Gå til innhold

Det værste er over nå.


Ruffen

Anbefalte innlegg

Argh, driver og smårister som følge av abstinenser. Forrige og andre tur i år hjalp lite i lengden.

Været hos meg er fortsatt generelt for kjølig og varierende til at det fortsatt er noe tegn til noe særlig innsektsliv. Fortsatt smeltevann fra fjellene og kaldt. Spørs nok om det må bli slutten av Mai før ting virkelig begynner å skje, men har et håp om solfylt, skyfri himmel til uka og fravær av vind.

Mottok vårens forsyning av spiss og leader i dag. Har også omorganisert et par av flueboksene i hip packen, og er generelt over gjennomsnittet godt forberedt for en tur ut med fluestanga! Bandt i tillegg et par digre CDC vårfluer. Har liksom ingen flere forberedelser for årets sesong igjen.. What to do?

Endret av fender77
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to kattugler rett nede i lia her nå. ( bor du i Voie så kom deg ut og hør) For en lyd. Jeg og brugla har stått på verandaen en lang stund nå og bare lyttet. Det er helt magisk. Helt ubeskrivelig. Vår er det vakreste jeg vet.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, Frode  :)

Nå skal jeg vise deg noe, som i hvert fall jeg, og trolig også du, lengter til.

Telt, klaske mygg, fiske fin ørret og ha det trivelig med kompiser på tur. Og ha all verdens av tid. Sånn som dette  <<l

Det er livet på sitt beste det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...

Sitter å vibrer på stolen og teller dager. Om få dager starter turneen i norge. Så deilig det er å bare stappe bilen full av utstyr og godsaker og koste avsted.

Tror jeg klarer tre uker i år også. Hjem og jobbe litt, feriere litt med flokken jobbe litt og avslutte sommeren på island. Det blir tooft.

Har jaggu fått innvilget nz tur til vinteren av skrubba. Nå gjelder det å sope sammen alle rester og jobbe hardt så blir dette et fiskeår uten sidestykke. 

 

Man lever bare en gang og man vet heller ikke hvor lenge det varer.....

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende hvor fort en sesong går her til lands . . . Er ikke lenge siden man satt her og bannet over snøkaos, og nå er man allerede midt i sesongen.

Heldigvis er det mye moro i vente enda, og forhåpentligvis får man noe bibiosverming også her på østlandet i juli/august, men pokker . . . Nå går det fort til jul ;-)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tida flyr noe fryktelig. Nå begynner jeg faktisk å bli drittlei de varme skogsvanna, så nå skal det bli utrolig godt å komme seg til fjells med iskaldt vann og skikkelig frisk luft :)

Ikke ha alt for høye forventninger til iskalde fjellvann, 19 grader på 1100 m i helga

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ha alt for høye forventninger til iskalde fjellvann, 19 grader på 1100 m i helga

 

Da er det bare å ta turen nordover!

Her er det rikelig med iskaldt fjellvann så langt øyet kan se. Idag er det for eksempel frisk nordavind, åtte grader og pissregn.

På fjellet er det vel 4-5 grader... 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ha alt for høye forventninger til iskalde fjellvann, 19 grader på 1100 m i helga

Dit jeg har tenkt meg ligger garantert isen i høyden enda og det er fortsatt greit med snø i høyfjellet, så jeg håper at vannet som vanlig er bikkjekaldt. I hvertfall laangt utenfor komfortsona når det kommer til badeleik :)

Endret av Olav Haug
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her nede er det motsatt.Vanntemperatur er høyere enn lufttemperatur.

Det medfører skodde,tåke eller dis over vannet.

Da er det ikke lett.

Munkefis kalte min bestefar det. Da var fisket over i følge han. Om det var for å få en overivrig guttunge tilbake til teltet på en enklere måte kan jo være. 

Men jeg må innrømme jeg sjelden har opplevd godt fiske da. Kommer faktisk ikke på en eneste gang. 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror denne munkefisen skremmer fisken til bunns, og der blir den til nøkken har herjet fra seg.

Har aldri hatt noe godt fiske i disse tilfellene selv . . . Ikke engang med sluk, den tiden man holdt på med den type fiske.

Har ingen teori om hvorfor det er slik, hvis det i det hele tatt ER slik. Finnes sikkert noen raringer som har hatt bra fiske i munkefisen, også.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Jeg har aldri hatt noe i nærheten av bra fiske i råskodda. Og det står ikke på innsatsen! Det gamle jungelordet til Ruffens bestefar holder stikk, såvidt jeg kan vurdere. 

Er det kanskje så enkelt som at temperaturfallet som forårsaker råskodda også stopper insektslivet?

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror som Håvard sier,at det blir slutt på insektlivet ved overflaten. Blir for fuktig?

Jeg har samme erfaringer med skodda som flere over her,og har så godt som aldri sett insekter på vannet under disse forholdene.Blir til at man gir opp tørrfluefisket,da det aldri vaker.

Kommer gjerne sigende over elva etter solnedgang når det blir på det mørkeste.

Av og til siger det bort,forsvinner ,og da er som regel aktiviteten igang igjen.

Min teori er i alle fall at det blir for fuktig.Men om det påvirker aktiviteten til fisken ,vet jeg ikke noe om,da jeg stort sett kun fisker tørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...