Gå til innhold

Øyenstikkere


RolvS

Anbefalte innlegg

Synes de er vanskelig og få laget øyenstikkeren stor nåkk og samtidig solid nåkk til at den ligger riktig på vatne. Såg i fjor sommer på ein fisketur at de var øyenstikkere som sverma rundt. Nåken av desse vart fanga i vannfilmen og dei laga mykje ringer i vatne. Fluene mine drukner fort og vingene legg seg bak på kroppen om eg prøve og lage liv i flua. Tips? ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svære øyenstikkere som fisker bra, er troverdig = lurer fisken skikkelig, flyter godt.. DET! skulle jeg likt å sett fasiten på, for den har jeg ikke funnet noe i nærheten av. Har fanget på litt ymse men det er ikke noe som virkelig "råkker". Jeg tror vel egentlig at 90% av denne trangen til å ta disse store fluene for ørreten er rett og slett at de vekker jaktinstinktet ved at de kommer inn i synsfeltet og stikker av. Nøkkelen er kanskje å være veldig på alerten når slike flyr lavt over vannet og kunne presentere ila sekunder etter at ørreten har forsøkt å ta en eller tatt en. Å pælme de ut å vente og vente og vente... Ikke i nærheten av å være skikkelig effektivt. Da er det nesten bedre å sette på en stankel eller maur og pælme dit fisken har vist seg. Henge flua og fortommen under en drone og fly sånn passe...:D

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råkult klipp! Har flere ganger sett havarerte øyenstikkere som ligger å dirrer på vannflata med vingene, som en medium rare biff med bernaise. Likevel har jeg enda til gode å se at ørreten bryr seg om å komme opp å vake på dem. Er det sånn at ørreten har lært seg at det ikke lønner seg å spise disse? Litt sånn som med vannlopper? Nymfene er jo ettertraktede byttedyr.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomme klipp. Har sett ørret ta øyenstikkere flere ganger, og det er ganske vilt. Har et par-tre-fir turer hvor ørret har vært fullstendig bananas etter øyenstikkere. Tatt dem inne ved torva, ute på vannet og jeg er 100% sikker på at ørret har klasket på land og sprellet uti igjen flere ganger. Har sett dem overse vibrerende havarister, og heller ta dem i lufta :) Utrolig vanskelig og frustrerende fiske, for jeg tror at når de er på øyenstikker-jakt så går de veldig mye rundt og er veldig i "jaktmodus" og trigges tilsynelatende av mye bevegelse over vannfilmen. Bare flaks om man har klart å lure dem da. Har aldri giddet å prøve noen form for imitasjon av dem. De største jeg har er tørre vannymfer - og det har kanskje funket best som ryddefisk-flue. Lurer på om det som har funket best når de har vært crazy på øyenstikkere har vært daddys (what else, ze number vånn fly in ze world)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært så heldig å oppleve dette, og da var en stor daddy med litt smårykking som skulle til. Det var det nærmeste jeg kom imitasjonsmessig også da...

Artig når ørreten mister helt hodet og oppfører seg mer som en drapskåt gjedde. 

Endret av Truls
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlige snutter, kan bli sjuk av mindre.
Når dem tar tørre vannymfer så har jeg fanget på flua min som ligger på siden her. Jeg hadde et par sesonger i 2009-2010 hvor dette var i fokus og den flua kom til etter noen turer. Lagde en passe dårlig film selv med kamera på stativ...  Fikk festa et pent vak i starten på den: https://www.fluefiskesiden.no/artikler/video/vaket-fiske-med-torr-vannymfe/

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.1.2020 den 23.50, Rune Stokkebekk skrev:

Svære øyenstikkere som fisker bra, er troverdig = lurer fisken skikkelig, flyter godt.. DET! skulle jeg likt å sett fasiten på, for den har jeg ikke funnet noe i nærheten av. Har fanget på litt ymse men det er ikke noe som virkelig "råkker". Jeg tror vel egentlig at 90% av denne trangen til å ta disse store fluene for ørreten er rett og slett at de vekker jaktinstinktet ved at de kommer inn i synsfeltet og stikker av. Nøkkelen er kanskje å være veldig på alerten når slike flyr lavt over vannet og kunne presentere ila sekunder etter at ørreten har forsøkt å ta en eller tatt en. Å pælme de ut å vente og vente og vente... Ikke i nærheten av å være skikkelig effektivt. Da er det nesten bedre å sette på en stankel eller maur og pælme dit fisken har vist seg. Henge flua og fortommen under en drone og fly sånn passe...:D

Har vore inne på tanken med drone:4_joy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I høst så jeg en ørret i høst som i sikkert 10 minutter jaktet på voksne øyestikkere. Den fikk nok gnagd i seg noen også. Forsøkte å kaste på den med Chernobyl Ant, men det ville de ikke ha. Innen jeg fikk knytt på noe digert med vinger så var den enten skremt eller mett. Den likte seg nok ikke noe særlig inne på grunna heller. 30 cm vann der tenker jeg - om råde med mye siv og to små glepper som den byttet på  frekventere.. Er ganske sikker på at den samme fisken besøker dette sivområdet hver varm ettermiddag på høsten og tar øyestikkere. Så hadde man vært der neste dag under samme forhold, så hadde den sikkert startet showet på nytt. Ganske morsomt å sitte å se på.

 

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pål Hedenstad skrev:

I høst så jeg en ørret i høst som i sikkert 10 minutter jaktet på voksne øyestikkere. Den fikk nok gnagd i seg noen også. Forsøkte å kaste på den med Chernobyl Ant, men det ville de ikke ha. Innen jeg fikk knytt på noe digert med vinger så var den enten skremt eller mett. Den likte seg nok ikke noe særlig inne på grunna heller. 30 cm vann der tenker jeg - om råde med mye siv og to små glepper som den byttet på  frekventere.. Er ganske sikker på at den samme fisken besøker dette sivområdet hver varm ettermiddag på høsten og tar øyestikkere. Så hadde man vært der neste dag under samme forhold, så hadde den sikkert startet showet på nytt. Ganske morsomt å sitte å se på.

 

Jeg skal nok få veid inn den for deg sru. ::)

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pål Hedenstad skrev:

I høst så jeg en ørret i høst som i sikkert 10 minutter jaktet på voksne øyestikkere. Den fikk nok gnagd i seg noen også. Forsøkte å kaste på den med Chernobyl Ant, men det ville de ikke ha. Innen jeg fikk knytt på noe digert med vinger så var den enten skremt eller mett. Den likte seg nok ikke noe særlig inne på grunna heller. 30 cm vann der tenker jeg - om råde med mye siv og to små glepper som den byttet på  frekventere.. Er ganske sikker på at den samme fisken besøker dette sivområdet hver varm ettermiddag på høsten og tar øyestikkere. Så hadde man vært der neste dag under samme forhold, så hadde den sikkert startet showet på nytt. Ganske morsomt å sitte å se på.

 

Chernobyl Ant ja, burde jo ha funka. Har faktisk 1 som du har bundet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...