Gå til innhold

Fluefiske og splitthagl?


.JB

Anbefalte innlegg

Gjest Erik Eikre

Enig Andrè. Fluefiske er feelgood! Effektivitet bør ikke ha noe i diskusjonen å gjøre  :D

Øøø... kanskje du skulle sjekke litt hva sjefspuristen mener om den saken først...

Når jeg binder vårfluer bruker jeg ofte en dubbing som har litt glitter i seg, det virker som det er mer effektivt. Trolig illuderer det luftbobler.

Det skulle vise seg å bli til dags dato den mest effektive aurivilli imitasjonen jeg noensinne har bundet. Derfor binder jeg nå denne varianten også på de fleste andre døgnflueartene og det ga for mitt vedkommende nesten skremmende positive opplevelser denne sommeren. Måten flua står på vannet var rett og slett imponerende og fisken tok den så til de grader og ofte veldig hardt (skyldes muligens vingene som står i v-form).

Her er 3 varianter av: 1-2-3 ferdig puppa :D :D....med hackle og cdc, med bare cdc og med bare hackle.

Enkel, effektiv og rask å binde :D

Den kastestilen som funker best for meg er den som får flua til å ligge mest mulig på vannet.

Ikke er jeg god til å kaste og ikke kan jeg kaste 30 meter, men du verden så effektiv kastestilen min har blitt etterhvert. :D

Minner meg litt om en vårfluepuppe jeg brukte for noen år tilbake som het "dæveldotten".

Effektiv liten vårfluepuppe, litt rufsete og en skikkelig fiskefanger.

Konkurrerer dere i det skjulte også eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 130
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

hehe... Sjefspuristen har gitt meg frie tøyler til å mene det jeg måtte mene. Når det gjelder å være effektiv ovenfor en bestemt vakende fisk, er effektiv ikke noe fy-ord lengre (Det er vel ikke det Terje?  ;D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For bokføringens skyld så må jeg få nevne at jeg svært gjerne fisker under vann såvel som over vann, så jeg kommer bare med noen betraktninger  :)

Hei, Erik (godt å ha deg "tilbake")  :), du misforstod kanskje kjernen i innlegget mitt over; Man må skille mellom 1) det at noe skal være effektivt, og 2) det at man synes det er moro å gjøre noe effektivt, så som å binde effektive fluer (som både du og Terje synes er moro - og til og med jeg  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tror det er fordømt enkelt og effektivt å fiske med nymfe, så har man ikke prøvd.

Vi mener ikke det er lett. Tvert imot! Syntes det er dumt å gjøre det vanskelig, når man på en mye enklere måte både kan nå den og få den ved å f.eks. meite.

Når det gjelder vakende fisk.... Ja, da finnes ingen bedre metoder enn å servere den det den vil ha  :D

Kan vel innrømme at det ved store nymfedriv antagelig er mest riktig å servere imitasjon av gjeldende nymfe. Men dere venter ikke på dette eller? Dere fristes vel til å slenge ut ei nymfe litt uansett, gjør dere ikke? Gode gamle PHT svikter dere nok ikke denne gangen heller  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garn og dynamitt er det mest effektive! Og vakende fisk kan man lett skyte med hagle! Hvis den ikke strøyk med av dynamittladningen da. Man kan også fiske på den med flue og dupp.

Sånn, kan vi nå holde oss til fluefiske?  :rolleyes:

Om det er mest riktig eller ikke skal være usagt. Men det er ihvertfall en innlysende tanke. Å servere det fisken spiser mener jeg. Og en nymfe har ikke forandret seg nevneverdig de senere årene, så PT fungerer akkurat like bra i dag. Det gjør forøvrig March Brown tørrflue også, men så var det dette med å gjøre det enkelt da. Er det bra eller dårlig? Ikke helt sikker på hvor du står der... ;)

Nei nå gidder jeg ikke mer. Det blir for dumt. Kom dere ut i verden! Vekk fra den bæsjebrune elva og lær om fluefiskets fantastiske verden!

Erik er tilbake, og kan ta over... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Enig Andrè. Fluefiske er feelgood! Effektivitet bør ikke ha noe i diskusjonen å gjøre  :D

Øøø... kanskje du skulle sjekke litt hva sjefspuristen mener om den saken først...

Når jeg binder vårfluer bruker jeg ofte en dubbing som har litt glitter i seg, det virker som det er mer effektivt. Trolig illuderer det luftbobler.

Det skulle vise seg å bli til dags dato den mest effektive aurivilli imitasjonen jeg noensinne har bundet. Derfor binder jeg nå denne varianten også på de fleste andre døgnflueartene og det ga for mitt vedkommende nesten skremmende positive opplevelser denne sommeren. Måten flua står på vannet var rett og slett imponerende og fisken tok den så til de grader og ofte veldig hardt (skyldes muligens vingene som står i v-form).

Her er 3 varianter av: 1-2-3 ferdig puppa :D :D....med hackle og cdc, med bare cdc og med bare hackle.

Enkel, effektiv og rask å binde :D

Den kastestilen som funker best for meg er den som får flua til å ligge mest mulig på vannet.

Ikke er jeg god til å kaste og ikke kan jeg kaste 30 meter, men du verden så effektiv kastestilen min har blitt etterhvert. :D

Minner meg litt om en vårfluepuppe jeg brukte for noen år tilbake som het "dæveldotten".

Effektiv liten vårfluepuppe, litt rufsete og en skikkelig fiskefanger.

Konkurrerer dere i det skjulte også eller?

:D :D :D..... men så lenge tørrfluefiske er opplest å vedtatt å være lite effektivt og logisk så blir vel min bruk av begrepet "effektiv" rimelig begrenset siden jeg

kun bruker det innenfor en begrenset del av fluefiske. Når man i tillegg vet at vi stor sett bare sitter å venter mens vi klør oss på balla, ja da blir min "effektivitet" ikke særlig effektiv ;D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

hehe... Sjefspuristen har gitt meg frie tøyler til å mene det jeg måtte mene. Når det gjelder å være effektiv ovenfor en bestemt vakende fisk, er effektiv ikke noe fy-ord lengre (Det er vel ikke det Terje?  ;D)

Har forklart dette i innlegget over :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må flire når jeg leser denne tråden. Effektivt smeffektivt... Driter i hva som er effektivt og ikke jeg, fisker på den måten som jeg liker best, og det er å finne en fisk som vaker. Klarer jeg å lure den på en tørrflue, og kan se alt som skjer, ja så synes jeg det er det beste. Mat har jeg i bilen/sekken/lomma/vomma...

Erik, ovenfor har du nok noe av forklaringen på at jeg var listefyll de gangene jeg var med dere gutta på tur...  :)

Tror ikke nymfefiske er enkelt, heller tvert i mot, men jeg liker å se hva som skjer, og for meg er det i grunnen hele moroa...

Takk !  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slettes ikke lett å skyte vakende fisk med hagle!

Det ble lettere etterhvert. Man må jo ha mat!  ;D

Så for meg nye avisoverskrifter nå med gal nordmann i New Zealand som skyter ørreten med hagle.

hehe, det hadde vært noe  ;D.

Men det er faktisk ikke uvanlig at jegere skyter ørret til kveldsmat. Selv om det er ulovlig. Hvem sjekker det flere mil inne i bushen...

Jeg skjøt en del gjedde som yngre. Var ganske avansert der også etterhvert, med 15 skuds halvautomatisk salongrifle. Greia var å vente til hunngjedda kom øverst og så knerte hu med ett skudd i hodet. Hvis jeg bomma med første så var de 14 andre greie å ha. Ra-ta-ta-ta-ta-ta-ta-ta...  ;D

En gang kom en bonde løpende - "hva i huleste helv**e holder du på med??!!"  :-[:D

Så i en kort periode i tenårene var det like naturlig for meg å SKYTE fisk som å fiske på den. Da jeg var 15 så var jeg rene Wild Bill Hickok med salongen og enkeltløperen til Pappa. Ikke akkurat noe jeg er stolt av, men jeg skylder på fatter'n som voktse opp under krigen...  :rolleyes:

Splitthagl blir omtrent det samme som buck shots, så ja det er effektivt. Og enda mer spennende blir det hvis man kniper dem sammen med pianostreng. Og det artigste er at vi faktisk ikke er HELT off topic nå...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke uvanlig at dere nymfedengere har en halvkriminell bakgrunn som Tmags beskriver over her. Dette er nok også grunnen til at dere velger å bedrive fluefiske litt i grenseland av hva som er stuerent og riktig. Syns uansett at det er flott at noen står frem og forklarer noe av årsaken bak! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Det er ikke forbudt å skyte fisk i Norge.

Har prøvd å skyte ørret med hagle, men det gikk skikkelig dårlig. Mulig jeg er for dårlig å skyte.

-Igjen så synes jeg ikke det er galt å skyte en ørret om man trenger mat.... bare man bruker splithagl.

§ 37. Forbudte tiltak og fiske- og avlivingsmetoder.

      Tiltak av enhver art som ikke har annet formål enn å skremme fisken eller hindre dens frie gang er forbudt.

      Så vel i sjøen som i vassdrag er det til fangst, avliving eller skade av fisk forbudt å bruke:

1. Stoff med giftig, lammende eller kvelende virkning.  

2. Sprengstoff.  

3. Skytevåpen unntatt for fangst av gjedde.  

4. Elektrisk strøm.  

5. Kunstig endring av vannføringen.  

6. Lyster eller liknende redskap med spiss eller krok som ikke er beregnet på å slukes av fisken. Det er likevel tillatt å bruke slikt redskap som hjelperedskap for å ta opp fisk som er fanget med annet lovlig redskap.  

7. Kunstig lys, unntatt for åle- og krepsefangst.  

      Departementet kan forby andre fangst- og avlivingsmetoder.

      Departementet kan for det enkelte tilfelle dispensere fra bestemmelsene i annet og tredje ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...