Gå til innhold

Hemsila


Eirik Nielsen

Anbefalte innlegg

  • Svar 649
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Som den evigeamatør jeg er, vil jeg bare si at det er utrolig lærerikt å lese enkelte tråder her på forumet..

Og er det en jeg lærer mye av må det være Mr. Eikre.

Med kunnskap, erfaring, humor og klar tale, føler jeg at jeg lærer ganske mye om temaer som omhandler ting innen praktisk ørretfiske.

Siden jeg hverken kan skryte av egne fluemønstre eller trange bukter, er det fint å lære litt om livet langs elva.

Både hva som skjer under vannflata, oppå vannflata og ved elvebredden.. ;)

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er høyst sannsynlig at de nevnte nymfene hadde klart seg bedre under flom, hvis de hadde hatt mer elvegress å gjemme seg i.  Når jeg begynte å fiske i Hemsil for ca.35 år siden var det mye elvegress nedover langs Ålrustslåttan, i dag er det nesten ingenting.  Den gang så vi på elvegresset som et tegn på forurensning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Det er høyst sannsynlig at de nevnte nymfene hadde klart seg bedre under flom, hvis de hadde hatt mer elvegress å gjemme seg i.   Når jeg begynte å fiske i Hemsil for ca.35 år siden var det mye elvegress nedover langs Ålrustslåttan, i dag er det nesten ingenting.  Den gang så vi på elvegresset som et tegn på forurensning.  

Ålrustslåttan er nettopp jordene som går langs Løutn og ned til Baggøyne. Altså fra "jugerbenken" til nedenfor "utløpet" (Avlaupet). Det er her den mest ekstreme forvandlingen har funnet sted, men også andre steder har fått mye mindre gress enn før. Bla. "Flaket", "Hjelmen" og "Telegrafen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Elva er helt lik den, bare med mindre "gress" på bunnen, samt litt uvettig kutting av buskas/trær. Flommer var det før å... Fiska i ela siden -87 og JA, det var "tyngre" klekkinger før. Heldigvis er ikke dette "uopprettelig". Hør på Erik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

Elva er brun! Alpinsenteret har bestemt at det passet bra å begynne på nye løypetraseer nå. Så de graver som bare det midt i en bekk ned fra fjellet. Helt dødt! Dette skulle de holde på med til snøen kom sa de. Og dette er fisket en har betalt 10.000 kr for, faen! Eikre? Hvem skal jeg gå for å få igjen pengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elva er brun! Alpinsenteret har bestemt at det passet bra å begynne på nye løypetraseer nå. Så de graver som bare det midt i en bekk ned fra fjellet. Helt dødt! Dette skulle de holde på med til snøen kom sa de. Og dette er fisket en har betalt 10.000 kr for, faen! Eikre? Hvem skal jeg gå for å få igjen pengene?

10 000 kr? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

Ja det skal jeg love deg! Værste er at dette er nødt til å være planlagt, de begynte dagen etter at høysesong var ferdig, men tror du turistkontoret nevnte noe om dette da vi kom for å kjøpe kort da? Grunn nok til aldri å reise til Hemsedal mer!  >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det skal jeg love deg! Værste er at dette er nødt til å være planlagt, de begynte dagen etter at høysesong var ferdig, men tror du turistkontoret nevnte noe om dette da vi kom for å kjøpe kort da? Grunn nok til aldri å reise til Hemsedal mer!  >:(

Ser den  >:(

ikke no grumstrekker oppstrøms der den elva renner ut ell da sikkert ... ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

Grumset kommer inn i elva rett under storfiskhølen, det som på kartet heter Skrukkebekken. Kan jo fiske rett over og i Grøndøla, men det er derfor vi kjører 60 mil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at Kharlovka Company har fått en ny eier, men booking for 2012 går som normalt. Og det blir neppe store endringer på ørretfisket videre framover heller ifølge den nye daglige lederen.  Men det kan lønne seg å være tidlig ute hvis man vil ha en plass.

Det var en avsporing.

Utrolig synd med gravearbeidrt i Hemsila, selv om det av og til kan virke som om fisken har fortjent en pause. Har skianlegget lov til å gjøre det der mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde blitt rimelig forbanna dersom jeg tilhørte de som driver med fiskekortforvaltning og ikke minst om jeg hadde investert i ukeskort.  Slik er dessverre hverdagen, vi er aldri garantert noe som helst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

Det var det han sa, han arbeideren jeg snakket med oppe i fjellet i går, at de skulle holde på helt til snøen kom. De lagde nye løypetraseer. Og dette er vel slikt det skal søkes om, så da må noen ha visst om det. Spesielt med tanke på at de begynte dagen etter høysesong, og midt i helga. Så da har vel muligens fiskeforvaltningen vært varslet på forhånd.

Uansett, forbanna trist!  :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Siden man lever av fisketurisme om sommeren er det vel i interesse at slike arbeider utføres på en "fornuftig" måte ?? Er det ikke det ene så er det faen meg noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

Var akkurat nede i elva og kikket, ved Langsethølen, her var det nå bra, noe grums hang igjen, men vannet var relativt klart. Reiste så opp til Skrukkebekken for å se, her var det langt mindre brunt vann og det blandet seg ikke på samme måte som i går. Spørsmålet er da om dette er siste rest som er på vei ut, eller om det er starten på mer. Regner ikke med at de jobbet i hele natt. Men nå har de begynt igjen. Skal ta en tur på servicekontoret snart, får høre hva de sier.

Har ikke sett vak da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...