Gå til innhold

DEET


Tore M. Nilsen

Anbefalte innlegg

Verdt å merke seg når det gjelder myggmiddel: http://www.nbr.co.nz/article/insect-repellents-linked-male-genital-defects-116175

Selv om det handler om gravide kvinner er det nærliggende å tro at det påvirker vårt "utstyr" også.

Det finnes jo gode produkter mot mygg som ikke inneholder DEET. Knott er det verre med. Der er det fristende å bruke DEET.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdt å merke seg når det gjelder myggmiddel: http://www.nbr.co.nz/article/insect-repellents-linked-male-genital-defects-116175

Selv om det handler om gravide kvinner er det nærliggende å tro at det påvirker vårt "utstyr" også.

Det finnes jo gode produkter mot mygg som ikke inneholder DEET. Knott er det verre med. Der er det fristende å bruke DEET.

Det var en interessant link, takk for den!

Skremmende, men ikke overraskende, egentlig. Er vel opplagt at noe som er såpass effektivt må ha bivirkninger, dessverre.

Hvilke alternative produkter tenker du på? Kjenner ikke til noen produkter uten DEET som virkelig funker - utenom bekolje/tjærebaserte produkter da, men det er jo ikke akkurat hudlotion det heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Verdt å merke seg når det gjelder myggmiddel: http://www.nbr.co.nz/article/insect-repellents-linked-male-genital-defects-116175

Selv om det handler om gravide kvinner er det nærliggende å tro at det påvirker vårt "utstyr" også.

Det finnes jo gode produkter mot mygg som ikke inneholder DEET. Knott er det verre med. Der er det fristende å bruke DEET.

Derfor forsvant DEET fra det norske markedet på 80-tallet.  Så kom det tilbake igjen på 90-tallet pga noen EØS regler.

At DEET virker best mot mygg er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mygg er realt, og ikke noe stort problem å beskytte seg mot. Knott derimot.......

Har brukt "den grønne" flasken (Aktiv fritid??) med skyhøyt DEET innhold i krisetilfeller mot knott, men liker det ikke. Sist sommer fikk jeg prøve flytende Aurax. Har tidligere forsøkt Aurax på tube, og synes ikke det var noen stor suksess. Var derfor temmelig skeptisk.

Men, av en eller annen merkelig grunn viste det seg at flytende Aurax faktisk fungerte vel så godt som den grønne giftbomben for meg. Kommer derfor til å bytte ut rottegiften med flytende Aurax til sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I EU/Norge er det forbud mot produkter med høyere innhold DEET enn 20%. Unntaket er Lappland som har fått unntak pga ekstremt høy flåttbestand.

Icaridin er et annet virkestoff som har gjort det bra i (uvitenskaplige) tester. Var bl.a. en test i VG i sommer der en av disse kom godt ut.

Dette tjærebaserte produktet noen har vært borti er helt forbudt i salg i Norge og dette produktet ble sporenstreks trukket fra markedet da produsenten ble pålagt å oppgi innhold og evt faremerking av stoffene i det, så det er hvertfall noe jeg vil fraråde folk å bruke.

Endel steder her i nord er det galskap å oppholde seg uten bruk av myggmidler, og jeg sverger selv til mygga stift. Så lenge man bruker sunn fornuft og er litt forsiktig går det nok oftest bra.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autan har et annet virkestoff en DEET. Om det er mindre skadelig er jeg ikke sikker på, men det er i hvert fall effektivt nok. Ellers fins det et australsk middel som heter/het Crocodile. Det er DEET-fritt og virker også mot knott, hvis du bruker mye. Det er oljebasert, og du lukter som en nymarinert lammesteik. Kanskje ikke så lurt i bjørneområder...

Ellers har jeg tro på å kle knotten og myggen ute. hettegenser, myggnett med åpning til øyne/briller, samt liberal bruk av DEET midler på klærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et tips mot knott i Skottland (der det er ENDEL knott i lyngheiene): Avon Skin So Soft :o :o. Gjør at du lukter litt som farmor, men funket bra mot knott der. Har ikke testet det her hjemme enda, men det er kanskje verdt et forsøk. Vet heller ikke hva produktet inneholder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som har hamstra Bushman 80% DEET fra NZ. Ser ikke poenget med å smøre dette på klær? Personlig synes jeg ikke det er så plagsomt med mygg, knott eller sandfluer på vadejakka. I ansiktet derimot. Hjelper lite å ha bushman på jakka da. Hehe.

Er vel ikke noe nytt at DEET ikke er bra oss.. Dog er det lite nytt om DEET i artikkelen du viser til da Tore, "While the study didn’t specify the type of active ingredient used in the repellents, the chemical DEET (N,N-Diethyl-meta-toluamide) has been shown in previous studies to have harmful effects on pregnant rats."

Jeg jobber med radioaktive kilder og bruker DEET på fritiden–tror nok det er best at jeg ikke forplanter meg i det hele tatt.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anser meg ferdig med produksjonen og kan vel sånn sett bare smøre i vei med stor fordel... Men det kan sikkert være fornuftig med et moderat forbruk av DEET-midler av andre helse- og miljømessige hensyn også. Selv er jeg fornøyd med Mygga, og den har godt med DEET den også, etter hva jeg skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Jeg også har hamstret inn Bushman, beste middelet jeg har prøvd noen gang. Er så effektiv at det slutter å vake rundt meg ;D

Kommer neppe til å bruke det hver gang, men utrolig kjekk å ha når myggen er på sitt mest intense

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smører inn caps bremmen, hele veien rundt, og kragen på jakka... funka det!

Og jeg som har hamstra Bushman 80% DEET fra NZ. Ser ikke poenget med å smøre dette på klær? Personlig synes jeg ikke det er så plagsomt med mygg, knott eller sandfluer på vadejakka. I ansiktet derimot. Hjelper lite å ha bushman på jakka da. Hehe.

Er vel ikke noe nytt at DEET ikke er bra oss.. Dog er det lite nytt om DEET i artikkelen du viser til da Tore, "While the study didn’t specify the type of active ingredient used in the repellents, the chemical DEET (N,N-Diethyl-meta-toluamide) has been shown in previous studies to have harmful effects on pregnant rats."

Jeg jobber med radioaktive kilder og bruker DEET på fritiden–tror nok det er best at jeg ikke forplanter meg i det hele tatt.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når aktiv fritid ikke fikk ta inn mere flyrite - eller insect repellent, så hamstret jeg en hel eske. Har flere flasker (på et trygt innbruddsikkert sted) ennå. Kommer til å bruke det til det er tomt, uten angst for noe.

Får bite det i meg hvis jeg skader fosteret! Skulle det gå ut over mine kamerater, så har vel ikke det heller noe å si. Det eneste jeg evnt tenker på engang i blant er om det øker en kreftfare. Men klerer heldigvis å puffe vekk tankene.

De beste tipsene mt mygg etter min mening, er å bli så mye som mulig vant til dem og stikk utover sesongen kombinert med en bra mygghatt når det er på det værste (er så naiv jeg at jeg faktisk tror at en grønn mygghatt faktisk øker sjansen på sky nærgående fisk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble allergisk mot et eller annet i Flyrite. Det er ikke DEET, da jeg bruker det her nede uten (merkbare) symptomer. Men hvis jeg bruker Flyrite saa faar jeg utslett over hele kroppen. Ser ut som hele kroppen er dekket av smaa kviser. Det samme skjedde med dama jeg hadde med paa en av turene. Selv om hun fikk det kun ned til pupperegionen. Det oedela litt av "snerten" paa den turen, for aa si det saann... :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...