Gå til innhold

Telt


Gjest AndreBrun

Anbefalte innlegg

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hva med dette, når du først skal ha et lite telt Frode? 2 åpninger; 1 for bagasje og en for å krabbe inn i teltet. Praktisk å ha et skille her så blir det mindre rot.

http://www.coleman.eu/c-414-avior8482.aspx

Forøvrig. Sideåpningen er ikke for å krabbe inn i. Den er for å lufte ut med. Her har innerteltet på den store sideåpningen myggnetting, slik at man kan lufte mens man er inni der, for eksempel når man våkner med sola på teltduken og holder på å kveles. Det der er rett og slett et framifrå telt. Jeg og kompisen har brukt avior 3 på tre tidagersturer (sommer) de siste årene. Bedre telt har jeg aldri benyttet til slikt liv. Det har lufteegenskaper som skiller seg vanvittig fra andre telt jeg har prøvd. Her er det ikke bare sideåpningen jeg mener. Nordlandskatedralfasongen gjør at den varme verdiløse lufta samles på et punkt, der innerteltet her slipper ut all luft - fiffig. Dette gir meget god ventilasjon. Meget viktig om sommeren. Det tåler slagregn og våt mark i dagesvis. alle detaljer er av høy kvalitet, f. ex. teltplugger. Anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Helsport Ringstin Light 2 de siste par åra og er fornøyd. Fungerer best som enmanns telt der man har god plass, men går også med to. Har brukt det både på vidda og i skauen uten problemer. Bortsett fra at vekta er bra, så liker jeg at jeg setter det opp, og tar det ned på en brøkdel av tiden andre bruker på sine telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.............Jeg og kompisen har brukt avior 3 på tre tidagersturer (sommer) de siste årene. Bedre telt har jeg aldri benyttet til slikt liv. Det har lufteegenskaper som skiller seg vanvittig fra andre telt jeg har prøvd. Her er det ikke bare sideåpningen jeg mener. Nordlandskatedralfasongen gjør at den varme verdiløse lufta samles på et punkt, der innerteltet her slipper ut all luft - fiffig. Dette gir meget god ventilasjon. Meget viktig om sommeren. Det tåler slagregn og våt mark i dagesvis. alle detaljer er av høy kvalitet, f. ex. teltplugger. Anbefales.

Dette var lekkert. Hva er prisen på et slikt? Må jo være gull å ligge å se ut på vannet mens man venter på frokost og kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker på prisen nå. Er ikke av de aller billigste, men heller ikke unødvendig dyrt vil jeg tro. NB. Avior 3 er ikke et tremannstelt. Det er fint for 2 etter min mening. Det er liten plass til mye utstyr i fortelt. Vi har med en liten pressenning som vi enten spenner opp eller bretter rundt storbagasje. Perfekt sommerlangturutrustning etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale MSR Hubba Hubba. Glimrende 3-sesong lettvektstelt. Koster 4999,- på oslosportslager, men du kan bestille det fra det forgjettede land for rundt 300 dollars og da sparer du glatt 2 høvdinger.

http://www.oslosportslager.no/produkt/hubba-hubba-2-manns-telt-6697.aspx

Har tittet litt på dette og. Det er 2,1 langt og det er i grenseland for meg. Hadde nok gått men det er på grensen.

Og det veier dobbelt så mye som det andre. Men 2 kg er ikke så værst det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har med en liten pressenning som vi enten spenner opp eller bretter rundt storbagasje.

Det pleier jeg også alltid å ha med. Frigjør veldig mye plass og reduserer "ormeboleffekten", som jo uansett er ganske fremtredende etter noen dager i felt :)

Pluss at det er veldig trivelig. Når jeg er på tur nå så SKAL jeg ha mitt eget rede å sove i samme faen. Jeg deler ikke telt med de skabbete-lusebefengte kompsene mine som ligger og fiser-snorker og runker 20 cm fra meg lengre!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluss at det er veldig trivelig. Når jeg er på tur nå så SKAL jeg ha mitt eget rede å sove i samme faen. Jeg deler ikke telt med de skabbete-lusebefengte kompsene mine som ligger og fiser-snorker og runker 20 cm fra meg lengre!!!!

Haha... amen til det Ruffen! Mine kompiser og jeg har hatt hvert vårt telt de siste 3-4 åra og én ting er sikkert... det er faan så digg! Går aldri tilbake til å dele telt med en stinkende, runkende, fisende kompis igjen ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et "Helsport Svalbard 3" til viddaturer og et "Exped Orion Extreme" til andre turer.  Har en "Exped tarp" til finværsturer i skogen utenom myggsesong, og en "Frisport Skogshorn" lavvu til sosiale turer med andre.

Exped Orion Extreme er mest komfortabelt - egentlig et genialt telt, men det er ikke like vindstabilt som "Svalbard" i åpent landskap.  Skulle jeg kun hatt ett telt ville jeg valgt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hver sin syns. Den dagen min faste langturkompis ikke takler et liv sammen med meg på toukersturen i tomannstelt med meg - eller omvendt. Da tror jeg faktisk det blir annen tur eller annen maker.

Går man 20 mil så gidder jeg ikke bære mere pga evnt fising eller etterbarberingsvann. Dessuten er avslutning av dagen med skrivinng av logg og en liten hikkas i lag, samt felles revelje noe ac det sosiale som virkelig spriter opp turen. Hvis vi i tillegg får radioforhold, blir det virkelig trivelig i tomannsteltet sammen med terningspillet.

Når vadebuksen er på, nyter jeg også slaraffenlivet under presseningen selv om det regner.

Nei er man på tur sammen så er man på tur sammen. Slik har vi det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Telt kan jeg lite om, men derimot var jeg rimelig missunlig på kompisen som hadde kjøpt med seg barnemadrass fra ikea som underlag da jeg sjøl lå på tynt ordninært underlag.

Da campen neste år, som ifjor da vi fisket noen dager i renaelva, var like ved bilen blir det å investere i madrass neste år. Litt bortskjemt skal man være når muligheten byr seg. ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har holdt ut i lavvoen i mange år, mens stadig flere "kompiser" flytter ut i enmansstelt. Jeg har et Helsport Rondane 3, som jeg synes er altfor lavt, og setter pris på den luftige lavvoen. Men hvis det er mye sviknott på stedet du camper, så er lavvoen et helvete å bruke. Selv om vi har Helsport Varanger med myggnett i åpning og topphatt, så klarer knotten å komme seg inn i horder via små hull (ventilsnøring, bretter i topphattområdet mm). Dette gjør at jeg nå ser etter et nytt, lite telt med nok takhøyde til å skifte i. Hadde tenkt meg et Ringstind, men så kom jeg over dette:

Den minste knotten kommer seg igjennom myggnettingen. På tur har det vært uttrykt mer enn én saftig glose som forbanner produsenten for akkurat dette. Sikkert derfor det heter myggnetting.

http://www.bekkelund.net/2008/07/07/helsport-ringstind-2/

Noen som har noen (sviende) erfaringer her? Kan jo være forbedret siden den gang (2007). Nicco, jeg vet du ofte oppholder deg i knotthelveteland, men da mest i hytte og bil. Kanskje en grunn til dette? ;)

Tips for å gjøre sviknottverdagen litt lettere er å tape fast en myggspiral i rett under tipphatten/myggnettet. Bare sørg for at det trekker og ikke slår ned. Da våkner du muligens aldri igjen, eller i bestefall så våkner med dundrende hodepine. Sikkert veldig sunt for kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du Helsport og Hilleberg telt så er du sikker på kvalitet. www.hilleberg.se

Benytter Trollspiret 2 fra Helsport da jeg ønsker et romslig telt og stor takhøyde.

Fra Hilleberg har jeg 2 telt. Sammen med kamerat benyttes Stalon. Blandt de bedre telt og med 2 store innganger. Et must da en ligger 2 i flere dager. Til alene tur benytter jeg Akto. Et veldig bra telt men litt lavt. Skulle jeg kjøpt et enmannstelt i dag ville jeg kjøpt Ringstind 2. Benytter også en UL Tarp 10 fra Hilleberg, hvis det er trær i området. Gir bra komfort da en benytter lite telt.

Vurderer også å kjøpe et telt hos www.oslosportslager.no hvor innerteltet er myggnetting og ytterteltet er sølv, for de varme sommerdagene.

PS! Ser nå at Hilleberg ikke produserer Stalon mer. Synd det beste teltet er ute av produksjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Venor lavvu i 4-6-mannsutgave veier knappe 7 kg, og da blir det ikke mye vekt på mannen hvis man er 4 eller 5 pers. Helt vanntett, tåler storm, og har uovertruffen lufting pga høyden. Anbefales. Samene er flinke på dette med å bo i telt på fjellet, merkelig nok... :D  Made in Kautokeino!

Er man tre funker det også greit, men hvis man er to på tur blir det litt voldsomt.

Vurderer også å kjøpe et telt hos www.oslosportslager.no hvor innerteltet er myggnetting og ytterteltet er sølv, for de varme sommerdagene.

Dette ser veldig bra ut ut! Er jo vært skjelden at problemet er at det er for kaldt i teltet på Nordkalotten sommerstid...

Går ut fra det er dette du mener:

http://www.oslosportslager.no/produkt/stiletto-1-enmanns-tunneltelt-18928.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er det. Venter med kjøp til de har tilbud. I perioder kjører de 30 % på telt, så....

For noen år siden var jeg 10 dager i Stabbursdalen, 10 til 20. juli, med sol hver dag. Brukte Akto teltet. Var kun mellom kl. 0230 og 0630 jeg klarte å være i teltet. Med "myggtelt" og Tarpen som jeg kjøpte i ettertid, den veier kun 570 gram med barduner, så hadde det vært mulig å få nok søvn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluss at det er veldig trivelig. Når jeg er på tur nå så SKAL jeg ha mitt eget rede å sove i samme faen. Jeg deler ikke telt med de skabbete-lusebefengte kompsene mine som ligger og fiser-snorker og runker 20 cm fra meg lengre!!!!

Haha... amen til det Ruffen! Mine kompiser og jeg har hatt hvert vårt telt de siste 3-4 åra og én ting er sikkert... det er faan så digg! Går aldri tilbake til å dele telt med en stinkende, runkende, fisende kompis igjen ;D

Jeg har ikke så mange fiskekompiser som (såvidt meg bekjent) runker i teltet når vi er på fjellet, så jeg synes faktisk det er trivelig å dele telt med en kamerat eller to når jeg er på tur :)

Forøvrig har jeg et Helsport Rondane 4, som jeg bruker på de lengste turene. Det veier 2.6 kg, og er et meget solid telt som jeg kan anbefale på det sterkeste. Takhøyden er (for meg) ikke noe problem, og teltet føles godt og stabilt når vinden tar tak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden var jeg 10 dager i Stabbursdalen, 10 til 20. juli, med sol hver dag. Brukte Akto teltet. Var kun mellom kl. 0230 og 0630 jeg klarte å være i teltet.

Been there, done that... Man blir så totalt ødelagt etter noen dager med det kjøret der. Og ute er det alt for mye mygg til at man kan sove noe særlig under åpen himmel. Vanlige fjelltelt er etter min mening mindre egnet i sånne perioder med midnattsol og varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Godt poeng av hansjr og Håvard. Var med om noen slike dager på Hardangervidda i sommer. Føles ut som at man våkner fyllesyk hver morgen når man blir vekket av steikende sol.

Ingen har nevnt Fjällräven. Jag bruker et Skule RS 2 og er meget fornøyd. Holder godt mot hard vind på åpne vidder og står imot mye regn. http://www.fjallraven.se/produkter/Talt/Skule-RS-2

Kjøpte det etter research og sjekket av både MSR, The North Face og Mountain Hardware og noen flere merker. Fikk dette anbefalt av en fyr på Oslo Sportslager som selv brukte det og syntes det var bedre enn mange andre. Ellers var hans kommentar at mange av teltene er utrolig bra og at det kommer ned til detaljer av hva man liker. For meg var det lav vekt, bare to buer og at det greier å stå imot minst tre sesonger i skandinavisk vær. Da jeg kjøpte det var det salg o jeg fikk det til 50 %. Utrolig vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...