Gå til innhold

Telt


Gjest AndreBrun

Anbefalte innlegg

Gjest AndreBrun

Hei. Telt er jo alltids en veldig viktig ting for oss fluefiskere, så jeg tenkte å starte en telt- tråd.

Det er jo egentlig like viktig som vadere for oss ørretfiskere ;D I hvert fall synes jeg det. På et vis. Nesten.

Tenkte vi kunne dele noen erfaringer, for mange av oss beveger oss langt ut i periferien av ren eventyrlyst og av at fisket ofte er godt (gresset er grønnere på andre siden osv. Eller bare kall det eventyrlyst. Whateva ;D). Og mange har gode og lange erfaringer med telt.

 

Jeg har absolutt mest erfaring med Helsport telt, både lavvoene og tunnelteltene deres i et par tiår. Synes det er topp saker som tåler bank og dårlig behandling. Tenkte på å anskaffe et Svalbard Basecamp6 til 2007 - for de gangene vi er flere som fisker under lang tid. Under ØRRETBOMS 2 brukte vi et Helsport LavvuLight4 som er for lett oppakning og lange turer. Det er superlett. Men det er ikke teltet for den som er "skuddredd", for er det litt vind, så slår det i den tynne duken som nok vil opprøre den som sover lett. Og det kan man jo egentlig ingenting for. Jeg sover som en stein uansett hvor, så jeg er inhabil. Uansett, LavvuLighten er superlett for lengre turer med et par pers. Så kom med erfaringer om telt. Det er nyttig for alle.

 

Jeg mener imidlertid at et telt/en lavvu godt kan beregnes romslig for lengre turer. Altså et par-tre mann, lever best i fire-seksmanns. Hvis det er kg.plass. Det er noe med å ha det litt comfy. Og en halv kvadratmeter ekstra til dine ting ER luksus på en lang tur.  :) I hvert fall over mange dager.

 

Kom med noen telterfaringer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

 

 

Har brukt Helsport Passvik Camp  telt i flere år . Det er ett 3 manns med ett stort fortelt med plass til ryggsekker og litt kokkelering når været blir ille. Litt mye plugger , men det står godt i kraftig vind . Har fått prøve det i møkkavær med vind og regn i ett par tre døgn og telet holder ut vannet det.Og det  oppe på fjellet hvor det ikke er noen skog . Det som jeg synes er det beste er forteltet . Stort og rommelig og med muligheter til å åpne i alle rettninger. Går faktisk an å skifte klær der hvis man legger godviljen til . Hadde ett børgefjell telt før dette og var godt  fornøyd med det også , men dette er bedre med tanke på plass . Vektern er heller ikke noe å si på ... 3,2 kg og pluggene på 300 g i tillegg gjør at hele sulamitten veier bare 3,5 kg. Jeg synes vekta er viktig hvis man skal ferdes langt . Det  har også en armert ytterduk slik at det ikke rives i filler hvis det skulle gå hull på .

Hvis jeg ikke tar feil var dette teltet i sin tid til test i TV2 .... mener å huske at det fikk strykkarrakter  :rolleyes:  Er helt uenig i det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport Isfjell 4 manns tunnelltelt: relativt lett, stødig telt med rikelig plass. Bra til langtur med 3 mann. Og helt topp til familieturer (2 voksne, 2 barn).  Superluksus til 2. På soloturer eller når veien er virkelig lang og sekken veldig tung ellers: Helsport Børgefjell 2 camp SL - supert til soloturer, greit nok for to voksne. Disse er jo gamle modeller, aner ikke hvilke som har erstattet dem. Men teltene er holdbare, har kun måttet kjøpe ny stang til Børgefjell pga sprekker i skjøtene. Lånte vekk teltet til tantebarn... aldri mer  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et snurrig, lite enmannstelt som jeg kjøpe på XXL for 198,- Det ser ut som et halvt igloo telt og funker helt greit. Dog bare enkel duk, men lett og greit på kortere turer hvor man ikke forventer for mye nedbør... Kompisen har forøvrig samme telt, gjett om vi blir sett på som sære.... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tre år siden kjøpte jeg og to andre kompiser Helsport sin lavvo med plass til 8-10 mann. Teltet veier ca 6 kg, tror jeg.. Uansett, skal man på kompistur en ukes tid så synes jeg denne lavvoen er god. Hvis uværet kommer kan vi ihvertfall ha det sosialt inne teltet istedenfor å måtte ligge trangt i hvert vårt telt. 4 mann med fiskeutstyr,liggeunderlag og bagasje er nok hvis man vil ha det veldig behagelig der inne. Og da har man god plass altså. Den har nylonduk så bålfyring med bartre er uaktuelt, men vurderer å kjøpe/ kanskje lage selv - en slik ovn man monterer på stanga vet dere. For det kan bli litt kaldere i en nylonlavvo uten fyring. Teltet har en mengde barduner og festepunkter som gjør det lett å stabilisere i kraftig vind. - Vi overnattet en gang på en liten forhøyning i terrenget i stiv kuling en natt. Vi lå lenge våkne den natta og bare ventet på at lavvoen skulle forvandle seg til en paraglider, men den stod støtt.

ANBEFALES  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et snurrig, lite enmannstelt som jeg kjøpe på XXL for 198,- Det ser ut som et halvt igloo telt og funker helt greit. Dog bare enkel duk, men lett og greit på kortere turer hvor man ikke forventer for mye nedbør... Kompisen har forøvrig samme telt, gjett om vi blir sett på som sære.... ;-)

 

har det samme teltet selv, lå en uke i Femunden med dette, gikk greit det selvom det ikke er helt vanntett. Har nå blitt byttet ut med et lettvekts telt, Vaude Taurus II på sommerturer når vekt er avgjørende.

 

På vinterstid når vekt ikke betyr like mye(pulk) så brukes et Bergans Kompakt 3 som jeg er veldig fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Jøran skriver så er lavvo absolutt å anbefale. En 6 manns lavvo er mest komfortabel for 4 mann, det synes ihverfall jeg. Problemet kan være å finne en egnet teltplass, lavvoen dekker jo noen kvadrat, så det ender jo som regel opp med at det blir så som så med liggeplassene...Vi pleier å avgjøre hvem som velger teltplass først med en real neve/brytekamp. Så jeg ligger alltid godt ;D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en tur i luostejokka i fjor der 5 mann sov i lavvo uten myggnetting. Aldri igjen!! Lavvo er sikket vel og bra de fleste steder i Norge skulle jeg tru, men i det mygghelvete vi opplevde der kan jeg ikke annet enn å anbefale myggtette telt. Vi fikk også endel regn og vind, noe som resulterte i at kondens på innerveggen slo innover i teltet og gjorde det meste vått.

 

Jeg kan imidlertid anbefale Exped telt. Jeg fikk et slik i fjor:

http://www.oslosportslager.no/product/2668/7776/394645/Exped_Vela_II_Extreme%2C_2-manns_telt.html

Dette er jeg meget fornøyd med. Sjekk også ut liggeunderlagene dems:

http://www.oslosportslager.no/product/2705/8107/371684/Exped_DownMat_7_liggeunderlag_dun.html

Dyrt, men som å sove i en seng.

 

Alex

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Helsport dovrefjell med sideinngang/kokeplass, som er over 20 år gammelt.  Fantastisk kvalitet..teltet er like bra idag.  Dersom vi er en gjeng på tur, pleier vi å ligge i lauvvo.  Dette er absolutt mest sosialt, men lauvvoen har sine bakdeler den også.  Kondens er en ting.  Et stort pluss er muligheten for å bruke feltseng.  De siste 2 år har jeg imidlertid valgt en annen løsning dersom jeg er alene eller vi er max 2 pers.  Kjøpte et lite rimelig iglo-telt som er enkelt å slå opp + at det tar lite plass.  Jeg spenner deretter opp en lett-presenning over teltet og noen meter i fremkant, slik at denne fungerer som tak/fortelt, bruker et par rajer som barduneres.Dette står støtt så lenge været er brukbart.  Der plasserer jeg et campingbord og et par stoler.  Presenningen gjør teltet vanntett + at man kan leve noenlunde komfortabelt. Fin liten basecamp.  Ved lang vandring kan man vel med fordel la møblene bli igjen hjemme... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er teltet jeg skal ha i år!

 

2 soverom, stor "stue" og ståhøyde. Genialt basecamptelt, men litt tungt å bære med seg..... 27 kilo.

 

xxGetImage.aspx?StockID=34012&ImageNumber=1

 

Her kan du lese mer. http://www.simplyhike.co.uk/ProductDetails.aspx?StockID=34012

 

27 kilo? Skal du ha hest med deg på tur? Til bæringa tenkte jeg...eller kamel kanskje i disse klimaendringstider ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På korte turer brukes Helsport Varanger lavvo 8-10 personer,knall med litt god plass.Ellers brukes Hilleberg Nallo GT 3 eller 4,avhenger jo av hvor mange vi er.Nallo GT teltene er bare fantastiske,lav vekt og et fortelt som rommer bagasjen og har GOD plass til overs for matlaging.

Som "samlingsplass" for bål,skitprat,og godfølelsen av å sitte i naturen brukes Helsport gapahuk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har det samme teltet selv, lå en uke i Femunden med dette, gikk greit det selvom det ikke er helt vanntett. Har nå blitt byttet ut med et lettvekts telt, Vaude Taurus II på sommerturer når vekt er avgjørende.

 

Jeg har modifisert mitt, du vet de "luftegluggene" på hver side? Det har jeg satt inn tjukk kobbertråd i sømmen på øvre del slik at jeg kan spenne den opp for god lufting, så har jeg satt inn myggnetting + borrelås for lukke de samme gluggene hermetisk. Hvis du skal til femundsmarka til sommeren, kan vi kjøre opp med tre telt! "Øy! Kjør teltene i ring, indianerne kommer!"

 

Ellers er jeg, med min bilpreferanse, svak for teltet under ;-)

 

 

 

 

post-791-13949849258808_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei,

siden jeg er ny i forumet, tenkte jeg å kaste meg inn i diskusjonen om telt. Jeg har som de fleste andre her et Helsport-telt. Mitt er et Helsport Børgefjell 3-manns og er ca 30 år gammelt, den observante leser vil av dette trekke den slutning at jeg ikke er en ung mann lengre, hvilket er riktig. Jeg har imidlertid hatt minst 200 overnattinger i dette teltet både alene og med inntil 2 "gjester". Bortsett fra at jeg skulle ønske noe bedre plass i forteltet, så har teltet alltid fungert godt. Det har vært brukt under rypejakt senhøstes i våte og kalde Trønderfjell og på godværsturer på Hardangervidda. Mitt inntrykk er at Helsport fortsatt lager kvalitetstelt noe jeg mener man bør stille som absolutt krav når man skal ligge noen dager i høyfjellet i Norge. Det har aldri vært noe problem med kondens eller fukt i innerteltet. I heldigste fall er teltet det som gjøre en tur til en ubehagelig opplevelse og i verste fall, skille mellom det å overleve eller ikke. Til de som måtte ha litt lite erfaring med teltlivet, det er mye rart der ute, skal du spare på kronene, ikke gjøre det på telt og sovepose. Ellers litt skryt for et godt og informativt forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et billig tremanns Helsport Nordmark som jeg gav 999,- for på XXL. Lite egna for lange perioder med skikkelig uvær, men hvis det bare regner uten for mye vind så er det OK. Veier bare 2,7 kg, men er for trangt til tre stk. I tillegg har folk jeg fisker med en haug med forskjellige telt. Som folk nevner er ikke en vanlig lavvu godt egnet når det er mye mygg, men det finnes jo myggnett. Broren min har kjøpt et amerikans telt med full ståhøyde i ytterteltet og med soveplass for tre. Veier ca. 5 kg. Skal bli spennende å teste det.

 

Synes Helsport Svalbard Camp 6 som AndreBrun viser til blir litt overkill :) Det er jo et ekspedisjonstelt som er godt egna for polene. Har litt mer sans for disse, en del jegere som skryter av de: http://holmeslet.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Helsport Svalbard Basecamp6 blir helt konge for 3 pers. med oppakning for en uke eller fjorten dager.  ;D

Grunnen til valget av såpass stort telt for tre-fire pers. er at man på lengre turer da kan ha ALT under regnbeskyttelse. I stedet for å slå opp fjellduken min innunder noen busker og ha noe der, noe her etc.

Teltet er jo allikevel så lett at delt på tre (hvis man er tre personer) så blir det jo bare et par kilo på hver, og det er jo ittno'  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bo i et Helsport rondane 3-mannstelt, men har vel aldri hatt mer en to personer der. Veldig bra telt, men det har litt lav takhøyde. Siden jeg ruver nesten 190 cm over bakken blir det til at jeg ikke kan sitte helt oppreist i teltet, og det kan bli litt frustrerende hvis det er drittvær noen dager. Ellers er jeg generelt tilhenger av litt plass, så jeg beregner alltid en person mindre enn teltet er beregnet for. Det betyr at jeg også er veldig tilhenger av svalbardcampen til Andre! Ikke bare er det er utrolig bra telt kvalitets- og vektmessig (i forhold til størrelse vel og merke) men det har stormklaffer som ofte kan være en stor fordel, og det er velegnet til bruk overalt alltid! Stormklaffer er nyttigst vinterstid, men kan være veldig godt å ha ellers også hvis det er mye vind.

 

Moonfisher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som veldig mange andre her god erfaring med Helsport telt. De teltene jeg bruker nå er et 5 manns Rondane, og et 2 manns Istind (eller var det isfjell?) Uansett tenkte jeg at jeg skulle dele en observasjon. 2 manns teltet jeg bruker har god plass til 2 stk, mens Rondane teltet blir velfylt med 4 stk. Fullt mulig å ligge fem, men ikke komfortabelt. Er det andre som har samme erfaring? Finnes det noen internasjonale standarder på teltstørrelser? Sikkert veldig attraktivt å ha det letteste 5 manns teltet i sitt sortiment.

 

Vel uansett det er jo noe det går an å ha i bakhodet hvis man skal kjøpe telt.

lurer på om det er mulig å prøve ligge teltet før jeg kjøper det.............................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt ja. En av de viktigste delene av utrustningen og noe som virkelig kan øke komforten på lange turer. Hvilke telt har jeg erfaring med og vil anbefale? Jo, helsport har meeeget gode telt synes jeg. Har sovet i Børgefjell, Ringstind og Vidda 3 camp. Alle har sine fordeler men Børgefjellteltet begynner å bli litt gammelt nå, tung duk og høy vekt parret med lav sittehøyde og egentlig i praksis ett 2 - mannstelt. For 1 kg mer får du Vidda teltet som Glatt huser 3 mann komfortabelt og er langt større. Begge er i utganspunktet 3 - mannstelt. Ringstind er bare lekkert som enmannstelt på fjellturer alene, god plass og faktisk en antydning til fortelt gjør aleneturen god. MEN minus for prisen. Jeg har et 1 manns Sirrus telt også som er meget godt å bruke. selvstående konstruksjon, et lite fortelt og plass nok til å lage maten inne hvis været blir grisete. Pluss en tredjedel av prisen på helsport sitt telt. Selvsagt ikke like gode tekniske løsninger men teltet holder i massevis for overnattingsturer i 3 sesonger. Ordentlig vanntett er det også.

 

Lavvu. Der har jeg sovet i/brukt Helsport sin lettvektslavvu både til dagsturer og overnattingsturer sammen med voksne og i følge med barnegrupper. Trivelige, sosiale turer, godt og vindstille og i det hele tatt meget fornøyd. Har hatt med en annen lavvu fabrikant som fellestelt på en sånn guttetur med tre voksne og 5 unger også. Gode telt det også, men helsport sine løsninger er alltid LITT mer gjennomtenkte og utprøvd.

 

I mange år hadde vi et Fjellsport telt som gjorde susen i bøtter og spann både som overnatting på campingplasser og som ly på fjellturer. Det var tungt og hadde glassfiberstenger, dårlige strikker og litt lite nøyaktig sammensydd slik at det var vanskelig å strekke duken selv på plasser som var tilnærmet i vater. Men det var vanntett jaffal.

 

Det jeg har sovet i men som har gjort turen om til utrivelige opplevelser er Europris/sengetøylageret og anna bilig-drit. Billige løsninger, billige materialer og dårlge teltkonstruksjoner føder bare elendighet og tristesse.

 

JEG tror at de store produsentene, Hilleberg, Helsport og kanskje feks. Bergans pluss noen andre aldri lager et direkte dårlig telt, men kjøper du et Helsport telt i dag tror jeg du uansett gjør et brukbart valg. Særlig hvis du kjøper et telt som er i hovedsortementet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

×
×
  • Opprett ny...