Gå til innhold

Noe du lurer på? Fyr løs! -Lars- og JB svarer.


.JB

Anbefalte innlegg

Hva gjør en når en er dritlei av å fiske småfisk på 200gr allerede etter fisketur nr 3, og det er milevis til nærmeste gode sted å fiske?

Takk for spørsmål.

Innse at fluefiske er oppskrytt, og at det å fange fisk på flue ikke er spesielt vanskelig. Man kan selvsagt krølle det voldsomt til med avanserte fluemønster, teorier av alle slag, masse juging for seg selv og merkelige kastestiler, men grunnprinsippet er og blir enkelt. Og er fisken lettfanget blir det fort kjedelig. Det du da trenger er å legge alt vekk, planlegge en tur til et vakkert sted med rennende vann og i planene bør selvsagt noen gode kamerater inngå. Fange fisk er en liten del av fluefiske, og er du normal blir den delen mindre og mindre for hvert år. Alternativt kan du grave deg ned i alle verdens spissfindigheter om fluefiske og bli kjempedyktig på å fange haugevis av 200 grammere. Da kan du melde deg på en konkurranse, og treffe likesinnede der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei bekjent venninde som er litt "alternativ". Ho påstår at man ved å kaste lykkepiller og klær blir mer lykkelig. Nå spør jeg heller oraklene her på forumet og spørsmålet er todelt: Er det hold i påstanden og hvordan forholder man seg til slike alternative bekjentskaper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Hva gjør en når en er dritlei av å fiske småfisk på 200gr allerede etter fisketur nr 3, og det er milevis til nærmeste gode sted å fiske?

Takk for spørsmål.

Innse at fluefiske er oppskrytt, og at det å fange fisk på flue ikke er spesielt vanskelig. Man kan selvsagt krølle det voldsomt til med avanserte fluemønster, teorier av alle slag, masse juging for seg selv og merkelige kastestiler, men grunnprinsippet er og blir enkelt. Og er fisken lettfanget blir det fort kjedelig. Det du da trenger er å legge alt vekk, planlegge en tur til et vakkert sted med rennende vann og i planene bør selvsagt noen gode kamerater inngå. Fange fisk er en liten del av fluefiske, og er du normal blir den delen mindre og mindre for hvert år. Alternativt kan du grave deg ned i alle verdens spissfindigheter om fluefiske og bli kjempedyktig på å fange haugevis av 200 grammere. Da kan du melde deg på en konkurranse, og treffe likesinnede der.

Ante meg........

Vil det da si at jeg bør planlegge de "store" turene, sammen med gode venner, og heller droppe de lokale småfiskturene og heller begynne med Golf?

Altså, Golf når jeg ellers ville tatt lokale småfiskturer, og fluefiske på helg, langhelg og ukesturer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det at dere kommer til å ha egen stand på villmannsmessa neste år? Med 150 m. lang kastedamm så du kan holde demoer -Lars?

Takk for spørsmål.

Vi er i kontakt med arrangør. Utfordringen er takhøyden pga lysarmatur etc. Lars trenger takhøyde for å vise kast med åpne bukter. Trolig blir lengde, buktvarianter og kurvekast noe som kommer til å skje utendørs. Lars trener bla på et kurvekast der han snurper inn hele A-laget til LSK (PR Gimmick). Innendørs vil han ta noen kortere spesialkast. Gled dere! Skal ikke røpe alt, men Lars vil blant annet frisere en kongepuddel med en sylkvass spesialkrok fra Hends. Ingen tvil om at Lars er den fremste, selv om han ikke er blant dem som snakker høyest om det.

  ;D Takk for svar. Gleder meg voldsomt ;D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ante meg........

Vil det da si at jeg bør planlegge de "store" turene, sammen med gode venner, og heller droppe de lokale småfiskturene og heller begynne med Golf?

Altså, Golf når jeg ellers ville tatt lokale småfiskturer, og fluefiske på helg, langhelg og ukesturer?

Synes du golf er morsommere enn å fiske 200 grammere, og dette kanskje er noe du kan bedrive sammen med andre trivelige mennesker, så er vel valget ganske enkelt?

Dersom du fortsetter å fiske 200 grammere, så er jeg samtidig sikker på at du blir bedre til å fiske og spesielt i de aktuelle vannnene, men spørsmålet er om det er så viktig å bli vesentlig bedre og om det er verdt innsatsen? Går man inn for å perfeksjonere sitt fluefiske, så vær klare over at innsatsen blir så stor at brøken innsats/opplevelse kanskje tipper helt over. Opplevelsen knuses ganske enkelt av den enorme innsatsen man har lagt ned. Litt mindre innsats og opplevelsen blir større. Brøken forklarer også hvorfor gleden over å få fisk er enorm i starten, og litt mindre ettervhert.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ante meg........

Vil det da si at jeg bør planlegge de "store" turene, sammen med gode venner, og heller droppe de lokale småfiskturene og heller begynne med Golf?

Altså, Golf når jeg ellers ville tatt lokale småfiskturer, og fluefiske på helg, langhelg og ukesturer?

Henning - hvis det er sånn du føler det, så har jeg følgende forslag:

Da inviterer jeg deg på en tur. Skal vi si slutten av mai denne måneden? Ei uke? Utenlandstur med heftige døgnflueklekkinger, fin fisk og krystallklare elver?

Høres det greit ut, så banker vi i veien  <<l  ;)

Jeg bestiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei bekjent venninde som er litt "alternativ". Ho påstår at man ved å kaste lykkepiller og klær blir mer lykkelig. Nå spør jeg heller oraklene her på forumet og spørsmålet er todelt: Er det hold i påstanden og hvordan forholder man seg til slike alternative bekjentskaper?

Takk for et veldig interessant og aktuelt spørsmål.

Du er heldig du som har slike bekjentskaper. Jeg ville umidelbart reist på polet, kjøpt inn masse rødvin og invitert bekjentskapen til spirituell aften. Det kan hende du aldri mer vurderer å bruke en helg kravlende rundt i kratt med masse mygg og drit.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Ante meg........

Vil det da si at jeg bør planlegge de "store" turene, sammen med gode venner, og heller droppe de lokale småfiskturene og heller begynne med Golf?

Altså, Golf når jeg ellers ville tatt lokale småfiskturer, og fluefiske på helg, langhelg og ukesturer?

Synes du golf er morsommere enn å fiske 200 grammere, og dette kanskje er noe du kan bedrive sammen med andre trivelige mennesker, så er vel valget ganske enkelt?

Dersom du fortsetter å fiske 200 grammere, så er jeg samtidig sikker på at du blir bedre til å fiske og spesielt i de aktuelle vannnene, men spørsmålet er om det er så viktig å bli vesentlig bedre og om det er verdt innsatsen? Går man inn for å perfeksjonere sitt fluefiske, så vær klare over at innsatsen blir så stor at brøken innsats/opplevelse kanskje tipper helt over. Opplevelsen knuses ganske enkelt av den enorme innsatsen man har lagt ned. Litt mindre innsats og opplevelsen blir større. Brøken forklarer også hvorfor gleden over å få fisk er enorm i starten, og litt mindre ettervhert.    

 

Takk for svar. Ble en liten brøkdel klokere. :)

Ante meg........

Vil det da si at jeg bør planlegge de "store" turene, sammen med gode venner, og heller droppe de lokale småfiskturene og heller begynne med Golf?

Altså, Golf når jeg ellers ville tatt lokale småfiskturer, og fluefiske på helg, langhelg og ukesturer?

Henning - hvis det er sånn du føler det, så har jeg følgende forslag:

Da inviterer jeg deg på en tur. Skal vi si slutten av mai denne måneden? Ei uke? Utenlandstur med heftige døgnflueklekkinger, fin fisk og krystallklare elver?

Høres det greit ut, så banker vi i veien  <<l  ;)

Jeg bestiller.

Ja, bare gjør det :) jeg kommer hjem fra Kina 16. Mai tror jeg det er. Så må vi vel feire litt 17. Mai med barna.... hva blir helgen etter? 25. Eller noe? Se om du får tak i noe der. Bare legg ut for meg, drit i hva det koster, så betaler jeg deg etterpå.

Ta en plass det et litt varmere en her, for her har det faen meg snøa i dag....

Gleder meg til å se hva du finner :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bare gjør det :) jeg kommer hjem fra Kina 16. Mai tror jeg det er. Så må vi vel feire litt 17. Mai med barna.... hva blir helgen etter? 25. Eller noe? Se om du får tak i noe der. Bare legg ut for meg, drit i hva det koster, så betaler jeg deg etterpå.

Ta en plass det et litt varmere en her, for her har det faen meg snøa i dag....

Gleder meg til å se hva du finner :D

Den er grei  :)

Skjer alltid noe spanande med den her guten, veitu  :D

Men du er altså enig i kriteriene jeg skal gå for da?

Krytallklare elver, store døgnflueklekkinger, mai, fin ørret i litt varmere strøk ei ukes tid?

Da blir det du og jeg, for jeg tror ingen andre kan bestemme seg på så kort varsel  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Ja, bare gjør det :) jeg kommer hjem fra Kina 16. Mai tror jeg det er. Så må vi vel feire litt 17. Mai med barna.... hva blir helgen etter? 25. Eller noe? Se om du får tak i noe der. Bare legg ut for meg, drit i hva det koster, så betaler jeg deg etterpå.

Ta en plass det et litt varmere en her, for her har det faen meg snøa i dag....

Gleder meg til å se hva du finner :D

Den er grei  :)

Skjer alltid noe spanande med den her guten, veitu  :D

Men du er altså enig i kriteriene jeg skal gå for da?

Krytallklare elver, store døgnflueklekkinger, mai, fin ørret i litt varmere strøk ei ukes tid?

Da blir det du og jeg, for jeg tror ingen andre kan bestemme seg på så kort varsel  :)

Jada :) gode kriterier det. Bare kjør på du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei bekjent venninde som er litt "alternativ". Ho påstår at man ved å kaste lykkepiller og klær blir mer lykkelig. Nå spør jeg heller oraklene her på forumet og spørsmålet er todelt: Er det hold i påstanden og hvordan forholder man seg til slike alternative bekjentskaper?

Takk for et veldig interessant og aktuelt spørsmål.

Du er heldig du som har slike bekjentskaper. Jeg ville umidelbart reist på polet, kjøpt inn masse rødvin og invitert bekjentskapen til spirituell aften. Det kan hende du aldri mer vurderer å bruke en helg kravlende rundt i kratt med masse mygg og drit.

Lykke til!

Takk for et raskt og godt svar. <<l Setter umåtelig pris på at dere dere deler av dyrebar tid og bred erfaring med oss forumdeltakere. Føler meg priviligert som har slike bekjente. :)

Jeg ser umiddelbart problemer, dvs. kona vil nok se problemer med svaret ditt. Det er kanskje flere scenarier her?

Enkleste er kanskje å gi blaffen i kvinnfolk, dra av seg klærne og svinge med stanga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og krisen min da?  ??? ??? ???

Sikter du til et spørsmål som ikke er besvart? I så fall beklager vi det. Harley-spørsmålet har fått en god besvarelse, selv om vi av produksjonstekniske årsaker hos HD går hardt inn for en 2009-modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et raskt og godt svar. <<l Setter umåtelig pris på at dere dere deler av dyrebar tid og bred erfaring med oss forumdeltakere. Føler meg priviligert som har slike bekjente. :)

Jeg ser umiddelbart problemer, dvs. kona vil nok se problemer med svaret ditt. Det er kanskje flere scenarier her?

Enkleste er kanskje å gi blaffen i kvinnfolk, dra av seg klærne og svinge med stanga?

Til det første; Vi lar tjenesten være gratis til folk ikke klarer seg uten, men har i tankene å utvikle en betalingsmodell etterhvert. Fyr løs, mens det ennå er gratis.

Det med kone kompliserer selvsagt dette en smule, men det høres kanskje ut som spirituell vinaften kan være noe for dere alle tre? Etter et par glass vin må du i hvert fall våge å lufte tanken med din kjære. Hører gjerne fra deg igjen da, og så tar vi det derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i det siste begynt å tenke en del på alder. Det er sikkert aldern(!).

Altså, nå har det kommet synsinger om at "40 er det nye 30" og slikt.

Betyr dette at jeg er i ferd med å gå inn i enda et jævla tiår hvor folk nå kan komme med "Jaha ja. Tyyypisk femtiårskrise" hver gang jeg møter opp med en stilig motorsykkel, eller innrømmer at jeg bruker ofseleg mye tid på fluefiske?

Jeg synes jeg har fått nok pes nå.  

Jaha, det var denne du tenkte på.  Takk for spørsmål.

Svaret er: Ja, dette vil du høre resten av livet. Du har derfor tre valg:

1. Avslutt både fluefiske og det motorsykkelgreiene. Kjøp gode tøfler, sett deg foran tv'n og la deg forfalle.

2. Avslutt det hele. Går enda raskere. 

3. Finn deg i det, og si at det som det er: Jeg er egoist og hedonist, og ser det absolutt ikke som noe krise å kjøre rundt på flotte motorsykler og fiske masse med flue. Det har jeg tenkt å fortsette med livet ut. Kjøp enda flottere motorsykler og fisk enda mer for å understreke din valgte posisjon. Ta det rett og slett helt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i det siste begynt å tenke en del på alder. Det er sikkert aldern(!).

Altså, nå har det kommet synsinger om at "40 er det nye 30" og slikt.

Betyr dette at jeg er i ferd med å gå inn i enda et jævla tiår hvor folk nå kan komme med "Jaha ja. Tyyypisk femtiårskrise" hver gang jeg møter opp med en stilig motorsykkel, eller innrømmer at jeg bruker ofseleg mye tid på fluefiske?

Jeg synes jeg har fått nok pes nå.  

40 årene, eller "De glade 40 årene", som jeg kaller det, er det all mulig grunn til å se frem til med den største glede  <<l

Man blir en naturlig autoritet innen felt som fluefiske, og sikkert også i mc-miljøer, og det er bare å nyte respekten man får.

Etter at jeg fylte 40 la jeg merke til at om det var folk på de stedene jeg kom for å fiske, uansett hvor, så trakk de seg høflig tilbake . . . "Du får fiske du som vet hvordan det gjøres", hører jeg ofte, og det stemmer jo  :)

Så ja, jeg bærer alderen med stolthet, og merker at jeg gleder meg til å fylle 45  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jeg full på en øl hvis jeg trekker den inn i en tampong og stapper den opp i baken?

Smalhans økonomisk om dagen, Waffer'n ?  :D

Som erfaren tampong-fyllik kan jeg forsikre deg om at øl ikke gjør susen inn "bakveien".

Det gjør derimot skikkelig brennevin, og det selges på 10 liters-kanner her jeg kommer fra  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stangparken har ekspandert og det gjør at man må ty til "alternative løsninger".  cccheers

Følger det med mørke solbriller og hvit stokk med den kanna du har, Lars?

Mot et tillegg på 50kr, ja  <<l

Men langs elva trenger man ikke slike hjelpemidler . . . Da går man bare etter lyden og handler på rent instinkt.

Det er slik jeg har lurt de fleste og største fiskene jeg har fått. Men så har jeg et særdeles sterkt medfødt instinkt, også  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...