Gå til innhold

Tidenes beste ørretline- også en utfordring


Stig Vivelid-Nilssen

Anbefalte innlegg

Hvis jeg får lov FlyAlf, å kommentere flueliner av betydning...

Stenger er viktige, men etter mitt skjønn er flueliner av ytterst høy interresse.

jeg vil nevne tre liner jeg aldri villet være uten til mitt ørretfiske:Basert på siste års erfaringer

Long Belly liner; Carron, Sharkskin og Guideline HighWater.

Sharkskin "brenner" ved hissige inntrekk...derfor ute

Carron blir fort litt seig (sies det) har merket et annet litt rart fenomen med den, derfor tar jeg den sikre.

#5 guideline Highwater (glir og glir, meget stabil i luften, passer godt til alle type aksjoner)

#5 eller #6 Intermediateline av type glass med monokjerne, SA Wet cel eller SA Kelly Green med nylonkjerne (hel intermediate line)

#5 eller #6 SA Synk3 (hel synkeline)

Det er synkeliner fra SA jeg har mest erfaring fra, men skal etterhvert bli meget glad i Cortland Camou Glass Mono som er mykere enn SA sine glassliner. Spesielt gode gamle Stillwater, som dessverre ble verre med utviklingen grunnet valg av ny monokjerne. Og Cortland Blue (med dacron kjerne. A la SA "Kelly Green")

Grunnen til at jeg ikke har nevnt intermediate tip liner, a la Wulff Predator som er en ultra god line, er at jeg måtte velge kun tre stk, og at slik line kan man til dels få ved å benytte seg av polyleadere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest bmathies

rio selective trout . ikke av de nye selective trout 2 snørene, men de gamle.

rio atlantic salmon and steelhead taper kl 6. brukte den på den gamle sage stanga.gikk så det hylte ;D

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rio selective trout . ikke av de nye selective trout 2 snørene, men de gamle.

rio atlantic salmon and steelhead taper kl 6. brukte den på den gamle sage stanga.gikk så det hylte ;D

bent

Aha...så selective trout har vært ok altså....har nemlig to fra den nye typen...bruker dem ikke mye kan vel jeg si :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

rio selective trout . ikke av de nye selective trout 2 snørene, men de gamle.

rio atlantic salmon and steelhead taper kl 6. brukte den på den gamle sage stanga.gikk så det hylte ;D

bent

Aha...så selective trout har vært ok altså....har nemlig to fra den nye typen...bruker dem ikke mye kan vel jeg si :-X

synes att de nye har dårligere coating og mere minne. de gammle var meget gode liner som holdt lenge og gikk meget godt.

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Loop Long Distance. Snakker om idioter som sluttet å lage denne...

Teeny GFL signature taper. Desverre ødelagt av dårligere coating i produksjonen for et par år siden.

Carron flyt, dog ikke til alle aksjoner.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loop Long Distance. Snakker om idioter som sluttet å lage denne...

Teeny GFL signature taper. Desverre ødelagt av dårligere coating i produksjonen for et par år siden.

Carron flyt, dog ikke til alle aksjoner.-

Hehe ja vi glemmer fort det gjør vi, men sinna Pål har rett, loop long distance var en veldig bra line, ikke bli enda sintere Pål, jeg er enig :-*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loop Long Distance. Snakker om idioter som sluttet å lage denne...

Teeny GFL signature taper. Desverre ødelagt av dårligere coating i produksjonen for et par år siden.

Carron flyt, dog ikke til alle aksjoner.-

Hehe ja vi glemmer fort det gjør vi, men sinna Pål har rett, loop long distance var en veldig bra line, ikke bli enda sintere Pål, jeg er enig :-*

Som nevnt ei flott line. De hadde jo også Long distance expert som funka greit men med en ganske unødvendig opptapering på slutten for å sikre overrulling på lange kast. Undres som Pål på hvorfor Long Distance lina blei borte ? hvorfor loop...hvorfor ?

Mvh

Rolf JF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte helt nøkternt på hvilken line som har tatt over for Long Distance, men innlegget ble visst slettet  ???

Trodde det var lov å svare om utstyr når det blir spurt som det har blitt sagt...I hvert fall i følge sjefen her:  :)

Hva bransjefolk kan tillate seg er ganske enkelt: Svare objektivt ved direkte spørsmål om tekniske ting.

SÅ jeg gjentar: Den lina som har tatt over for Long Distance er Opti Stillwater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at Pål er sinna, jeg hadde også Loop long distance saken i sin tid, knall line....sorry glemte nevne den selv.

Kanskje derfor jeg nå er så glad i Highwater linene mine.

Jeg har faktisk 3 stk av dem, og alle presterer så jevnt og tilfredsstillende i de ulike vektklassene at det er blitt en "safe" line for meg til det meste.

Er ikke bare loop som har sluttet med gode liner, har en gammel Guideline Guidetaper liggende, fenomenal også :)

Heldigvis finnes det bøttevis av gode liner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål av praktisk interesse.

Er ikke mange av navnene her produsert av nettopp Sientific Angler/3M ?

Selv om de heter Guideline, Loop e.l.

Yup. Guideline bruker mye Airflo også. Tydeligvis lettere å "svelge" disse linene hvis det står Guideline på dem. Airflo blir nesten slaktet i andre tråder...  ;D

Selv om de er laget av SA så er det ikke de samme linene. Taperingene må du konstruere selv. Og kun SA og Wulff har AST (Wulff kaller det J3) coating...

Personlig så synes jeg at mange av kundene til snøreprodusentene ofte kommer frem til bedre løsninger enn produsentene selv. Tohåndssnørene til Guideline er et godt eksempel på det.

Guideline benytter seg av flere snøreprodusenter. Hvem som lager snørene er en kombinasjon av hvem vi mener har best kompetanse og ønskede kvaliteter til det produktet. Når vi f.eks skriver at Highwater har AST coating så er det ingen stor hemmelighet at SA lager den.

Skal kun bekrefte at f.eks Highwater linen på ingen måte virker som Airflo produkt. Synest faktisk Highwater linen virker minst like glatt som mange av mine AST coatede SA liner. Ingen synlig tretthetssyndromer å spore på den 2 år gamle linen heller. Skulle forresten bare mangle så lite som jeg bruker èn spesiell line :).

Jeg merker også at Wulff linene mine glir godt.

Det jeg synest Highwater linen er fin på, er profil. Den kaster simpelthen meget stabil og godt, uansett hvor dårlig dag jeg måtte ha.

Slik som Carron og Loop long Distance linen jeg en gang hadde.

Den gang jeg hadde Loop var jeg ikke så flink på hva som var der ute..hadde ikke på langt nær samme referansegrunnlag for å sammenlikne, dessverre. For da hadde jeg aldri gitt bort den linen til en som skulle ha en line å "øve" med >:(

jeg gir med andre ord ikke bort hverken mine Carron eller Guideline Highwater liner til noen som skal "øve" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Dessuten kan ikke tidenes ørretline kåres, da emnet er for omfattende mht. kasteteknikk, fisketeknikk, stangaksjon etc.

Slenger på et snøre som aldri har vært "feil" å bruke: Cortland 444 Rocket taper. Desverre er coatingen fra nyere tids snører elendig i holdbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iforhold til pris og det å passe på litt forskjellige stenger og aksjoner, så er SA Aircell i en egen klasse. Godt snøre for nybegynneren, såvel som et godt velkastende snøre for eksperten. Tåler mye bruk, godt snøre til normale kastelengder og fiske. Litt dårligere i klasse 4# enn 5#.

SA GPX nesten like bra, kanskje det snøret jeg har fisket mest med, men mest på toppede stenger. TT snører er også fristende å trekke frem, gode å kaste med under riktige forhold.

Men totalt sett vanskelig å mene at den eller den lina er best. Stanga er også med og avgjør om det blir en god kasteopplevelse eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...