Gå til innhold

#4 eller #5 til ørretfiske?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg tenker å anskaffe en fluestang + snelle til bruk i skog og mark, samt fjell.

Har lest litt rundt på forum og nettet om hva som anbefales av #4 eller #5 til dette bruket men har ikke helt klart å bestemt meg hva jeg burde gå for.

 

Noen som har erfaringer rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roaas skrev (2 minutter siden):

Dry or die? 
Streamer? 
Nymfing? 
Eller all of the above? 

Nå er jeg faktisk så fersk i gamet enda at jeg ikke har tenkt over  dette, og har ikke satt meg skikkelig inn i de ulike fiskemetodene. 

Men i alle fall dry. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En femmer er litt klassen som «går an å bruke til alt». Det du skriver leder meg også til å tro at du kanskje står på nippet til å kjøpe din første fluestang? Det peker også gjerne mot en ni fot femmer.

Du nevner fjellet. Der blåser som regel. Da er nok en femmer å foretrekke som «allround.» Sist jeg var på fjellet hadde jeg med en femmer, med en sekser i «reserve» i sekken. Firrern fikk stå hjemme, og jeg savnet den ikke.

Du kommer dog raskt til å oppdage at du selvsagt «trenger» både en firer og en femmer, og kanskje en sekser. Og om du oppdager nymfefiske trenger du fort en lang treer.  Men det er jo en annen historie…

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RolvS skrev (8 minutter siden):

En femmer er litt klassen som «går an å bruke til alt». Det du skriver leder meg også til å tro at du kanskje står på nippet til å kjøpe din første fluestang? Det peker også gjerne mot en ni fot femmer.

Du nevner fjellet. Der blåser som regel. Da er nok en femmer å foretrekke som «allround.» Sist jeg var på fjellet hadde jeg med en femmer, med en sekser i «reserve» i sekken. Firrern fikk stå hjemme, og jeg savnet den ikke.

Du kommer dog raskt til å oppdage at du selvsagt «trenger» både en firer og en femmer, og kanskje en sekser. Og om du oppdager nymfefiske trenger du fort en lang treer.  Men det er jo en annen historie…

Det er jo super at en femmer kan brukes til alt. Jeg tenkte litt på det med fjell og vind, at en femmer er kanskje bedre i slike situasjoner enn en firer. 

Riktig, tenkte å kjøpe min første fluestang i år. 🙂

Etter å ha lest litt, så virker både streamer, nyme og tørrflue like interessant for min del. 

 

Så da har jeg følgende spørsmål:

Hva er egentlig fordelen med en firer forhold til en femmer? Er firer f.eks bedre på nymfefiske?

Jeg vurderer å gå til innkjøp av en klasse 6 stang til SØ ørret samtidig. Er det slik at det kan være mer hensiktsmessig å ha klasse 4 og klasse 6 i stedet for klasse 5 og klasse 6? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med lavere klasse, for eksempel klasse 4 isteden for klasse 5 handler om hvor delikat og stille fluelina lander på vannet. En firerline er lettere enn en femmerline og vil plaske mindre ved nedlegg på vannet. Dessuten er lavere klasse bedre dimensjonert for å kjøre mindre fisk (morro-faktor). Både klasse 4 og klasse 5 fungerer utmerket til nymfefiske. 

Bruksområdene for klasse 5 kan være bredere enn for klasse 4. Men med en firer og en sekser stiller du sterkt i de fleste situasjoner 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare begynne å si at dette er snakk om personlige preferanser. 

Ville jeg kuttet ned antall stenger (gud forby 😅)  så hadde jeg kjøpt en firrer til bruk i skog og mark. Dette av grunnen Jarle nevner, med delikate  presentasjoner og mest morro ved kjøring av fisk. Dette hadde også vært en vurdering tatt i sammenheng med at du kjøper en sekser så kan du ta med begge to når du drar på fjellet slik at du har mulighet til å fiske i mye vind som det ofte er på fjellet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls skrev (28 minutter siden):

Skal bare begynne å si at dette er snakk om personlige preferanser. 

Ville jeg kuttet ned antall stenger (gud forby 😅)  så hadde jeg kjøpt en firrer til bruk i skog og mark. Dette av grunnen Jarle nevner, med delikate  presentasjoner og mest morro ved kjøring av fisk. Dette hadde også vært en vurdering tatt i sammenheng med at du kjøper en sekser så kan du ta med begge to når du drar på fjellet slik at du har mulighet til å fiske i mye vind som det ofte er på fjellet 

Jeg kommer nok mest til å fiske i skog og mark, men blir nok noen anledninger å fjellet også. Så da tenker jeg at det blir en klasse 4 og klasse 5 på sikt. Hvis en klasse 6 fungerer på fjellet mtp vind, så er jo det ypperlig. Samtidig ser jeg for meg at en klasse 4 fungerer bra på fjellet også når det er lite vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarle TL skrev (3 timer siden):

Fordelen med lavere klasse, for eksempel klasse 4 isteden for klasse 5 handler om hvor delikat og stille fluelina lander på vannet. En firerline er lettere enn en femmerline og vil plaske mindre ved nedlegg på vannet. Dessuten er lavere klasse bedre dimensjonert for å kjøre mindre fisk (morro-faktor). Både klasse 4 og klasse 5 fungerer utmerket til nymfefiske. 

Bruksområdene for klasse 5 kan være bredere enn for klasse 4. Men med en firer og en sekser stiller du sterkt i de fleste situasjoner 🙂

Supert at klasse 4 fungerer til nymfefiske også. Men fungerer klasse 4 like bra til tørt og streamere i skog og mark? 🙂

Endret av Sputnik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sputnik skrev (39 minutter siden):

Supert at klasse 4 fungerer til nymfefiske også. Men fungerer klasse 4 like bra til tørt og streamere i skog og mark? 🙂

Primærstangen min er en i klasse 4, det er den jeg bruker mest. Spesielt til tørt. Skal jeg fiske streamer bruker jeg helst en i klasse 5, men de streamerne jeg bruker er så små at det går med klasse 4 også. Jeg har som regel begge med ut, der 5 er rigget med minizonker eller libellenymfe, mens 4 er rigget med en maur (før jeg vet hva som skjer) :)

Er det en del vind, kan det hende jeg bare bruker femmern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sputnik skrev (53 minutter siden):

Jeg kommer nok mest til å fiske i skog og mark, men blir nok noen anledninger å fjellet også. Så da tenker jeg at det blir en klasse 4 og klasse 5 på sikt. Hvis en klasse 6 fungerer på fjellet mtp vind, så er jo det ypperlig. Samtidig ser jeg for meg at en klasse 4 fungerer bra på fjellet også når det er lite vind.

Det er akkurat det, på fjellet kan du bruke #4 når det er lite vind og #6 om det skulle dra på litt mer vind. 

De streamerne man bruker er såpass små at de fint kan kastes med 4, men da bør man kanskje ikke kjøre på med de mest fortyngede fluene med store kulehoder. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Eirik Rusten skrev (1 time siden):

Primærstangen min er en i klasse 4, det er den jeg bruker mest. Spesielt til tørt. Skal jeg fiske streamer bruker jeg helst en i klasse 5, men de streamerne jeg bruker er så små at det går med klasse 4 også. Jeg har som regel begge med ut, der 5 er rigget med minizonker eller libellenymfe, mens 4 er rigget med en maur (før jeg vet hva som skjer) :)

Er det en del vind, kan det hende jeg bare bruker femmern.

Da tror jeg det blir å gå for #4 altså. Bor rett ved et vann i skogen her, så ut i fra tipsene ser det ut som klasse 4 blir førstevalg og klasse 5 senere. 

Vind ser jeg er en faktor for stangklasse, men hva med størrelsen på ørret? Vil det påvirke om jeg burde velge #4 eller #5? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sputnik skrev (39 minutter siden):

 

Da tror jeg det blir å gå for #4 altså. Bor rett ved et vann i skogen her, så ut i fra tipsene ser det ut som klasse 4 blir førstevalg og klasse 5 senere. 

Vind ser jeg er en faktor for stangklasse, men hva med størrelsen på ørret? Vil det påvirke om jeg burde velge #4 eller #5? 🙂

Om det er så stor ørret der at du må ha #5 pga dette så må du nesten fortelle meg hvor det er så jeg får undersøkt dette grundig 😉

Fra spøk osv... Klasse 4 er rikelig til typisk norsk ørretfiske i skogen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sputnik skrev (44 minutter siden):

Vind ser jeg er en faktor for stangklasse, men hva med størrelsen på ørret? Vil det påvirke om jeg burde velge #4 eller #5? 🙂

Om små fisk så er det morsommere med 4 enn 5, men det kommer litt an på stang også. Har stort sett ikke så mye å si. Vi fisker vel bare fra 2 kilo og oppover uansett. 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls skrev (34 minutter siden):

Om det er så stor ørret der at du må ha #5 pga dette så må du nesten fortelle meg hvor det er så jeg får undersøkt dette grundig 😉

Fra spøk osv... Klasse 4 er rikelig til typisk norsk ørretfiske i skogen. 

Hehe, ja det skal jeg selvsagt gjøre😂

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirik Rusten skrev (30 minutter siden):

Om små fisk så er det morsommere med 4 enn 5, men det kommer litt an på stang også. Har stort sett ikke så mye å si. Vi fisker vel bare fra 2 kilo og oppover uansett. 😎

Jada, hører til sjeldenhetene at man får fisk under 2 kg😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tenker jeg at jeg ser om det kommer noe tilbud på klasse 4 stang etterhvert.

Kanskje litt utafor topic i denne tråden, men: 

Er det behov for å bruke flere typer snører til streamer/nymfe/tørrfiske etter ørret i skog og mark? Eller kommer jeg langt med en type? Grunnen jeg spør er om jeg skal samtidig kjøpe kassettsnelle eller ikke samtidig som jeg kjøper stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sputnik skrev (1 time siden):

Er det behov for å bruke flere typer snører til streamer/nymfe/tørrfiske etter ørret i skog og mark? Eller kommer jeg langt med en type? Grunnen jeg spør er om jeg skal samtidig kjøpe kassettsnelle eller ikke samtidig som jeg kjøper stanga.

Jeg synes ikke det er noe behov for flere typer. Jeg kjører vanlig wf flyt uansett hva jeg fisker med i skauen. Jeg har flere slike wf-liner, men som regel er det bare den siste jeg satte på snellene jeg bruker. Er bittelitt forskjellige egenskaper, men som regel funker det uansett til mitt fiske. Akkurat nå har jeg to sneller med 4-line, og to sneller med 5-line. Den største forskjellen på dem er klump-lengden. Vet jeg at jeg må og kan kaste langt, kan det hende jeg velger den ene typen fremfor den andre. Jeg er ikke spesielt god kaster, så det er egentlig ikke spesielt viktig da det nok ikke utgjør svært stor forskjell om jeg skal være ærlig :)

Er nok lurt å begynne med færrest valg, og så øke på etterhvert med stenger, liner og sneller.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Sputnik said:

kassettsnelle

Jeg hadde en periode da jeg hadde et sterkt behov for å kjøpe alt - men jeg kjøpte aldri en kassettsnelle :)

Kasettsneller er mest populære blandt folk som driver mye med fiske fra båt, for eksempel under innsjøfiske i England. Merk for eksempel at skandinaviske merker - Guideline, Loop og Vision for eksempel - ikke har kasettsneller i sortementet. Det er mange år til du har et reelt behov for en kasettsnelle vil jeg tro. I skogsvann fra land, trenger du bare ei allright flyteline med ikke alt for lang klump. Om du vil eksperimentere med liner, er det som @Eirik Rusten indikerer over bare å skifte line på snella hjemme (eller i teltet) i ro og mak. Det tar fem-ti minutter.

De aller fleste sneller får du ekstra spoler til i dag, og det dekker i slle fall behovet mitt og vel så det. Jeg har for eksempel to spoler til SØ-snella mi. I dag står det en skyteline på den ene, og et intermediate snøre på den andre. De eneste gangene jeg bytter, er den ene dagen på vårparten jeg har behov for å gjøre noe litt annerledes. (Og da hender det at jeg ikke egentlig fisker…)

I dag har jeg fortsatt behov for å kjøpe nesten alt. Men jeg har enda ikke kjøpt meg kasettsnelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Streamere og klasse 4 er begrenset, ja du kan fiske med små streamere opptil krokstørrelse 8 eller så .. og ikke for tunge. 
Det er store nok fluer for å fiske av litt vann når det ikke vaker som er typiskt streamerfiske for mange. Skal du drive dedikert streamerfiske med svære fluer, doble kroker og vekter.. Da skal man ha en egen stang til det. Klasse 7 er standard eller en litt rapp 6er er det som må til. Men det er ikke det du sikter på nå.

For de "normale" fluene så kan du kaste de med en 4er. Line og fortomsoppsett er vel så viktig som selve stanga for å presentere de ulike typene fluer på en god måte.
Sørg for at du får en line som har en klumplengde på 8-9meter som er litt "rask" i utformingen. Det vil si litt lang og fin front og kompakt bak. Det vil hjelpe deg mye i å få bra tak på kastingen og linen gir deg mye gratis i form av distinkt overrulling. Det er ikke noe problem å klare seg med denne type line til alt fiske som innebærer bruk av flyteline. Og i starten trenger du ikke noe annet.  Meld deg på kastekurs! For mye selvknoting i starten lager for mye uvaner og du får en slakere læringskurve.

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RolvS skrev (På 21.1.2024 den 20.42):

Jeg hadde en periode da jeg hadde et sterkt behov for å kjøpe alt - men jeg kjøpte aldri en kassettsnelle :)

Kasettsneller er mest populære blandt folk som driver mye med fiske fra båt, for eksempel under innsjøfiske i England. Merk for eksempel at skandinaviske merker - Guideline, Loop og Vision for eksempel - ikke har kasettsneller i sortementet. Det er mange år til du har et reelt behov for en kasettsnelle vil jeg tro. I skogsvann fra land, trenger du bare ei allright flyteline med ikke alt for lang klump. Om du vil eksperimentere med liner, er det som @Eirik Rusten indikerer over bare å skifte line på snella hjemme (eller i teltet) i ro og mak. Det tar fem-ti minutter.

De aller fleste sneller får du ekstra spoler til i dag, og det dekker i slle fall behovet mitt og vel så det. Jeg har for eksempel to spoler til SØ-snella mi. I dag står det en skyteline på den ene, og et intermediate snøre på den andre. De eneste gangene jeg bytter, er den ene dagen på vårparten jeg har behov for å gjøre noe litt annerledes. (Og da hender det at jeg ikke egentlig fisker…)

I dag har jeg fortsatt behov for å kjøpe nesten alt. Men jeg har enda ikke kjøpt meg kasettsnelle.

Da tror jeg ikke at jeg ender opp med kassettsnelle til å begynne med..

Ved kjøp av snelle til SØ, burde jeg gå for noe med lukket bremsesystem så saltvann ikke renner inn? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Stokkebekk skrev (På 23.1.2024 den 8.36):

Streamere og klasse 4 er begrenset, ja du kan fiske med små streamere opptil krokstørrelse 8 eller så .. og ikke for tunge. 
Det er store nok fluer for å fiske av litt vann når det ikke vaker som er typiskt streamerfiske for mange. Skal du drive dedikert streamerfiske med svære fluer, doble kroker og vekter.. Da skal man ha en egen stang til det. Klasse 7 er standard eller en litt rapp 6er er det som må til. Men det er ikke det du sikter på nå.

For de "normale" fluene så kan du kaste de med en 4er. Line og fortomsoppsett er vel så viktig som selve stanga for å presentere de ulike typene fluer på en god måte.
Sørg for at du får en line som har en klumplengde på 8-9meter som er litt "rask" i utformingen. Det vil si litt lang og fin front og kompakt bak. Det vil hjelpe deg mye i å få bra tak på kastingen og linen gir deg mye gratis i form av distinkt overrulling. Det er ikke noe problem å klare seg med denne type line til alt fiske som innebærer bruk av flyteline. Og i starten trenger du ikke noe annet.  Meld deg på kastekurs! For mye selvknoting i starten lager for mye uvaner og du får en slakere læringskurve.

 

Da høres det ut som klasse 4 vil passe meg perfekt i starten.

Har du tips til en slik line som du beskriver? Evt hører jeg med Skittfiske. :)

Tenkte å melde meg på et kastekurs i mars/april, når jeg har utstyret i orden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du hjelp til å kjøpe utstyr oppsøker du din "lokale" fluefiskebutikk. Der vil du forhåpentligvis få alle de råd og vink du trenger. Styr unna upersonlige kjøp på nett, det kan du eventuelt gjøre når du blir litt mer dreven. Det er uhyre viktig at folk støtter opp om de få spesialbutikkene som fortsatt holder koken. Skulle jeg valgt en stang som nybegynner ville jeg absolutt gått for en femmer. Litt tyngre skyts og lettere å kaste med før du får dreisen på detaljene. Nå bruker jeg stort sett en firrer i skauen, men femmern er alltid med. Og velg en kort klump på rundt 8,5 meter. SA SBT og Guideline Presentation+ er gull, spesielt for ferskinger som trenger å føle at det "skjer noe". Bruker fortsatt begge to jeg og har da holdt på i noen år, med varierende hell, vel og merke...er en gammal grinebiter som kun fisker i skauen i og rundt hovedstaden. Får med meg noen uker på fjellet også. Har vel deltatt på sikkert sju, åtte kastekurs i løpet av åra. Man har alltid noe å lære. Lykke til!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Slik som fluefiskeinteressen fungerer, blir du bitt, så kjøper du sikkert enda en stang til neste år. Utfra det du skriver så ville jeg tatt en femmer første gang, og supplert med en 8,3-9ft treer neste år.

Men tenk ikke bare stenger. Snøre er minst like viktig. Jo kortere klump, jo lettere med store fluer/streamere. Mister dog noe av lengde og presisjon. Skal du ha et allround snøre til starten,  så kjøp en allround klump type SA art.

Lykke til! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del er de 4 stang som blir valgt 95% av gangene jeg skal ut. Men fisker tørt og vind er en styggedom. 5 stang tar jeg fram dersom jeg må prøve på vannkasting. 
Vil derimot tro at en 5 vil gi deg en lettere vei til å takle hastighet og linebukter da linen er litt tyngere og vil gi deg bedre beskjed når du kaster. Men det går fint å lære seg med en #4 også. Begge gutta mine startet med #4 stang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...