Gå til innhold

Red Tag


BjørnarSkj.

Anbefalte innlegg

Gjest Erik Eikre

Er vel best å forklare litt før det spekuleres for mye.

Det som skjedde mellom meg og Robban hadde ingenting med Red Tag eller farger å gjøre. Det som skjedde var at jeg kom i skade for å skrive at enkelte lærte raskere enn andre på grunn av nysgjerrighet og enkelte lærte så si aldri noe nytt. Dette skrev jeg som en kommentar til Robbans utsagn om at han følte at alle kunne mer enn ham her inne. Selvfølgelig såret jeg da Robban, men det var på ingen måte meningen. Jeg tenkte faktisk ikke på noen spesielt. Antagelig tenkte jeg ikke i det hele tatt.  :(

Deretter så fornærmet jeg halve Hadeland og Robban kraftig med å antyde at det er forskjell på Thomas Starychfojtu (verdens beste nymfefisker) og de fleste fluefiskerne på Hadeland (det var Robban selv som snakket om all lærdommen som man kunne tilegne seg ved å sitte å binde fluer sammen med disse). Mine tanker var altså at den tsjekkiske kapteinen går noe mer i dybden og sitter på detaljkunnskap litt utenom det vanlige. Dette blir selvfølgelig tolket som om jeg mener at min kunnskap er større enn andres fordi jeg kjenner slike som ham. Selvsagt ikke. Det har bare fått meg veldig nysgjerrig. Noe som igjen kan tolkes som jeg mener jeg har en brattere læringskurve enn andre. Huff! Sannheten er nok heller at jeg nok må jobbe hardere enn de aller aller fleste for å oppnå det samme. Men jeg er villig til det, det er jeg.

Når jeg da også antydet at Robban antagelig ville fått hakeslepp om han satt i VM-baren og hørte franskmenn, tsjekkere, polakker og italienere diskutere detaljer over en øl eller to, så hadde mine frekke kommentarer for lengst tråkket over alle grenser for ydmykhet og respekt for andre. Jeg prøvde meg på en forklaring og lurte på om han virkelig ble fornærmet av at jeg skreiv "de fleste". Svaret jeg fikk fra en av de jeg respekterer aller mest av samtlige her på siden stakk såpass dypt (nettopp fordi det kom fra han det kom fra) at dette blir det siste innlegget mitt på denne siden.

Min feil og beklager alt sammen! Det gjentar seg heldigvis ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 186
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Er vel best å forklare litt før det spekuleres for mye.

Det som skjedde mellom meg og Robban hadde ingenting med Red Tag eller farger å gjøre. Det som skjedde var at jeg kom i skade for å skrive at enkelte lærte raskere enn andre på grunn av nysgjerrighet og enkelte lærte så si aldri noe nytt. Dette skrev jeg som en kommentar til Robbans utsagn om at han følte at alle kunne mer enn ham her inne. Selvfølgelig såret jeg da Robban, men det var på ingen måte meningen. Jeg tenkte faktisk ikke på noen spesielt. Antagelig tenkte jeg ikke i det hele tatt.   :(

Deretter så fornærmet jeg halve Hadeland og Robban kraftig med å antyde at det er forskjell på Thomas Starychfojtu (verdens beste nymfefisker) og de fleste fluefiskerne på Hadeland (det var Robban selv som snakket om all lærdommen som man kunne tilegne seg ved å sitte å binde fluer sammen med disse). Mine tanker var altså at den tsjekkiske kapteinen går noe mer i dybden og sitter på detaljkunnskap litt utenom det vanlige. Dette blir selvfølgelig tolket som om jeg mener at min kunnskap er større enn andres fordi jeg kjenner slike som ham. Selvsagt ikke. Det har bare fått meg veldig nysgjerrig. Noe som igjen kan tolkes som jeg mener jeg har en brattere læringskurve enn andre. Huff! Sannheten er nok heller at jeg nok må jobbe hardere enn de aller aller fleste for å oppnå det samme. Men jeg er villig til det, det er jeg.

Når jeg da også antydet at Robban antagelig ville fått hakeslepp om han satt i VM-baren og hørte franskmenn, tsjekkere, polakker og italienere diskutere detaljer over en øl eller to, så hadde mine frekke kommentarer for lengst tråkket over alle grenser for ydmykhet og respekt for andre. Jeg prøvde meg på en forklaring og lurte på om han virkelig ble fornærmet av at jeg skreiv "de fleste". Svaret jeg fikk fra en av de jeg respekterer aller mest av samtlige her på siden stakk såpass dypt (nettopp fordi det kom fra han det kom fra) at dette blir det siste innlegget mitt på denne siden.

Min feil og beklager alt sammen! Det gjentar seg heldigvis ikke.

LA STÅ. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel best å forklare litt før det spekuleres for mye.

Det som skjedde mellom meg og Robban hadde ingenting med Red Tag eller farger å gjøre. Det som skjedde var at jeg kom i skade for å skrive at enkelte lærte raskere enn andre på grunn av nysgjerrighet og enkelte lærte så si aldri noe nytt. Dette skrev jeg som en kommentar til Robbans utsagn om at han følte at alle kunne mer enn ham her inne. Selvfølgelig såret jeg da Robban, men det var på ingen måte meningen. Jeg tenkte faktisk ikke på noen spesielt. Antagelig tenkte jeg ikke i det hele tatt.   :(

Deretter så fornærmet jeg halve Hadeland og Robban kraftig med å antyde at det er forskjell på Thomas Starychfojtu (verdens beste nymfefisker) og de fleste fluefiskerne på Hadeland (det var Robban selv som snakket om all lærdommen som man kunne tilegne seg ved å sitte å binde fluer sammen med disse). Mine tanker var altså at den tsjekkiske kapteinen går noe mer i dybden og sitter på detaljkunnskap litt utenom det vanlige. Dette blir selvfølgelig tolket som om jeg mener at min kunnskap er større enn andres fordi jeg kjenner slike som ham. Selvsagt ikke. Det har bare fått meg veldig nysgjerrig. Noe som igjen kan tolkes som jeg mener jeg har en brattere læringskurve enn andre. Huff! Sannheten er nok heller at jeg nok må jobbe hardere enn de aller aller fleste for å oppnå det samme. Men jeg er villig til det, det er jeg.

Når jeg da også antydet at Robban antagelig ville fått hakeslepp om han satt i VM-baren og hørte franskmenn, tsjekkere, polakker og italienere diskutere detaljer over en øl eller to, så hadde mine frekke kommentarer for lengst tråkket over alle grenser for ydmykhet og respekt for andre. Jeg prøvde meg på en forklaring og lurte på om han virkelig ble fornærmet av at jeg skreiv "de fleste". Svaret jeg fikk fra en av de jeg respekterer aller mest av samtlige her på siden stakk såpass dypt (nettopp fordi det kom fra han det kom fra) at dette blir det siste innlegget mitt på denne siden.

Min feil og beklager alt sammen! Det gjentar seg heldigvis ikke.

Hva jeg skal svare på dette vet jeg helt ærlig talt ikke :-\.

Såret og fornærmet ble jeg på ingen måte.

Dette er noe du tilegner meg. Kanskje det var meningen. Jeg synes bare retorikken i noen av dine siste innlegg bar kraftig preg av noe du selv kaller stikk og sleivspark her inne.

Jeg svarte med at det var noe jeg selv tolket som dårlig oppførsel fra deg.

Jeg er ikke så flink til å pakke inn ting så hvis det var litt for direkte så får jeg bare beklage det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel best å forklare litt før det spekuleres for mye.

Det som skjedde mellom meg og Robban hadde ingenting med Red Tag eller farger å gjøre. Det som skjedde var at jeg kom i skade for å skrive at enkelte lærte raskere enn andre på grunn av nysgjerrighet og enkelte lærte så si aldri noe nytt. Dette skrev jeg som en kommentar til Robbans utsagn om at han følte at alle kunne mer enn ham her inne. Selvfølgelig såret jeg da Robban, men det var på ingen måte meningen. Jeg tenkte faktisk ikke på noen spesielt. Antagelig tenkte jeg ikke i det hele tatt.   :(

Deretter så fornærmet jeg halve Hadeland og Robban kraftig med å antyde at det er forskjell på Thomas Starychfojtu (verdens beste nymfefisker) og de fleste fluefiskerne på Hadeland (det var Robban selv som snakket om all lærdommen som man kunne tilegne seg ved å sitte å binde fluer sammen med disse). Mine tanker var altså at den tsjekkiske kapteinen går noe mer i dybden og sitter på detaljkunnskap litt utenom det vanlige. Dette blir selvfølgelig tolket som om jeg mener at min kunnskap er større enn andres fordi jeg kjenner slike som ham. Selvsagt ikke. Det har bare fått meg veldig nysgjerrig. Noe som igjen kan tolkes som jeg mener jeg har en brattere læringskurve enn andre. Huff! Sannheten er nok heller at jeg nok må jobbe hardere enn de aller aller fleste for å oppnå det samme. Men jeg er villig til det, det er jeg.

Når jeg da også antydet at Robban antagelig ville fått hakeslepp om han satt i VM-baren og hørte franskmenn, tsjekkere, polakker og italienere diskutere detaljer over en øl eller to, så hadde mine frekke kommentarer for lengst tråkket over alle grenser for ydmykhet og respekt for andre. Jeg prøvde meg på en forklaring og lurte på om han virkelig ble fornærmet av at jeg skreiv "de fleste". Svaret jeg fikk fra en av de jeg respekterer aller mest av samtlige her på siden stakk såpass dypt (nettopp fordi det kom fra han det kom fra) at dette blir det siste innlegget mitt på denne siden.

Min feil og beklager alt sammen! Det gjentar seg heldigvis ikke.

Det hadde vel strengt tatt vært mer ærlig å la innleggene stå, i stedet for å servere en versjon fra ene siden som liksom forklarer - fra den ene siden ??? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært utenfor den digitale verden siden midnatt i går. Skjønner at det har gått friskt for seg. Jeg laget vel tråden for å lage diskusjon.. Interessante diskusjoner. Jeg håpet at det ikke skulle ende på det personlige nivået - anbefalte vel moderatorer å være obs på dette underveis også. Det eneste positive får være at denne ble lengre og "viktigere" enn vannkastetråden (var vel litt fornærmet for det en periode).

Dette viser igjen at Bill Shankley tok feil. Det viktigste i verden av det minst viktige er ikke fotball. Det er fluefiske.

Karer vi diskuterer en rød bit med ullgarn i rompa på ei flue!! ( i utgangspunktet ).

Jeg har jo ikke peiling på hva krangelen har handlet om (selv om jeg har en ide).

Etter å ha lest det lange åpningsinnlegget til Robban, er jeg enig i det som står der. Jeg forstår han. Jeg forstår han også fordi jeg kjenner han. Skjønner han. Nå vet jeg også at robban besitter utrolige ferdigheter og kunnskaper. Han er meget dyktig til å kaste. Han har prøvd alt av utstyr med den erfaring det bringer. Han binder fluer jeg bare kan drømme om. Hvis hans filosofi på fiske er slik han beskriver, synes jeg det er helt greit med et slikt utgangspunkt. Da synes sikkert han at slike diskusjoner jeg la opp til her er fjollete..

Jeg vet at Erik ikke synes slike diskusjoner er fjollete. Slike diskusjoner og nyanser er noe enkelte (jeg tror han inkludert) grunner mye på . Da kan det sikkert bli diskusjon. Det betyr etter min mening at ingen av de to likevel har rett til å ha rett!! jeg mener begge har rett.

Jeg håper Rubban og Erik kan skvære opp over en telefon og bli ferdig med det der. Bli venner igjen. Bli istand til å diskutere her igjen.

Personlig er jeg sikker på at min filosofi ligger nært opp til Robban sin. Likevel er jeg nysgjerrig ... VELDIG NYSGJERRIG .. på Erik sin. Årsaken er at jeg tror hans erfaring og tankespinn vil gjøre meg til en bedre fisker. Hans kontakt med dyktige fiskere, gjør at han besitter mere kunnskap om nerdete enkeltemner jeg vil ta del i. Jeg tror at hans nettverk gjør han mere kunnskapsrik enn meg.

EX : Jeg har vært så heldig å ha besøk av Jan Siman ei ukes tid i Meldal der jeg bor. Jeg viste han mine fiskeplasser og guidet han med min kunnskap. Han er i den kategorien som greier å ta mange 300 grammere om du vil. Han er en ræser på tunge nympher. det han presterte på sær Meldalsfisk med tørrflue imponerte meg voldsomt. Han lurte fisk jeg ikke lurer med små taktiske lurerier jeg ikke hadde tenkt på. Enhver impuls tror jeg er smart. Uansett hvem de kommer fra..

Til slutt: jeg tror kansje vi erklærer Red Tag tråden får ferdig? Jeg vil uttrykke min store beklagelse og si unnskyld til dem som sitter igjen med dårlig følelse. jeg håper vi kan diskutere friskt videre i vinter uten at det skal ende slik.

En spesiell unnskyldning går til Robban og Erik ... jeg trenger dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helg.. det er vinter.. vi må finne noe å krangle om.. Noe uten baksleng og stoppunkt!

Red Tag er ei gammel berømt harrflue. Konkuransefiskerne er visstnok flittige brukere av denne. Den skal være effektiv. Spørsmålet er ...... HVORFOR?

Hva er vitsen med rød rumpe? Harren står på bunnen. Rød farge brytes dårligst og svekkes først i vann i følge biologer. Hvorfor ikke Purple tag? Lilla går dypere? Hvorfor biter torsken på rødt? Er rumpa til Red Tag bare jålete tåpeligheter, eller er den en magisk thrigger?

Her er startinnlegget. Faktisk har mange innlegg gitt meg mye "mat".. Etterhvert skled det over i filosofi! Det er nå engang slik at flesteparten her inne har passert 1000 vekttall ex phil for lengst. her filosoferer det ut av en annen verden over noe vi har til felles ... fluefiske .... vi bryr oss virkelig om det, og har vel felles oppfattelse av at det er viktigere enn alt annet.. Tidligere jobbet kjærringa nattevakt. Da hendte det hun pleide å skumme gjennom disse trådene. Hun kom alltid med spørsmål om morgenen. Hvem er han derre... hvorfor i huleste .... han der kan ikke være mann .... stakkars ... osv. Selvfølgelig hadde jeg fornuftige forklaringer på alt. Problemet var at hun sovnet alltid før jeg fikk forklart meg skikkelig. Vi er noen raringer. Det er så mye mere praktisk med høydehopp. Da er det bare å se hvor høyt lista ligger når den er passert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Er vel ikke første gang gode kompiser småkrangler litt i iver etter å få frem egne poenger. Uansett vil jeg ikke si at vi er venner igjen, men at vi har skværet opp og fortsatt er gode venner. Ja, kanskje til og med bedre venner. Man lærer gjerne litt av slikt også. Uansett var det misforståelser og mistolkinger av lite gjennomtenkte tekster. Ingen av oss ville "ta" den andre. Likevel ble det altså litt gæernt. Dumt, men fikset nå. :)

Alle innlegg med noenlunde vettug tekst er tilbake. Resten har gått i skammekroken sammen med meg. Vi ses!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens dere har kranglet og tullet så bandt jeg en streamer av Jailhouse marabou, kobberribbing, litt splash, lenkeøyne og siste men ikke minst: Gjeller av rødfarget polygarn - inspirert av denne tråden! Etter at tåken lettet i dag måtte jeg ta meg en tur ut i sjøen for å få litt frisk luft og prøve "oppfinnelsen", og jaggu ble det ikke en flott sjøørret (nedklemt mothake på tmc 9394, C&R). Så da kan vi slå det fast: Røde gjeller av polygarn funker som pokker.  :P :-\

PS! Flua på bildet er ikke den jeg brukte, den er våt, på krok 6 (denne er 10) og rødfargen på gjellene er mer rosa ettersom jeg farget hvitt polygarn med rød "vannfast" tusj.

PS2! Ja, så da har jeg nok ei støgg flue i boksen som fisker.

[attachimg=1]

post-2261-13949893647639_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens dere har kranglet og tullet så bandt jeg en streamer av Jailhouse marabou, kobberribbing, litt splash, lenkeøyne og siste men ikke minst: Gjeller av rødfarget polygarn - inspirert av denne tråden! Etter at tåken lettet i dag måtte jeg ta meg en tur ut i sjøen for å få litt frisk luft og prøve "oppfinnelsen", og jaggu ble det ikke en flott sjøørret (nedklemt mothake på tmc 9394, C&R). Så da kan vi slå det fast: Røde gjeller av polygarn funker som pokker.  :P :-\

PS! Flua på bildet er ikke den jeg brukte, den er våt, på krok 6 (denne er 10) og rødfargen på gjellene er mer rosa ettersom jeg farget hvitt polygarn med rød "vannfast" tusj.

PS2! Ja, så da har jeg nok ei støgg flue i boksen som fisker.

[attachimg=1]

Noe så barnslig . . .  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe så barnslig . . .  ;D

Enig. Hadde nok funket med alt mulig annet også, men man fisker bedre med fluer man har tro på har jeg hørt, og jeg var vel tvilende til denne  :-\ , men den funket altså  ??? , så da er det bare å oppsummere: Jeg var på rett sted, til rett tid og hadde flaks i tillegg  :o  <<l. Har fått tak i noen fjær med laksefarge, og de kommer til å erstatte polygarn for å gå litt mer liv, så da gjenstår det å se om...  :rolleyes: vel, om jeg er på rett sted til rett tid  ??? , for nå har jeg i hvert fall litt mer tro på flua.  ???  :P  fffishing

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...