Gå til innhold

Fluefiske og splitthagl?


.JB

Anbefalte innlegg

Hva synes dere om splitthagl på fortommen for å få flua ned i vannet?

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/altomfiske/article325559.ece

Dette har jeg liten sans for. Fisket for to sommere siden intenst, men akk så resultatløst etter havabbor. Det verste var imidlertid ikke den magre fangsstatistikken, eller jo det var vel det, men det nest verste var i hvert fall å kaste med tunge fluer med manualøyne. Det gav meg skikkelig slukfiskeflashback, og heretter lever jeg etter prinsippet om at fluer bør være så lette som mulig og at det er snøret som skal ta fluene ned. Det logiske unntaket er naturligvis tsjekkisk, for her er det så lite snøre ute at fluene må være fortynget for å nå ned. Men på streamer- og ordinært nymfefiske i elv og stillevann, så er det altså snøret som skal gjøre jobben, og i hvert fall ikke split hagl. Det blir som cola i whisky for min del.  

Mvh

Jørn  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 130
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

JB. Dette er bare tøv.

Så polske "mark"fluefiskerne skal holdes utenfor fordi de egentlig ikke i prinsippet driver med fluekasting engang?

Fisker litt med gullskaller, streamere og splitthagl på fortommen. Og splitthagl er omtrent like jævlig å kaste med som timeglassøyne, tsjekkere, tunge polyleaders(kabel), kulehoder osv.

Splitthagl er faktisk en meget fleksibel måte å fortynge på. Og gir flua ofte(som er lett) en fri måte å svømme på. Ligger bestandig en pose med dette i veska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er intet annet enn meiting. Bytt fluesnøret og fluesnelle med haspelsnelle og 0,12 multifilament, og du kaster 40 meter ut i elva med dette  ;D

De pynter riktignok på hva ting heter. Nappvarslere du liksom. Kall en spade for en spade. Dette har aldri vært annet enn dupp(er)  :D

post-3004-1394987885974_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor prøve å få flua ned? Jeg trodde utfordringen lå i å få fisken opp?

Innerst inne tror jeg JB er revnende likegyldig i hva vi synes om splitthagl. Han prøver nok bare å egge til strid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hva er splitthagl? :D

Terje!

Du får kjøpt dem bla på kondomeriet. Skal stappes opp i rævva og så kjører du noen ganger med bilen over en ferist.

;D ;D ;D...... den var bra :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant utvikling på denne tråden siden jeg begynte å skrive innlegget mitt :D

Uansett, here it goes:

Jeg bruker et lite splitthagl på fortommen relativt ofte, men da i forbindelse med en annen, ganske spesiell situasjon som jeg oppsøker så ofte jeg kan.

Jeg skal prøve å forklare:

I grunne bukter i fjellvann og på svært stilleflytende "flats" i elver/luobbaler i fjellet er det ganske vanlig at skikkelig stor fisk cruiser langs bunnen på jakt etter mat, spesielt tidlig på sesongen. Disse fiskene kan man, dersom man bruker øynene godt, overraskende lett få øye på, og ha et svært spennende fiske etter. Dette er gjerne fisk som ikke vaker i det hele tatt, men er 100% fokusert på det som skjer like over bunnen. Fisken er følgelig umulig å få til å stige til en tørrflue. Det er også ofte svært vanskelig å få dem til å stige i vannet for å ta en nymfe. Selv om det bare er f.eks 80-90 cm dypt vann der fisken cruiser, viser det seg som regel at flua må serveres svevende rett foran snuten på fisken for å få den til å reagere. Er vannet helt klart, som det jo ofte er på slike steder, er fisken etter min erfaring ofte skeptisk til selv svært små gullhodenymfer, spesielt under gode lysforhold. Fisken følger ofte etter fluer med litt "juggel" på, men tar dem skjelden. Resepten for å få fisken til å ta har for meg ofte vært å presentere et vektløst lite "rusk" av en gråbrun nymfe på krok 16-20 (svært sparsomt dresset) rett foran snuten på fisken. Problemet er at fisken gjerne cruiser ganske fort, og at det tar alt for lang tid før den vektløse flua synker ned til f.eks. 1 meters dyp. Før flua er halvveis til bunnen, er fisken gjerne over alle hauger. Og det er her det lille splitthaglet kommer inn: ved å klipe fast et micro-splitthagl (de minste som er å få kjøpt) 20-25 cm over den bittelille flua, synker flua akkurat raskt nok ned til fisken, og svever like over bunnen. Da har man ihvertfall en sjangs til å få fisken til å ta. Sammenlagt vekt på dette tacklet blir som på en liten gullhodenymfe, og dette merkes ikke i det hele tatt under kasting.

Nord-svenske Ransarån er eksempel på et sted der dette fisket virkelig kan være utrolig artig - og langt mer visuelt enn vanlig tørrfluefiske. Det er skummelt spennende å jakte på stor fisk som man hele tiden ser i vannet, og veldig lærerikt å se hvordan fisken reagerer på forskjellige typer fluer. Anbefales!

PS! Skal snart oppover - rapport kommer ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant utvikling på denne tråden siden jeg begynte å skrive innlegget mitt :D

Uansett, here it goes:

Jeg bruker et lite splitthagl på fortommen relativt ofte, men da i forbindelse med en annen, ganske spesiell situasjon som jeg oppsøker så ofte jeg kan.

Jeg skal prøve å forklare:

I grunne bukter i fjellvann og på svært stilleflytende "flats" i elver/luobbaler i fjellet er det ganske vanlig at skikkelig stor fisk cruiser langs bunnen på jakt etter mat, spesielt tidlig på sesongen. Disse fiskene kan man, dersom man bruker øynene godt, overraskende lett få øye på, og ha et svært spennende fiske etter. Dette er gjerne fisk som ikke vaker i det hele tatt, men er 100% fokusert på det som skjer like over bunnen. Fisken er følgelig umulig å få til å stige til en tørrflue. Det er også ofte svært vanskelig å få dem til å stige i vannet for å ta en nymfe. Selv om det bare er f.eks 80-90 cm dypt vann der fisken cruiser, viser det seg som regel at flua må serveres svevende rett foran snuten på fisken for å få den til å reagere. Er vannet helt klart, som det jo ofte er på slike steder, er fisken etter min erfaring ofte skeptisk til selv svært små gullhodenymfer, spesielt under gode lysforhold. Fisken følger ofte etter fluer med litt "juggel" på, men tar dem skjelden. Resepten for å få fisken til å har for meg ofte vært å presentere et vektløst lite "rusk" av en gråbrun nymfe på krok 16-20 (svært sparsomt dresset) rett foran snuten på fisken. Problemet er at fisken gjerne cruiser ganske fort, og at det tar alt for lang tid før den vektløse flua synker ned til f.eks. 1 meters dyp. Før flua er halvveis til bunnen, er fisken gjerne over alle hauger. Og det er her det lille splitthaglet kommer inn: ved å klipe fast et micro-splitthagl (de minste som er å få kjøpt) 20-25 cm over den bittelille flua, synker flua akkurat raskt nok ned til fisken, og svever like over bunnen. Da har man ihvertfall en sjangs til å få fisken til å ta. Sammenlagt vekt på dette tacklet blir som på en liten gullhodenymfe, og dette merkes ikke i det hele tatt under kasting.

Nord-svenske Ransarån er eksempel på et sted der dette fisket virkelig kan være utrolig artig - og langt mer visuelt enn vanlig tørrfluefiske. Det er skummelt spennende å jakte på stor fisk som man hele tiden ser i vannet, og veldig lærerikt å se hvordan fisken reagerer på forskjellige typer fluer. Anbefales!

PS! Skal snart oppover - rapport kommer ;D

Prisipper kommer før sterke opplevelser vet du ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De pynter riktignok på hva ting heter. Nappvarslere du liksom. Kall en spade for en spade. Dette har aldri vært annet enn dupp(er)  :D

Enig! Alle har en grense, og min går ved "nappvarslere". Dupp, heter det. Abbormeite!

(Tøffer meg litt nå, etter det alt for seriøse innlegget mitt. Det ble liksom litt teit sammen med de andre, tøffe innleggene. ;D Funker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er juks Håvard, men det var en god forsvarstale. Og lang, med dramaturgiske elementer av typen spennende, stor fisk, visuelt, klart vann... Selvsagt for å få juryen på din side. Kanskje du skulle sette musikk til også.  ;)

Jeg vet. Busted... ;D

Hvis vi er (veldig) heldige med været, kommer det kanskje en forsvarstale i videoform - med musikk til ;)

Begynner å bli temmelig sugen på Lappland nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Rune!

Det er faktisk disse cruisende, vriene fiskene og det visuelle fisket etter dem jeg husker best når sesongen er over. Og disse ensomme cruiserne er ofte forbløffende store og temmelig sky. En skikkelig utfordring, mao. Det beste av alt er at dette fisket ofte kan bedrives når det er "steindødt" og ingen vak. Så lenge det ikke blåser, da...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker aldri splitthagl. Tanken på å ha raslende splitthagl i vesten er rett og slett skremmende!!  :o

Nei, jeg bruker "Deep Soft Weight". For man må NED til fisken. Det er tross alt ikke laksefiske vi driver med. Er da imitasjonsfisker må man vite.

Og jeg har for lengst slått fast at de som disser vekt på fluer eller fortom er for nybegynnere å regne. Ikke noe galt med det, men det er så søtt når dere gjemmer dere bak "riktig og galt" argumenter. Akkurat som det ligger et snev av faglig tyngde og erfaring bak dem, hahahaha  ;D.

Generelt er det altfor mange "prinsipper" blant fluefiskere. Jo eldre jeg blir desto mer latterlige blir de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker aldri splitthagl. Tanken på å ha raslende splitthagl i vesten er rett og slett skremmende!!  :o

Nei, jeg bruker "Deep Soft Weight". For man må NED til fisken. Det er tross alt ikke laksefiske vi driver med. Er da imitasjonsfisker må man vite.

Og jeg har for lengst slått fast at de som disser vekt på fluer eller fortom er for nybegynnere å regne. Ikke noe galt med det, men det er så søtt når dere gjemmer dere bak "riktig og galt" argumenter. Akkurat som det ligger et snev av faglig tyngde og erfaring bak dem, hahahaha  ;D.

Generelt er det altfor mange "prinsipper" blant fluefiskere. Jo eldre jeg blir desto mer latterlige blir de...

Så hvorfor er det så skremmende med splitthagl da? Snakk om å møte seg sjøl i døra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg bruker aldri splitthagl. Tanken på å ha raslende splitthagl i vesten er rett og slett skremmende!!  :o

Nei, jeg bruker "Deep Soft Weight". For man må NED til fisken. Det er tross alt ikke laksefiske vi driver med. Er da imitasjonsfisker må man vite.

Og jeg har for lengst slått fast at de som disser vekt på fluer eller fortom er for nybegynnere å regne. Ikke noe galt med det, men det er så søtt når dere gjemmer dere bak "riktig og galt" argumenter. Akkurat som det ligger et snev av faglig tyngde og erfaring bak dem, hahahaha  ;D.

Generelt er det altfor mange "prinsipper" blant fluefiskere. Jo eldre jeg blir desto mer latterlige blir de...

Ha ha !

Bra Tore. Vi kan alltid stole på at du kommer inn å forteller hvor skapet skal stå !

JEG har adri forstått henivnheten til det gamle lorder gjorde i england for 100 år siden.  Tenk å begrense seg sånn ?

Det er minst like mye imitasjonsfiske å bruke nymfer under overflaten. Og spennende fiske som fy, med eller uten synkehjelp.

Dette med "dryfly only" virker som noe som oppsto etter år 2000 i Norge. Hvorfor det ?  

Nymfefiske er ikke vanskelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leve forestillingen om at fluefiske faktisk har noen bærende prinsipper (rent tørrfluefiske er dog bare sært, og historieløst). Ja, leve det glade amatørskap, og la heller fiskeautistene drive å fikle det til, men husk at de bare er ute etter å selge utstyr vi ikke trenger for å fange naturopplevelser med fluestang i hånda!  :D  ;)

Du er kongen JB!!!!  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leve forestillingen om at fluefiske faktisk har noen bærende prinsipper. Ja, leve det glade amatørskap, og la heller fiskeautistene drive å fikle det til, men husk at de bare er ute etter å selge utstyr vi ikke trenger for å fange naturopplevelser med fluestang i hånda!  :D  ;)

Sånn, perfekt! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt er det altfor mange "prinsipper" blant fluefiskere. Jo eldre jeg blir desto mer latterlige blir de...

Jeg har akkuratt samme syn på fluefiske som jeg har til fotball. Jeg holder meg til den ene måten eller det ene laget. Dette gir meg selvsagt positive og negative opplevelser. Det er tunge tider og gode tider.

Å bytte lag for å hele tiden være på det vinnende laget, syntes jeg med årene bare har blitt stress  ;)

Sønnen min er der. Mitt lag Manchester United, heier han heldigvis fortsatt på. Kun fordi de gjør det bra. Han var innom Chelsea en periode, men da fortalte jeg han bare at det ikke gikk an å heie på. Og at jeg i så fall måtte stenge lommeboken for videre kjøp av fotball-kort  ;D

Han heiet på Real Madrid når Ronaldo gikk dit, men skjønte etterhvert at Barcelona var det beste laget og måtte derfor begynne å heie på dem.

Rosenborg har han også holdt med, når han skjønte at dette var det beste laget i Norge på papiret. Men så tok Ålesund over, og nå Tromsø. Kongsvinger heier han selvfølgelig på hele tiden. Men jeg mistenker han gjør det bare fordi han får være med meg på kampene de spiller  :)

Min tidsepoke "må ha fisk hele tiden" er forbi. Den hadde jeg fra jeg var 8 til jeg var 28 år. Nå liker jeg å nyte turene. Kunne ha med minst mulig utstyr, være sosial og sitte å observere. Gjerne da andre ting enn fiskerelatert også.

Husk for hvert ekstra stangrør man tar med, kan man sitedenfor få plass til 5 halvliterbokser med øl, eller 2 flasker vin, eller 3 stk pringles potetgull. 1 flueboks er 4 kvick lunsj eller 4 ekstra brødskiver, eller en 1/2 kilos biffstykke. X antall stenger, sneller og havregryn, er byttet ut med nevnte godsaker   :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Det fine er at folk kan bestemme selv hvordan de vil fiske.

Det er bare et så undelig fenomen dette med kun tørrflue.  Det er noe Mår'ndøø over det. Heisann Montebello om du vil.

Men på den annes side. Du finner ikke meg med markdrag. Så sånn sett synes kanskje noen at jeg er latterlig...

Hvor går egentlig grensen for puritanismen ?  

Ja det er ikke så enklet å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...