter i denne tråden til å avstå fra å drikke seg totalt ubrukelig hjelpeløst idiotisk drita før de setter seg ned og skriver.

 

For dere MÅ jo være fulle når dere holder på på denne måten, kranglefanter?

 

Skjønner ikke greia helt, jeg. Alle vet jo at Sage er best og alt annet er annenrangs menne... eh... stenger.

Hilsen en som er sponset av MasterCard.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt opp å forstå hvordan andre fluefiskere forholder seg til mitt utstyr.

 

Det ene året er det billige stenger som er moteriktig, av typen: "Har du kjøpt dyrt utstyr? hehe....stakkars deg da, som må bruke så mye penger og tror det er verdt det...jeg har en stang som jeg fikk gratis, med kone på kjøpet, og DET er favorittstanga!!!!"

 

Det andre året er det motsatt; da kan man plutselig bli sett på med argusøyne om man sier f.eks Slate er bra.

 

PS: ..ingenting  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil herved oppfordre alle skribenter i denne tråden til å avstå fra å drikke seg totalt ubrukelig hjelpeløst idiotisk drita før de setter seg ned og skriver.

 

For dere MÅ jo være fulle når dere holder på på denne måten, kranglefanter?

 

Skjønner ikke greia helt, jeg. Alle vet jo at Sage er best og alt annet er annenrangs menne... eh... stenger.

Hilsen en som er sponset av MasterCard.

 

 

;D ;D Enig her. Dropp flaska. ;D Det å lese denne tråden er fredagsunderholdning av 1.klasse - Ønsker alle en super helg. På med solbrillene 8)

 

Gitt opp å forstå hvordan andre fluefiskere forholder seg til mitt utstyr.

 

Det ene året er det billige stenger som er moteriktig, av typen: "Har du kjøpt dyrt utstyr? hehe....stakkars deg da, som må bruke så mye penger og tror det er verdt det...jeg har en stang som jeg fikk gratis, med kone på kjøpet, og DET er favorittstanga!!!!"

 

Det andre året er det motsatt; da kan man plutselig bli sett på med argusøyne om man sier f.eks Slate er bra.

 

PS: ..ingenting  :)

 

Favoritt stanga mi er stadig den fra Lidl  ;)  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med mine Vogg-stenger jeg! Har prøvd endel andre stenger, både dyrere og billigere, og jeg kaster hverken bedre eller lengre med dem!

I fluefiske-kretser er det mye "jippo"... Tendenser til at alt "må" være dyrt og staselig for at det skal funke! Den ene må liksom overgå den andre!

Jeg traff på en kar i fjor, som gikk med lårvadere fra 70-tallet, Abu- Finlandia-stang (ell noe sånt), sikkert fra 50-60 tallet,fluesnøret så ut som det var duppa i syre, men jaggu fikk han endel fisk læll :)

 

Hver sin smak sa katta og sleika seg bak!!

 

Men det hadde vel vært kjett om alle hadde det samme utstyret? Samme meninger? Ikke hadde det vært no butikk heller, for alle de andre produsentene og leverandørene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen stor flott erfaring med stenger... men er på min andre sesong som fluekaster :)

 

Mine stenger:

 

Walton 6,8 fot #3-4 ny innkjøpt i går for den nette sum av 550.-! Meget imponert over stanga må jeg si.

Ikke ulik en Scierra #3 til mange doblede denne prisen jeg har prøvd.

 

Fungerer forøvrig meget godt sammen med min Scierra XDP snelle #5 :)

 

Inka ett eller annet #5 som jeg fisker mye med! Faktisk også ok, men en helt annen stang og kaste med. Mye stivere men helt ok. Pris:750.-

 

Kjøpte #3-4 stanga med tanke på mitt Telemark fiske, der størrelsen på fisken kanskje ikke er så imponerende.

 

En stang jeg kjøpte på OBS har jeg også..... :S ikke veldig bra faktisk!!! hehe.

 

4 sneller av ymse kvalitet og LAV prisklasse sett bort i fra min XDP som jeg synes er fantastisk!!!

 

Ble kanskje litt rasistisk mot dyrt utstyr dette da... hehehehe.

 

Mine fiskekunnskaper tilsier at jeg ikke får mer fisk på flottere utstyr :)

men vært nære på et par Scierra stenger et par ganger skal sies.. mer fordi kanksje de ser kule ut?? hehe

 

Kunnan #5/6 fisket med et par ganger bare... denne fikk jeg gratis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

×
×
  • Opprett ny...