Gå til innhold

Hvor "farlig" er du for stor-ørreten ?


-Lars-

Hvor mange ørret over kiloen tar du på en sesong i norge ?  

111 stemmer

  1. 1. Hvor mange ørret over kiloen tar du på en sesong i norge ?

    • Ørret over kiloen er utopi for meg
      33
    • 1-3
      28
    • 3-6
      19
    • 6-10
      10
    • Over 10
      32


Anbefalte innlegg

Altså, sånn ca hvor mange brunørret på over kiloen tar du i snitt iløpet av en sesong i norske elver og vann ?

Kun fluefisket brunørret gjelder her  ;)

Selv tror jeg at jeg har fått 4-5 denne sesongen, og det er på det jevne for min del . . .

Ihvertfall med tanke på at jeg kun har fisket på østlandet denne sesongen.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Kunne faktisk krysse på den siste i år :) Med meget god margin :D Men særlig farlig for fisken har jeg ikke vært.

Har hatt min livs sessong :) Har fått langt mer en 10 bare her hjemme.

 

Ps: Har jobbet litt for det og da! Reist litt både hit og dit og fisket mye til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

I år har ingen ting vært normalt, iallefall ikke i Rena.

Mangla bare to ørret på 30 over kiloen i år så jeg må si meg godt fornøyd, men dette er ikke vanlig kost pr sesong selv om de to foregående sesongene

før denne gav mye fin ørret og veldig mange over kiloen.

 

Som jeg har sagt tidligere så er jeg rimelig sikker på at jeg ikke har gjenfanget den samme ørreten to ganger. Dette baserer jeg på når den ble tatt og

hva vekta viste (har ført egen statistikk over vekt og hvor i elva jeg var samt innenfor hvilken tidsperiode av sommeren.) Men helt sikker kan man selvfølgelig aldri være når man fisker i den samme elva stort sett hele sommeren, og ørret kan absolutt bevege seg fra den ene sida av elva til den andre samt også opp og ned elva over lengre strekker.

Men en ting er helt sikkert. Jeg kaster aldri på en fisk som er tatt et sted en dag og som vaker igjen samme sted neste dag, da er sannsynligheten stor for at den samme ørreten er tilbake på plassen sin.

 

Men farlig er jeg ikke :D..... for storørreten for meg bikker 2 kilo og opp mot 3 med meget god margin, og den sliter jeg fortsatt med å få i hoven i Rena........ selv om jeg har hatt`n på noen ganger denne sommeren :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

æsj, jeg har enda tilgode å få en en kilos. Blir ikke akkurat lei meg om jeg ikke får det.. Men hvis jeg skulle hatt noe stort på flua, for så å miste den...Ja, da ville humøret bli påvirket i noen dager tenker jeg! ;D ;D

 

Jeg blir "farligere" og "farligere" for hvert år som går. Nå gjenstår det bare å perfeksjonere kasteteknikken for å øke farligheten ytterligere  :P

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det å utvikle seg for raskt er ikke heldig.....fluefiske skal være en kontinuerlig utviklig og mestringsprosess........storørret for tidelig i denne prosessen kan føre til stagnasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange av oss som får ørret på over kiloen hver sesong, men spranget derfra til 2-kilosgrensa sprenges er enormt  ;)

Det har nok mye med fiskemetode å gjøre, for jo større ørreten blir, jo vanskeligere blir den å ta på flue.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange av oss som får ørret på over kiloen hver sesong, men spranget derfra til 2-kilosgrensa sprenges er enormt  ;)

Det har nok mye med fiskemetode å gjøre, for jo større ørreten blir, jo vanskeligere blir den å ta på flue.

 

Lars

 

Tror det har mye med hvor du fisker jeg. jeg ville ikke fått en brunørret over kiloen jeg hadde det ikke vært for min tur nordover. hadde mine muligheter til å bikk både 2 og tre kilos grensa i år men det hadde ikke vært gøy om det hadde vært enkelt å fange disse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange av oss som får ørret på over kiloen hver sesong, men spranget derfra til 2-kilosgrensa sprenges er enormt  ;)

Det har nok mye med fiskemetode å gjøre, for jo større ørreten blir, jo vanskeligere blir den å ta på flue.

 

Lars

 

Det er jeg enig i :)

 

med en annen fiskemetode...er det latterlig enkelt...da begynner man plutselig og fnyse av att en "liten" kilos ørret tar den 12cm lange rappalaen din...

 

been there done that ;);D

 

MEN nok om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det å utvikle seg for raskt er ikke heldig.....fluefiske skal være en kontinuerlig utviklig og mestringsprosess........storørret for tidelig i denne prosessen kan føre til stagnasjon

Slik sett kan det fort bli ødeleggende å besøke elvene på kola i sin første sesong med fluestang.

Mange har nok misforstått noe vesentlig ved fluefiske også ; Tar man stor fisk for ofte så drepes magien/gleden, derfor prøver jeg å holde meg til ca en ørret over kiloen pr mnd i sesongen  ;D

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan krysse av på 6-10 i år ,det er ca der jeg pleier å ligge.Det er vel egentlig greit da det ofte ikke er så stor tetthet av ørret over 1kg der jeg pleier å fiske,så etter snart 20 år som fluefisker er ørret på 1kg forsatt stor fisk for meg :D.

Har 2 1ukers turer i sesongen og det først på disse turene sjangsen for virkelig stor fisk kommer,da ligger snitten kanskje opp mot kgen,men igjen så er det jo ikke noen selvfølge at man treffer med forholdene på disse heller da :D,og gud bedre hvor vanskelig fiske kan være da ;D.Det er også kun her jeg i frustrasjon tyr til nymfer i perioder.

 

Farlig for storørreten?ikke veldig :D.

 

kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he, ser at jeg kunne ordlagt meg litt anderledes i overskriften her, siden mange tolker "farlig" som at fisken drepes.

Ikke for det, om noen hadde jaktet på meg på tilsvarende måte som vi jakter stor-fisk, så ville jeg nok ansett dem som farlige  ;D

 

Kunne godt ha kommet med litt flere intervaller her...  ;D

Ok . . . 30-50, da  ;) Enkelte eier ikke måtehold  ;D

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år, når jeg virkelig var på farten og trodde jeg skulle oppleve mine livs øyblikk med fluestanga passerte jeg kilosgrensa såvidt 2-3 ganger....

I fjor når jeg knapt hadde noe som kan kalles fisketur, bare små stressturer etter jobb.. Passerte sikkert et 3-sifret tall over kiloet!

 

Uansett så vil fiskeåret 2009 stå som et av mine livs fineste!!

I år var det første året jeg har tatt ferie mellom juni og august noensinne.

Har hatt mange, lange turer sammen med venner, familie og jentene mine.

Har hatt en ro over meg som jeg ikke kan huske å opplevd tidligere.

Har sett flere og større ørreter enn jeg kan huske.

 

Jeg vet med sikkerhet at om jeg får en uke på egenhånd i et par av disse områdene, og alt klaffer... Ja da kan Kola være Kola for min del...

Neste sesong ;)

Egotripp med sjumilstøvler, fluestang, belly og kamera!

Jeg gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he, ser at jeg kunne ordlagt meg litt anderledes i overskriften her, siden mange tolker "farlig" som at fisken drepes.

Ikke for det, om noen hadde jaktet på meg på tilsvarende måte som vi jakter stor-fisk, så ville jeg nok ansett dem som farlige  ;D

 

Kunne godt ha kommet med litt flere intervaller her...  ;D

Ok . . . 30-50, da  ;) Enkelte eier ikke måtehold  ;D

 

Lars

Da snakker vi.

Edit: Det sto norge her ja, da går det såvidt under 30. Som er ganske på det jevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For egen del må jeg si at jeg sjelden har fått så mange sjanser på ørret over kiloen som i år, men ca midt i juni ble jeg rammet av en sykdom som kalles "tilslagsproblemer", og sto som oftest igjen med skjegget fullt av postkasse hver gang jeg fikk respons på flua  :-\

Høsten har gått med til å trene inn igjen tilslagsteknikken på harr, men det er påfallende hvor lave skuldrene er når flua flyter over harr på 200gr, sammenlignet med ørret på over kiloen  ;D

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nybegynner og vært på svært få turer i år. Største var ca 800 gram, og det er pers på brunørret med fluestang.

 

Håper på flere turer neste år, og selv om det selvsagt er et mål å få kilos, så er det ikke alfa og omega. Jeg blir glad for halvkilos og. Jeg er mest interessert i å bli en god fluefisker - lære meg å mestre forskjellige situasjoner og kasteteknikker, lære meg å lese elva og spotte de beste vaka.

Men jeg må bli flinkere å komme meg på tur, nå er jeg så lite kjent med områder å fiske i, og kjenner ikke til noen bra steder som jeg kan ta meg en kjapp tur til på en dag. Så det blir liksom de "større" turene - helgeturer og lignende, og som familiefar så er det ikke så greit å lure seg unna så mange helger, selv om det blir lettere og lettere med åra :)

 

Eirik

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...