Gå til innhold

stillvanns flueboksen


RuneWestre

Anbefalte innlegg

Samleliste

Fra Rune (trådstarter):

mygg buzzer

hatching midge

griffits gnat

cdc mygg

maur

lepto vespertina og maginata

rackelhanen

wollybugger

royal wulff

bruns vårfluepuppe

bruns caddis emerger

bruns caddis

cdc caddis

Forslag fra medlemmer:

Russeflue

Black gnat parachute

Klinkhammer

Daddy long legs

Øyenstikkerlarver

Montana

F-fly

Caenis

Vannymfe nymfer

Rune's Libellenymfe

Vera

Muddler minnow

Black & Peacock spider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

:-X

Og HEY! Legg til noen Black & Peacock spider her med høne eller cdc hackle. Gjerne lett fortynget og fisk de med rolige inntrekk foran vakende fisk. Krok 14-16.

Tiltredes!

Hei  :)

Tiltredes også fra meg.

Jeg har forresten eksperimentert noe med pearl butt i stedet for gull, på Black & Peacock, og det er ikke dumt.

Ofte har jeg mest lyst til å få de til å ta tørt, og strekker meg ofte langt (ofte for langt effektivitetsmessig?) for å få til det, med fluebytte etc. Men innrømmer at det er dødelig effektivt å kaste en buzzer eller en Black & Peacock spider i bana på ørreten, for da tar den som oftest  :) Men om de går i overflaten og vaker, vil jeg helst ta de på tørt. Standarden min er at jeg prøver en Orange Belt, så en F-Fly først. Dumme meg VIL ha de opp på tørt  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-X

Og HEY! Legg til noen Black & Peacock spider her med høne eller cdc hackle. Gjerne lett fortynget og fisk de med rolige inntrekk foran vakende fisk. Krok 14-16.

Tiltredes!

Hei  :)

Tiltredes også fra meg.

Jeg har forresten eksperimentert noe med pearl butt i stedet for gull, på Black & Peacock, og det er ikke dumt.

Ofte har jeg mest lyst til å få de til å ta tørt, og strekker meg ofte langt (ofte for langt effektivitetsmessig?) for å få til det, med fluebytte etc. Men innrømmer at det er dødelig effektivt å kaste en buzzer eller en Black & Peacock spider i bana på ørreten, for da tar den som oftest  :) Men om de går i overflaten og vaker, vil jeg helst ta de på tørt. Standarden min er at jeg prøver en Orange Belt, så en F-Fly først. Dumme meg VIL ha de opp på tørt  ;D

Samme her;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg. Det ble litt av en boks til slutt.

Det er sånn dette funker Ruffen! Har du ikke med deg 400-2500 fluer, så kan du bare glemme hele dritten. Imitasjonsfiske er uhyggelig komplisert, og har man ikke rett flue og riktig utstyr så blir du stående der som en tulling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Rune (trådstarter):

mygg buzzer

hatching midge

griffits gnat

cdc mygg

maur

lepto vespertina og maginata

rackelhanen

wollybugger

royal wulff

bruns vårfluepuppe

bruns caddis emerger

bruns caddis

cdc caddis

Forslag fra medlemmer:

Russeflue

Black gnat parachute

Klinkhammer

Daddy long legs

Øyenstikkerlarver

Montana

F-fly

Caenis

Vannymfe nymfer

Rune's Libellenymfe

Vera

Muddler minnow

Black & Peacock spider

Minizonker

Orange belt

F-Fly

onca and away

Ser jeg har en stor bindejobb foran meg! Noen som vil at jeg skal teste ut litt fluer for dem er det bare å sende noen, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg. Det ble litt av en boks til slutt.

Det er sånn dette funker Ruffen! Har du ikke med deg 400-2500 fluer, så kan du bare glemme hele dritten. Imitasjonsfiske er uhyggelig komplisert, og har man ikke rett flue og riktig utstyr så blir du stående der som en tulling!

;D  ;D  ;D Ja, det er jaggu sant . . . Skal man lure denne super-intelligente ørreten så nytter det ikke å komme med mindre enn 400 fluemønstre i boksene, ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D  ;D  ;D Ja, det er jaggu sant . . . Skal man lure denne super-intelligente ørreten så nytter det ikke å komme med mindre enn 400 fluemønstre i boksene, ihvertfall.

Og jo flere mønstre man har i boksen som fersk fluefisker, jo enklere blir valget ved bredden.. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg. Det ble litt av en boks til slutt.

Det er sånn dette funker Ruffen! Har du ikke med deg 400-2500 fluer, så kan du bare glemme hele dritten. Imitasjonsfiske er uhyggelig komplisert, og har man ikke rett flue og riktig utstyr så blir du stående der som en tulling!

Ja, en rallende en... tenk om du ikke har med myggen i str 20, med 6 bein. Men bare har den med 4? Da er du fucked da ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt hemmelige våpen er foam bille :D

Ja, det er jeg helt enig med deg i Eivind. Ei undervurdert flue. Som av og til slår det meste  :)

Tenk på det, karer. Hvor mange biller det er utpå sensommeren.

Jeg har i mange år fiske med Twist Beetle, som en litt sånn, "la oss sette på ei bille, og se hva som skjer- første flue i fjellvann". Og det funker ofte storartet når ørreten tar litt "smått-og-godt".

En strategi da er å fiske med buzzere. En helt annen strategi er å fiske med biller  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så mange fluer til stillevanns fiske, så syns eg synd på deg når du skal ta det store valget om kva du skal bruke på den eine selective ørreten som kun kommer til og vise seg i altforkorttid ;D Og viss du har tenkt og binde alle desse fluene, så gje meg eit pip så skal du få ein flueboks i belønning ;D

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lista og ikke en som har nevnt Heggeli og Alexandra med ett ord :) Mange gamle klassikere som har mye å gjøre i en stillevanns boks

Det er sant, Pål. Oppdaget hvor effektiv Heggeli kan være første sommeren vi var ute med J&FF. Hadde kjøpt 4 stykk som en kuriositet og testa flua under litt trege forhold ved et nydelig høyfjellsvann. Den dagen var fisken av en eller annen grunn helt gal etter Heggeli, og tok omtrent på hvert kast. Fisket flua relativt raskt. Ikke overraskende viste forskningsfangsten at fisken hadde tatt stigende vårfluepupper, men Heggeli fisket langt bedre enn mer fotorealistiske imitasjoner den dagen. Delte broderlig med de andre, og alle begynte å få fisk i bøtter og spann. Siden har jeg (og de andre;) alltid et par Heggeli liggende i undervannsboksen. Den fisker også veldig bra som generell søkeflue, og kan med fordel prøves istedetfor f.eks Hareørenymfe, Montana, Muddler og Wolly Bugger når det ikke skjer noe spesielt, både i vann og elv. Har brukt den mest i klart fjellvann, og ikke prøvd den i lavlandet, men den funker sikkert der og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...