Gå til innhold

Estetiske stenger og fiskeantrekk


Fripp

Anbefalte innlegg

Hva er det med oss fluefiskere som kjøper vakre sneller og håndlagete stenger som er pusset og kjælt med i måneder for at de ikke skal forringe naturopplevelsen? Estetisk nydelige objekt som krever respekt og stillhet.

Men, så ser du bærerene av disse unike instrumentene. Caps, fullastet fiskevest som MacGyver ville død for, alt for store vadebukser og noen sko som får enhver slukfiskeren til å virke elegant.

Jeg husker godt når jeg for første gang som stolt slukfisker så et eksemplar av arten på Hardangervidda. Rund og god, stillesittende, og det eneste som beveget seg var munnen. Minnet nesten om snakkende reklameskilt. Jeg lurte ofte på om de fikk betalt for å sitte her oppe.

Etter at jeg begynte å fiske laks er jeg omringet av arten. Alle ser jo like ut, snakker om det samme med en helt spesiell glød.  Presset er sterkt og utstyrsprat, moteutvekslinger og erfaringsformidling virker ut til å være en stor del av pakka.

Ja, jeg har jo sågar dukket litt under for motepresset. Kun vadere akkurat nå, men jeg er redd caps, pimpet vest, vadesko, kulerund mage og lange samtaler er det neste.

I den anledning, hvilket antrekk foretrekkes når juvelen i stang og snellesamlingen blir dradd fram?

Hvorfor vakre fiskeredskaper, når resten av grilldressen på det beste minner om en motorsykkelklubb på svenskehandel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke funksjonell bekledning vi snakker om? Jeg har hatt mine år i tunge, søkkblaute vadmelsbukser og bomullsjakke på rypejakt. Visst varmet de, men funksjonelle? Nei! For meg handler det mer om vekt og funksjon, gjerne lette jakker. Om de heter Simms, Patagonia, Hagløfs, Cloudveil etc. spiller mindre rolle, bare det er Gore-tex i materialet. Så også med vadere. Hvorfor skal jeg på død og liv svette meg ihjel i tyngre neoprenvadere bare for å være annerledes når det finnes materialer som lettere og mer funksjonelle? At mange velger etter de samme kriteriene betyr mindre for meg. Men kjøper jeg nytt hvert år? Nei! Capsen min er gammel og svett. Den kommer sannsynligvis til å råtne på hodet til slutt.

Lange samtaler ved elvekanten er vel ikke så galt? Hyggelig det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er langt på vei enig med "banditten".

Men hvorfor kan det ikke være litt mer elegant og samtidig funksjonelt? Når man bruker 2-5 000 på ei fiskejakke hadde det vært fint om man også kunne bruke den i "siviliserte strøk". Patagonias "River Salt" og "damejakka" til Simms synes jeg er pene uten for mye "dill dall". 

Fiskebriller - Der har det vært mye stygt opp i gjennom  ;D  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Kan ikke stikke under stolen med at jeg syns at klærne skal se ut for noe, men det viktigste er at de kan holde meg ute så lenge jeg ønsker uansett vær. Det er ikke klærne som skal få sette stopp for en fisketur. Det pleier å henge en prislapp med et slikt ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

hva klesdrakt angår så starter man med en litt slitt og møkkete slik

http://www.barbour.com/mens-clothing/hats/wool/accessories/classic-wool-tartan-cap

lammeullskjerf i matchene farge til hodeplagget

http://www.barbour.com/mens-clothing/scarves/wool/accessories/budle-check-scarf

jakke, klart det må være ekte engelsk oilskin

http://www.barbour.com/mens-clothing/jackets-coats/wax/beacon-heritage/camo-fishing-jacket

eller http://www.barbour.com/mens-clothing/jackets-coats/wax/beacon-heritage/camo-mount-jacket

for kalde dager bør man bære denne under jakken

http://www.barbour.com/mens-clothing/knitwear/wool/heritage-mens/brayford-crew-jumper

Skjorte må du ha. klassisk dyr roughskjorte

http://www.barbour.com/mens-clothing/shirts/cotton/beacon-heritage/medway-shirt

bukser, klassiske leggbukser eller hva det heter

http://www.barbour.com/mens-clothing/trousers-overtrousers/tweed/sporting/tweed-breeks

når du vandrer langs elver og vann i slik bekledning vil du være et fjols dersom du ikke fisker på egen eiendom og ikke kjører rundt i en Landrover  se ellers andre plagg hos Barbou

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hat et praktisk syn på alt utstyr, inkl caps. Det er bruksgjenstander, skal brukes hardt og slites etterhvert. Gjør bare unntak for canestanga og en Hardy Angel2, som jeg passer godt på. Plukker også utstyr eter hva jeg liker, har hørt er bra eller har råd til, ikke merke. Vadebukser fra Simms, støvler fra Patagonia, vest fra Fishpond, jakke fra Vision osv. At en caps eller stang bringer lykke osv er jo selvsagt bare tull. En gammel caps bringer bare med seg en ting, svettelukt. en gammel stang bringer heller ikke med seg lykke, men har man brukt den lenge så er det stor sannsynlighet for at man har "funnet ut av den" og fisker litt bedre med den, og det er jo ikke dumt!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sikker vinner på tidlig 90'tallet, men fy fader for no møkk! Ikke pustet de. Ikke gikk det an å vaske de uten å ødelegge den vannavstøtende oilskin effekten. Etter noen harde fjellturer luktet jakka....tja...... Jeg satt igjen med ei jakke som ikke engang Frelsearmeen ville ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte faktisk en fyr i Barbour-antrekk, eller tilsvarende, i går. Med tweed-caps og greier. Ble overrasket da jeg så han fisket med sluk. Isolert sett ser det jo ganske stilig ut, men i liket med andre kleskoder (om det er en 60 talls-fetishist eller hipster på Grünerløkka med racer-sykkel og lesbesveis) som er i overkant gjennomført blir det fort litt kostyme-aktig.

Funksjon viktig, men bortsett fra vadere bruker bruker jeg klær fra andre leverandører enn Simms, Patagonia og lignende. For meg holder det med en ullgenser (temperatur / duskregn) og regnjakke (skybrudd / vind). Jeg har stort sett alltid med meg en hals også - med den kan jeg finjustere temperaturen og holde vårfluene i Rena utenfør øre-nese-hals :-)

Nøytrale plagg av god kvalitet som også kan brukes når jeg ikke er på fisketur, er tingen for meg. God kvalitet blir slitt, men etter en tids bruk ser de bare bedre ut, dårlig kvalitet blir ødelagt og må kastes og byttes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den anledning, hvilket antrekk foretrekkes når juvelen i stang og snellesamlingen blir dradd fram?

Det jeg føler meg vel/komfertabel i er det jeg bruker. Har så mange juveler så sliter mer med hvilken stang(er) jeg skal ta med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange år siden var det en artikkel i AoF(Trur eg), som forklarte de forskjellige stadier i en fluefiskers utvikling. Illustrasjonen var et bilde av Den Ultimat Utstyrte Fluefisker. Humoristisk vinklet så det holder.

Typen så ut som et juletre, med greier og ting hengendes overalt på vesten, og det meste. Vi lo så vi grein.

Her i sommer kom jeg desverre til å gå forbi et speil...

Vi prater Simms fra topp til tå. Utstyrshore er bare fornavnet! Ok. Ikke bare Simms da. Lett henslengt over det hele hadde jeg en Patagonia ultratynn vadejakke.

Fælt? Tjaaaa.

Forklaringen er enkel:

For mange år siden, var det et enormt gap mellom de billigste, noe dårligere merkene, og de "fiiine".

Nå er det faktisk blitt overkommelig.

For meg kunne det like gjerne stått "Kjells markiser" på merkene. Og de kunne gjerne vært enda mindre.

Greiene funker!

Tiden med billigste 5mm. neoprene med joggebukse under, forsvarets grønne bomullsgenser, en stor Bergansjakke kjøpt på tilbud(Dævven så store de gamle "skalljakkene" var!), og Sølvkrokencaps på huet er heldigvis over.

Jeg kjenner ikke et fnugg av savn. Det var klamt, ofte vått og kaldt, og klumpete alt sammen.

Simmsvaderne jeg har nå, den noen år gamle modellen hvor man ruller øverste del nedi buksa uten glidelås(Love it!), er som den skulle være formsydd nedover beina. Nå høres det ikke lenger ut som det kommer en barnehageklasse med regnbukser. Sjosj-svosj. Og det gjør alt fra ganglaget til vadinga bedre.

Skoa gjør at jeg kan gå rundt hele dagen uten å bli sliten under føttene.

Jakka er så liten at den greit krølles sammen og får plass i rygglomma på G3-vesten.

Men, den vesten. Den vesten. Her må jeg komme med en innrømmelse;

Jeg føler meg som Michelin-mannen. Har kommet frem til at den egentlig er et tilbakesteg i utviklinga. Greit, den er supert utformet, slik at du ikke føler vekta av tre fullstappa CF-bokser, en Wheatley, en peang, en senekutter, en saks, dryshake, imprignering, linedressing, søtten fortomsspoler, 20 Prince Mild, to lightere, en boks General, mobiltelefon, kortlommebok, en kvittering på seks pils fra Flå i fjor, fire fiskekort med ubestemmelig opprinnelse, vekt, bilnøkler, hyttenøkkel, en lighter til, en rullings jeg fikk av en tvilsom type langs elva i forifjor og ikke ennå har tørt å fyre opp da han virket litt merksnodig der han hele tiden sang noe med "Ojojojojojojoi Bøffalo Soldjer", og sikkert noe mer i de lommene jeg har glemt hvor er.

Ser du en mann med armene ståendes rett ut fra kroppen langs elva, så er det sikkert meg.

Men er det noe du mangler, kan jeg sikkert hjelpe deg.

"10mm. fastnøkkel, sierru? Et lite øyeblikk!"

Beklager digresjonen. Konklusjonen blir vel at en lettere sak blir handlet i vinter...

Uansett, gir jeg beng i hvilke merker som står på produktene. Jeg innehar heller ingen show-off stang eller snelle.

Men å jåle ned, type hipster, det virker for meg dønn patetisk. Og veeeldig jålete.

For det viser at du bruker veldig mye tid på utseendet ditt. Og det er vel ikke direkte laidback, som mange innen kategorien prøver å gjøre inntrykk av?

Og å kle seg etter hvilken stang/snelle man bruker, som egentlig var utgangspunktet her, kan man kanskje ringe denne fyren om...

images?q=tbn:ANd9GcRZQitoYyaFfm9-0P-pLdN00letZHAcyJzX1liH6o33Si5_NI78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...... En gammel stang bringer heller ikke med seg lykke, men har man brukt den lenge så er det stor sannsynlighet for at man har "funnet ut av den" og fisker litt bedre med den, og det er jo ikke dumt!   ;)

Fornuftige ord.

Nja... om man mener at stanga bringer lykke skal man stå på det... trua er halve fisket.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...